ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وب جهان گستر 25 ساله شد

وب جهانی، همان که امروزه ما را کنار یکدیگر جمع کرده، جشن تولد 25 سالگی اش را پشت سر گذاشت. در تاریخ 23 آگوست سال 1991 «تیم برنرز لی» در مؤسسه CERN سوئیس برای اولین بار ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۸:۴۵

وب جهانی، همان که امروزه ما را کنار یکدیگر جمع کرده، جشن تولد 25 سالگی اش را پشت سر گذاشت. در تاریخ 23 آگوست سال 1991 «تیم برنرز لی» در مؤسسه CERN سوئیس برای اولین بار دسترسی عمومی به وب را میسر ساخت.

البته اینترنت و وب جهانی را نباید با یکدیگر اشتباه گرفت. اینترنت برای اولین بار در سال 1969 به راه افتاد و به شبکه ای اطلاق می شد که اطلاعات را بین پایانه ها رد و بدل می کرد، اما وب جهانی یا «وب جهان گستر» به فضایی روی شبکه مذکور گفته می شود که اطلاعاتی همچون صفحات وب و اسناد را در خود نگه می دارد.

«برنرز لی» در سال 1980 پایگاه داده ای شخصی از افراد و مدل های نرم افزاری در CERN تهیه کرد، و بدین منظور برای اولین بار ایده «ابرمتن» را به کار گرفت، به صورتی که هر صفحه به صفحات دیگر پیوند داشتند. طی دهه بعد، او مفهوم فوق را توسعه داد و در سال 1989 «سیستم جهانی اطلاعات مرتبط» را برای کمک به فیزیکدانان پیشنهاد نمود.

او در سال 1990 پروتکل انتقال ابرمتن یا همان HTTP را ساخت، و در همین رابطه زبان HTML و نشانگر URL را نیز معرفی کرد. سپس اولین مرورگر وب، اولین سرور، و بالاخره نخستین صفحه وب را عرضه نمود.

اولین صفحه وب که هنوز هم در آدرس اصلی اش قرار دارد، در تاریخ 6 آگوست سال 1991 برپا شد، اما تنها در دسترس کاربران CERN قرار داشت، و توضیحی کوتاه از چیستی وب جهانی ارائه می کرد.

سپس در تاریخ 23 آگوست 1991 یعنی 25 سال قبل، کاربران خارج از CERN نیز به فضای وب دعوت شدند، و این روز «Internaut Day» نام گرفت. بعدها در ماه آوریل سال 1993 مؤسسه مذکور اعلام کرد کدهای این تکنولوژی را به صورت رایگان در اختیار همگان قرار می دهد.

اگرچه «برنرز لی» هنوز هم به پیشرفت های عظیمی امیدوار است، اما نمی توان کتمان کرد که وب طی این 25 سال دستاوردهای مافوق تصوری را ارائه کرده و زندگی ساکنین کره خاکی را دستخوش تحولاتی بنیادین نموده، و البته تصور آینده وب در 25 سال بعد نیز واقعاً در مخیله هیچکس نمی گنجد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hashemir
    hashemir | ۴ شهریور ۱۳۹۵

    ???

مطالب پیشنهادی