ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بهترین دانشگاه های جهان برای ادامه تحصیل: مراکز آموزش عالی آمریکا

ایالات متحده ی آمریکا به عنوان میزبان ۱۵۰ دانشگاه از برترین دانشگاه های جهان، جذاب ترین مقصد برای ادامه تحصیل دانشجو های خارجی است. در سال ۱۴-۲۰۱۳ تعداد دانشجو های خارجی که این کشور را ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

ایالات متحده ی آمریکا به عنوان میزبان ۱۵۰ دانشگاه از برترین دانشگاه های جهان، جذاب ترین مقصد برای ادامه تحصیل دانشجو های خارجی است. در سال ۱۴-۲۰۱۳ تعداد دانشجو های خارجی که این کشور را برای ادامه تحصیل برگزیده بودند به رقم بی سابقه ی ۸۸۶ هزار و پنجاه و دو نفر رسید. محبوب ترین ایالت های آمریکا برای تحصیل، کالیفرنیا، نیویورک، و تگزاس بوده اند و پرطرفدار ترین رشته ها نیز کسب و کار و مدیریت، رشته های مهندسی، ریاضیات، و علوم رایانه بوده اند.

البته فقط کیفیت بالای تحصیل در دانشگاه های آمریکا نیست که دانشجویان را از سرتاسر جهان به این کشور می کشاند. شما چه به زندگی پر شتاب و پر زرق و برق شهری علاقه داشته باشید و چه بخواهید تا کیلومتر ها فقط طبیعت بکر، جنگل، ساحل و مناظر فوق العاده ببینید، کشور پهناور آمریکا چیزی برای راضی نگه داشتن تان در آستین دارد.

دانشگاه های ایالات متحده ی آمریکا

تعداد زیاد و تنوع بالای دانشگاه های آمریکا به معنی آن است که با قاطعیت می توان گفت بالاخره در این کشور مؤسسه ای پیدا می کنید که با سلایق و علایقتان جور در بیاید. حتی اگر بار اول در این کار موفق نشوید، جابجایی میان دانشگاه های آمریکا مسئله ی نامتداولی نیست و می توانید دانشگاه خود را عوض کنید.

اتمام دوره ی کارشناسی در دانشگاه های آمریکا عموماً همان ۴ سال را به طول می انجامد. بخش اول تحصیلات در مؤسسات آموزش عالی آمریکا معمولاً به طیف وسیعی از موضوعات و مباحث اختصاص دارد که گذراندن برخی از آنها اجباری و برخی دیگر اختیاری است. پس از آن دانشجویان می توانند موضوع یا موضوعاتی که دوست دارند تحصیلاتشان روی آنها متمرکز باشد را انتخاب کنند که به آن major یا رشته ی اصلی گفته می شود.

ممکن است دوست داشته باشید با گذراندن کلاس های مکمل در یک حوزه ی دیگر، در کنار major خود یک minor یا رشته ی فرعی هم داشته باشید. این حوزه ی دوم معمولاً در تکمیل حوزه ی اول انتخاب می شود. برای مثال، کسانی که majorشان در زمینه ی کسب و کار است معمولاُ minor خود را اقتصاد انتخاب می کنند و کسانی که majorشان علوم مقدماتی است، معمولاً فلسفه را به عنوان minor خود برمی گزینند.

برخی دانشجویان نیز ترجیح می دهند minor خود را صرفاً از روی علاقه و بدون توجه به حوزه ای که می خواهند در آن مشغول به کار شوند انتخاب کنند، به گونه ای که به مطالعه ی کامل آن نیز متعهد نباشند.

در ادامه می توانید در مورد برخی از شهر های مهم دانشجویی ایالات متحده اطلاعات بیشتری کسب کنید.

شهر های دانشجویی آمریکا

نیویورک

NYC_Skyline_hero2

علاوه بر القابی مثل «شهر بی خواب» یا «سیب بزرگ»، گاهی اوقات از شهر نیویورک به عنوان «پایتخت دنیا» نیز یاد می شود. کمتر شهر دیگری در دنیا پیدا می شود که این لقب تا این حد برایش مصداق داشته باشد، از آسمانخراش هایش که نماد قدرت اقتصادی آن هستند گرفته تا عرصه های پرآوازه ی موسیقی و مد، و نورافکن های برادوی. هر کسی از شهر نیویورک برداشت خودش را دارد، چه شخصاً خودش آن را تجربه کرده باشد چه نه.

