ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه به وسیله ی Windows Defender آفلاین بد افزارها را شناسایی و پاک کنیم؟

مدت زمان زیادی از معرفی «Windows Defender Offline» توسط مایکروسافت می گذرد، ابزاری که با آن می توانید فایل های مخرب را اسکن و از سیستم عامل پاک کنید. حال با ارائه ی آپدیت سالیانه ویندوز 10، ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

مدت زمان زیادی از معرفی «Windows Defender Offline» توسط مایکروسافت می گذرد، ابزاری که با آن می توانید فایل های مخرب را اسکن و از سیستم عامل پاک کنید. حال با ارائه ی آپدیت سالیانه ویندوز 10، این ابزار به یکی از اجزای اصلی ویندوز تبدیل شده و آسان تر از گذشته می توان با آن کار کرد. در این مطلب، نحوه ی استفاده از آن بدون توجه به نسخه ی ویندوزی که استفاده می کنید را به شما آموزش خواهیم داد.

اگر ویندوز دیفندر یک بدافزار را روی رایانه تان شناسایی کرده اما در حذف آن ناتوان باشد، بی درنگ شما را به سمت دانلود و اجرای ویندوز دیفندر آفلاین راهنمایی می کند. اگر نگران هستید که رایانه تان به فایل های مخرب آلوده شده، پس ارزشش را دارد که محض احتیاط از ابزار امن اسکن آفلاینی همچون ویندوز دیفندر آفلاین استفاده کنید.

چرا اجرای یک اسکن آفلاین می تواند کاربردی باشد؟

علت انتخاب نام ویندوز دیفندر آفلاین برای ابزار مورد بحث این است که فقط زمانی که ویندوز شما در حال اجرا نیست، اقدام به اسکن کردن می کند. اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم باید بگوییم که ویندوز دیفندر آفلاین به جای آن که در حالت اجرای ویندوز و در شرایطی که بدافزار ها در پس زمینه ی ویندوز در حال اجرا هستند اقدام به اسکن رایانه کند، با ری استارت سیستم و انتقال به یک محیط پاک در خارج از ویندوز این کار را انجام می دهد.

از آن جایی که این ابزار خارج از ویندوز هم به انجام اسکن می پردازد، فایل های مخرب درون ویندوز توانایی دخالت در کار آن را نخواهند داشت. بگذارید موضوع را بیشتر باز کنیم. برخی روت کیت ها ممکن است از دید ویندوز در طی فرآیند بوت شدن مخفی بمانند. اما این موارد به محض اجرای یک اسکن در خارج از ویندوز قابل تشخیص هستند و می توانند پاک شوند.

در همین بین برخی از بدافزارها نیز وجود دارند که به عمق ویندوز رسوخ کرده و عملیات حذف آن ها از داخل ویندوز به کاری طاقت فرسا تبدیل می شود. اما همین که یک اسکن مستقل خارج از سیستم عامل انجام دهید به راحتی قادر به حذف آن ها هستید.

ابزار مورد بحث در حکم یک دیسک نجات یا بوت دیسک برای ویندوز دیفندر است با این مزیت که با ویندوز 10 یکپارچه شده و به راحتی قادر به استفاده از آن هستید. اگر از ویندوز 7 و 8.1 استفاده می کنید هم می توانید یک دیسک بوتیبل از آن درست کرده و از آن بهره ببرید.

چگونه ویندوز دیفندر آفلاین را روی ویندوز 10 اجرا کنیم؟

با فرض این که آپدیت سالیانه ویندوز 10 را انجام داده اید، به راحتی با چند کلیک قادر به اجرای ویندوز دیفندر آفلاین هستید. بر خلاف تصور این ابزار از طریق ویندوز دیفندر در دسترس نبوده و باید به بخش تنظیمات ویندوز مراجعه کنید. برای دسترسی به این ابزار مسیر زیر را طی کنید:

Settings > Update & Security > Windows Defender

به پایین اسکرول کرده و در زیر بخش Windows Defender Offlineروی گزینه ی Scan Offline کلیک کنید.

650x409ximg_579bc0d96ca80.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.366stotu3--w600

پس از کلیک روی گزینه ی مورد نظر، رایانه شما به صورت خودکار ری استارت شده و فرآیند اسکن برای پیدا کردن فایل های مخرب آغاز می شود. این فرآیند ممکن است تا 15 دقیقه نیز به طول انجامد.

پس از انجام اسکن اگر بدافزاری روی ویندوز شما شناسایی شد، از شما خواسته می شود که به رابط کاربری ویندوز دیفندر آفلاین رفته و اقدام به پاک کردن آن بکنید. همچنین اگر پاسخ اسکن منفی بود و هیچ گونه فایل مخربی توسط این ابزار پیدا نشد، ویندوز شما پس از به پایان رسیدن فرآیند اسکن به صورت خودکار راه اندازی مجدد می شود.

