ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فناوری تازه کمپانی BOSCH؛ تزریق آب به درون موتور برای افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت

فناوری تزریق آب کمپانی بوش که در M4 GTS مورد استفاده قرار گرفته، اولین سیستم در نوع خود می باشد که در یک اتومبیل تولید انبوه به کار گرفته شده است. تاکنون M4 GTS تنها ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰

فناوری تزریق آب کمپانی بوش که در M4 GTS مورد استفاده قرار گرفته، اولین سیستم در نوع خود می باشد که در یک اتومبیل تولید انبوه به کار گرفته شده است.

تاکنون M4 GTS تنها خودرویی بوده که به این فناوری مجهز شده، اما ظاهرا بوش قرار است در این رویه تغییراتی ایجاد کرده و فناوری خود را در اختیار سایر سازندگان نیز قرار دهد.

BMW-M4_GTS_2016

اصلی ترین مزیت این سیستم، کاهش دمای احتراق در موتور است. در این فناوری به مخلوط سوخت و هوا، آب هم اضافه می شود که این امر باعث کاهش دمای مخلوط شده و نسبت تراکم را بالاتر می برد.

با بالاتر رفتن نسبت تراکم انفجار ایجاد شده درون سیلندر قدرت بیشتری تولید می کند. طبق گفته های کمپانی بوش، این امر باعث کاهش میزان آلایندگی تا 4% و بهبود میزان مصرف سوخت تا 13 درصد در شرایط واقعی می شود.

bosch-waterboost-technology-2

اگر چه مزایای استفاده از سیستم تزریق آب زیاد است، اما مکانیسم ساده ای دارد. در این سیستم ابداعی، آبی که درون یک محفظه کوچک دارد بصورت خیلی رقیق شده به درون منیفولد مکش اسپری می شود.

بر اساس گفته های کمپانی بوش، 5 لیتر آب برای طی مسافت 3000 کیلومتری کافی است. در صورت اتمام آب نیز مشکلی بروز نکرده و عملکرد موتور همانند سایر موتورهای معمولی، عادی خواهد بود.

ناگفته نماند آبی که در این سیستم به کار می رود، آب مقطر است که می توان از فروشگاه های مختلف آن را تهیه کرد.

bosch-waterboost-technology-3

در نمونه اولیه توسعه یافته توسط بی ام وی، آب مورد نیاز محفظه از میعان حاصل شده در سیستم تهویه مطبوع تامین می شد؛ اما در M4 GTS راننده باید بصورت دستی این محفظه را با آب پر کند.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، تزریق آب علاوه بر کاهش مصرف سوخت باعث بهبود عملکرد موتور نیز می شود. نسخه GTS بی ام وی M4 در مقایسه با M4 معمولی 80 اسب بخار قدرت بیشتری دارد که مسلما بخشی از این قدرت بیشتر به دلیل بهره گیری از سیستم ابداعی بوش حاصل شده است.

این کمپانی ادعا می کند که در صورت استفاده از سیستم تزریق آب، خودروسازان می توانند انتظار افزایش 5 درصدی را در نیروی خروجی موتور داشته باشند.

bosch-waterboost-technology-1

در حال حاضر بوش تنها شرکتی است که فناوری تزریق آب را در اختیار دارد. بعد از موفقیت این سیستم بر روی M4 GTS این کمپانی تصمیم گرفته آن را در اختیار سایر خودروسازان نیز قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • نوین
    نوین | ۱۳ شهریور ۱۳۹۵

    خیلی جالبه من ثبت اختراع این روند رو سال 90 مطالعه کردم البته به اسم یک ایرانی

مطالب پیشنهادی