ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مهندسان ژاپنی نمایشگر انعطاف پذیری ساخته اند که با قیچی قابل بریدن است

بدون شک همه ما نمایشگرهای انعطاف پذیر را دوست داریم، اما آیا تاکنون تصور کرده اید که بتوانید صفحه نمایش را با قیچی بریده و به شکل دلخواهتان درآورید؟ اگر جواب شما مثبت بوده، لازم ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۰

بدون شک همه ما نمایشگرهای انعطاف پذیر را دوست داریم، اما آیا تاکنون تصور کرده اید که بتوانید صفحه نمایش را با قیچی بریده و به شکل دلخواهتان درآورید؟ اگر جواب شما مثبت بوده، لازم است بدانید تیمی از محققین ژاپنی به این نیاز پاسخ گفته و صفحات منعطفی ساخته اند که حتی پس از بریده شدن نیز به خوبی عمل می کنند.

قبل از هر چیز باید نام این تیم را به خاطر بسپارید: «تیم پژوهشی گروه درشت-مولکول های کاربردی الکترونیکی واقع در مرکز تحقیقاتی مواد کاربردی مؤسسه ملی علوم مواد در شهر تسوکوبای ژاپن». این مهندسین به تازگی محصول نوین خود را به نمایش گذاشته اند، که البته نوعی نمونه اولیه بوده و تنها قادر به ارائه یک رنگ است، ضمن اینکه از نظر ابعاد نیز محدودیت دارد.

یکی از مهم ترین ویژگی های این صفحه نمایش، این است که همچون پنل های کتابخوان الکترونیکی برای تغییر محتوا فقط کافیست جریان برق یک لحظه در آن برقرار شود، و پس از آن تصویر ثابت باقی خواهد ماند، تا اینکه دوباره عملیات فوق تکرار شود.

NIMS-cutting-flexible-display-panel_1

اگر هنوز نسبت به کاربرد این محصول تردید دارید، بهتر است با اهداف بلندپروازانه تیم تحقیقاتی فوق آشنا شوید:

از جمله کاربردهای این محصول، ابزارهای پوشیدنی هوشمند است که در آنها نمایشگر در قالب لباس قرار گرفته، یا محصول باید با شکل مچ دست کاربر هماهنگ شود. همچنین از این صفحه نمایش می توان در نمای ساختمان ها استفاده کرد، یا از آن برای تغییر رنگ تزئینات داخلی خودرو، عینک آفتابی یا پنجره ها نیز بهره گرفت.

محققین برای ساخت این پنل، محدودیت های معمول در نمایشگرهای LCD یا OLED در برابر نفوذ اکسیژن یا رطوبت را حذف کرده و از پلیمر ترکیبی آلی/فلزی با ویژگی های الکتروکرومیک روی سطح انعطاف پذیر برای ساخت این صفحه نمایش بهره گرفتند.

همان طور که می دانید، یکی از ویژگی های اساسی پلیمرها، مقاومت نسبت به نفوذ آب و رطوبت است و در نتیجه در صورت بریدن آن نیازی نیست لبه ها را درزگیری نماییم.

لازم به ذکر است این تیم تحقیقاتی در حال حاضر فعالیت برای ساخت نمایشگرهایی با ابعاد بزرگ تر را آغاز کرده که قابلیت ارائه رنگ های بیشتری را نیز دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Mahya Momenzadeh
    Mahya Momenzadeh | ۴ شهریور ۱۳۹۵

    وااااااو عالیه

  • salari
    salari | ۱ شهریور ۱۳۹۵

    اگه سونی ب کار بگیره چی میشه

  • امینnew
    امینnew | ۱ شهریور ۱۳۹۵

    خیلی جالبه فرض کنید یه تیشرت داری که نوشته هاشو میتونی تغییر بدی خیلی عالی میشه این نمایشگر کارایی زیادی داره همونطور که خودشون هم اشاره کردند طراحی هارو دگرگون میکنه، البته کمی جای پیشرفت داره و باید تمام رنگ ها و یا حداقل هفت رنگ باشه مثلا به عنوان کاغذ دیواری استفاده کنی و هر بار که دلت خواست بتونی طرحش رو عوض کنی به طبع هم تنوع میشه و هم صرفه جویی در هزینه ها من که واقعا لذت بردم.

    • shahin rashidi
      shahin rashidi | ۲ شهریور ۱۳۹۵

      دوست عزیز اونی که تو میخای برای تیشرت استفاده کنی حداقلش باید ۲ ملیون بدی بخری

مطالب پیشنهادی