ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

امتیازات Deus Ex: Mankind Divided؛ خلاصه ای بر نکات مثبت و منفی

ساخت ادامه Deus Ex به حرکت روی یک تار مو شباهت داشت. چون نه تنها از این فرنچایز با عنوان یکی از بازی های انقلابی یاد می شود، نبود وارن اسپکتر معروف هم می توانست ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰

ساخت ادامه Deus Ex به حرکت روی یک تار مو شباهت داشت. چون نه تنها از این فرنچایز با عنوان یکی از بازی های انقلابی یاد می شود، نبود وارن اسپکتر معروف هم می توانست خیلی ها را نسبت به قسمت جدید Deus Ex نگران کند. با این وجود کمپانی Eidos Montreal ریسک موجود را پذیرفت و با ساخت Deus Ex: Human Revolution نشان داد موفقیت تنها به حضور سازنده اصلی وابسته نیست.

Human Revolution در سال عرضه اش بازخوردهای مثبتی دریافت کرد ولی به خاطر رقبای قدرتمندی که داشت نتوانست جوایز زیادی به دست بیاورد. اما امسال خبری از پروژه های عظیم 2011 نبوده و بازیکن ها امیدوار بودند قسمت بعدی Deus Ex که با نام Mankind Divided شناخته می شود، بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد. حدود چند روز از انتشارات امتیازات این عنوان گذشته و امروز هم خود بازی به انتشار رسمی می رسد.

همانند همیشه با نگاهی به نقدهای بازی تصمیم داریم ببینم Mankind Divided تا چه میزان توانسته انتظارات را برآورده کند. بیایید ابتدا به گیم پلی بپردازیم. Deus Ex ابتدایی با تمام المان های مثبتش، بیشتر به واسطه ترکیب سبک های گوناگون و انتخابی که به بازیکن می داد توجه ها را به خود جلب کرد. این که می بینید امروزه بازی ها راه های گوناگونی به مخاطب می دهند تا آن طور که دوست دارند ماموریت ها را به پایان برسانند، پیشتر با Deus Ex شانزده سال پیش امکان پذیر بود.

Deus-Ex-Mankind-Divided-w600-w600
اگر هنوز دست به تجربه بازی نزده اید و دوست دارید اطلاعات بیشتری پیرامونش به دست بیاورید، «پیش نمایش Deus Ex: Mankind Divided؛ آدام جنسن، دو سال بعد» را از دست ندهید.

Mankind Divided هم همین راه را ادامه داده است. Vince Ingenito از IGN [به بازی امتیاز 92 داد] گفت این عنوان، بهترین گیم پلی سری را دارد. Adam Beck از Hardcore Gamer با وجود این که از بازی ایرادات زیادی گرفت از هسته اصلی گیم پلی تعریف کرد. منتقد Gamestar هم بازی را از قسمت ابتدایی تاکنون، بهترین عنوان سری از دیدگاه این بخش قلمداد کرد که توانسته المان های نقش آفرینی و اکشن را به بهترین شکل ترکیب کند.

مهمترین المانی که توانسته چنین بازخوردهای مثبتی را به همراه بیاورد، انتخاب گوناگون بازیکن از چگونگی پیشروی مرحله ها هست. با استفاده از قدرت های آدام جنسن و قابلیت های جدیدی که فرا گرفته است می توانید بخش اکشن را پر رنگ تر کرده و زد و خورد بیشتری داشته باشید. اگر هم دوست دارید مخفیانه پیش بروید، کافیست از بقیه توانایی های آدام جنسن استفاده کنید. خوشبختانه بخش ارتقای مهارت هم ساده بوده و عاری از هر گونه پیچیدگی است.

بنابراین بسته به سبک خود، قدرتی که می خواهید را افزایش می دهید. Adam Beck مکانیزم های بخش مخفی کاری را فوق العاده خواند و گفت به واسطه این که قدرت های آدام بین مخفی کاری و اکشن تقسیم شده، دست بازیکن برای انجام حرکات گوناگون باز است. جدا از این که با وجود قابلیت هک می توانید دوربین، ربات و چیزهای مشابه را از کار بیندازید.

3075022-dxmd_2016_06_08_e32016_31-w600

بنابراین لحظه به لحظه بازی به خود شما بستگی دارد تا چگونه پیش بروید. یکی دیگر از پیشرفت هایی که منتقدها اشاره کردند به استفاده از اسلحه یا گان پلی باز می گردد. طبیعتا به واسطه این بهبود، بخش اکشن جذابیت بیشتری یافته و بازیکن لذت خواهد برد. منتقدان IGN و Hardcore Gamer از جمله کسانی بودند که از پیشرفت های بخش استفاده از اسلحه گفتند.

بیایید یک جمع بندی کوتاه تا اینجا داشته باشیم. بازیکن همانند گذشته انتخاب های زیادی دارد و می تواند بازی را آن گونه که می خواهد پیش ببرد. حضور قابلیت های جدید آدام هم جذابیت بیشتری به بخش های اکشن و نقش آفرینی داده است. بهبود گان پلی و پیشرفت توانایی هک هم از دیگر المان های مثبت Mankind Divided به شمار می روند. اکنون نوبت به نکات منفی گیم پلی رسیده است.

متاسفانه زمان اتمام گیم پلی پایین هست. Brett Phipps از Trusted Review [به بازی امتیاز 60 داد] نوشته که انتظار چهل ساعت ماجراجویی داشته ولی با انجام تمامی ماموریت های فرعی اتمام بازی حدود بیست ساعت زمان برد. بیشتر منتقدها به این مسئله اشاره کرده اند. نکته جالب اینجاست Human Revolution هم همین حدودها بود. با این وجود جهش نسلی موجب شده تا انتظارات افزایش پیدا کند.

2843213-2842406-deus5-w600

دومین بخش منفی گیم پلی Mankind Divided به شباهتش با Human Revolution باز می گردد. درست است، همان گونه که گفتیم بازی بهبودهایی نسبت به پیشینیان خود داشته و بعضی ها با عنوان «بهترین گیم پلی سری» از ساخته جدید Eidos Montreal یاد کرده اند، اما پیشرفت ها به گونه ای نیستند که بگوییم تفاوت های گوناگونی با قسمت قبلی شاهد هستیم. در واقع تنها همه چیز بهتر شده است.

اینجا منتقدها دو دسته اند. گروه ابتدایی که قشر بیشتری هستند به همین تغییرات واکنش مثبت داده اند. منتقد وب سایت IBTimes UK از جمله کسانی بود که به این مسئله اشاره کرد و گفت Mankind Divided نیازی به تغییرات گسترده ندارد. چون همین پیشرفت ها موجب شده اند تا تجربه ای بهتر داشته باشید. گروه دوم همین مسئله را با دیدگاهی منفی هدف قرار داده و گفته اند بازی به Human Revolution شباهت زیادی دارد.

Adam Beck را می توانیم از این قشر بدانیم. Brett Phipps هم با اشاره به همین مسئله از مبارزات اکشن بازی انتقاد کرد. به اعتقاد او سیستم تیراندازی با وجود بهبودهایی که دارد همچنان به Human Revolution شباهت داشته و بعضی مشکلاتش را نیز به ارث برده است. بنابراین بخش تیراندازی یا اکشن همانند مخفی کاری نمی تواند بازیکن را ارضا کند.

DXMD_2015_10_08_1stHandsOn_screen_ONLINE_024.0-w600
شعبه ایتالیایی یوروگیمر با اعطای امتیاز 90 به بازی گفت: «Deus Ex: Mankind Divided یک عنوان فوق العاده بوده و در مقایسه با عناوین پیشین خود بسیار بهتر است. با خرید این بازی، بهترین ماجراجویی سایبرپانک موجود را خواهید داشت.»

این نکته را اضافه نماییم دیدگاه های مخالف بررسی Trusted Review هم زیاد دیده می شود. همان گونه که گفتیم، منتقد Hardcore Gamer  اذعان داشت قدرت های آدام جنسن بین دو بخش متفاوت مبارزات تقسیم شده و بازیکن بسته به سلیقه خود می تواند ماموریت ها را به اتمام برساند. منتقد وب سایت Gamespot پیرامون انتخاب هایی که به Mankind Divided به بازیکن می دهد، نکته جالبی گفت.

بر اساس بررسی او، این که چه راهی بهتر است را تنها توانایی های بازیکن نشان می دهد. ساده تر بگوییم، بازی به شما نمی گوید این مرحله را از مخفی کاری یا اکشن بروید تا تجربه بیشتری بگیرید. این که چنین چیزی نکته مثبت یا منفی شمرده شود به خود مخاطب بستگی دارد. سومین بخشی که توانسته روی گیم پلی تاثیر منفی بگذارد به هوش مصنوعی نه چندان جالب دشمن ها باز می گردد.

به عنوان نمونه منتقد وب سایت های فرانسوی Gameblog و 4Players انتظار داشتند تا سازنده به این بخش توجه بیشتری کند. از گیم پلی فاصله میگیریم و به داستان می رسیم. متاسفانه بزرگترین انتقادی که از Mankind Divided شده، همین بخش است. صحبت هایی که بالاتر از Gamestar نقل قول کردیم را به یاد دارید؟ ادامه همین صحبت ها او ضعیف ترین بخش ساخته جدید Eidos Montreal را داستانش نامید.

2905777-mankind-divided-5_hfwz.1920-w600
اتمسفر گیرای محیط از جمله نکات مثبتی بود که پیرامون بازی شنیده می شد.

GRYOnline داستان را متوسط خواند. Trusted Review گفت پس از مقدمه ای خوب، متاسفانه Mankind Divided نمی تواند روند خوب خود را پیش گرفته و احساس می کنید اتفاقات می خواهند زود به اتمام برسند؛ انگار عجله دارند. بر اساس گفته EGM داستان روندی سینوسی داشته و PC Invasion هم افزود بعضی سوالات داستانی بی پاسخ می مانند. جالب اینجاست عملکرد ضعیف Eidos Montreal به همینجا محدود نشده و با پایان افتضاحی رو به رو خواهید شد.

این حرف را ما نمی زنیم، Brett Phipps می گوید. دومین المان نا امید کننده این بخش را می توانیم به نام شخصیت های فراموش شدنی بازی بزنیم. خبری از کاراکترهای جذاب قبلی نیست. به گونه ای که بر اساس گفته منتقد Twinfinite، پس از اتمام ماجراجویی نامی از آن ها نخواهد ماند. منتقد Hardcore Gamer هم همین عقیده را داشت و شخصیت پردازی را ضعیف خواند. Trusted Review یکی دیگر از وب سایت هایی بود که باز به مشکلات این بخش اشاره کرد.

برای سخن پایانی باید بگوییم Mankind Divided تغییراتی عظیمی نسبت به قسمت قبلی خود ندارد. بنابراین انتظار ریسکی که با Human Revolution دیده اید را نداشته باشید. استودیو سازنده بیشتر روی پیشرفت المان های عنوان پیشین خود حساب باز کرده است. امتیازات بازی را می توانید در ادامه مشاهده نمایید.

GameGrin -100
IGN - 92
Gaming Age - 91
IBTimes UK  - 90
The Sixth Axis - 90
GamesRadar+ - 90
Meristation - 90
God is a Geek - 90
Time - 90
God is a Geek - 90
PCGamer - 88
Gamestar - 86
Polygon - 85
4Players - 85
Gaming Trend - 85
Game Blog - 80
US Gamer - 80
PC Invasion - 80
Telegraph - 80
Destructoid - 80
Forbes - 80
Gamespot - 80
Videogamer - 70
Push Square - 70
GameInformer - 70
Hardcore Gamer - 60

میانگین امتیازی بازی تاکنون به صورت زیر بوده است:

وب سایت Metacritic با 39 نقد - 85
وب سایت OpenCritic با 53 نقد - 81

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Rdfd
    Rdfd | ۲ شهریور ۱۳۹۵

    به به همه سنگ تموم گذاشتن

مطالب پیشنهادی