ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

افزایش قیمت خودروهای چینی؛ نتیجه قوانین ضد و نقیض صنعت خودرو

در آخرین روزهای هفته گذشته، قیمت خودروهای چینی تولیدی توسط دو خودروساز نیمه خصوصی کرمان خودرو و مدیران خودرو به شکل چشمگیری افزایش یافت. این اقدام تقریبا همزمان، ظاهرا نه از زاویه رقابت یا طمع ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۵ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

در آخرین روزهای هفته گذشته، قیمت خودروهای چینی تولیدی توسط دو خودروساز نیمه خصوصی کرمان خودرو و مدیران خودرو به شکل چشمگیری افزایش یافت.

این اقدام تقریبا همزمان، ظاهرا نه از زاویه رقابت یا طمع این دو شرکت، بلکه در نتیجه فشارهای مالی وارده بر این دو خودروساز صورت گرفت، آنهم در شرایطی که به عقیده بسیاری فعالان بازار، شرایط فروش خودرو چندان خوب نیست و افزایش قیمت در بازاری راکد می تواند به تعمیق رکورد بازار منجر شود.

اما ریشه این افزایش قیمت را باید در افزایش تعرفه گمرکی واردات قطعات CKD جستجو کرده که در آخرین ماه سال گذشته تصویب شد و انتظار می رفت که در چند ماه نخست امسال، تاثیر خود را بر قیمت خودروها نشان دهد.

با این وجود رکود شدید اقتصادی و شرایط نامساعد بازار باعث شد تا دو شرکت کرمان خودرو و مدیران خودرو که بزرگترین واحد های مونتاژ کننده خودروهای CKD محسوب می شوند، ابلاغ قیمت های جدید را تا شهریور ماه به تعویق بیاندازند.

LIFAN-13

طبق اعلام رسمی مسئولان وزارت صنعت، هدف از این افزایش تعرفه، تشویق خودروسازان به افزایش سهم تولید داخل قطعات خودروها بوده است، اما ظاهرا به نظر می رسد که نتیجه مستقیم این کار دور شدن قیمت خودروهای چینی از نمونه های داخلی و غیر رقابتی شدن بازار باشد.

برای مثال در پی این افزایش، اختلاف قیمتی بین MVM 315 اسپرت و پژو 206 تیپ پنج به حدود 8 میلیون تومان افزایش یافته است و مشابه چنین شرایط در مورد جک J5 یا MVM 550 در مقایسه با دنا نیز دیده می شود که در نمونه های دستی حدود 10 میلیون تومان با یکدیگر اختلاف قیمت دارند.

این درحالیست که پیش از افزایش قیمت مذکور نیز، بهای فروش خودروهای چینی از خودروهای تولید داخل بیشتر بود و طبق آمارهای رسمی در پایان سال 94، خودروهای مونتاژی چینی تنها 10 درصد سهم بازار خودرو کشورمان را در اختیار داشته اند.

از طرف دیگر با توجه به تیراژ اندک خودروهای چینی و تنوع مدل های مربوطه در بازار ایران، داخلی سازی بسیاری از قطعات توجیه اقتصادی ندارد.

برای مثال در حالی که پرفروش ترین خودرو چینی بازار ایران، ظرف چند سال کمتر از 30 هزار دستگاه فروش داشته است، تیراژ خودروهای تولید داخل در هر سال به بیش از 300 هزار دستگاه می رسد.

ARIZO-2

بنابراین پر واضح است که داخلی سازی قطعات یدکی انجام نخواهد گرفت و افزایش تعرفه واردات CKD تنها به افزایش قیمت و غیر رقابتی شدن هر چه بیشتر بازار دامن خواهد زد.

در واقع نه تنها کرمان خودرو و مدیران خودرو، بلکه خود ایران خودرو و سایپا نیز نمی توانند با توجه به تیراژ اندک و عمر کوتاه خودروهای چینی در بازار، عمق ساخت داخل این خودروها را افزایش دهند.

بنابراین در ماه های آینده احتمالا شاهد افزایش قیمت خودروهایی نظیر چانگان CS35، هایما، دانگ فنگ H30 و برلیانس H320 و H330 نیز خواهیم بود.

CS35-16

هرچند این تغییرات آغاز شده است و سایپا ظرف روزهای گذشته قیمت مدل های دنده ای و اتوماتیک برلیانس H230 را 850 و 950 هزار تومان افزایش داده است.

از سوی دیگر با توجه به محدود بودن قدرت خرید مشتریان و عدم تعریف وام خرید خودرو، به نظر می رسد که مشتریان نیز در نهایت نتوانند بودجه خود را با چنین افزایش قیمت هایی تطبیق دهند و مجبور به انتخاب خودروهای قدیمی ساخت داخل شوند.

چنین وضعیتی در نهایت زمینه لازم برای ادامه حیات پلت فرم های قدیمی پراید و 405 و 206 را تشدید می کند که این امر با هدف گذاری و ابلاغیه های وزارت صنعت مغایرت دارد، چرا که طبق مصوبه این نهاد، تولید خودروهای داخلی با پلت فرم های قدیمی (با سن بیش از 10 سال) ممنوع شده است.

در هفته گذشته چند محصول گران قیمت چینی از کرمان خودرو و مدیران خودرو نظیر لیفان 820، جک S5 اتوماتیک و چری تیگو 5، افزایش قیمت بیش از 3 میلیون تومانی را تجربه کردند و سقف قیمتی خودروهای چینی مونتاژی ایران را بار دیگر شکستند.

به شکلی که حالا جک اس 5 اتوماتیک و چری تیگو 5 در محدوده 94 الی 97 میلیون تومان قرار گرفته است که رکورد جدیدی در بازار خودروهای چینی مونتاژ داخل به حساب می آید.

جک اس 5 دنده ای که حدود 2 سال با قیمت 76 میلیون عرضه می شد، پس از افزایش قیمت گذر از مرز 80 میلیون و رسیدن به رقم 81 میلیون را تجربه می کند که البته با توجه به عرضه مدل اتوماتیک آن، احتمالا از نظر فروش با کاهش مشتری مواجه خواهد شد.

لیفان 820 نیز که با قیمت 82 میلیون تومان وتخفیف 2 میلیونی معرفی شده بود (قیمت 80 میلیون در سری اول تولید) حالا قرار است با قیمت قابل توجه 91 میلیون تومان عرضه شود. رقمی که قطعا رقابت را برای این خودرو بسیار سخت خواهد کرد.

JAC-5

قیمت چری آریزو 5 نیز در کامل ترین تیپ با حدود 3 میلیون تومان افزایش (تنها چند هفته پس از معرفی این محصول) به 74 میلیون تومان رسده است.

ام وی ام 110 به عنوان ارزان ترین خودرو چینی مونتاژی کشور، حالا 32 میلیون تومان قیمت دارد و ام وی ام 550  اتوماتیک نیز که پیشتر 58 میلیون تومان فروخته می شد، حالا به یک خودرو 62 میلیونی تبدیل شده. با چنین شرایطی احتمالا باید انتظار افزایش قیمت MVM X33 S به حدود قیمت 80 میلیون تومان را داشت.

شاید تنها قشر راضی از این افزایش قیمت ها، خریداران قدیمی خودروهای چینی باشند که بلاخره از شرایط افت قیمت دائمی خودروهای خود خارج شده و به لطف تورم ناخواسته اهالی جاده مخصوص، حالا بلاخره می توانند سود اندکی را نیز تجربه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • m.sarv
    m.sarv | ۶ شهریور ۱۳۹۵

    وزیر صنعت موندم ماشین خودش چیه اون از اون حرفاش درباره خیانت اینم اینکارش

  • سامان
    سامان | ۶ شهریور ۱۳۹۵

    پاراگراف اخر به جای خریداران ، فروشندگان نیست !!؟

  • FarzinFaria
    FarzinFaria | ۵ شهریور ۱۳۹۵

    این وسط فقط ضرر و زیان و مرگ میر با پراید گیر ملت بیچاره میاد.این چینیا یه ذره بر و روشون از داخلیا بهتر بود حالا کاری کردن همینارم نتونیم سوار شیم.درود به شرفتون

  • مجید
    مجید | ۵ شهریور ۱۳۹۵

    330 هنوز گرون نشده اون ۲۳۰ هست که گرون شده

    • سپهر زنگنه
      سپهر زنگنه | ۵ شهریور ۱۳۹۵

      ممنونم از دقت نظرتون...

  • سینا اکبری
    سینا اکبری | ۵ شهریور ۱۳۹۵

    کرمان موتور... تقصیری ندارن, همه مون میدونیم باعث و بانی کیا هستن.??????

مطالب پیشنهادی