ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

یک قدم تا موفقیت های جهانی؛ معرفی بهترین بازی های موبایل ایرانی [قسمت دوم و پایانی]

اگر اتفاقاتی که پیرامون صنعت بازی های ویدیویی ایران می افتد را دنبال کنید، حتما می دانید چند وقت پیش شرکت معروف فن افزار با برگزاری رویداد Level Up، فرصتی به سازندگان مستقل داد تا ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

اگر اتفاقاتی که پیرامون صنعت بازی های ویدیویی ایران می افتد را دنبال کنید، حتما می دانید چند وقت پیش شرکت معروف فن افزار با برگزاری رویداد Level Up، فرصتی به سازندگان مستقل داد تا عناوین خود را به بخش مسابقات فرستاده و با یکدیگر رقابت نمایند. با نگاهی گذرا به استقبال خوبی که توسعه دهندگان ایرانی کرده اند می توانیم به نتیجه خوشایندی برسیم؛ با وجود امکانات محدود، بازیسازان داخلی سعی می کنند خود را به استانداردهای جهانی برسانند.

امروز هم تصمیم گرفتیم با معرفی بهترین بازی های موبایل ایرانی، به عناوینی بپردازیم که پیشتر توانسته اند موفقیت هایی به دست آورده و راه پیشرفت صنعت گیمینگ ایران را هموارتر کنند. طبیعتا برترین عناوین فارسی، محدود به بازی های پیش رو نیستند. قسمت ابتدایی مطلب را می توانید از اینجا مطالعه نمایید. بیش از این مقدمه را طولانی نمی کنیم؛ به بهشت بازی های ایرانی خوش آمدید.

هی تاکسی

هی تاکسی

پس از استقبال کاربرها از موتوری، استودیو گلیم گیمز دوباره روی فرهنگ ایرانی دست گذاشت و با تجربه از که از عنوان پیشین خود به دست آورده بود، «هی تاکسی» را منتشر کرد. با وجود این که بازی از جهاتی به موتوری شباهت داشته و می توانیم آن را برادر ناتنی این عنوان محبوب بنامیم، گلیم گیمز با تزریق المان های جدیدی توانست تا تجربه ای متفاوت پدید بیاورد.

همان گونه که از اسم بازی بر می آید، هی تاکسی به بازیکن نقش مسافرکشی را می دهد که باید سعی کند مسافرانش را سوار کرده و به مقصد برساند. قابلیت خرید ماشین های جدید، شخصیت های متفاوت، موسیقی قدیمی و دیالوگ های جذاب از المان هایی هستند که توانسته اند هی تاکسی را به عنوانی دلنشین تبدیل کنند. اگر به شوخی هایی متناسب با فرهنگ ایرانی علاقه دارید، هی تاکسی یا موتوری که پیشتر معرفی کرده بودیم را از دست ندهید.

هی تاکسی

هی تاکسی

سازنده: گلیم گیمز قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 39 مگابایت زبان:

باقلوا

باقلوا

باقلوا از آن دست عناوینی به شمار می رود که تقریبا هر ایرانی اسمارت فون داری انجام داده است. استودیو «نردبان اندیشه» با پرداخت مناسب به یک ایده کلیشه ای، عنوانی را ساخت که هر کسی را معتاد خود کرد. گیم پلی باقلوا خیلی ساده است؛ با حروف درهمی که کنار یکدیگر قرار دارند کلمات معنی دار بسازید. وجود مرحله های متفاوت موجب شده تا هر لحظه با چالش جدیدتری رو به رو شوید.

این که بتوانید با تعداد گوناگونی معماها، عنوانی اعتیاد آور بسازید کار هرکسی نیست. ولی  سازنده بازی توانسته با استفاده از قانون «سختی پله ای»  این مهم را اجرایی نماید. اگر خواهان عنوانی هستید که بتواند کنار سرگرمی روی هوش انسان هم تاثیر مثبت بگذارد، باقلوا را با موسیقی دلنشین و رابطه کاربری ساده اش فراموش نکنید.

باقلوا

باقلوا

سازنده: نردبان اندیشه قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 34.5 مگابایت زبان:

پلیس جوان

پلیس جوان

اسمارت فون ها هیچگاه پلتفرم مناسبی برای سبک تیراندازی اول شخص یا سوم شخص نبوده و نیستند. طبیعی هم است، با صفحات لمسی چگونه تجربه ای فراموش نشدنی خواهید داشت؟ با این وجود هستند بازی هایی از این سبک که بتوانند بازیکن ها را ساعاتی سرگرم کنند. از Modern Combat و N.O.V.A بگیرید تا Shadowgun که با استقبال گسترده بازیکن ها مواجه شدند. «پلیس جوان» را می توانیم یکی از بهترین عناوین تیراندازی ایرانی قلمداد نماییم.

گیم پلی عنوان استودیو TBM Games برپایه سبک Rail Shooter ساخته شده است. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید شلیک به دشمن ها بوده و قابلیت حرکت شخصیت داستان را نخواهید داشت. حضور یک گرافیک زیبا، انیمیشن های روان شخصیت ها، مرحله های متفاوت، توانایی های گوناگون، قابلیت استفاده از اسلحه های گسترده؛ با این همه المان مثبت منتظر چه چیزی هستید؟ هم اکنون با خرید پلیس جوان بزرگترین کابوس تبهکاران را به وجود بیاورید.

پلیس جوان

پلیس جوان

سازنده: TBM Games قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 24.1 مگابایت زبان:

بچه محل [Bubble Man: Rises]

بچه محل

ساخته های پلی پکس گیمز از معدود عناوینی هستند که موفقیت های خود را از محدوده خاک ایران خارج کرده اند. شاید بتوانیم بگوییم پس از شمشیر تاریکی، بازی هایی که بیشترین استقبال را از سوی خارجی ها داشته اند عناوین همین استودیو باشد. با وجود هوشمندی سازنده چنین چیزی هم پیشبینی می شد. پلی بکس گیمز تاکنون چندین بازی وارد بازار کرده که هر کدام ورژن های متفاوتی دارند.

یکی از آن ها متناسب با فرهنگ ایرانی بوده و دیگری هم با سلیقه غربی ها سازگار است. از بچه محل با عنوان اولین ساخته این استودیو که توانست موفقیت هایی به دست بیاورد، یاد می شود. مکانیزم های گیم پلی هم بسیار ساده بوده و به راحتی می توانید آن ها را فرا بگیرید؛ یکی از شخصیت ها را انتخاب کرده و با ضربه روی صفحه لمسی، او را بالاتر ببرید. شاید توضیحاتی که دادیم بچه محل را ساده جلوه دهند اما خود بازی سخت تر چیزی است که فکر می کنید.

یکی از موضوعاتی که موجب شد بچه محل را جایگزین بچه پرروها کنیم به همین چالش های بیشتر عنوان ابتدایی پلی بکس گیمز باز می گردد. با بچه محل خیلی زود با مرگ رو به رو می شوید. بنابراین چون ریتم بازی تند بوده و گیم پلی هم عین سادگی جذابیت های زیادی دارد، به تجربه چند باره این عنوان ترغیب خواهید شد. این نکته را اضافه کنیم خود بچه پرروها را هم به خاطر حضور صدای فراموش نشدنی استاد مرتضی احمدی از دست ندهید.

بچه محل (Bubble Man: Rises)

بچه محل (Bubble Man: Rises)

سازنده: Playpax قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 47.1 / 21.6 مگابایت زبان:

قیصر: انتقام

قیصر انتقام

استودیو تیله با قیصر: انتقام نشان داد حتی اگر ایده هایی کلیشه ای هم داشته باشید، باز با دست گذاشتن روی یک داستان خاطره انگیز می توانید موفقیت هایی گوناگونی به دست آورید. پس از مدت ها که با قهرمان های خارجی سرگرم بودیم، سرانجام توانستیم با یک شخصیت فراموش نشدنی ایرانی به ماجراجویی انتقام جویانه رفته و خون دشمنان را بریزیم.

قیصر انتقام ترکیبی از دو سبک رانر [Runner] و بیت ام آپ [Beat ’em up] است. بنابراین باید از چالش های پیش رو عبور کرده و دشمنان را از پا دربیاورید. نکته جالب اینجاست شاهد حضور المان هایی از پلتفرمر هم هستیم که توانسته اند تا جذابیت این عنوان را افزایش دهند. اگر هم از مرحله ها خسته شدید نگران چیزی نباشید، چون بخش رقابتی بازی می تواند تا مدت ها شما را سرگرم کند.

قیصر: انتقام

قیصر: انتقام

سازنده: استودیو تیله قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 69.4 مگابایت زبان:

فروت کرفت

فروت کرفت

ساخت همین «فروت کرفت» کافی بود تا «تاد» به عنوان یکی از هوشمندترین استودیوهای بازیسازی ایرانی شناخته شود. با وجود این که همان زمان انتشار بازی، عناوین کارتی از محبوبیتی نسبی برخوردار بودند ولی هیچگاه به اندازه روزهای کنونی شاهد فراگیری آن ها نیستیم، موجی که با ساخت Heartstone به راه افتاد و Clash Royal هم بزرگترش کرد. این که می گوییم تاد استودیو باهوشی است به همین مبحث باز می گردد.

آن ها زمانی فروت کرفت را منتشر کردند که بازی های کارتی همچنان میان بازیکن های ایرانی به جایگاه مناسبی نرسیده بودند. همین یک المان به تنهایی می توانست تا موفقیت فروت کرفت را تضمین کند. ولی چه کسی می تواند از مکانیزم های سرگرم کننده گیم پلی بازی بگذرد؟ با کارت هایی که دارید باید به مبارزه با بازیکن ها رفته و آن ها را از پا دربیاورید. به واسطه قدرت متفاوت هر کارت، نیازمند استراتژی های گوناگونی هستید. بنابراین خبری از روند یکنواخت نبردها نخواهد بود.

فروت کرفت

فروت کرفت

سازنده: تاد قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: 46.9 / 45.9 مگابایت زبان:

دنده دو

دنده دو

با وجود این که بعضی بازیکن ها به خاطر محدودیت های موجود، عناوین درگ ریسینگ را کنار می زنند ولی روز به روز شاهد افزایش علاقه مندان به این سبک هستیم. توسعه دهندگان ایرانی هم چند وقتی است به ساخت بازی های درگ ریسینگ روی آورده اند تا کاربرها از نمونه های خارجی بی نیاز شوند. بگذارید همین ابتدا حرف پایانی را بزنیم؛ اگر به دنبال بهترین عنوان درگ ریسینگ ایرانی می گردید «دنده دو» بهترین گزینه موجود است.

مکانیزم های گیم پلی این عنوان تفاوتی با بازی های مشابه ندارد. به محیطی دو و نیم بعدی فرستاده شده و باید با تعویض دنده سعی کنید از حریف خود جلو بزنید. قابلیت استفاده از نیتروژن را هم خواهید داشت. چون گیم پلی عناوین درگ ریسینگ از محدودیت هایی رنج می برند، استودیوهای سازنده سعی می کنند روی بقیه بخش های ساخته خود مانوور دهد. دنده دو هم چیزی کم ندارد؛ گرافیکی زیبا با ماشین های گوناگون که قابلیت شخصی سازی قسمت های مختلف آن ها را دارید.

دنده دو

دنده دو

سازنده: فن افزار قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 94.3 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Shaham Sami Adel
    Shaham Sami Adel | ۲ شهریور ۱۳۹۵

    چرا شماره 1 همین مقاله تو قسمت مطالب مرتبط نیست ؟ لطفا قرار بدین که خواننده نخواد تو مطالب جستجو کنه واسه خوندن شماره یکش...

مطالب پیشنهادی