ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

راهکار احتمالی اپل برای حذف دکمه هوم از روی آیفون 2017

همانطور که پیشتر در خبرها خواندید، اپل در نظر دارد که سال آینده دکمه سمبلیک و ماندگار هوم را از روی آیفون حذف کند. همزمان با انتشار این خبر، برخی آن را مبتکرانه و انقلابی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

همانطور که پیشتر در خبرها خواندید، اپل در نظر دارد که سال آینده دکمه سمبلیک و ماندگار هوم را از روی آیفون حذف کند. همزمان با انتشار این خبر، برخی آن را مبتکرانه و انقلابی خواندند و برخی دیگر مدعی شدند که چنین ایده ای عملیاتی نیست.

در ادامه این مطلب استدلال هایی در خصوص شدنی بودن این تصمیم برایتان مطرح می کنیم.

دکمه هوم چیست؟

وقتی حرف از تعامل با دکمه هوم آیفون به میان می آید، بسیاری بی درنگ فشردن همراه با نیروی این دکمه را در ذهن می آورند. در واقع کاری که انجام می شود این است: فشار محکم یک تکه سخت افزاری در آیفون که یا شما را به صفحه اصلی می برد یا اینکه نمایشگر دستگاه را روشن می کند.

چرا اپل باید این کار را انجام دهد؟

براساس جدیدیترین گزارشات، اپل تصمیم دارد که نمایشگری بزرگ تر را برای آیفون در نظر بگیرد و همزمان بخشی از حاشیه آن را حذف نماید. تا به امروز ثابت شده که از دیدگاه کاربران نمایشگرهای بزرگ تر بهتر هستند و اگر کمپانی مورد بحث بتواند 0.2 اینچ به صفحه نمایش آیفون اضافه کند، آنگاه بهترین کار را انجام داده است.

بخش داخلی آیفون فضای محدودی دارد بنابراین حذف چنین مکانیزمی فضا را برای اعمال تغییرات بیشتر در دستگاه باز می کند و مثلا اپل می تواند از آن برای قرار دادن باتری بزرگ تر در دستگاه یا هر چیز دیگری استفاده نماید.

در مورد تاچ آی دی چطور؟

همانطور که در ابتدا گفته شد کارکردهای دکمه هوم آیفون محدود بودند و بسیاری آن را یک بخش زائد در موبایل هایشان قلمداد می کردند تا اینکه فناوری تاچ آی دی از راه رسید و به آن هدف بخشید. حالا سرنوشت  این دو (یعنی دکمه هوم و تاچ آی دی) در هم تنیده شده و کاملا وابسته به یکدیگر است.

اگر خاطرتان باشد چندی پیش شرکتی به نام Sonavation اعلام کرد به روشی دست یافته که به موجب آن می توان حسگرهای اثرانگشت را درست در زیر سطح نمایشگر تاچ موبایل تعبیه کرد. در زمان معرفی محصول این شرکت، بسیاری باور داشتند که تکنولوژی جدید به نوعی پایانی برای دکمه هوم خواهد بود.

در هر حال اگر راهی پیدا شود که تکنولوژی مذکور در مقیاس وسیع مورد استفاده قرار گیرد آنگاه دیگر نیازی به سخت افزار تاچ آی دی روی موبایل خود نخواهید داشت. در این صورت حتی اگر حسگرها در موقعیت کنونی تاچ آی دی قرار گیرند آنگاه بازهم لازم به جایگذاری سخت افزار مربوط به آن درون دستگاه نخواهد بود.

در این صورت عملکرد دکمه چگونه خواهد بود؟

اجازه دهید بار دیگر دکمه هوم و کارکردش را با هم مرور کنیم: این قطعه تنها یک فشار محکم را با خود همراه دارد و دیگر هیچ.

اپل اخیرا تکنولوژی 3D Touch را برای آیفون معرفی کرده که در واقع همان قابلیت های دکمه هوم را با خود به همراه دارد منتها با این تفاوت که با وجود آن دیگر نیازی به سخت افزار اختصاصی نیست. به لطف این فناوری، با یک فشار اندک می توان پیش نمایش یک لینک را مشاهده کرد و اگر اندکی فشار را بیشتر کنید مقاله یا ویدئوی مدنظر به صورت تمام صفحه برایتان باز می شود.

حالا تنها کاری که اپل باید انجام دهد این است که تکنولوژی مذکور را به دیگر بخش های غیرکلیدی نمایشگر بیاورد تا آیفون بدون دکمه هوم بیشتر از قبل به واقعیت نزدیک شود. به این ترتیب، حسگرهای به کار رفته در حاشیه دستگاه شما می توانند دقیقا همان کار دکمه هوم را زمانی که در فضای اپلیکیشن ها هستید انجام دهند.

از طرفی انجین بازخوردهای لرزشی در نظر گرفته شده برای آیفون نیز قادر خواهد بود که سطح فشارهای وارده به نمایشگر را به خوبی مشخص نماید. به لطف این فناوری اپل می تواند قابلیت های دیگری نظیر رد تماس از طریق کف دست را هم برای آیفون تعریف کند تا در صورت برخورد اشتباهی انگشت با دکمه هوم، اتفاق ناخواسته ای رخ ندهد.

جای نگرانی برای توسعه دهندگان نیست

این تغییر احتمالی از سوی اپل قطعا پیامدهای اندکی برای توسعه دهندگان شخص ثالث خواهد داشت و بخش اعظمی از کار به خود اپل وابسته است.

لذا تصور می شود که این شرکت احتمالا دکمه هوم جدید و همچنین سنسورهای مربوط به تاچ آی دی را درون حاشیه پایینی دستگاه قرار خواهد داد (به احتمال زیاد در تمام نوار پایینی). مجددا باید تاکید کنیم که چیزی عوض نمی شود و تکنولوژی 3D Touch همچنان روی کل نمایشگر قابل استفاده و تمامی APIها هم قابل دسترس خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Rdfd
    Rdfd | ۹ شهریور ۱۳۹۵

    ههه پس فردا حتما باتری و صفحه نمایشم حذف میکنه مثل گوشی no phone میگه یه اینه و 4 تا نیم قلم بذارین

    • majid310
      majid310 | ۹ شهریور ۱۳۹۵

      ???

مطالب پیشنهادی