ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده های سری Zen از AMD
تکنولوژی

کمپانی AMD مدعی برتری پردازنده های سری Zen بر Broadwell-E اینتل است

عرضه اولین پردازنده های AMD با معماری جدید Zen، تا سال ۲۰۱۷ به تاخیر افتاده است. پیش از این قرار بود این چیپ های جدید که با فناوری ۱۴ نانومتری FinFET تولید می شوند، در سه ماهه ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

عرضه اولین پردازنده های AMD با معماری جدید Zen، تا سال ۲۰۱۷ به تاخیر افتاده است. پیش از این قرار بود این چیپ های جدید که با فناوری ۱۴ نانومتری FinFET تولید می شوند، در سه ماهه سوم و یا چهارم امسال روانه بازار شوند.

این خبر در رویدادی که کمپانی AMD در شهر سانفرانسیسکو برپا کرده بود اعلام شد و در ادامه دمویی از یک پردازش چند ریسمانی به نمایش درآمد تا نشان دهد یک پردازنده ۸ هسته ای و ۱۶ ریسه ای «Summit Ridge» از سری Zen می تواند یک پردازنده ۸ هسته ای و ۱۶ ریسه ای از سری Broadwell-E اینتل (احتمالاً مدل Core i7-6900K) را در کلاک هسته های یکسان شکست دهد.

Road-to-Zen_Architecture-Brief-9-980x552

علاوه بر این، در مراسم مذکور از یک پردازنده رده تجاری مخصوص سرورهای سری Zen، تحت عنوان «Naples» نیز رونمایی شد که مجهز به ۳۲ هسته و ۶۴ ریسه پردازشی است. ولی هیچ اطلاعاتی در خصوص میزان کارایی و جزئیات بیشتر در مورد سخت افزار آن ارائه نشد.

Road-to-Zen_Architecture-Brief-4-980x552

از جنبه معماری، می دانیم که سری Zen آمده تا تمام اشتباهات AMD در پردازنده های نسل Bulldozer را جبران نماید. حالا «چند ریسمانی خوشه ای» (Clustered multithreading) کنار گذاشته شده و به مانند اینتل، از فناوری «چند ریسمانی همزمان» (simultaneous multithreading) بهره گیری شده است. به نظر می رسد نتایج درخشانی که اینتل از SMT گرفته رقیبش را نیز برای روی آوری به این متد مجاب کرده است.

Road-to-Zen_Architecture-Brief-5-980x552

سیستم کش (cache) کند پردازنده های سری Bulldozer یکی از اصلی ترین نقاط ضعف این چیپ ها در مقابل رقبای اینتلی به حساب می آمد، بنابراین عجیب نیست که AMD تلاش کرده این نقص را در سری Zen به خوبی جبران کند.

Road-to-Zen_Architecture-Brief-6-980x552

AMD رسماً اعلام کرد که پردازنده های مخصوص رایانه های شخصی سری Zen مجهز به ۸ مگابایت کش فوق سریع در لایه سوم (L3 cache) هستند. این، علاوه بر لایه دوم یکپارچه سازی شده و لایه اول با تاخیر تبادل بسیار پایین‌ (low-latency) خواهد بود.

Road-to-Zen_Architecture-Brief-7-980x552

این چیپ ساز مشهور تلاش های قابل توجهی را نیز در مسیر بهینه سازی مصرف انرژی در چیپ های نسل جدید خود انجام داده است. اصلی ترین راهکار ارائه شده، بهره گیری از فناوری ۱۴ نانومتری FinFET است که چیپی کوچکتر و فشرده تر را ناشی می شود. این امر نیز به نوبه خود سبب کاهش مصرف انرژی و گرمای تولیدی خواهد شد. به یاد داشته باشید که Excavator (آخرین پردازنده از سری Bulldozer) با فناوری ۲۸ نانومتری تولید شده است.

Road-to-Zen_Architecture-Brief-8-980x552

کمپانی سازنده هنوز در خصوص سرعت کلاک هسته ها در پردازنده های سری Zen اظهار نظری رسمی نکرده است، اما برخی بنچمارک های لو رفته رقم ۲.۸ گیگاهرتز را برای مدل های ۸ هسته ای/۱۶ ریسه ای نشان می دهند. این عدد در حالت توربو تا ۳.۲ گیگاهرتز نیز قابل افزایش خواهد بود. این خبر وقتی جذاب تر می شود که بدانیم به طور معمول نمونه های آزمایشی پردازنده ها نسبت به محصول نهایی از کلاک پایین تری برخوردار هستند. علاوه بر این که همین بنچ مارک های لو رفته نیز نتایجی بسیار امیدوار کننده در پی داشته اند.

Road-to-Zen_Architecture-Brief-4-980x552

در انتها لازم به ذکر است که سری Zen، تنها سری از محصولات کمپانی AMD خواهد بود که همچنان بر مبنای معماری x86 تولید می شوند؛ این شرکت تمرکز زیادی را معطوف تولید پردازنده های موبایل و همچنین کنسول های بازی کرده است و هیچ بعید نیست که در آینده ای نه چندان دور شاهد معرفی پردازنده های جدید سری Zen برای موبایل ها نیز باشیم.

Road-to-Zen_Architecture-Brief-10 Road-to-Zen_Architecture-Brief-11-980x552

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی