ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت نوعی لیزر با استفاده از خون انسان که به تشخیص سرطان کمک خواهد کرد

شاید هیچ گاه فکرش را هم نمی کردید که دو کلمه ی لیزر و خون روزی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. اما محققان دانشگاه میشیگان در حال کار روی لیزر هایی بر پایه ی خون ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

شاید هیچ گاه فکرش را هم نمی کردید که دو کلمه ی لیزر و خون روزی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. اما محققان دانشگاه میشیگان در حال کار روی لیزر هایی بر پایه ی خون هستند که شاید روزی بتوانند به تشخیص و پیدا کردن تومور ها در بدن انسان کمک کنند.

البته یافته های جدید دانشمندان در این زمینه آنقدر ها هم که به نظر می رسد جدید نیست. برای توضیح این مطلب باید به ذکر چند مورد بپردازیم: هر لیزری از سه جزء تشکیل شده است: یک منبع نور، راهی برای تشدید آن، و یک محفظه ی بازتاب. هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید همه ی این عناصر باید از فلز، شیشه یا پلاستیک ساخته شده باشند. در حقیقت دانشمندان چند سالی هست که به قابلیت های اپتیکی سلول های زنده علاقمند شده اند. اولین نوع از این «لیزر های زنده» در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه هاروارد و با استفاده از پروتئین های یک موجود دریایی و بافت های فعال کلیه ساخته شد.

محققان دانشگاه میشیگان نیز پیش تر لیزر هایی بر پایه ی مواد زنده ساخته بودند. آنها در همکاری با محققان دانشگاه هاروارد دست به آزمایش روی تأثیر نور بر ژلاتین زدند و اوایل سال جاری میلادی نیز راه تازه ای برای تبدیل کلروفیل گیاهان به اشعه ی لیزر پیدا کردند.

آنها در این پژوهش می خواستند ببینند با رنگی به نام ایندوسیانین سبز یا ICG چه کار می توانند بکنند. این رنگ در معرض نور متمایل به مادون قرمز، تابش پیدا می کند و می درخشد. گفتنی است ICG خطری ندارد و همین حالا نیز از آن در تصویربرداری های پزشکی استفاده می شود. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این رنگ در صورتی که به تابش در بیاید، می تواند منبع نور خوبی برای نوع تازه ای از لیزر زنده باشد.

آزمایش های اولیه با ICG چندان امیدوار کننده نبود اما به محض آنکه محققان آن را با خون ترکیب کردند و در معرض یک لیزر متعارف قرار دادند، نور درخشانی در نتیجه ی کنار هم قرار گرفتن مولکول های رنگ و پروتئین های پلاسمای خون به وجود آمد.

دانشمندان امید دارند در نهایت از لیزر جدید خود روی انسان بهره بگیرند. شاید روزی در آینده شاهد آن باشیم که تومور های سرطانی بدن انسان را بتوان با تاباندن این نوع لیزر بر بدن بیمار تشخیص داد. چالش این کار آن است که لیزر مذکور برای چنین استفاده ای ایمن و بی خطر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی