ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حذف جک 3.5 میلی متری هدفون بیشتر به نفع اپل است تا مشتریان آیفون 7

اگر بخواهیم به حرف اپل استناد کنیم، حذف جک 3.5 میلی متری از آیفون 7 نشان دهنده تمایل اهالی کوپرتینو به پیشرفت تکنولوژی است. فیل شیلر، مدیر بخش بازاریابی اپل اعتقاد دارد: «برخی از مردم ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

اگر بخواهیم به حرف اپل استناد کنیم، حذف جک 3.5 میلی متری از آیفون 7 نشان دهنده تمایل اهالی کوپرتینو به پیشرفت تکنولوژی است. فیل شیلر، مدیر بخش بازاریابی اپل اعتقاد دارد: «برخی از مردم می پرسند که چرا ما باید جک هدفون آنالوگ را از آیفون حذف کنیم. اما همه چیز به یک لغت باز می گردد: جسارت. جسارت برداشتن گامی به جلو و به انجام رساندن کاری که به نفع همه ماست.»

مدافعان اپل از همین حالا برای دفاع از تصمیم اپل، جملات شیلر را تکرار می کنند. هرچه نباشد تکنولوژی جک هدفون بسیار قدیمی شده و اصلاً چرا مثل درایو سی دی و پورت اترنت روی لپتاپ ها از دست آن خلاص نشویم؟ به هرحال جک 3.5 میلی متری هدفون تنها یک کانکتور است که می توان آن را با فناوری وایرلس دیگری جایگزین کرد.

حذف درایو سی دی به نفع کاربران تمام می شد و ساده ترین تغییری که با خود به همراه می آورد، تولید لپتاپ هایی باریک تر و سبک تر بود؛ اما درباره حذف جک هدفون نمی توان چنین حرفی زد. اگر به شکلی اجمالی به مسئله نگاه کنیم، ساده ترین مشکلاتی که با حذف جک هدفون به همراه می آید، ناسازگاری هدفون های قدیمی، عدم امکان گوش سپردن به موزیک هنگام شارژ و نیاز مداوم به آداپتوری کوچک برای استفاده مجدد از این جک است. و این ها تنها بخشی از زیان های تصمیم اخیر اهالی کوپرتینو است.

از سوی دیگر، حذف جک هدفون به شکل غافلگیرکننده ای منافع بسیار کمی برای کاربران به همراه دارد. در واقع حذف این جک فضای بسیار کمی را در آیفون آزاد خواهد کرد. و اگرچه این موضوع حقیقت دارد که پورت لایتنینگ، کیفیت صدای بهتری با خود به همراه می آورد، اما این گزینه برای سال های متمادی در اختیار دارندگان آیفون بوده است؛ حالا اپل می خواهد همه را به استفاده از این گزینه مجبور سازد.

اگرچه به سختی می توان گفت که کنار گذاشتن جک هدفون به نفع مشتریان خواهد بود، ولی منافعی که اپل با این کار به دست می آورد به شکلی بسیار واضح تر دیده می شوند. آیفون 7 مسلماً توسط ده ها میلیون نفر طی همان ماه نخست عرضه، خریداری خواهد شد و عدم وجود جک هدفون سبب می شود تا بخش اعظمی از این خریداران، به فکر خرید هدفون های لایتنینگ یا بلوتوث بیافتند؛ اپل از هر دوی این حوزه ها نفع می برد.

هر کمپانی تولیدکننده هدفون، برای تولید محصولاتی مجهز به پورت لایتنینگ باید حق امتیازهای متعلق به اپل را خریداری کند. گزارش ها نیز از این مسئله حکایت دارند که اپل به ازای فروش هر واحد از دستگاه های مجهز به کانکتور لایتنینگ، سهم کوچکی را برای خود بر می دارد. بنابراین حتی تغییر اندک در فروش هدفون های لایتنینگ که محبوبیت بسیار کمی دارند، بُردی بزرگ برای ساکنین کوپرتینو به شمار می رود؛ چرا که اپل بخشی از سود حاصل از فروش این محصولات را دریافت می کند.

storage.canoe.com-w600

اما موضوع تنها به لایتنینگ محدود نمی شود. عدم وجود جک هدفون در آیفون سبب خواهد شد تا فروش هدفون های بلوتوث هم افزایش یابد. و اتفاقاً اپل هم کمپانی شماره یک تولیدکننده هدفون های بلوتوث، یعنی Beats را در اختیار دارد.

بنابر آمار ماه جولای NPD، درآمد بیتس از هدفون های بلوتوث، از کمپانی های دیگر نظیر ال جی، Bose و Jaybird پیشی می گیرد. از منظر واحدهای به فروش رفته هم اگر به موضوع نگاه کنیم، بیتس یک چهارم از بازار هدفون های بلوتوث را در اختیار دارد.

هدفون های بلوتوث به شکلی غیرقابل انکار، سودده تر از سایر هدفون ها هستند. NPD می گوید که 54 درصد از دلارهای هزینه شده در این بازار، به هدفون های بلوتوث تعلق دارد. به بیان دیگر، این هدفون ها با بالاترین قیمت فروخته می شوند، بیشترین سود را به همراه دارند و کمپانی زیرمجموعه اپل، بیشترین سود را از آنها داشته است.

علاوه بر این، NPD می گوید که فروش هدفون های بلوتوث در حال افزایش است و رشدی 64 درصدی نسبت به سال گذشته را به خود دیده است. و تصمیم حذف جک هدفون از سوی اپل هم احتمالاً با هدف رشد بیش از پیش این بازار اتخاذ شده است.

