ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سلطه اپل بر دنیای موبایل در حال پایان یافتن است

ژانویه ۲۰۰۷ بود که استیو جابز از نخستین نسل آیفون پرده برداشت و ادعا نمود که این موبایل، از سایر تلفن هایی که عنوان هوشمندی را یدک می کشند، پنج سال جلوتر است. سوال این است: ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

ژانویه ۲۰۰۷ بود که استیو جابز از نخستین نسل آیفون پرده برداشت و ادعا نمود که این موبایل، از سایر تلفن هایی که عنوان هوشمندی را یدک می کشند، پنج سال جلوتر است. سوال این است: آیا تیم کوک حالا می تواند چنین ادعایی داشته باشد؟

از زمان عرضه اولین آیفون تا کنون بیش از ۹ سال سپری می شود و می توان گفت که هنوز هم آیفون، محبوب ترین تلفن هوشمند تاریخ است. اما اکنون وارد مرحله ای شده ایم که خط برتری و محبوبیت آیفون نسبت به رقبا، به نازکترین حد خود رسیده است.

گلکسی نوت ۷،‌ محصولی که چند هفته پیش از سوی سامسونگ معرفی شد، تلفن همراهی است که به سادگی در بسیاری از موارد از محصول اپل برتری می جوید. به اعتقاد عده زیادی، تکامل طراحی آن به نقطه ای رسیده که می توان آن را زیباتر از آیفون دانست، این در حالیست که برخی ویژگی های شاخص آن را نیز نمی توانید در آیفون بیابید.

_MG_7463

برای مثال، می توان به ویژگی مقاومت در برابر آب و غبار یا حتی شارژ بی سیم اشاره نمود. به شکلی کوتاه، می توان اذعان داشت که گلکسی نوت ۷ یکی از بهترین موبایل های ساخته شده تا کنون بوده و اگر عاشق iOS نباشید، انتخاب میان محصول اپل و سامسونگ بسیار ساده و مشخص می شود.

از سوی دیگر اپل در حال حاضر، در شرایط مناسبی نیست. آیفون دو سال است که طراحی مشابهی داشته و تمام شایعات نیز حکایت از آن دارند که موبایل بعدی نیز قرار است بدون تغییری خاص از راه برسد. در واقع اینطور که پیداست، نه قرار است شارژ بی سیم به آیفون بیاید و نه ویژگی مقاومت در برابر آب.

بعید به نظر می رسد که آیفون بعدی، بتواند حتی طرفدارانش را هیجان زده کند، چه رسد به ترغیب کاربران سایر پلتفرم ها. به کلامی ساده تر، تنها در صورتی که به پردازنده سریع تر و دوربین با کیفیت تر علاقه ای وصف نشدنی داشته باشید، آیفون بعدی قادر به خوشحال کردن تان است.

OB-YZ407_0920ip_H_20130920103617-w600

اما چرا هنوز هم از آیفون به عنوان محبوب ترین تلفن هوشمند یاد می شود؟ علت را باید تنها در یک مورد یافت؛ موردی که iOS نام دارد و سامسونگ قادر به بهره گیری از آن نیست.

اگرچه گوگل تمام تلاش خودش را می کند، ولی به هر حال بیشتر سازندگان موبایل های اندرویدی یا به طور کلی موبایل های خود را به نسخه جدید سیستم عامل یاد شده به روز رسانی نمی کنند و یا در نهایت، با چندین ماه تاخیر آن را به دست کاربر می رسانند.

توسعه دهندگان نیز علاقه زیادی دارند تا اپلیکیشن های خود را ابتدا برای سیستم عامل iOS ارائه دهند، چرا که کاربران این پلتفرم می توانند به سرعت آخرین نسخه از سیستم عامل موبایل شان را دریافت کرده و از آخرین ویژگی ها بهره مند شود. توسعه دهنده هم می خواهد همان ویژگی ها را در اپلیکیشن خویش ارائه دهد و همین موضوع باعث می شود تا بهترین اپ ها، ابتدا در اکوسیستم اپل به دست کاربر برسند.

TimCookAdoption-w600

در حال حاضر، iOS تنها سیستم عاملی است که آپدیت شدن چندین ساله موبایل شما را تضمین می کند. این در حالیست که اکثریت پرچمداران اندرویدی، معمولاً تنها برای مدت یک سال پشتیبانی می شوند و در بیشتر موارد، یک نسخه تازه از سیستم عامل اندروید را به چشم می بینند. این در حالیست که اپل به طور متوسط آیفون هایش را برای چهار سال به روز رسانی می کند.

امنیت، مبحث دیگری است که باید اندکی بیشتر به آن اهمیت داد. زمانی که یک باگ خطرناک کشف شود، اپل می تواند با ارائه یک آپدیت نرم افزاری مشکل را به طور کلی در سراسر اکوسیستم خود رفع نماید در حالی که چنین اقدامی در دنیای اندروید امکان پذیر نیست. نمونه اش را می توان سال پیش با باگ Stagefright مشاهده کرد. در این میان برخی شرکت ها، نظیر موتورولا عنوان کرده اند که علاقه ای به ارائه بسته های امنیتی گوگل که به شکل ماهانه منتشر می شوند، ندارند.

iphone-7-vs-iphone-7-plus-1

به هر حال اپل امسال در جایگاه عجیبی قرار گرفته و می توان گفت در حال حاضر، تنها موردی که آیفون را در صدر رقابت نگه داشته، iOS است. در سایر موارد از جمله طراحی و قابلیت های فنی، سامسونگ توانسته با آخرین کهکشانی خود، محصولی برتر از آیفون های اپل ارائه دهد. هر چند باید تا نیمه دوم شهریور منتظر ماند و دید که آیا اهالی کوپرتینو می توانند ورق را با موبایل بعدی خود برگردانند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (45 مورد)
  • Mehdi 007
    Mehdi 007 | ۲ شهریور ۱۳۹۵

    میانگین سنی نظر دهنده ها بعید میدونم بالاتر از 14 سال باشه!

  • Meqdad
    Meqdad | ۱ شهریور ۱۳۹۵

    از طرفي هم وقتي هر ايفوني بعد از ٤-٥ سال هنوز مثل روز اوله ، منه مصرف كننده مگه ديوونم كه هر سال بخوام گوشي بگيرم
    اين الان مال من برگ برندس مال اپل و فروش گوشياش ضرر

    • | ۱ شهریور ۱۳۹۵


      حرف شما منو یاد پمپ های ابی بلک استون میندازه حدود ۳۰ سال پیش ، این پمپ ها اونقدر با کیفیت بودن که هنوزم صحیح و سالم دارن کار میکنن و کارخونه سازنده تقریبا هیچ سودی از فروش لوازم جانبی نبرد و ورشکست شد.
      این حرف درسته ولی همه جا صدق نمیکنه، تکنولوژی روز به روز داره پیشرفت میکنه و مردم میخوان همزمان باش پیش برن.

  • hmdz
    hmdz | ۱ شهریور ۱۳۹۵

    ? من که بمیرم دیگه سمت آندروید نمیرم! 4 سال فقط درگیر سر و کله زدن با آندروید بودم بسه. ضمنا وقتی نرم افزارای بازار رو با اپ استور مقایسه میکنم خندم میگیره!

    اپل هم مشکلات خودشو داره ولی دردسرش از اندروید کمتره و واقعا کیفیت کاراش بالاتره.

    • | ۱ شهریور ۱۳۹۵

      چرا اپ استور رو با بازار مقایسه میکنید؟با گوگل پلی مقایسه کنید.

    • sam
      sam | ۱ شهریور ۱۳۹۵

      اخه وقتی ارزشی برای ایران نمیزاره بااین که فروشش تو ایران خوبه چرا باید ما براش ارزش بزاریم

    • HasanHoseinPoor
      HasanHoseinPoor | ۲ شهریور ۱۳۹۵

      بازار با اپ استور؟ گوگل پلی به گوشت نخورده؟

    • علیـــــــــــــرضا
      علیـــــــــــــرضا | ۴ شهریور ۱۳۹۵

      عمو جون چند سالته ؟؟

    • MerBan
      MerBan | ۱۰ شهریور ۱۳۹۵

      با شما موافقم..ولي جالبه سايت ديجياتو جديداً سياست هاش رو تغير داده..و بيشتر كاربراش الان ضد اپل هستن..و كلامش شده اينكه اپل بد است و سامسونگ خوب است..

      واس همين اصلاً ب بخش نظرات وارد نميشم..شبيه مهد كودك شده!

      #حذف

  • | ۱ شهریور ۱۳۹۵

    چرا کامنتای من نشون داده نمیشن؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی