ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چند توصیه راهگشا برای طرح درخواست افزایش حقوق

فرض کنیم به فکر بالا بردن حقوق خود هستید؛ مثلاً فکر می کنید ارزش کاری که در موقعیت شغلی فعلی خود انجام می دهید بیشتر است یا مسئولیت هایتان افزایش یافته اند؛ کارتان را به نحو احسن ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

فرض کنیم به فکر بالا بردن حقوق خود هستید؛ مثلاً فکر می کنید ارزش کاری که در موقعیت شغلی فعلی خود انجام می دهید بیشتر است یا مسئولیت هایتان افزایش یافته اند؛ کارتان را به نحو احسن انجام می دهید و حس می کنید زمان آن فرا رسیده که با مدیر خود راجع به افزایش حقوق صحبت کنید.

چگونه می خواهید به اتاق او قدم بگذارید، روبروی او بنشینید و از او بخواهید حقوقتان را افزایش دهد؟

در ادامه پاسخ این سؤال را بخوانید:

۱- با آمادگی روحی وارد شوید

اشتباه اغلب افراد این است که با احساس منفی به خصوصی وارد این مکالمه می شوند. گاهی اوقات فکر می کنند به این دلیل حقوقشان باید افزایش یابد که کارشان بیش از اندازه زیاد است. به همین دلیل با انرژی منفی و احساس ناخشنودی به اتاق رئیس خود قدم می گذارند و موضوع را از زاویه ای منفی مطرح می کنند.

برخی مواقع نیز فکر می کنند به این دلیل حقوقشان باید افزایش پیدا کند که دیگران حقوقشان افزایش پیدا کرده. به همین دلیل با روحیه ای آشوبگرانه درخواست خود را با رئیسشان مطرح می کنند.

باید درک کنید مکالمه ای که قصد دارید آن را آغاز کنید، هم مالی است و هم احساسی. اگر نحوه ی درخواست شما شکل صحیحی نداشته باشد و با انرژی منفی همراه شده باشد هیچ رئیسی به افزایش حقوقتان تن نخواهد داد؛ حتی اگر روی کاغذ استحقاقش را داشته باشید.

بنابراین برای ورود به این مکالمه خود را از لحاظ روحی آماده کنید تا با انرژی مثبت، شانس موفقیتتان در مذاکره به مراتب افزایش پیدا کند.

۲- مثال های واضحی بزنید

بزرگ ترین شاخص ارزش شما به عنوان کارمند یک سازمان، همیشه عملکرد شما خواهد بود. اگر بتوانید از موقعیت هایی که در آنها فرا تر از حد انتظار عمل کرده اید مثال های بارزی بیاورید، می توانید توانایی های خود را به بهترین شکل ممکن به سازمانتان یادآوری کنید.

اما از سوی دیگر، اگر بدون آمادگی وارد اتاق شوید و بگویید: «من کار های فوق العاده ی زیادی انجام داده ام و فکر می کنم استحقاق این را داشته باشم که حقوقم افزایش پیدا کند» و مدیرتان بخواهد مصداق بارزی از کار های فوق العاده ای که انجام داده اید را بداند، چیزی برای گفتن نخواهید داشت.

اگر واقعاً به عملکرد خود ایمان دارید، فهرستی از دستاورد های برجسته ی خود به همراه داشته باشید. در غیر این صورت کافی است با چند مثال، آمادگی این مکالمه را در خود ایجاد کنید.

۳- از طریق همکاران مورد اعتماد، جو را آماده کنید

سیاست در محل کار یک حقیقت است. اگر در محیط کار خود چند رابطه ی مورد اعتماد دارید که به ارزش کار شما واقف هستند و آمادگی این را دارند که با خرسندی از آن صحبت کنند، در میان گذاشتن قصدتان با آنها برای مذاکره پیرامون افزایش حقوق می تواند فکر خوبی باشد؛ مشروط بر اینکه رابطه ی صادقانه و قابل اعتمادی میان شما برقرار باشد.

چیزی که اغلب اوقات فراموش می شود آن است که کسب و کار و سازمان، مقولاتی تیمی هستند. ارزش انفرادی شما مهم است، اما ارزش شما در میان جمع نیز به همان اندازه اهمیت دارد. لذت بردن همکارانتان از کار کردن با شما برای سازمان یک برد بزرگ است و هر رئیسی به آن توجه خواهد کرد.

۴- درخواست خود را بعد از یک پروژه ی موفق مطرح کنید

زمان بندی یعنی همه چیز. اگر به زودی قصد دارید درخواست افزایش حقوق داشته باشید، زمان مطرح کردن این درخواست را با دقت زیادی انتخاب کنید. مثلاً اگر اخیراً نتایج ضعیفی گرفته اید، شاید فرصت خوبی برای طرح درخواست افزایش حقوق نباشد. در عوض، چند هفته صبر کنید تا اوضاع مساعد شود و سپس درخواست خود را مطرح کنید.

اگر ظرف دو سه ماه گذشته اشتباه بزرگی از سوی شما سر زده، بد نیست برای جبران آن نیز کاری انجام دهید. اما به یاد داشته باشید، رئیس و سازمان شما چندان به جبران اشتباهات از سوی شما علاقه ای ندارند، بلکه می خواهند مطمئن شوند از این اشتباه درس گرفته اید و رشد کرده اید.

۵- پیشنهاد کنید مسئولیت هایتان نیز افزایش یابند

AAEAAQAAAAAAAAJYAAAAJDU3ZmIxMWJiLWZkNWItNGRhMy1hMDdkLWMxNjYyOGE0ZGI4NQ

یکی دیگر از اشتباهاتی که بسیاری هنگام طرح درخواست افزایش حقوق مرتکب می شوند این است که فکر می کنند فشار کاری شان به همان اندازه ی قبل باقی خواهد ماند.

در نظر داشته باشید که افزایش حقوق شما به معنای هزینه ی بیشتر برای کسب و کار یا سازمان مربوطه تان خواهد بود و این هزینه باید به شکلی جبران شود.

بنابراین با چند پیشنهاد پای میز مذاکره بروید؛ پیشنهاداتی که بتوانند در عین افزایش حقوق، ارزش شما را نیز برای سازمانتان بالا ببرند. مثلاً شاید بتوانید مسئولیت یک دپارتمان زیرمجموعه را نیز بر عهده بگیرید، یا به نیرو های تازه وارد آموزش بدهید و کارایی شان را بالا ببرید.

پیشنهاد هایی بدهید که حاکی از ارزش آفرینی بیشتر برای سازمانتان باشند. اگر پیشنهاد های شما به اندازه ی کافی مفید باشند، احتمال آنکه کارفرمای شما این فرصت را در اختیارتان قرار دهد بیشتر خواهد بود.

۶- در سازمان ارزش بیشتری حول خودتان بیافرینید

در نهایت، مغفول واقع شده ترین و در عین حال با ارزش ترین کاری که یک کارمند می تواند برای سازمانش انجام دهد این است که در آن سازمان ارزش بیشتری حول خودش بیافریند. شما چه کارآموز باشید و چه مدیر نوآوری، همیشه می توانید به بالا بردن ارزشی که در سازمان خود پیدا می کنید ادامه دهید. این یعنی فرصت پیشرفت برای شما انتهایی نخواهد داشت.

به بیان دیگر، چیزی از خودتان به سازمان اضافه کنید. مثلاً شاید منبع درآمد تازه ای برای سازمان پیدا کرده باشید؛ این عالی است، آن را پیاده کنید. یا مثلاً قادر به ارائه ی خدماتی هستید که هنوز در سازمان شما به جریان نیافتاده است؛ آن را عملی کنید. سپس از همکاران خود نیز بخواهید یکی یکی در این کار به شما کمک کنند تا اینکه نهایتاً بخش تازه ای در سازمان خود ایجاد کنید.

در کل می توان گفت دید بسیار بدی نسبت به درخواست افزایش حقوق وجود دارد، تا حدی که خیلی ها فکر می کنند صرف سپری کردن زمان بیشتر در محل کار، می تواند افزایش حقوقشان را تضمین کند. گاهی اوقات این اتفاق می افتد اما نه همیشه. آنچه که همیشه افزایش حقوق شما را توجیه خواهد کرد بالا رفتن ارزشی است که برای شرکت خود فراهم می آورید. هرچه ارزش بیشتری برای شرکت خود به ارمغان بیاورید، ارزشمند تر خواهید شد و شرکتتان نیز حاضر خواهد بود برای نگه داشتن شما هزینه ی بیشتری صرف کند. این ارزش را پدید بیاورید.

inc
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی