ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاوشگر «جونو» اولین پرواز نزدیک به سطح «مشتری» را با موفقیت به پایان رساند

علوم فضایی تا به اینجا سال پرباری را پشت سر گذاشته و در همه زمینه ها از جمله پرتاب و فرود آوردن موشک نیز موفقیت های عظیمی را شاهد بوده. حدود یک سال قبل فضاپیمای ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

علوم فضایی تا به اینجا سال پرباری را پشت سر گذاشته و در همه زمینه ها از جمله پرتاب و فرود آوردن موشک نیز موفقیت های عظیمی را شاهد بوده. حدود یک سال قبل فضاپیمای «نیو هورایزنز» نقطه عطفی را در تاریخ رقم زد و از کنار «پلوتو» عبور کرد؛ و ماه قبل نیز کاوشگر «جونو» به «مشتری» رسید.

طبق گزارش ناسا، این کاوشگر نیز تاریخ ساز شده و به تازگی توانسته اولین دور از پروازهای نزدیک به سطح مشتری را بدون پیشامد خاصی با موفقیت به پایان برساند. البته هنوز 35 پرواز دیگر از این نوع در فاصله نزدیک به یکی از اسرارآمیزترین و بزرگترین اعضای منظومه شمسی باقی مانده.

گفتنی است مأموریت های فضایی اخیر ناسا علاوه بر منحصر به فرد بودن، بسیاری از فرضیات علمی در مورد سیاره های منظومه شمسی را نیز مورد آزمون قرار داده اند. کمربند آهنی «مشتری» مدت هاست که به معمایی لاینحل تبدیل گشته و ابرهای طوفانی و میدان مغناطیسی شدیدش نیز موضوع را پیچیده تر ساخته.

مأموریت «جونو» از این نظر نیز شایستگی ثبت در کتب تاریخ علوم فضایی را دارد. ارسال کاوشگر به سمت کره «مشتری» یک بحث است، اما نگه داشتن آن در مداری حول سیاره و جمع آوری اطلاعات علمی در توفانی از امواج الکترومغناطیسی، مبحث کاملاً متفاوتی به شمار می آید، که «جونو» با موفقیت به هر دو مورد فوق نائل آمده.

در این عملیات که ساعت 6:44 بامداد روز یکشنبه به اجرا درآمد، کاوشگر «جونو» به فاصله 4200 کیلومتری سطح «مشتری» رسید، فاصله ای که هیچگاه برای این فضاپیما تکرار نخواهد شد. همچنین در این رویداد، برای اولین بار تمامی ابزارهای علمی «جونو» فعال بودند تا جمع آوری اطلاعات با حداکثر کارآیی انجام شود.

لازم به ذکر است تا پایان مأموریت این کاوشگر در ماه فوریه 2018، هنوز 35 پرواز دیگر از این نوع باقی مانده، و باید منتظر اتفاقات هیجان انگیزی باشیم. در حال حاضر محققین به بررسی داده های ارسالی از سوی «جونو» مشغول هستند، و احتمالاً طی روزهای آتی برای اولین بار شاهد تصاویری با کیفیت از سطح این کره غول آسا خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی