ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حسگر CMOS ساخت کنون مشکل «رولینگ شاتر» دوربین های DSLR را از بین می برد

کمپانی Canon در کنار محصولات مختلفی که در برلین به نمایش گذاشت، خبر از ساخت حسگر CMOS جدیدی با قابلیت استفاده از شاتر عمومی داد. این پیشرفت قابل توجه می تواند دوربین های DSLR را از ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

کمپانی Canon در کنار محصولات مختلفی که در برلین به نمایش گذاشت، خبر از ساخت حسگر CMOS جدیدی با قابلیت استفاده از شاتر عمومی داد. این پیشرفت قابل توجه می تواند دوربین های DSLR را از مشکل عذاب آور «rolling shutter» برهاند.

همان طور که می دانید در دوربین های دیجیتال، دو فناوری اصلی برای سنسور وجود دارد: CMOS و CCD. حسگرهای CMOS به دلایل مختلفی بازار محصولات مصرفی را تحت اختیار گرفته اند، اما آنها نیز بی نقص نیستند. برخلاف حسگرهای CCD که از شاترهای معمولی استفاده کرده و تمامی پیکسل ها در یک لحظه نوردهی می شوند، سنسورهای CMOS از اسکن خط به خط بهره می گیرند.

معمولاً این ویژگی اسکن خطی حسگرهای CMOS مشکل خاصی ایجاد نمی کند، زیرا سوژه ها آنقدر سریع نیستند که اثری قابل توجه روی تصویر نهایی بر جای بگذارند. مسئله اصلی زمانیست که بخواهید از اشیاء بسیار سریع مانند موتور پیشران هواپیما یا پره های هلیکوپتر عکسبرداری نمایید.

canon-cmos-shutter-rolling-1
اثر «رولینگ شاتر» روی پره های هلیکوپتر

در این شرایط، اعوجاج قابل توجهی در شیء متحرک ثبت می شود که به دلیل حرکت سوژه در حین جابجایی افقی شاتر ایجاد می گردد. این وضعیت که به آن «اثر ژله ای» نیز می گویند، در ویدیوها و حین جابجایی دوربین در صحنه بسیار محسوس تر است، زیرا در این حالت شاتر الکترونیکی با سرعت بسیار کمتری عمل می کند.

کنون امیدوار است با این فناوری حسگر CMOS با شاتر عمومی، بتواند مشکلی اساسی را از سر راه کاربران دوربین های DSLR بردارد. آنها می گویند «چون این فناوری تمامی سطح حسگر را در یک لحظه نوردهی می کند، تصاویر ثبت شده بدون اعوجاج خواهند بود، و حتی عکسبرداری از سوژه های متحرک بسیار سریع نیز مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.»

طبق ادعای سازنده، این فناوری علاوه بر رفع انحراف تصاویر، نویز عکس را نیز کاهش داده و بازه دینامیکی تصویر را به خاطر ساختار جدید افزایش خواهد داد.

گفتنی است کمپانی کنون بارها به خاطر مشکل «رولینگ شاتر» مورد انتقاد قرار گرفته بود، به خصوص در بررسی DPReview از ویدیوهای 4K دوربین EOS 5D Mark IV که به تازگی معرفی شده، این موضوع بسیار برجسته تر بوده که این ویدیو را در ادامه می بینید:

کمپانی مورد بحث اعلام کرده که فعلاً از این حسگر جدید در محصولات تجاری و تجهیزات سینمایی استفاده خواهد کرد، اما احتمالاً به کار بستن چنین فناوری در دوربین های DSLR بازار مصرفی نیز دور از ذهن نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی