ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جایگزینی کیسه های پلاستیکی با استفاده از شیر
تکنولوژی

ساخت پوششی خوراکی بر پایه شیر که بهتر از پلاستیک مواد غذایی را حفظ می کند

بشر تا به امروز راهکاری بهتر از کیسه های پلاستیکی را برای حفظ تازگی مواد غذایی نیافته است، اما همگان می دانند که استفاده بی رویه و سپس رهاسازی این مواد مصنوعی چه آسیبی را ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۵ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

بشر تا به امروز راهکاری بهتر از کیسه های پلاستیکی را برای حفظ تازگی مواد غذایی نیافته است، اما همگان می دانند که استفاده بی رویه و سپس رهاسازی این مواد مصنوعی چه آسیبی را به محیط زیست و حیات بسیاری از جانوران وارد می سازد. به همین دلیل است که محققین سخت به دنبال روشی جایگزین می گردند که کمتر آسیب زا باشد. حالا متخصصین وزارت کشاورزی ایالات متحده به نوعی پوشش جایگزین دوستدار محیط زیست دست پیدا کرده اند که بر پایه یک ماده طبیعی، یعنی شیر خوراکی، ساخته شده و حتی قابل خوردن است.

ویژگی دیگر این لایه پوشش دهنده این است که تا 500 برابر بهتر از مواد پلاستیکی می تواند در مقابل رسیدن اکسیژن به مواد غذایی مقاومت کند.

دانشمندان گروه سازنده دریافته اند که در شیر پروتئین خاصی به نام «کاسئین» (casein) وجود دارد که ترکیب پودر آن و آب می تواند ماده ای یک دست را برای تولید کیسه های نگهدارنده ارائه دهد. افزودن کربوهیدرات پکتین و گلیسیرین به این ماده، علاوه بر افزایش انعطاف پذیری، آن را در برابر رطوبت و حرارت زیاد نیز مقاوم می سازد.

casein-packaging-1

اگر از این ماده جدید در بسته بندی قهوه یا سوپ های آماده استفاده شود، در عوض پاره کردن و دور ریختن بسته بندی، می توان تمام بسته را در آب جوش انداخت. ضمن این که امکان افزودن طعم های مختلف به این کیسه های خوراکی نیز وجود دارد.

البته این اختراع جدید هنوز راه درازی تا تجاری سازی و ورود به بازار مصرف دارد، چرا که در ابتدا می بایست تست های طولانی و بسیار سختگیرانه سازمان های مرتبط با غذا و دارو را در کشورهای متعدد طی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سینا اکبری
    سینا اکبری | ۵ شهریور ۱۳۹۵

    علم واقعا شیرینه, کاش تو ایران هم حداقل تو هر استان یه مرکز علمی پژوهشی با سرمایه گذار بود واسه تحقیقات و...

مطالب پیشنهادی