ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپانی AMD با چیپ های 7 نانومتری به جنگ رقبا می رود

AMD امیدهای زیادی به نسل بعدی چیپ های Zen PC بسته، و به تازگی اطلاعاتی در مورد نحوه تولید آنها منتشر ساخته. چیپ های Zen کنونی با فناوری 14 نانومتری ساخته می شوند، اما ظاهراً ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۰:۰۰

AMD امیدهای زیادی به نسل بعدی چیپ های Zen PC بسته، و به تازگی اطلاعاتی در مورد نحوه تولید آنها منتشر ساخته.

چیپ های Zen کنونی با فناوری 14 نانومتری ساخته می شوند، اما ظاهراً گام مهم بعدی برای این کمپانی دست یابی به تراشه های 7 نانومتری است. آنها اخیراً قراردادشان با GlobalFoundries را تغییر داده اند که احتمالاً تولید تراشه های نسل بعدی را نیز در بر می گیرد.

سخنگوی AMD در این رابطه اعلام کرد فناوری های 14 نانومتری و 7 نانومتری نقطه عطف بزرگی برای شرکت مذکور به شمار می روند و آنها قصد دارند CPU و GPU و حتی چیپ های سفارشی را بر اساس این دو فناوری تولید نمایند.

گفتنی است این رویه با مسیری که اینتل برای آینده تراشه هایش در پیش گرفته، متفاوت است. اینتل قصد دارد در سال آینده فرایندهای 10 نانومتری را آغاز کند. در این بین استراتژی و نقشه راه GlobalFoundries چندان مشخص نیست، هرچند ظاهراً آنها به طور همزمان روی فناوری های 10 و 7 نانومتری فعالیت می کنند.

البته طبق وضعیت موجود، احتمال می رود هنوز زمان زیادی تا عرضه چیپ های 7 نانومتری باقی مانده باشد، و AMD برنامه ای در مورد تراشه های 10 نانومتری را عنوان نداشته و بنابراین احتمالاً نسل بعدی Zen نیز بر مبنای پروسه های 14 نانومتری ساخته شوند.

همان طور که می دانید طرح ریزی برای ساخت چیپ، به شدت به فرایندهای تولید وابسته است. سازندگان چیپ باید روند ساخت و عرضه پردازنده هایشان را بر اساس آنچه در کارخانه ها قابل تولید است، برنامه ریزی نمایند.

مثلاً اینتل زمانی اقدام به ساخت تراشه های 22 نانومتری بر اساس ترانزیستورهای 3D نمود که فرایندهای تولیدی قابلیت ساخت این چیپ ها را پیدا کردند. AMD نیز جدیدترین GPUهایش با نام رمز Polaris و بسیاری از قابلیت های آن همچون HBM (حافظه با پهنای باند زیاد) را بر اساس پروسه 14 نانومتری طراحی کرده.

اما فرایند 7 نانومتری پیشرفت عظیمی در صنعت ساخت تراشه به شمار می رود. اینتل قصد دارد لیتوگرافی EUV (حداکثر فرابنفش) 7 نانومتری را در آینده معرفی کند، که امکان جای دهی قابلیت های بیشتر روی چیپ را ممکن می سازد.

لازم به ذکر است AMD قراردادش با GlobalFoundries را برای در بر گرفتن فناوری 7 نانومتری آپدیت کرده، و شرایط این توافق نامه را تا سال 2020 تغییر داده، و قصد دارد 335 میلیون دلار را در سه ماهه سوم سال 2016 به آنها پرداخت نماید.

گفتنی است AMD به خاطر برخی اشتباهات در برنامه ریزی، متحمل میلیون ها دلار خسارت طی این قرارداد شده، اما ظاهراً آنها پس از سال ها کاهش سهم بازار، بالاخره در مسیر صعود قرار گرفته و پردازنده های این کمپانی به جایگاه مناسبی در بازار رسیده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • بهداد
    بهداد | ۱۲ شهریور ۱۳۹۵

    AMD هرچی اعلام کنه باید 5 سالی منتظرش باشیم

مطالب پیشنهادی