ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به ویژگی ها و نمونه عکس های Xperia XZ و Xperia X Compact

سونی دقایقی پیش در نمایشگاه IFA از تازه ترین تلفن های هوشمند خود با نام های Xperia XZ و Xperia X Compact پرده برداشت که هردو از طراحی نسبتاً متفاوت با محصولات قبلی، فناوری پیشرفته ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۴

سونی دقایقی پیش در نمایشگاه IFA از تازه ترین تلفن های هوشمند خود با نام های Xperia XZ و Xperia X Compact پرده برداشت که هردو از طراحی نسبتاً متفاوت با محصولات قبلی، فناوری پیشرفته ی باتری و امکانات نرم افزاری جدید برخوردار هستند.

اما عمده ترین ویژگی دو محصول جدید به دوربین دستگاه باز می گردد. در حالی که اکثر سازندگان رقم مگاپیکسل دوربین موبایل های خود را کاهش داده و روی افزایش کیفیت تمرکز کرده اند، سونی همچنان روی مگاپیکسل بالاتر اصرار دارد و یک سنسور 23 مگاپیکسلی IMX300 را در هر دو محصول جدید مورد استفاده قرار داده است.

این سنسور با اندازه ی 1/2.3 اینچ، بزرگترین سنسوری به حساب می آید که تاکنون در تلفن های هوشمند مشاهده شده و به طور اختصاصی برای محصولات جدید طراحی شده است. لنز 6 تکه ی دستگاه نیز از سری G در نظر گرفته شده و از اف 2.0 بهره می برد.

سونی می گوید دوربین های جدید را در سه زمینه ی کلیدی بهبود داده است، فوکوس، لرزشگیری و پردازش تصویر که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

سونی دوربین موبایل های جدید خود را از نظر فوکوس، لرزشگیری و پردازش تصویر بهبود داده است

فوکوس خودکار لیزری قابلیت جدیدی است که برای سازنده برای Xperia X Compact در نظر گرفته است. عملکرد فوکوس خودکار به این شکل است که یک نوار باریک از لیزر ماورای قرمز که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست به فاصله ی یک متری تابانده می شود تا دستگاه با شناسایی دقیق محل سوژه قادر باشد به سرعت روی محل مورد نظر فوکوس کند.

این ویژگی البته بیشتر از هرچیز هنگام عکاسی در شرایط کم نور کارایی خواهد داشت، چرا که در این حالت امکان دارد فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز عملکرد چندان مناسبی از خود نشان ندهد.

به نظر می رسد سونی سیستم لرزشگیر 5 محوره را از دوربین های خود به تلفن های هوشمند جدید آورده باشد
به نظر می رسد سونی سیستم لرزشگیر 5 محوره را از دوربین های خود به تلفن های هوشمند جدید آورده باشد

پس از آن به سیستم لرزشگیر دستگاه می رسیم که هرچند دیجیتالی است و به شکل اپتیکال عمل نمی کند، اما سازنده نرم افزار آن را به شکل قابل توجهی بهبود داده است.

این سیستم حالا حرکت های اضافی در 5 محور (از جمله لرزش های ناگهانی و کشیده شدن به چپ و راست) را شناسایی می کند و بر اساس آنچه شرکت ژاپنی در مراسم رونمایی به نمایش گذاشت، از عملکرد بسیار موثری در دنیای واقعی برخوردار است.

هرچند در نگاه اول عدم استفاده از لرزشگیر اپتیکال تصمیم عجیبی به نظر می رسد، اما جالب است بدانید این موضوع مزایایی نیز داشته است، از جمله اینکه حاشیه ی اطراف ویدیوهایی که با لرزشگیر اپتیکال ضبط می شوند چندان کیفیت بالایی نخواهند داشت.

در نهایت به پردازش های تصویری دستگاه می رسیم که حالا در زمینه ی ثبت سایه روشن ها بهتر عمل می کند و از پویایی بالاتری نیز برخوردار است. بر اساس آنچه سازنده در مراسم رونمایی به نمایش گذاشت، در عکس های ثبت شده با دوربین جدید، کمتر شاهد نقاط بیش از حد نورانی هستیم و رنگ پوست افراد با واقعیت فاصله ی چندانی ندارد.

Xperia-XZ-beauty-2---1-w600

عملکرد تلفن های هوشمند جدید در شرایط کم نور نیز بهبود یافته و نمونه عکس های به نمایش گذاشته شده، نسبت به مدل های قبل از وضوح و کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

اما سازنده گذشته از این سه حوزه ی بسیار تاثیر گذار، بهبود های دیگری نیز در سیستم عکس برداری تلفن های هوشمند جدید خود ایجاد کرده است، از جمله یک سنسور رنگ جداگانه که باعث می شود تنظیم وایت بالانس عکس ها با دقت بسیار بالاتری انجام گیرد.

البته باید توجه داشته باشید که این سنسور از نوع پسیو است و تنها می تواند نوری که از محیط روی آن تابانده می شود را سنجش نماید.

سنسور دوربین جلویی به مراتب بزرگتر شده

Xperia XZ همچنین به یک دوربین 8 مگاپیکسلی در جلوی دستگاه مجهز است که از سنسور 1/3 اینچی و لرزشگیر 5 محوره بهره می برد، در نتیجه می توان انتظار داشت عکس ها و ویدیو های ثبت شده با این دوربین هم از کیفیت بالاتری برخوردار باشند.

در اینجا لازم است اشاره کنیم که استفاده از سنسوری با این ابعاد برای دوربین جلوی تلفن های هوشمند چندان مرسوم نیست و این موضوع Xperia XZ را به یک گزینه ی جذاب برای طرفداران سلفی تبدیل خواهد کرد.

پس از پرداختن به جزئیات بهبودهای انجام گرفته توسط سازنده ی ژاپنی، حالا دیگر زمان آن رسیده که نمونه عکس های ثبت شده با دوربین Xperia XZ را نیز مشاهده نمایید تا برداشت بهتری از عملکرد این محصول در دنیای واقعی داشته باشید.

(توضیح اینکه از هر جفت عکس، اولی روی حالت 8 مگاپیکسلی و دومی 23 مگاپیکسلی ثبت شده اند.)

8MP-image-w600

23MP-image-w600

8MP-image3-w600

23MP-image3-w600

8MP-image2-w600

23MP-image2-w600

Selfie-w600

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • shayankia
    shayankia | ۱۱ شهریور ۱۳۹۵

    هشت مگاپیکسل سلفی نیست،13 مگاپیکسل هست،لطفا تصحیح کنید.

مطالب پیشنهادی