در شهر نیویورک کم دانشگاه بزرگ و شناخته شده وجود ندارد. دانشگاه کلمبیا با رتبه ی ۲۲ در رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان در سال ۱۶-۲۰۱۵ و دانشگاه نیویورک با رتبه ی ۵۳ از آن جمله اند.

بوستون

Boston skyline, Massachusetts, USA --- Image by © Ocean/Corbis

اگر دوست دارید دور و برتان پر باشد از بهترین و با هوش ترین دانشجویان و دانشگاهی های جهان، تقریباً می توان گفت بهتر از بوستون گیرتان نمی آید، به ویژه اگر شهر دانشجویی کمبریج ماساچوست که در نزدیکی آن واقع است را نیز در نظر بگیرید. این منطقه میزبان مؤسسه ی تکنولوژی ماساچوست یا همان MIT و دانشگاه هاروارد است که در رده بندی برترین دانشگاه های جهان به ترتیب رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص داده اند. از جمله دیگر دانشگاه های برتر بوستون می توان به دانشگاه بوستون (با رتبه ی ۹۱)، دانشگاه تافتس (با رتبه ی ۲۵۲) دانشگاه برندیس (با رتبه ی مشترک ۳۸۱)، کالج بوستون (با رتبه ی ۲۸۲) و دانشگاه نورث ایسترن (با رتبه ی ۳۶۵) اشاره کرد.

محدوده ی بوستون به هنر و فرهنگ نیز معروف است، به ویژه موسیقی کلاسیک معاصر. با این حال همه اش در فضا های خشک و جدی دانشگاهی خلاصه نمی شود. مکان های عمومی پر رونق و علاقه به ورزش، از جمله ویژگی های دیگر این شهر محسوب می شوند.

شیکاگو

Chicago-City-005

شیکاگو از لحاظ ثروت، جمعیت و اثرگذاری فرهنگی پس از ابرشهر هایی مثل نیویورک و لس آنجلس در رده ی سوم قرار می گیرد. این شهر از دور شاید چیزی جز یک مشت آسمانخراش بد ترکیب و خشن به نظر نرسد اما زیر این حجم از شیشه، فلز و سیمان، یک شهر زنده و سرحال وجود دارد که به ترکیب جذاب فرهنگی، موسیقی و زندگی شبانه ی سرزنده و سبک زندگی شکوفایش معروف است.

از جمله برترین دانشگاه های شیکاگو می توان از دانشگاه شیکاگو (با رتبه ی ۱۰)، و دانشگاه نورث وسترن با رتبه ی ۳۲ نام برد که درست در حاشیه ی شیکاگو قرار دارد. دیگر گزینه های خوبی که در شیکاگو وجود دارند دانشگاه ایلینوی در اربانا شمپین (با رتبه ی ۵۹)، دانشگاه ایلینوی شیکاگو (UIC) (با رتبه ی ۱۸۵) و مؤسسه ی فناوری ایلینوی را شامل می شوند.

سانفرانسیسکو و محدوده ی خلیج سانفرانسیسکو

San Francisco and Silicon Valley to the south are the home to most of the world's leading technology companies. From Computer hardware, to networking and internet social networking they are all here. And the city has a high-tech look too which feels 'cutting edge' when you are in the middle of it. It is an exciting place to be! There are also many traditional areas of town that feel more like a European or Asian city than anywhere in the United States. And there are a few nice views to be had too!

دانشگاه های سانفرانسیسکو و خلیجی که آن را در بر گرفته دو تا از بهترین و شناخته شده ترین دانشگاه های جهان را در بر می گیرند: یکی دانشگاه استنفورد و دیگری دانشگاه کالیفرنیا، برکلی که به ترتیب در رده های سوم و بیست و ششم جای می گیرند. اعتبار این دو دانشگاه به شدت بر بهبود اوضاع این منطقه تأثیرگذار بوده؛ منطقه ای که تا حد زیادی بر هاب فناوری شناخته شده ی آن یعنی سیلیکون ولی تکیه دارد.

خود سانفرانسیسکو و شعبه ای از دانشگاه کالیفرنیا که نام آن را به یدک می کشد به خاطر تحقیقات بسیار پیشرفته و راهگشای زیست پزشکی اش آوازه ی زیادی دارد. هوای معتدل، جو آزاد منشانه و فرهنگ شاد را نیز اگر به این ها بیافزاییم می توانید علت جذاب بودن این شهر را خودتان درک کنید.

لس آنجلس

3032098-poster-p2-shutterstock186048416

لس آنجلس همیشه قبل از هر چیز با صنایعی که ثروتش بر پایه ی آنها شکل گرفته شناخته می شود، یعنی موسیقی، تلویزیون، و بیش از هر چیز فیلم و سینما. موارد دیگری که ممکن است با شنیدن نام لس آنجلس به ذهن متبادر شوند، خورشید داغ کالیفرنیا، سواحل زیبا، و جستجوی بی پایانی است که اهالی این شهر برای رسیدن به تناسب اندام دارند. هرچه باشد لس آنجلس «Muscle Beach» را در خود جای داده است.

اما اگر ترجیح می دهید به جای بدن، ذهنتان را تقویت کنید، دانشگاه های معتبر متعددی در لس آنجلس وجود دارند که می توانید روی آنها حساب کنید، از جمله دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس یا UCLA با رتبه ی ۲۷ در میان برترین دانشگاه های جهان. بنابراین اگر می خواهید تحصیلات را ضمیمه ی تفریحات کنید بد نیست لس آنجلس را در نظر داشته باشید.

هرینه ی تحصیل در دانشگاه های آمریکا

از لحاظ هزینه، دانشگاه های آمریکا فرقی بین دانشجو های آمریکایی و دانشجو های خارجی قائل نمی شوند. دانشگاه های دولتی آمریکا از دانشجویانی که اهل همان ایالت هستند شهریه ی کمتری دریافت می کنند. اما دانشگاه های خصوصی از این جهت هیچ فرقی بین دانشجویان خود قائل نیستند.

با این وجود شهریه در آمریکا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر می تواند بسیار متفاوت باشد. به طور قطع باید گفت تحصیل در آمریکا به هیچ وجه ارزان نیست، اما اغلب دانشگاه های این کشور به خوبی در مورد هزینه های مورد انتظار دانشجویان باری تحصیل اطلاعات خوبی در دسترس همگان قرار داده اند؛ از جمله هزینه ی شهریه، منابع درسی، اقامتگاه، تغذیه، بیمه و غیره.

این شانس نیز وجود دارد که مجبور نباشید کل هزینه ی شهریه را خودتان پرداخت کنتید. اکثر دانشجویان بسیاری از دانشگاه های آمریکا از کمک هزینه های تحصیلی، انواع و اقسام وام ها، بورسیه های تحصیلی، و برنامه های کار و تحصیل بهره مند می شوند.

کمک هزینه ی دولت ایالات متحده

این کمک هزینه معمولاُ بر اساس دو معیار متفاوت اعطا می شود: شایستگی و نیاز. کمک هزینه ای که بنا به نیاز دانشجو به او اعطا می شود بر ارزیابی وضعیت مالی دانشجو استوار خواهد بود، اما برای اعطای کمک هزینه بنا به شایستگی، نمرات درسی، عملکرد ورزشی، مشارکت فعال در سازمان های مختلف و هر استعداد برجسته ی دیگر افراد نیز در نظر گرفته می شود.

دانشجویان خارجی از دریافت کمک هزینه های دولت ایالات متحده ی آمریکا منع شده اند اما بسیاری از دانشگاه های این کشور برنامه های حمایت مالی خودشان را دارند؛ چه بر اساس شایستگی ها و چه بر اساس نیازمندی. پنج دانشگاه این کشور نیز تحت عنوان need-blind admission بدون ارزیابی وضعیت مالی به متقاضیان پذیرش اعطا می کنند. این پنج دانشگاه عبارت اند از دانشگاه های امرست، ییل، پرینستون، ام آی تی و هاروارد. این یعنی توانایی مالی متقاضیان هیچ نقشی در فرایند بررسی درخواست پذیرش آنها ندارد و خود دانشگاه متناسب با دیگر شرایط متقاضی برای جذب او تلاش می کند.

گفتنی است تمام دانشگاه های آمریکا ملزم هستند روی وبسایت خود برای برآورد کل هزینه ی تحصیل متقاضیان ابزاری تحت عنوان «net price calculation» داشته باشند.

درخواست پذیرش از دانشگاه های آمریکا

شما برای آغاز فرایند ثبت درخواست پذیرش خود باید مستقیماً با هریک از دانشگاه های مد نظرتان مکاتبه کنید. در نظر داشته باشید که زمان بندی فرایند جذب دانشجو از طریق افتخارات ورزشی و بورسیه های ورزشی اندکی تفاوت دارد، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از هر گونه اشتباه، پیشاپیش ضرب الاجل های تعیین شده را چک کنید.

شرایط و نیازمندی های هر دانشگاه برای جذب دانشجو متفاوت است اما اغلب آنها برای پذیرش آزمون به خصوصی را قبول دارند و از شما توصیه نامه ی استاد می خواهند. علاوه بر این، اغلب دانشگاه های آمریکا ریز نمرات و نامه ی انگیزه می خواهند.

اگر پذیرفته شوید نامتان در دیتابیس دانشجویان خارجی تحت عنوان سامانه ی اطلاعات دانشجویی و تبادل (SEVIS) ثبت، و رونوشتی از اطلاعات ثبت شده برایتان ارسال می شود که باید درستی اطلاعات آن را چک کنید.

پرداخت هزینه ی ۲۰۰ دلاری ثبت درخواست نیز برای استفاده از خدمات این دیتابیس اهمیت دارد. تعدادی از دانشگاه ها نیز به دانشجویان خارجی اجازه یم شدهند به صورت آنلاین، درخواست خود را رایگان ثبت کنند. سپس خود دانشگاه فرمی در اختیار شما قرار می دهد که برای مصاحبه ی ویزای خود باید آن را به سفارت این کشور تحویل دهید.

دریافت ویزای تحصیلی آمریکا

زمانی که برای تحصیل در یکی از دانشگاه های ایالات متحده ی آمریکا پذیرفته شدید، می توانید برای دریافت ویزای غیرمهاجرتی F-1 اقدام نمایید. به منظور دریافت این ویزا، باید قرار مصاحبه ای با سفارت آمریکا ترتیب دهید. شرایط و مراحل دریافت ویزا به صورت زیر خواهد بود:

  • پرداخت هزینه ی درخواست ویزا به مبلغ ۱۶۰ دلار آمریکا (سفارت مربوطه به شما خواهد گفت این هزینه را کجا و به چه صورت پرداخت نمایید)
  • تکمیل فرم DS-160 به صورت آنلاین، و بارگذاری تصویر شخص متقاضی
  • در زمان مصاحبه باید نامه ی پذیرش دانشگاه، گواهی پرداخت هزینه ها و پرینت فرم های تکمیل شده ی آنلاین I-20 و DS-2019 را همراه داشته باشید. ضمن اینکه پاسپورت شما باید حداقل تا ۶ ماه پس از پایان تحصیلاتتان اعتبار داشته باشد.
  • تصمیم به صدور ویزا برای شما به نظر مقامات کنسولگری بستگی دارد، که آن هم به ۳ عامل وابسته است: تمکن مالی فرد، تصمیم بر بازگشت به کشور پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه مربوطه در آمریکا (روند دریافت ویزای کاری کاملاً متفاوت است)، و سابقه ی تحصیلی تا زمان درخواست ویزا
  • آخرین مورد، به مهارت شما در زبان انگلیسی نیز بستگی دارد، البته شما حتماً پیش تر در مراحل دریافت پذیرش از دانشگاه مربوطه چنین مدرکی را به آنها ارائه کرده اید.
  • شاید مدارک دیگری مبنی بر آمادگی تحصیلی، تصمیم به ترک خاک ایالات متحده پس از اتمام تحصیلات، و نحوه ی پرداخت هزینه های مالی را نیز از شما درخواست نمایند. پس بهتر است چنین مدارکی را نیز در زمان مصاحبه همراه خود داشته باشید.
  • اگر سابقه ی جرایم کیفری داشته یا در حوزه های خاصی مهارت و تخصص ویژه دارید، به مدارک مربوطه در این زمینه نیاز خواهید داشت.
  • شما حداکثر ۱۲۰ روز قبل از شروع ترم، می توانید ویزای تحصیلی را دریافت کنید، اما مراحل درخواست می تواند زودتر از آن شروع شود. البته ورود به خاک ایالات متحده ی آمریکا از ۳۰ روز مانده به آغاز ترم تحصیلی ممکن خواهد بود، مگر اینکه Visitor Visa داشته باشید. این بند برای افرادی که برای اقامت کوتاه مدت در ایالات متحده نیاز به ویزا ندارند نیز صدق می کند.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۰ شهریور ۱۳۹۵

    بهترین کشور دنیاست در نتیجه سخت ترین برای رسیدن

  • حسین معصومی
    حسین معصومی | ۹ شهریور ۱۳۹۵

    خیلی سخته حتی بعد از برجام هم سخته

  • Ami
    Ami | ۸ شهریور ۱۳۹۵

    کلا واسه 97% مردم غیر ممکنه تحصیل در امریکا :(

    • tava
      tava | ۹ شهریور ۱۳۹۵

      اینطوری نیست خانم خواستن توانستن است ?

مطالب پیشنهادی