ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

چرا سونی در برگزاری کنفرانس پلی استیشن میتینگ شکست خورد

پس از چندین کنفرانس فراموش نشدنی، رویداد دیشب ژاپنی ها همانند یک کابوس بود. هیچکدام از انتظاراتی که داشتیم برآورده نشدند و معرفی پلی استیشن پرو هم آن گونه که می خواستیم جذابیت نداشت. سونی ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

پس از چندین کنفرانس فراموش نشدنی، رویداد دیشب ژاپنی ها همانند یک کابوس بود. هیچکدام از انتظاراتی که داشتیم برآورده نشدند و معرفی پلی استیشن پرو هم آن گونه که می خواستیم جذابیت نداشت. سونی نه تنها رقابت دیشب را به اپل باخت، حتی نتوانست علاقه مندان به برند پلی استیشن را شگفت زده کند.

ما هم با مقاله امروز سعی داریم تا با یادآوری دوباره بعضی لحظات، ببینیم چرا ژاپنی ها از موقعیت بسیار مناسب خود بهترین استفاده ممکن را نکردند. پیش از مطالعه مطلب، بد نیست بدانید پلی استیشن پرو دهم نوامبر امسال [20 آبان] با قیمت 400 دلار عرضه خواهد شد.

سونی کنفرانس های مشابه را چگونه برگزار کرده بود؟

playstation-4-reveal-images-59-w600

پلی استیشن میتینگ قرار نبود حماسه ای که ژاپنی ها با رویداد E3 رقم زدند را تکرار کند. هیچکسی هم چنین انتظاری نداشت. چون می دانستند سونی می خواهد دست به معرفی دو کنسول متفاوت زده و باید با نمایش عناوینی، توجه بازیکن ها را روی پلتفرم های خود نگه دارد. معمولا فرمولی که سازندگان طی این رویداد به کار می گیرند، استفاده از «بازی + کنسول» است.

سونی هم همین روند را پیش گرفت. با این وجود چرا رویداد پلی استیشن نا امید کننده بود؟ بیایید ابتدا نگاهی به کنفرانس های مشابه این کمپانی بیاندازیم تا بتوانیم بهتر نتیجه بگیریم. پلی استیشن میتینگ سال 2013 را به یاد دارید؟ همانجا بود که ژاپنی ها برای نخستین بار از پلی استیشن 4 پرده برداشتند و بازی های گوناگونی هم به نمایش گذاشتند.

Call of Duty-w600

از Drive Club و inFamous : Second Son بگیرید تا Killzone: Shadowfall و Deep Down که همگی قدرت زیاد دیوایس سونی را نشان می دهند. اکنون بیایید به شب گذشته باز گردیم. کدام یک از بازی ها توانستند پتانسیل های پلی استیشن پرو را به نمایش بگذارند؟ به جرئت می توانیم بگوییم تقریبا هیچکدام بازیکن ها را نسبت به خرید این دیوایس ترغیب نکردند.

گفتیم «تقریبا» چون بین تمامی آن ها تنها تریلر Horizon Zero Dawn کمی جالب بود. دیدید؟ سونی به همین راحتی تمام حاشیه هایی که پیرامون پلی استیشن پرو وجود داشت را با دستانش از بین برد. آن ها جای برگزاری یک «تاک شو» می توانستند بیشتر به نمایش تریلرها بسنده کنند تا بتوانند پتانسیل های کنسول نسل هشتمی خود را نشان دهند.

Mass-Effect-Andromeda-PS4-Pro-Header-w600

شاید هم انتظار داشتند با ویدیو ورژن پلی استیشن پرو Call of Duty: Infinite Warfare بازیکن ها را سورپرایز کنند. مسئله این نیست چرا سونی از عناوین جدیدی رونمایی نکرد، باید از خود بپرسیم چرا ژاپنی ها با نمایش های بهتر توانایی های پلی استیشن پرو را نشان ندادند. جالب اینجاست تریلر Mass Effect: Andromeda هم چیزی نبود که انتظارش را می کشیدیم.

درست است، خود ما هم دوست داشتیم قسمت بعدی Red Dead را ببینیم و نمایش این عنوان هم روی پلی استیشن پرو با قابلیت هایش می توانست خیلی ها را هیجان زده کند ولی همین که پتانسیل های واقعی دستگاه جدید ژاپنی ها نشان داده می شد، راضیم بودیم. با این وجود سونی از پس همین کار هم بر نیامد، چون از همان ابتدا داستانش روایت خوبی نداشت.

داستانی که روایت خوبی نداشت

spiderman-neo-w600

می توانیم با این دید نگاه کنیم که ژاپنی ها می خواستند با رونمایی از پلی استیشن پرو، دارندگان پلی استیشن 4 های معمولی را دلسرد نکنند. به همین خاطر تصمیم به نمایش تریلرهای چشم نوازی نکردند. جالب اینجاست این اتفاق هم افتاد. دیشب سونی نتوانست هیچگونه برهانی به وجود بیاورد تا بیشتر بازیکن ها به پلی استیشن پرو جذب شوند اما این احساس تنها چند ساعت دوام آورد.

شعار «گیمینگ با کیفیت 4K» خیلی عجیب بود. هم اکنون کارت گرافیک های قدرتمند و گران قیمت نمی توانند بازی ها را با رزولوشن 4K و بهترین کیفیت ممکن ارائه دهد، بنابراین چگونه کنسولی که می خواهد قیمت مناسبی هم داشته باشد به چنین رویایی رنگ و بوی حقیقت می بخشد؟ این گونه پرسش ها بیشتر پیرامون دیوایس جدید ژاپنی ها می چرخید.

playstation_ps4_2-600x337-w600

چون شایعات نشان می دادند پلی استیشن بعدی به مراتب از اسکورپیو ضعیف تر است. همین گزارشات بودند که بازیکن ها را نگران کردند. اگر پلی استیشن نئو نتواند بازی ها را با کیفیت 4K و جزییات مناسب اجرا کند، بنابراین سازندگان به پیشرفت های گرافیکی روی همین رزولوشن 1080 روی می آورند.

اینجاست که تفاوت میان بازی ها بیشتر شده و ممکن است پس از سال ها توسعه دهندگان از نمونه های اولیه پلی استیشن 4 پشتیبانی نکنند. سونی و مایکروسافت هم سعی داشتند تا بازیکن ها را آرام نگه دارند. آن ها نه تنها طی چندین مصاحبه گفتند تنها دارندگان تلویزیون های 4K می توانند قابلیت های واقعی پلی استیشن نئو و اسکورپیو را ببینند، اذعان داشتند که همچنان از دستگاه های قدیمی هم پشتیبانی خواهند کرد.

Sony-w600

سونی با رویداد پلی استیشن میتینگ نشان داد که به حرف های خودش چندان اهمیتی نمی دهد. هنگام صحبت های مارک سرنی اسلایدی به نمایش گذاشته شد که از پتانسیل های پلی استیشن پرو برای تلویزیون های 1080 خبر می داد. ساده تر بگوییم، سازندگان می توانند با این دستگاه به پیشرفت های گوناگونی دست بزنند. اینجا بود که یکی از بزرگترین نگرانی های بازیکن ها واقعیت یافت.

سونی می خواست تا با نخستین رویداد معرفی پلی استیشن پرو پایانی خوب را رقم زده و همه را شاد و خندان به خانه ها بفرستد. ولی به واسطه حرف هایی که تنها شعار تبلیغاتی به شمار می رفتند، نتوانست به موفقیت برسد. شاید اگر از همان ابتدا با بازیکن ها رو راست بود هیچکدام از این اتفاقات نمی افتادند.

آیا 4K آرزویی بیش نخواهد بود؟

PS4-pro-playstation-meeting-w600

مقدمه قبلی را که هنوز از یاد نبرده اید. گفتیم تریلرهای پلی استیشن پرو به قدری مضحک بودند که دارندگان پلی استیشن 4 های معمولی را خشنود کردند. با این وجود، احساسات آن ها به یک شبانه روز هم نکشید. ساعاتی پیش گزارشاتی به دست رسید که نشان می داد کریستال داینامیک تصمیم دارد تا انتخاب کیفیت ورژن پلی استیشن پرو Rise of the Tomb Raider را به بازیکن ها واگذار کند.

یکی از آن ها 4K و 30 فریم هست. گزینه دوم هم به 1080 با 30 فریم می پردازد، با این تفاوت که شاهد جزییات گرافیکی بیشتری خواهید بود. گزینه پایانی نیز به بازیکن ها اجازه می دهد تا 1080 و 60 فریم را تجربه کنند. جدا از این با توجه به صحبت های سازنده Horizon Zero Dawn، دموی دیشب روی 4K پردازش نشده بود و استودیو سازنده با پیشرفت های گرافیکی روی آپ اسکیل تمرکز کرد.

ps4-pro1-w600
به طراحی پلی استیشن پرو چه نمره ای می دهید؟ همچنان شوخی ها پیرامون ساختار «آپارتمانی شکل» این کنسول ادامه دارد.

تمام این گزارشات به خودی خود بد نیستند، اتفاقا ما هم پیشتر گفته بودیم که پلی استیشن نئو یا اسکورپیو پتانسیل های بیشتری نسبت به 4K داشته و می توانند تجربه ای هیجان انگیز تر را به ارمغان بیاورد. پرسش مهم اینجاست اگر پلی استیشن پرو نتواند بازی های مهم را با 4K پردازش کند، آیا سونی باز هم بازیکن ها را فریب داده است؟ بیایید ابتدا نگاهی به سخت افزار دیوایس جدید ژاپنی ها بیندازیم تا بهتر بتوانیم نتیجه گیری کنیم.

تا جایی که می دانیم، پردازنده پلی استیشن پرو به RX 480 شباهت دارد. شاید این کارت گرافیک بتواند بعضی بازی ها را روی 4K به نمایش بگذارد ولی به هیچ وجه مناسب چنین رزولوشنی نبوده و بیشتر با 1080 قابلیت هایش را نشان می دهد. چون بنچمارک های به دست رسیده از افت فریم بازی های 4K گوناگون روی این کارت گرافیک خبر می دهند.

playstation_vr_7_september_event-w600
سونی با توجکم توجهی به پلی استیشن وی آر حرکت هوشمندانه ای انجام داد. چون خیلی از بازیکن ها فکر می کردند پلی استیشن پرو تنها به خاطر هدست واقعیت مجازی سونی وجود داشته و پلی استیشن 4 های معمولی نمی تواند بازی های پلی استیشن وی آر را اجرا کند. شاید هم همین گونه باشد، ولی دیشب که چیزی مشخص نشد.

با توجه به گزارشات منتشر شده و حرف های کریستال داینامیک، خود سازنده کیفیت عنوانی که می خواهد بسازد را مشخص می کند. با این وجود چندان به پردازش بازی ها روی 4K امیدوار نباشید. چون کمپانی ها بیشتر به افزایش جزییات توجه نشان داده و به واسطه بهبود کیفیت، پردازش با 4K آرزویی بیش نخواهد بود. این نکته را به یاد داشته باشید که شاهد یک آپ اسکیل معمولی هم نیستیم.

اتفاقا وب سایت معروف دیجیتال فاندری هم که دست به بررسی دیوایس جدید ژاپنی ها زده، گفته به واسطه پیشرفت های گرافیکی و تکنیکی که سازندگان استفاده کردند همچنان تفاوت فاحشی بین 4K و 1080 احساس می شود. بنابراین تیکه هایی که مایکروسافت از قابلیت آپ اسکیل بازی های اکس باکس وان اسلیم می گوید را چندان جدی نگیرید. امیدواریم تا تمامی سازندگان راه کریستال داینامیک را پیش گرفته و قابلیت انتخاب تنظیمات گرافیکی را به بازی های پلی استیشن پرو اضافه کنند.

جادویی با نام HDR؛ چرا سونی دیشب به رونمایی از این قابلیت پرداخت؟

horizon-zero-dawn-screen-01-ps4-eu-13jun16-600x338-w600

HDR را دست کم نگیرید. تاثیری که این قابلیت می گذارد، باورنکردنی است. تا همین حد بدانید که انگار به تجربه عنوان متفاوتی سرگرم بودید. دیشب ژاپنی ها طی خبری هیجان انگیز عنوان کردند که به واسطه آپدیت فریمور تمام پلی استیشن ها به HDR مجهز خواهند شد. خبر خوشحال کننده ای بود، از این جهت که اختلاف میان قابلیت های پلی استیشن 4 و اکس باکس وان اسلیم کاهش یافت.

با این وجود بعضی بازیکن ها نسبت به حرکت ژاپنی ها واکنش نشان داده اند. اگر HDR پیشتر روی پلتفرم نسل هشتمی سونی امکان پذیر بود، چرا آن ها دیشب از این قابلیت پرده برداشتند؟ آیا تنها می خواستند منتقدان شان را ساکت کنند؟ جالب اینجاست خود مایکروسافت هم همچنان نمی داند سونی چگونه توانسته چنین کاری انجام دهد. همان گونه که پیشتر هم گفتیم، آن ها می خواستند معادله دو سر برد باشد ولی با اجرای بدی که داشتند خیلی چیزها تغییر کرد.

آیا قیمت پلی استیشن 4 اسلیم مناسب است؟

sony-playstation-4-slim-100-w600

شاید قیمت اکس باکس وان اسلیم هم اکنون 300 دلار باشد ولی بعضی فروشگاه ها همراه کنسول عنوانی رایگان را به بازیکن هدیه می دهند. جدا از این که خود دستگاه بهبودهای سخت افزاری به خود دیده و قابلیت آپ اسکیل بازی ها به 4K هم دارد. زمزمه های اولیه که پیرامون پلی استیشن 4 اسلیم شنیده می شد، چندان به مذاق بازیکن ها خوش نیامد.

گزارشات نشان می دادند کنسول دارای قابلیت HDR نبوده و نمی تواند بازی ها را به 4K آپ اسکیل کند. دیشب که ژاپنی ها از HDR پرده برداشتند اما همچنان خبری از 4K نیست. ممکن است سونی بعدها همین روند را پیش گرفته و این ویژگی هم به پلی استیشن 4 اسلیم بیافزاید.

با این وجود اکنون که به قابلیت های دو پلتفرم نگاه می کنیم، میبینیم اکس باکس وان اسلیم با بهبودهایی که داشته بیشتر می تواند قیمتش را توجیه کند. امیدوار بودیم سونی با 250 دلار تیرنهایی را بزند. چون اختلاف 100 دلاری میان پلی استیشن اسلیم و پلی استیشن پرو، چندان نمی تواند بازیکن ها را به ورژن کوچک تر پلی استیشن 4 جذب کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵

    اولین دلیل برای سوال شما که در تیتر مطلب پرسیدید همزمانی کنفرانس سونی با اپل بود که قاعدتا پلی استیشن رو بر سر زبان ها نمیندازه و دومین دلیل هم رقیب اصلی اون یعنی ایکس باکس جدید هست که ظاهرا بهتر عمل کرده و قیمت کمتری هم داره.

  • ramin bazr
    ramin bazr | ۱۹ شهریور ۱۳۹۵

    نویسنده های عزیز خواهشا با دانش کم حواننده رو گمراه نکنید!!!وان اس نسبت به وان قوی تره و الا از ps4 معمولی قویتر نیست که ضعیف ترم هست و دلیلی نداره سونی 250 دلار قیمت بده!!

    • nima
      nima | ۱۹ شهریور ۱۳۹۵

      استاد شما داری الان گمراه میکنی one s بر pro برابری میکنه چیزی ازش کم نداره چی داری میگی تو

  • Mehdi- GH
    Mehdi- GH | ۱۹ شهریور ۱۳۹۵

    الان یعنی پلی استیشن پرو نسبت به ایکس باکس شکست خورد؟
    من میخوام کنسول بگیرم ولی هنوز تو دوراهی گیر کردم کمک لطفا

    • ramin bazr
      ramin bazr | ۱۹ شهریور ۱۳۹۵

      دوست عزیز شما حتی اگه ps4 معمولی هم بگیری عالیه...
      انحصاری های ناب سونی تجربه عالی از ویدیو گیم بهت میدن..اینو کسی داره بهت میگه که نسل قبل اکس باکس داشت!!
      در حال حاضر هیچ کدوم از کنسول های اکس باکس از ps قویتر نیستن..یه اسکورپیو هست که اونم سال دیگه میاد که البته قیمت بالایی داره

  • ramin bazr
    ramin bazr | ۱۹ شهریور ۱۳۹۵

    وان اس بهبود زیاد داره نسبت به وان...چون وان سرشار از کمبود بود!!!ولی کنسول سونی کمبود های کنسول اصلی مایکی رو نداشت!!!
    قابلیت hdr هم با اپدیت اضافه میشه و جالب اینکه نویسنده به سونی خرده چرا داری الان اینو میدی!! برخلاف اکس اکس که باید کنسول جدید خرید!!!ولی ایرادی بهش نمیگیره نویسنده

    • محمد کریمی
      محمد کریمی | ۱۹ شهریور ۱۳۹۵

      جدا از این که گزارشات دیجیتال فاندری نشون می دادن توی بعضی بازی ها [همانند هیتمن] اکس باکس وان اسلیم عمکلرد بهتری نسبت پلی استیشن 4 دارد، مسئله اکس باکس وان اسلیم با پلی استیشن 4 اسلیم خیلی متفاوته. جدا از مسئله آپ اسکیل بازی ها به 4K، سونی از یک طرف دیگه پلی استیشن 4 پرو هم عرضه می کنه. بنابراین باید به گونه ای هر دو کنسول رو قیمت گذاری می کرد تا مخاطب بسته به موقعیت خودش، به هر دو تا جذب بشه. ولی اختلاف 100 دلاری بین دو کنسول چندان نمی تونه چنین کاری رو انجام بده. این جوری موفقیت پلی استیشن اسلیم توی هاله ای از ابهام قرار میگیره و بیشتر به این باور می رسیم که سونی انگار مجبور به ساخت ورژن کوچک تر بوده است.

  • ramin bazr
    ramin bazr | ۱۹ شهریور ۱۳۹۵

    کنسول با این قدرت داده بیرون با فیمت عالی چهارصد دلاری شکسته؟؟
    Ps4 اسلیم از نظر قدرت خام گرافیکی همچنان از وان اس بالاتره!!!شما یه عنوان به من معرفی کنید که تو وان اس با گرافیک بالاتری نسبت به ps4 معمولی اجرا شده باشه اقای نویسنده!!
    طراحیش هم شدیدا جذابه اینکه چندتا ترول طرفدار کنسول مایکروسافت از بی سلیقگی اسم اپارتمان روش میذارن دلیل نمیشه شما تو مقاله فوق تخصصیتون استفاده کنید!!
    در ضمن ربط گیم و ps رو به کنفرانس اپل و معرفی گوشی موبایل رو درک نمیکنم!!!!

    • محمد کریمی
      محمد کریمی | ۱۹ شهریور ۱۳۹۵

      سلام رامین جان، خوبی؟ یک نکته رو بگم که پلی استیشن پرو به خودی خود کنسول خیلی خوبیه. قیمتش هم عالیه، این که می تونید با 400 دلار به این همه امکانات دست پیدا کنید فوق العادست. ولی نکته اینجاست سونی خیلی خیلی بد این کنسول رو به جهانیان معرفی کرد. عملکرد سونی توی پلی استیشن میتینگ به قدری بد بود که الان مجبور شدن چپ و راست اطلاعات بدن تا از پتانسیل های واقعی این کنسول بگن. بقیه نکات هم توی متن گفتیم. پیرامون جمله آخرتون؛ هر دو توی یه شب کنفرانس برگزار کردن و طبیعی هست که انتظار داشتیم ببینیم کدام یک می تونستن بهتر باشن.

مطالب پیشنهادی