چگونه ویندوز دیفندر آفلاین را روی ویندوز 7 و 8.1 اجرا کنیم؟

اگر از نسخه های پیشین ویندوز استفاده می کنید، برای استفاده از این ابزار کافیست ویندوز دیفندر آفلاین را دانلود کرده و سپس یک سی دی، دی وی دی و یا حافظه ی فلش (USB) بوتیبل ایجاد و در نهایت آن را روی ویندوز خود بوت کنید. انجام اسکن بدین روش دقیقاً همانند چیزی است که در بخش ویندوز 10 گفتیم. تنها کاری که باید انجام دهید ایجاد یک مدیای بوتیبل و استفاده از آن است.

در همین رابطه مایکروسافت توصیه می کند برای ایجاد مدیای بوتیبل حتماً از یک رایانه عاری از هرگونه فایل مخرب و بد افزار استفاده کنید. دلیل آن چیست؟ پاسخ واضح است، فایل های مخربی که در پس زمینه اجرا می شوند می توانند در فرآیند ایجاد یک مدیای بوتیبل اختلال ایجاد کنند. بنابراین اگر به آلوده بودن رایانi خود شک دارید از سیستمی دیگر برای دانلود ویندوز دیفندر و ایجاد مدیای بوتیبل استفاده کنید.

به صفحه ی دانلود ابزار ویندوز دیفندر آفلاین بروید، به سمت پایین اسکرول کرده و سپس با توجه به 32 یا 64 بیتی بودن ویندوز رایانه تان نسخه مناسب این آنتی ویروس آفلاین را دانلود کنید.

ximg_579bc0b35df94.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.U_whqMhqpJ-w600

پس از دانلود یکی از دو فایل msstool64.exe یا msstool32 ملزم به ایجاد مدیای نصبی داخل یک حافظه ی فلش و یا رایت آن روی سی دی و یا دی وی دی هستید. شما همچنین می توانید از این ابزار یک ایمیج ISO تهیه و سپس آن را با استفاده از نرم افزار مناسب روی دیسک رایت کنید.

مدیای ایجاد شده که ویندوز دیفندر آفلاین نام دارد، حاوی توضیحاتی از آخرین ویروس های شناخته شده است. اگر از یک حافظه ی فلش استفاده می کنید، باید بگوییم که با انجام این کار فلش فرمت شده و کلیه ی اطلاعات روی آن پاک می شود. پس بهتر است از اطلاعات خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید.

ximg_579bc08dc5b02.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.1zbsBUkkeg-w600

پس از ساخت مدیای بوتیبل باید آن را از روی رایانه خود خارج و به رایانه ای که خواستار اسکن آن هستید وارد کنید. کافیست دیسک و یا حافظه ی فلش را وارد رایانه کرده و سپس آن را ری استارت کنید. پس از این کار باید رایانه خود را از روی حافظه ی فلش و یا دیسک بوت کنید.

بسته به تنظیمات رایانه ممکن است پس از ری استارت، رایانه به صورت خودکار از روی مدیای ایجاد شده، بوت شود. گاهی اوقات این عمل رخ نداده و برای این کار باید با زدن یک کلید وارد منوی بوت شده و یا مجبور شوید مسیر بوت را در فرمویر UEFI یا BIOS تغییر دهید.

پس از بوت شدن رایانه از روی دیوایس مورد نظر مشاهده خواهید کرد که ابزار ویندوز دیفندر آفلاین به صورت خودکار اقدام به اسکن رایانه شما و پاک کردن فایل های مخرب می کند. این فرآیند و رابط کاربری که روی ویندوز 7 یا 8.1 مشاهده می کنید دقیقاً همان چیزی است که در ویندوز 10 نیز وجود داشت.

ximg_579bc4fc1e007.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.tTKCJ8Ju7g-w600

پس از به پایان رسیدن فرآیند اسکن می توانید رایانه خود را با بازگرداندن تنظیمات آن به حالت اولیه مجددا راه اندازی کنید.

آیا تا به حال از این ابزار استفاده کرده اید؟ آیا ویندوز دیفندر آفلاین برایتان کارساز بوده؟ خوش حال می شویم اگر تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مریم
    مریم | ۳۱ مرداد ۱۳۹۵

    چقدر خوب بود مچکرم

  • مجتبی محبی
    مجتبی محبی | ۳۰ مرداد ۱۳۹۵

    اخه ویندوز دیفندرم شد آنتی ویروس؟

    • سامان
      سامان | ۳۱ مرداد ۱۳۹۵

      چرا اخه بابا ، خوب بدافزار هارو شناسایی میکنه من دو سه ساله ازش استفاده میکنم تا حالا خوب جواب داده

مطالب پیشنهادی