ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسنپدراگون 820 یا اگزینوس 8890؛ کدام یک در گلکسی نوت 7 عملکرد بهتری دارد؟

گلکسی نوت 7 بالاخره به بازار عرضه شده و بدون شک یکی از برترین و کاربردی ترین فبلت های اندرویدی حال حاضر جهان به شمار می رود. اگرچه سامسونگ همچون وان پلاس، از یک رم ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۰۰

گلکسی نوت 7 بالاخره به بازار عرضه شده و بدون شک یکی از برترین و کاربردی ترین فبلت های اندرویدی حال حاضر جهان به شمار می رود. اگرچه سامسونگ همچون وان پلاس، از یک رم 6 گیگابایتی در پرچمدار جدیدش استفاده نکرد اما نوت 7 همچنان یکی از قدرتمندترین اسمارت فون هایی به شمار می رود که در دسترس مخاطبان قرار دارد.

اگر اخبار سری نوت را طی سال های اخیر دنبال کرده باشید، می دانید سامسونگ معمولاً دو مدل از پرچمدار نوت خود را به بازار عرضه می کند؛ یکی به همراه چیپست اسنپدراگون کوالکام که معمولاً برای بازار ایالات متحده ساخته می شود و دیگری به همراه چیپست خود کره ای ها، یعنی اگزینوس که به دست مشتریان سایر نقاط جهان می رسد.

در همین راستا، نوت 7 هم به همراه اسنپدراگون 820 در خاک ایالات متحده و اگزینوس 8890 در دیگر بخش های جهان عرضه شده. اگر نام این چیپست ها برایتان آشنا به نظر می رسد، به آن خاطر است که هر دوی آنها پیش از این در هر دو مدل های گلکسی اس 7 و اس 7 اج سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته و ابتدای سال جاری میلادی به بازار آمده اند.

_MG_7463

در حالی که سامسونگ در توسعه اسنپدراگون 820 به کوالکام کمک کرده و حتی تولید یکی از قطعات چیپ را برعهده داشته، آخرین سیستم بر چیپ کوالکام را نمی توان کپی برابر اصل اگزینوس 8890 دانست و تفاوت های زیادی میان این دو وجود دارد.

اولین و واضح ترین تفاوت، در تعداد هسته ها نمایان می شود؛ در واقع در حالی که اسنپدراگون 820 از 4 هسته بهره می برد، اگزینوس 8890 به 8 هسته مجهز شده است. با توجه به همین تفاوت فاحش، احتمالاً برای بسیاری سوال شده باشد که سامسونگ چگونه ممکن است به عملکردی یکسان در دو مدل مجهز به اگزینوس و اسنپدراگون رسیده باشد و آیا واقعاً تفاوتی میان این دو وجود دارد یا خیر.

برای پاسخ به این سوال لازم است تا نگاهی بیندازیم به تست بنچمارکی که روی هر دو مدل نوت 7 صورت گرفته. لازم به اشاره است که تمام تست های بنچمارک تا سه بار تکرار شده اند و نتایج، براساس میانگین نمرات به دست آمده اند.

کلاف سردرگم نتایج

Note-7-SD820-vs-Exynos-8890-1

شکی نیست که هردو چیپست، جز برترین قطعات فعلی به حساب می آیند و انتظار می رفت که هردو امتیازات بسیار بالایی کسب کنند. اما چیزی که انتظار دیدنش را نداشتیم، فاصله بسیار زیاد این دو در بنچمارک های آنتوتو و Vellamo Metal بود.

در واقع در هردوی این بنچمارک ها که تمرکز زیادی روی عملکرد پردازنده دارند، اسنپدراگون 820 برتری کاملی نسبت به اگزینوس 8890 داشته. با این حال با مشاهده بنچمارک های Vellamo Browser و JetStream می بینیم که اگزینوس به جایگاه شایسته خود دست یافته و عملکرد بهتری هنگام وبگردی از خود به جای گذاشته است.

موضوع بعدی، تست های گرافیکی است که دوباره تفاوتی فاحش در تست GFXBench Manhattan مشاهده می شود؛ پرفورمنس اسنپدراگون 820 با پردازشگر گرافیکی آدرنو 530، تقریباً دو برابر نسبت به اگزینوس 8890 با پردازنده گرافیکی Mali-T880 بهتر بوده. با این حال اگر تست GFXBench T-Rex را معیار قرار دهیم، هر دو چیپست به میزان مناسب 53 فریم بر ثانیه دست یافته اند.

Note-7-SD820-vs-Exynos-8890-2

پس از این، نوبت به تست Basemark OS II می رسد که عملکرد کلی هر دو چیپست را بررسی می کند. در اینجا می بینیم که هر دو موبایل در سطحی نسبتاً برابر قرار دارند، هرچند که مدل مجهز به اگزینوس، اندکی بهتر از همتای خود عمل کرده است. در آخر هم می توان نگاهی انداخت به تست Geekbench 3 که عملکرد پردازنده در استفاده از یک هسته و چند هسته را بررسی می کند.

در این تست هم اگزینوس 8890 توانسته اسنپدراگون 820 را پشت سر بگذارد. اگر دقیق تر بگوییم، با اینکه هر دو پردازنده از تست تک هسته ای سربلند بیرون آمده اند اما چیپست 8 هسته ای سامسونگ، موفق به کسب 1200 امتیاز بیشتر از سیستم-بر-چیپ کوالکام شده است.

همه این ها به چه معناست؟

_MG_7435

فرقی ندارد که کدام مدل از گلکسی نوت 7 سامسونگ را خریداری می کنید، در نهایت به موبایلی دست خواهید یافت که عملکردی فوق العاده از خود به جای خواهد گذاشت.

اگر بخواهیم به نوعی جمع بندی برسیم، حداقل براساس بنچمارک های بالا، اسنپدراگون 820 مطمئناً عاشقان بازی های گرافیکی را راضی نگه می دارد. با این حال اگزینوس در کارهای روزانه مانند وبگردی، باز کردن اپلیکیشن هایی خاص و شاید اجرای همزمان چند برنامه، عملکرد بهتری از خود به جای می گذارد.

اما آیا لازم است کاربران از تفاوت عملکرد دو مدل مختلف نوت 7 نگران باشند؟ در دنیای واقعی باید گفت خیر. اما حالا سوال اصلی آن است که آیا هیچ یک از دو مدل مورد اشاره، از لحاظ عمر باتری نسبت به دیگری برتری دارد یا خیر. برای دریافت پاسخ این پرسش، باید اندکی بیشتر منتظر ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۲۹ مرداد ۱۳۹۵

    من که میگم خرید سری اکسیونوس بهتره چون ساخت خود سامسونگ هستند و اگه مشکلی پیش بیاد سامسونگ میتونه برطرفش کنه ولی اگه اسنپدراگون باشه باید منتظر کوالکام بمونه تا بسته ها و پچ ها رو ارایه کنه

  • omid
    omid | ۲۹ مرداد ۱۳۹۵

    دیجیاتو لطفا بین این دو چیپست اونی که کمتر داغ میکنه و باطری کمتری مصرف میکنه رو تو یه مقاله جدا بزار تو سایت.لطفا اگه کسی تو یوتیوب این مقایسه رو دید بگه.

    • lohrasbi
      lohrasbi | ۲۹ مرداد ۱۳۹۵

      امید همین مقایسه که گفتی تو s7 انجام شده فکر میکنی نتیجه اون با این میتونه متفاوت باشه؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی