ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بازگشت قدرت و سرعت به خیابان ها؛ واردات خودروهای +2500 سی سی مجددا آزاد شد

حدود دوسال قبل بود که مصوبه ای در راستای منع واردات خودروهای لوکس، گریبان خودروهای وارداتی را گرفت و باعث توقف واردات خودروهایی چون پورشه و مدل های قدرتمند مرسدس بنز، ب ام و و ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۷:۴۱

حدود دوسال قبل بود که مصوبه ای در راستای منع واردات خودروهای لوکس، گریبان خودروهای وارداتی را گرفت و باعث توقف واردات خودروهایی چون پورشه و مدل های قدرتمند مرسدس بنز، ب ام و و حتی تویوتا و کیا و هیوندایی شد.

در طول این مدت بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران تاکید می کردند که تصویب این قانون براساس حجم موتور ( ممنوعیت واردات خودروهای مجهز به موتورهای بیش از 2.5 لیتر)، منطقی نیست و جای بحث دارد.

اما تاکنون تغییری در این قانون پر حاشیه ایجاد نشده بود و از این رو بسیاری از خودروهای حتی غیر لوکس، صرفا به دلیل مجهز بودن به پیشرانه های حجیم، اجازه واردات به کشورمان را نداشتند.

porsche-cayenne

این مسئله در عمل باعث ناراضایتی مشتریان از خودروهای وارداتی شده بود، آنچنان که در برخی موارد حتی خودروهای فوق العاده گران قیمت و لوکس نظیر مدل های خاصی از مرسدس بنز ، ب ام و حتی پورشه علیرغم قیمت زیاد، عملکرد فنی کارامدی را از خود نشان نمی دادند و به عبارت دیگر شرایط منطقی بین قیمت خودروها و مشخصات فنی آن ها از بین رفته بود.

از سوی دیگر تصویب این قانون در نهایت نظر قانون گذار را نیز تامین نمی کرد، چرا که با وجود سخت گیری های بسیار، شاهد واردات خودروهایی نظیر پورشه ماکان با قیمت حدودی 700 میلیون تومان یا ب ام و i8 با قیمت فروش بیش از 2 میلیارد تومان بودیم که البته به دلیل برخوداری از موتورهای کم حجم، مشمول این قانون نمی شدند.

بنابراین ساعاتی پیش، دیوان عدالت اداری در راستای اصلاح این قانون، مصوبه قبلی دولت در تاریخ 19 شهریور ماه 1393 را ابطال کرد و از این رو خودروهای توقیفی در گمرک نیز که به دلیل قانون قبلی، مجوز واردات به کشورمان را نداشتند، از گمرک ترخیص خواهند شد.

حالا باید منتظر ماند و دید که شرایط نهایی واردات این خودروها و تعرفه گمرکی در نظر گرفته شده برای آن ها به چه ترتیب خواهد بود.

2016-Toyota-LandCruiser-200-Series-v-2016-Lexus-LX570-6

از سوی دیگر پیش بینی می شود که قوانین جدیدی برای منع واردات خودروهای لوکس ابلاغ شود که احتمالا اینبار به جای حجم موتور، قیمت فروش خودروهای را شامل خواهد شد.

بنابراین تمامی زوایا و عواقب لغو قانون قبلی مشخص نیست، اما احتمالا در آینده نزدیک شاهد بازگشت خودروهای کره ای کیا و هیوندای و حتی تویوتا با موتورهای پرحجم و قیمت های رقابتی به بازار خواهیم بود و احتمالا این شرایط باعث شکسته شدن قیمت کاذب برخی از خودروهای شش سیلندر قدیمی خواهد شد که در پی قانون قبلی دچار حباب افزایش قیمت شده بودند.

از طرف دیگر پیش بینی می شود که محدودیت هایی برای واردات خودروهای بسیار گران قیمت به کشورمان اعمال شود که البته تفاوتی در شرایط مصرف کنندگان طبقه متوسط نخواهد داشت و تنها ممکن است باعث عدم عرضه برخی خودروهای بیش از 500 میلیون تومان در بازار شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Sepehr Az
    Sepehr Az | ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

    واو چه خوب! برم دو تا بوگاتى شيرون وردارم بيارم :]

  • kasra_sh
    kasra_sh | ۱۸ شهریور ۱۳۹۵

    یه جوری واردات رو منع کردن انگار بمب هسته‌ایه، بابا مگه جز یکی دو دهک بالا کسه دیگه ای هم هست که بخره؟ ۵۰۰میلیون شوخیه مگه؟ ازاد کنین لااقل اونا که میتونن بخرن لذت ببرن...

  • m
    m | ۱۷ شهریور ۱۳۹۵

    کاش دیوان عدالت قانون ممنوعیت تبدیل وضعیت کارگرا رو نیز ابطال میکرد
    فقط به فکر جیب خودشونن و صد البته مشکل خودشون اینم در راستای اون چنتا ماشین قاچاقیه ک وارد شده بود

  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۱۷ شهریور ۱۳۹۵

    خیلی خوبه که وارداتشون آزاد شد...ولی خوب، خداکنه دلیلش فشار و لابی یه عده وارد کننده نباشه و واقعا با دلیل و منطق پیش رفته باشن...چون اینکه یه روز خبر میدن ماشین های قاچاق قراره خورد و خاک شیر بشن...پس فردا میگن فعلا به تعویق افتاد و دو روز بعدشم میگن اصلا واردات خودروی بالای ۲۵۰۰ آزاده، خیلی جای بحث داره...

    • SiNa
      SiNa | ۱۷ شهریور ۱۳۹۵

      اره ولی اینکه ماشینای قاچاق رو خورد و خاک شیر میکنن کار درستیه و همه کشورا هم همین کارو میکنن فقط الان بحث شده ک این ماشینا رو صادر کنن ک بعد دیگ خبری نشد و ملتو در جریان نذاشتن ک اخرش چکار میخوان بکنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی