ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تغییر استراتژی اپل در حوزه ماشین های خودران؛ آینده پروژه تایتان چه خواهد بود؟

بخش اتومبیل اپل که مخفیانه تحت نام رمز «تایتان» فعالیت می کند، به تازگی تستی واقعی را در مسیری بسته پشت سر گذاشته. به عقیده کارشناسان تست نرم افزار وسیله نقلیه خودران نشانه ای از تغییر وضعیت ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۹:۳۰

بخش اتومبیل اپل که مخفیانه تحت نام رمز «تایتان» فعالیت می کند، به تازگی تستی واقعی را در مسیری بسته پشت سر گذاشته. به عقیده کارشناسان تست نرم افزار وسیله نقلیه خودران نشانه ای از تغییر وضعیت استراتژی راهبردی این کمپانی است، که ظاهراً قصد دارد از ساخت خودروی الکتریکی دست برداشته و بیشتر به توسعه نرم افزار راننده خودکار بپردازد.

«منسفیلد» تمرکز پروژه تایتان را از «خودروهای الکتریکی» به «نرم افزار راننده خودکار» تغییر داده.

این جابجایی به سمت نرم افزار، بخشی از طرح جدید مدیر اجرایی باسابقه اپل یعنی «باب منسفیلد» به شمار می رود. پس از اینکه «استیون زادسکی» پروژه تایتان را در اوایل سال جاری ترک کرد، «منسفیلد» بازنشسته دوباره به سر کار آمد و مسئولیت این پروژه را بر عهده گرفت.

«منسفیلد» با تغییر مسیر حرکت پروژه باعث تعدیل نیرو در برخی قسمت ها شده، و نشان می دهد تلاش برای توسعه خودروی الکتریکی و نرم افزار خودران به صورت همزمان، عملی دشوار خواهد بود. گفتنی است طبق گزارشات قبلی در ماه جولای، تیم اپل طی 18 ماه دوران فعالیت خود نتوانسته بود به پیاده سازی سیستم نرم افزاری روی ماشین الکتریکی بپردازد، تیمی که در طول این مدت به بیش از 1000 نفر رسیده بود.

bob-mansfield
باب منسفیلد

در حالی که «تسلا موتورز» از نظر سرمایه گذاری در خودروهای الکتریکی و ماشین های خودران صدر اخبار را به خود اختصاص داده، تولیدکنندگان قدیمی دیگر همچون فورد و جنرال موتورز نیز در حال توسعه نمونه هایی مشابه برای رقابت با «ایلان ماسک» هستند.

در این میان، کمپانی حمل و نقل اینترنتی «اوبر» نیز منابعی را به توسعه نرم افزار خودران اختصاص داده، و مهندسین مستعد مرکز رباتیک دانشگاه «کارنگی ملون» را برای اجرای برنامه آزمایشی در پیتزبورگ به خدمت گرفته است. گفتنی است ماشین های خودران «اوبر» که بر اساس پلتفرم SUV ولوو XC90 ساخته شده اند، هم اکنون آماده به کار هستند.

اپل در صنعت خودرو از بزرگانی همچون تسلا و فورد عقب مانده است.

با این تفاسیر، اگرچه ظاهراً اپل در حال رقابت با بازیگران اصلی این صنعت است، اما ناتوانی آنها در کسب برتری نسبت به رقبایی همچون تسلا و فورد، آینده پروژه تایتان را در هاله ای از ابهام فرو برده. همچنین با توجه به بی تجربگی اهالی کوپرتینو در حوزه اتومبیل، باید دید آیا آنها می توانند پروژه را باز هم در سکوت خبری و به صورت پنهانی پیش ببرند یا خیر. به هر حال، مخفی کردن خودرو از پنهان نگهداشتن تلفن همراه دشوار تر است.

در مجموع، این وضعیت اپل را در نقطه ای بحرانی قرار داده، و باید به این نکته توجه داشت که آنها هیچ گاه وجود پروژه تایتان را به صورت رسمی و عمومی اعلام نکرده اند. بنابراین هنوز باید منتظر ماند تا در نهایت ببینیم این کمپانی چه تصمیمی در مورد این برنامه خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • صدرا
    صدرا | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵

    احتمالا چرخاشو حذف میکنه تیم کوک هم میگه این قوی ترین آی کاریه که تا امروز ساخته شده. چرخ ها چون جای زیادی می گرفتند حذف شدند و درسته که راه نمیره ولی رنگ صورتی هم براش درست کردیم.

    • Mohammad7643
      Mohammad7643 | ۲۱ شهریور ۱۳۹۵

      ??????

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵

    اگر اپل یک ماژول بسازه که با متصل کردن اون به هر ماشینی بشه اون رو به ماشین هوشمند خودران تبدیل کرد، عالی میشه.

  • peyman17
    peyman17 | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵

    مشکل اپل نبود مدیر کارا و باهوش مثل ایلان ماسک تو تسلاست وگرنه که پول داره امکانات داره نیروی کار ماهر هم که هست دانشش رو هم داره

مطالب پیشنهادی