بن آرنولد، یکی از تحلیلگران NPD می گوید: «این مسئله مسلماً به نفع تمام بازار خواهد بود چون مردم از هدفون های برندهای مختلفی استفاده می کنند. اما به نظرم بیشترین نفع را بیتس، به عنوان اصلی ترین بازیکن بازار هدفون خواهد برد و می تواند دست به کارهایی همچون تبلیغ محصولات خود در فروشگاه های اپل بزند.»

همانطور که انتظار می رفت، اپل هم از همین حالا خود را برای پوشاندن جامه عمل به این مسئله آماده کرده است. کمپانی ساکن کوپرتینو در رویداد روز چهارشنبه خود از اولین هدفون های وایرلس خود به نام AirPods رونمایی کرد که گرچه با قیمت 159 دلار فروخته می شوند، اما کیفیت صدایشان با EarPod های 29 دلاری پیشین تفاوتی ندارد.

alp-airpods-headphones-201609-w600

اپل همچنین بخش کوتاهی از مراسم خود را در اختیار بیتس گذاشت و شاهد معرفی سه هدفون بلوتوث مختلف به نام های Solo 3 Wireless (با قیمت 299.95 دلار)، Powerbeats 3 (با قیمت 199.95 دلار) و Beats-X (با قیمت 149.95 دلار) بودیم.

وقتی اپل سی دی درایو و پورت اترنت را از لپتاپ ها حذف کرد، کار خودش را با یک محصول آغاز نمود: اولین مک بوک ایر. این دستگاه قیمت بسیار بالایی داشت و در عوض، از سخت افزار چندان قدرتمندی بهره نمی برد. مک بوک ایر ساخته شده بود تا راه را برای پیشرفت تکنولوژی در چند سال بعد از عرضه خود هموار کند و از همان ابتدا هم بازاری محدود را هدف قرار داده بود.

اپل در آن زمان یکی از کوچکترین بازیکنان حوزه لپتاپ به شمار می رفت. اما حذف سی دی درایو سبب شد تا دیسک ها کنار زده شده و اپ استور، پا به حیات بگذارد. اما این بار موضوع به کلی متفاوت است. اپل در حوزه موبایل های هوشمند، قدرت تعیین استانداردهای جدید را دارد و ضمن حذف جک هدفون از مهم ترین محصولات خود، از مردم می خواهد که با این تصمیم کنار بیایند؛ آن هم بدون هیچ دلیل واضح و منطقی.

اپل اعتقاد دارد فناوری های بدون سیم، آینده تکنولوژی هستند و هیچکس با این نظر اهالی کوپرتینو مخالف نیست. اما به هیچ وجه نمی توانیم باور کنیم که اپل صرفاً برای هموار ساختن مسیر پیشرفت تکنولوژی، اعتقاد به حذف جک هدفون دارد. اپل در حال حاضر چشم اندازی برای خود در نظر گرفته و می خواهد از بازاری در حال رشد، بیشترین نفع را برده و هدفون ها را بیش از پیش وارد اکوسیستم کمپانی خود کند.

اصلی ترین هدفی که با کنار گذاشتن جک هدفون محقق می شود، کمک به پیشرفت کمپانی های تولیدکننده هدفون های بلوتوث خواهد بود. اپل صرفاً تصمیمی تجاری گرفته و هیچ چشم انداز دیگری برای صنعت تکنولوژی ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • masood mohammadi
    masood mohammadi | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵

    به نظر من این کار باعث استفاده راحت از هدفون میشه ولی باید فکر گم شدنشم بود

  • peyman
    peyman | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵

    من با حذف جک هدفون کاملا موافقم به شرطی که هدفون های بیسیم رو هم همراه با محصول ارائه بدن ودلیلش رو هم خیلی واضح تر از اون چیزی میدونم که توضیح بدم و تنها اشتباه اپل رو همین مورد میبینم همه میدونن که حاشیه سود اپل از محصولاتش خیلی بالاتر از رقباست و عملا امکان این کار رو داشت که با ایفون ۷ هدفون بیسیم همراه کنه ولی متاسفانه اپل تحت ریاست تیم کوک داره به شدت از اسم و رسم و اعتبار برندش استفاده میکنه و این کار به نفع هیچکس نیست نه اپل و نه طرفدار های اپل و نه حتی کسی که تاحالا محصولی از اپل رو نداشته و هیچ علاقه ای هم بهش نداشته باشه چون رقابت رکن اصلی پیشرفت هست و همه هم به خوبی اطلاع دارن که نبوغی که اپل در ایجاد رقابت داره هیچ شرکت دیگه ای نداره اپل قدرت زیادی در ایجاد رقابت ،بازاریابی برای محصولات کاملا نو و تازه،تعریف باید ها و نباید ها و... داره نمونش هم ساعت های هوشمند هستن که به محض ورود اپل واچ به بازار، بازار ساعت های هوشمند خیلی گسترده تر و بزرگتر شد حتی برای رقبا و حتی سامسونگ هم از پیوستن اپل به این بازار بسیار خشنود بود، اپل این قدرت رو در گذشته و با ریاست استیو جابز که به شدت به نو اوری و تغییر و ریسک معتقد بود بدست اومده و متاسفانه همین اعتباری که توسط استیو جابز طی سالیان به سختی بدست اومده تیم کوک با سو استفاده از اسم برند و توجه بیشتر به امور مالی و سود دهی بیشتر در حال به باد دادن ارزش ها و معیار های اپل هست که بازم تکرار میکنم این به سود هیچکس نیست!

  • MasoudZ
    MasoudZ | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵

    خب خداروشکر دیجیاتو دست از سر نوت 7 برداشت??

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی