ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارتقای کیفیت میکرفن موبایل ها
تکنولوژی

دستیارهای صوتی دیجیتال در شنیدن صدای شما مشکل دارند

چند بار پیش آمده که فرمانی را به دستیارهای صوتی مشهوری چون سیری، کورتانا و گوگل ناو داده و پاسخی اشتباه دریافت کرده باشید؟ یا بدتر از آن؛ دستیار مذکور اعلام کرده باشد که منظور ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۵ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

چند بار پیش آمده که فرمانی را به دستیارهای صوتی مشهوری چون سیری، کورتانا و گوگل ناو داده و پاسخی اشتباه دریافت کرده باشید؟ یا بدتر از آن؛ دستیار مذکور اعلام کرده باشد که منظور شما را متوجه نشده است. باید بدانید که مشکل از لهجه شما نیست، بلکه تکنولوژی میکروفن های به کار رفته در ابزارهای هوشمند کمی قدیمی شده است.

میکروفن هایی که در موبایل های فعلی مورد استفاده قرار می گیرند، نسبت به نمونه هایی که در سال ۲۰۱۲ مورد استفاده بودند، هیچ پیشرفتی نداشته اند. این گیرنده های صدا هنوز هم از نویزهای پس زمینه ای خلاص نشده اند و نمی توانند کلماتی که از فاصله کمی دورتر ادا می شوند را به خوبی تشخیص دهند.

کمپانی «Knowles» تولید کننده میکروفن برای بیشتر تلفن های هوشمند امروزی است. کمپانی در سال گذشته بیش از ۱.۴ میلیارد قطعه از این سخت افزار کوچگ را روانه بازار کرده است. مقامات Knowles معتقدند که راهکار بهبود کیفیت میکروفن ها، ارتقای توانمندی نرم افزاری چیپ های تشخیص صوت است. بر اساس این دیدگاه، یک الگوریتم اصلاحی کاملاً جدید و کارآمد، علاوه بر افزایش دقت در تشخیص، انرژی مصرفی میکروفن ها را نیز کاهش می دهد.

البته این شرکت در بخش سخت افزاری نیز تلاش نموده، با جایگزینی صفحات پیزو الکتریک انعطاف پذیر به جای نمونه های سخت فعلی، عمر و کیفیت این قطعات را در طول زمان و شرایط آب و هوایی متفاوت افزایش دهد. البته می بایست تا میانه های سال آینده برای ورود این تکنولوژی به بازار انتظار کشید.

شرکت اپل یکی از اولین کمپانی هایی است که تلاش دارد بهبودی چشمگیر در کیفیت میکروفن ها ایجاد نماید. این شرکت از شرکای سخت افزاری خود خواسته محصولی را ارائه نمایند که در عین ارتقای کیفیت صدای دریافتی، از لحاظ ابعاد چیپ و مصرف انرژی بهینه تر باشند.

در چند سال اخیر میانگین استفاده از میکروفن ها در تلفن های هوشمند، از ۱ عدد سنتی، به حدود ۳ یا ۴ عدد رسیده است. البته برخی کمپانی ها موافق این نظر نیستند که تعداد میکروفن های بیشتر به معنی کیفیت صدای بهتر است. به عنوان مثال سامسونگ چند سالی هست که تنها از دو میکروفن در تمام تلفن های هوشمند خود بهره می برد، در حالی که این عدد در آیفون 6s برابر با ۴ است.

در هر حال ارتقای کیفیت صدای دریافتی توسط سخت افزار تلفن های هوشمند می تواند اثری چشمگیر در فراگیر شدن استفاده از دستیارهای صوتی میان کاربران داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی