ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسکن امواج مغزی می تواند اسرار شما را برملا سازد

شناخت شخصیت افراد از طریق اسکن امواج مغزی آنها، عملی بسیار جالب توجه و جذاب به نظر می رسد، اما تحقیقات اخیر دانشگاه فناوری تگزاس نشان می دهند شناسایی از طریق EEG می تواند آغازگر ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

شناخت شخصیت افراد از طریق اسکن امواج مغزی آنها، عملی بسیار جالب توجه و جذاب به نظر می رسد، اما تحقیقات اخیر دانشگاه فناوری تگزاس نشان می دهند شناسایی از طریق EEG می تواند آغازگر عصر نوینی از نگرانی ها در مورد حریم خصوصی و محرمانگی اطلاعات باشد.

به عقیده کارشناسان، مشکل این نیست که امواج مغزی را بتوان مانند اثر انگشت شبیه سازی و جعل نمود، نگرانی اصلی در مورد این است که اسکن EEG می تواند اسراری بیشتر از آنچه می خواهید را از ماده خاکستری مغز شما بیرون بکشد، مثلاً می تواند نشان دهد که شما مخفیانه الکل مصرف می کنید.

«عبدل سروادا» و «ریچارد ماتوو» از محققین مرکز فوق اخیراً با استفاده از سیستم احراز هویت EEG به بررسی این موضوع پرداختند که آیا می توان اطلاعات شخصی را از اسکن امواج مغزی به دست آورد یا خیر. آنها نوعی سیستم یادگیری ماشینی طراحی کردند که امواج مغزی گروه آزمایش را با نتایج EEG گروهی از افراد الکلی مقایسه می کرد.

در نتیجه این آزمایش، سیستم توانست 25 درصد از افراد الکلی در نمونه جدید مورد آزمایش را با موفقیت شناسایی نماید. «سروادا» در این رابطه گفت: «دستاورد فوق چیز عجیبی نبود. می دانیم که سیگنال های مغزی منبعی غنی از اطلاعات هستند.»

eeg-brainwave-scan-privacy-1

البته کاربرد اصلی نتایج EEG مغز در علوم پزشکی خواهد بود، اما با توجه به اینکه اسکنرهای امواج مغزی در بازار مصرفی هر روز عمومیت بیشتری می یابند، احتمال دارد که از آنها برای شناسایی ویژگی های شخصیتی افراد استفاده شود.

با این تفاسیر، اگر در حال حاضر به شبکه های اجتماعی در مورد فروش اطلاعات فردی خود به شخص ثالث مشکوک هستید، توجه داشته باشید که فروش داده های به دست آمده از امواج مغزی در آینده تا چه حد خطرناک و ناقض حریم شخصی افراد خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی