ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل از هوش مصنوعی در آیفون و آنچه ما نمی بینیم می گوید

«استیون لوی» روز گذشته در «Backchannel» مقاله ای ویژه به رشته تحریر درآورده که در آن می توان جزییات بیشتری از اقدامات اپل در حوزه «هوش مصنوعی» و «یادگیری ماشینی» را مشاهده کرد. این مقاله به ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۴ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۰:۰۰

«استیون لوی» روز گذشته در «Backchannel» مقاله ای ویژه به رشته تحریر درآورده که در آن می توان جزییات بیشتری از اقدامات اپل در حوزه «هوش مصنوعی» و «یادگیری ماشینی» را مشاهده کرد. این مقاله به واسطه مصاحبه با برخی از مدیران خود شرکت اپل به رشته تحریر درآمده. نکته جالب اینکه اهالی کوپرتینو در مصاحبه خود اعلام می کنند که «بر خلاف آنچه سایر شرکت های تکنولوژیک به شما می گویند، هوش مصنوعی حکم یک مرز نهایی در گجت ها را ندارد».

اگر دقت کرده باشید، در سال های اخیر گوگل، مایکروسافت و فیسبوک به شدت به این مباحث می پردازند ولی اپل حتی یک بخش جداگانه برای هوش مصنوعی نداشته و پنداری اصلاً به این مبحث علاقه ای نشان نداده است. علت، شاید این باشد که شرکت مورد بحث در خصوص پیشرفت هایش در چنین زمینه ای، اعلانات رسمی انجام نمی دهد.

«لوی» در مقاله اش خبر می دهد که اپل در سال ۲۰۱۴، سیستم تشخیص گفتار «سیری» را تغییر داده و کارکرد آن را بر بستر شبکه های عصبی قرار داده است. اپل این مسئله را به شکل عمومی بیان نکرد چرا که علاقه ای نداشته تا توجه رقبایش را به این تکنیک و فعالیت هایی که در ادامه مایل به انجام شان بوده، جلب کند. از همان زمان به بعد، اپل به آرامی مشغول توسعه هوش مصنوعی و تزریق هم زمان آن به محصولاتش بوده است.

1-VUAs6iQ7JaH-xceXorT5XA-w600

«لوی» می نویسد:

اگر کاربر آیفون هستید، طبیعتاً تا کنون بدون اینکه متوجه شده باشید از هوش مصنوعی اپل استفاده کرده اید. این هوش مختص «سیری» نیست. گاهی آیفون، یک تماس گیرنده را شناسایی می کند، بدون اینکه شماره اش در لیست مخاطبان شما باشد (صرفاً به تازگی به شما ایمیلی زده است). وقتی انگشت خود را روی نمایشگر می کشید با لیستی از اپ ها مواجه می شوید که به احتمال زیاد تمایل به گشودن شان دارید.

یا زمانی که موضوعی در یادآورها به شما یادآوری می شود؛ موضوعی که شما هیچ وقت زمان نداشته اید تا آن را به لیست تقویم خود اضافه کنید. گاهی مکانی روی نقشه علامت می‌خورد و به شما اطلاع داده می شود. این همان هتلی است که رزرو کرده اید.

گاهی هم آیفون به شکل خودکار به شما یادآوری می کند که خودروی تان را کجا پارک کرده اید. بدون اینکه از او خواسته باشید. این ها همه مواردی هستند که اپل کم کم در آیفون جای داده که بدون پذیرش گسترده «یادگیری عمیق» و شبکه های عصبی امکان پذیر نمی شدند.

در هر حال اپل خبر می دهد که بیشتر ویژگی ها را به لطف هوش مصنوعی به آیفون آورده، اما این قابلیت ها را به شکل مداوم به کاربران و رسانه ها گوشزد نکرده است. البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که ساختاری که اپل با توسعه هوش مصنوعی به دنبالش بوده، در واقع بیشتر برای کاربرانی مفید است که معمولاً برای رفتن به رستوران نیاز به رزرو کردن میز دارند و یا سفرهای بین المللی زیادی انجام می دهند.

مشخصاً این نوع از پیشبرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، برای کاربرانی که هنوز با ارتباط اینترنت خود هم مشکل دارند، چندان مفید نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • JustME
    JustME | ۶ شهریور ۱۳۹۵

    ??? @ پاراگراف آخر

  • | ۴ شهریور ۱۳۹۵

    درستش هم همینه،در اصل باید تکنولوژی به همین شکل تو زندگی اثر مثبت بذاره.
    اصلا سالیان سال هست که دارن میگن اسمارت فون!
    اسمارت فون در معنای حقیقی یعنی موبایلی که واقعا هوشمند باشه و یه سری کارا رو خودش برامون انجام بده تا ما راحتتر باشیم!اصولا باید به جایی برسن که موبایل در خدمت ما باشه،نه ما در خدمت موبایل

مطالب پیشنهادی