ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با «اکتوبات» اولین ربات اختاپوسی دنیا آشنا شوید [تماشا کنید]

دانشمندان و محققین، نوعی ربات مستقل ساخته اند که شبیه به اختاپوس است و به آن «اکتوبات» می گویند. دلیل الهام گرفتن از هشت پا برای سخت ربات، این است که بدن نرم جاندار فوق می ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۱:۱۵

دانشمندان و محققین، نوعی ربات مستقل ساخته اند که شبیه به اختاپوس است و به آن «اکتوبات» می گویند. دلیل الهام گرفتن از هشت پا برای سخت ربات، این است که بدن نرم جاندار فوق می تواند در محدودترین فضاهای ممکن جای گرفته و از کوچک ترین روزنه ها عبور نماید. اکتوبات تقریباً به اندازه کف دست انسان بوده و از سیلیکون ساخته شده.

تفاوت اصلی اکتوبات با دیگر ربات های نرم، این است که آنها قسمت های سختی همچون سیم کشی یا باتری در بدنه شان دارند، اما ربات اختاپوسی به جای آنها از پراکسید هیدروژن و قطعات ریز پلاتینیومی در ساختارش استفاده می کند. زمانی که پراکسید از روی ورقه های پلاتینیوم عبور کند، واکنش شیمیایی ایجاد شده و گاز حاصل می شود.

گاز تولید شده از طریق واکنش شیمیایی فوق، از میان محفظه های پنوماتیک ویژه درون هشت بازوی اختاپوس عبور کرده، و با حرکت دادن منظم آنها می تواند ربات را داخل آب جابجا نماید. گفتنی است دانشمندان برای به دست آوردن طراحی بهینه پنوماتیک و زمان بندی دقیق تولید گاز، صدها بار روند ساخت اکتوبات را تکرار کردند.

در حال حاضر، ترکیبات موجود در بدن این ربات برای حرکت به مدت 8-4 دقیقه کافیست، اما قادر نیست جهت حرکتش را تغییر دهد. در مرحله بعدی قرار است حسگرهایی به اکتوبات اضافه شوند تا اشیاء را شناسایی کرده و به سمت آنها حرکت نماید.

همچنین محققین می گویند بر حسب نیاز، می توان ابعاد این ربات را افزایش یا کاهش داد. اکتوبات در عملیاتی همچون نجات دریایی یا جاسوسی نظامی قابل استفاده خواهد بود.

در ادامه ویدیوی معرفی نمونه اولیه «اکتوبات» را تماشا کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی