ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش سه ماهه نخست ۲۰۱۶ Akamai از وضعیت اینترنت ایران در خاورمیانه و افریقا

پیش از این رتبه بندی سه ماهه ی نخست سال ۲۰۱۶ برترین کشور های جهان از لحاظ سرعت و کیفیت اتصال به اینترنت از دیدگاه مؤسسه ی آکامای (Akamai) را به اطلاعتان رساندیم. حال نگاهی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰

پیش از این رتبه بندی سه ماهه ی نخست سال ۲۰۱۶ برترین کشور های جهان از لحاظ سرعت و کیفیت اتصال به اینترنت از دیدگاه مؤسسه ی آکامای (Akamai) را به اطلاعتان رساندیم. حال نگاهی خواهیم انداخت بر آخرین وضعیت اینترنت کشور های منطقه ی خاورمیانه و افریقا و وضعیت اینترنت کشورمان ایران در سه ماهه ی نخست ۲۰۱۶.

نگاهی اجمالی به آمار و ارقام ارائه شده در این گزارش از رشد نسبی و در برخی مواقع قابل قبول سرعت اینترنت در کشورمان حکایت دارند. اما این آمار با توجه به رشد جهانی سرعت اینترنت و وضعیت کشور های همسایه و منطقه، هنوز جایگاه مناسبی برای کشورمان به ارمغان نیاورده است.

متوسط سرعت اتصال

سرعت متوسط اتصال به اینترنت، ۱۲ کشور از ۱۳ کشور منطقه ی خاورمیانه و افریقا را از این منظر جزو نیمه ی دوم کشور های جهان قرار می دهد. سرعت متوسط اتصال ۴ کشور از این ۱۳ کشور به اینترنت، زیر ۴ مگابیت بر ثانیه بوده، با این حال تقریباً همه ی آنها نسبت به سه ماهه ی قبل یعنی سه ماهه ی پایانی ۲۰۱۵ رشد قابل توجهی داشته اند که میزان این رشد از ۱۱ درصد در نامیبیا تا ۷۵ درصد در ایران متغیر بوده است. به بیان دیگر ایران با ۷۵ درصد رشد نسبت به سه ماهه ی قبل، بیشترین رشد سرعت متوسط اتصال به اینترنت را در میان کشور های خاورمیانه و افریقا به خود اختصاص داده است.

average speed -2

همانگونه که در جدول فوق مشخص است، رتبه ی ایران از لحاظ متوسط سرعت اتصال به اینترنت در سه ماهه ی نخست ۲۰۱۶، با ۸۸ درصد رشد نسبت به سه ماهه ی مشابه سال گذشته، در میان کشور های جهان ۱۱۱ بوده است.

متوسط اوج سرعت اینترنت

افریقای جنوبی و ایران به ترتیب با ۴۰ و ۳۹ درصد رشد، بیشترین رشد متوسط اوج سرعت اینترنت را در سه ماهه ی نخست ۲۰۱۶ تجربه کرده اند. گفتنی است در سه ماهه ی نخست ۲۰۱۶، قطر با ۸۹.۲ مگابیت بر ثانیه و رشدی ۱۵ درصدی، بیشترین متوسط اوج سرعت اینترنت را در منطقه ی خاورمیانه و افریقا به خود اختصاص داده است. رشد کلی کشور های این منطقه به جز دو کشور مثبت بوده است؛ کنیا و مراکش از این نظر با افت سرعت مواجه بوده اند.

average peak -2

رشد سالانه ی کشور های این منطقه از لحاظ متوسط اوج سرعت اینترنت نیز وضعیت مثبتی داشته است. کنیا با ۲۳۴ درصد، افریقای جنوبی با ۸۲ درصد، ایران با ۴۴ درصد و نیجریه با ۱ درصد برخی از کشور های این منطقه هستند که از لحاظ متوسط اوج سرعت، نسبت به سه ماهه ی مشابه سال گذشته، رشد را تجربه کرده اند.

میزان استفاده از اینترنت پر سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه

در آخرین گزارش مؤسسه ی آکامای آمده است از آنجایی که تنها سه دهم درصد از آدرس های IPv4 ایران با سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه به سرور های آکامای متصل بوده اند، ایران از لحاظ میزان استفاده از اینترنت ۱۰ مگابیت بر ثانیه در سه ماهه ی نخست ۲۰۱۶ در رتبه ی آخر قرار می گیرد. این در حالی است که سال گذشته به دلیل آنکه تعداد آدرس های IPv4 متصل به سرور های آکامای از ایران با این سرعت، از ۲۵ هزار کمتر بوده، ایران اساساً جزو کشور های استفاده کننده از اینترنت ۱۰ مگابیت بر ثانیه ای به حساب نمی آمده است.

10mbps -2

میزان استفاده از اینترنت پر سرعت ۴ مگابیت بر ثانیه

بر خلاف اتصال ۱۰ مگابیت بر ثانیه می توان رشد ۲۷۶ درصدی ایران از لحاظ تعداد اتصال های ۴ مگابیت بر ثانیه را قابل قبول دانست. اما در کل، نیمی از جمعیت ۷ کشور از کشور های مد نظر در منطقه ی خاورمیانه و افریقا با سرعت متوسط حداقل ۴ مگابیت بر ثانیه به سرور های آکامای متصل شده اند. گفتنی است این میزان برای کشور هایی مثل امارات متحده ی عربی ۹۰ درصد جمعیت را شامل می شود.

4mbps2 -2

سرعت اتصال اینترنت موبایل

به گزارش آکامای، ایران با سرعت ۱.۸ مگابیت بر ثانیه در سه ماهه ی پایانی ۲۰۱۵، کمترین سرعت اینترنت موبایل در جهان را به خود اختصاص داده بود، اما متوسط سرعت اتصال به اینترنت همراه در کشورمان در سه ماهه ی نخست ۲۰۱۶ به ۴.۷ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

mobile -2
عدد سمت راست: متوسط اوج سرعت - عدد سمت چپ: متوسط سرعت
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • منصور
    منصور | ۸ شهریور ۱۳۹۵

    اگه منظورتون از مراکش morocco بوده لازمه دقت بیشتری توی ترجمه‌هاتون به خرج بدین چون اون کشور مغربه

    • پیام ادیب
      پیام ادیب | ۹ شهریور ۱۳۹۵

      منصور جان تا جایی که من میدونم مراکش، مغرب و موروکو همگی اسم های مختلف یک کشور هستن. اگر من اشتباه می کنم و با هم تفاوت دارن خوشحال میشم من رو بیشتر مطلع کنی. ممنون

  • moh
    moh | ۶ شهریور ۱۳۹۵

    کاش بعضی اصظلاح ها رو توضیح بدین.
    مثلا متوسط اوج یعنی چی؟

    • علیرضا
      علیرضا | ۷ شهریور ۱۳۹۵

      ببین من مثلا بالاترین سرعتی که گرفتم تا حالا 24 مگابیت بوده یکی دیگه هم بالاترین سرعتش تا حالا 20 مگابیت بوده میانگین اوج سرعت این 2 کاربر میشه 22 مگابیت...
      کمی مطالعه کنین...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی