ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی مستقل Seasons After Fall؛ زیبای فراموش شدنی

Seasons After Fall آخرین ساخته استودیوی Swing Swing Submarine است که پیش از این با ساخت دو بازی Blocks the Matter و Tetrobot and Co هنر خود در ساخت عناوین زیرمجموعه پلتفرمر را به نمایش ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

Seasons After Fall آخرین ساخته استودیوی Swing Swing Submarine است که پیش از این با ساخت دو بازی Blocks the Matter و Tetrobot and Co هنر خود در ساخت عناوین زیرمجموعه پلتفرمر را به نمایش گذاشته بود. اما Season After Fall تفاوت های نسبتاً فاحشی با عناوین قبلی استودیوی توسعه دهنده فرانسوی دارد و اهداف جاه طلبانه تری را دنبال می کند.

هنگامی که برای نخستین بار به تصاویر Seasons After Fall نگاه می کنید یا به تجربه گیم پلی آن می پردازید، ناخودآگاه یاد بازی تحسین شده Ori and the Blind Forest خواهید افتاد؛ عنوانی «مترویدوانیا» که سال گذشته برای پلتفرم های اکس باکس وان و پی سی عرضه شد و توجه بسیاری از گیمرها و منتقدان را به خود جلب کرد.

steamcommunity.com1-w600

گیمر در Seasons After Fall، در نقش روحی به ایفای نقش خواهد پرداخت که با کنترل یک روباه دوست داشتنی، قصد دارد قدرت های مختلف فصل های چهارگانه سال را به دست آورده و کاراکتری مرموز را احضار کند. اصلی ترین تفاوت بازی هم دقیقاً در همین خلاصه می شود که گیمر در نقش روباه، می تواند در هر لحظه از گیم پلی فصول را تغییر داده و بر همین اساس، از چالش های پلتفرمینگ عبور کند.

اولین و مهم ترین ویژگی Seasons After Fall، گرافیک هنری چشم نواز و مثال زدنی آن است که به صورت تمام و کمال با دست طراحی شده و خبری از طرح های دیجیتالی در آن نیست. استایل هنری و انیمیشن های بازی بدون ذره ای تردید در بهترین شکل ممکن خود قرار دارند و هیچ چیز زیباتر از تماشای جست و خیز روباه روی پلتفرم های محیط نخواهد بود.

steamcommunity.com3-w600

انتخاب درست پالت های رنگی و افکت های دیداری هر فصل هم به درستی انجام شده و رنگ و لعابی بسیار تحسین برانگیز به بازی بخشیده است. برای مثال فصل زمستان با رنگ های سفید و آبی و بنفش به نمایش در می آید و دانه های برف به شکلی بسیار زیبا از آسمان به زمین می ریزند. در همین حال فصل پاییز هم با رنگ بندی قرمز، نارنجی و قهوه ای به تصویر کشیده شده و می توان قارچ ها و وزش باد را تماشا کرد.

درست همانند Ori and the Blind Forest، بازی Seasons After Fall هم المان های رایج سبک مترویدوانیا را سرلوحه کار خود قرار داده است با این حال نمی توان آن را دقیقاً یک بازی مترویدوانیا دانست. مسلماً Seasons After Fall سعی داشته با قرار دادن محیطی وسیع که امکان تردد دائمی در اقصی نقاط آن وجود دارد، تنه ای به سبک مترویدوانیا زده باشد اما المان های گیم پلی بسیار محدودتر از آن هستند که بتوانیم آن را هم رده عناوین ارزشمند این سبک قرار دهیم.

steamcommunity.com2-w600

همانطور که گفته شد، گیم پلی بازی براساس حل پازل های محیطی با استفاده از تغییر فصل محیط است. برای اینکه درک بهتری از چگونگی عمل کردن این سیستم داشته باشید باید گفت که به عنوان مثال، با تغییر فصل بازی از زمستان به پاییز، ستون های یخی عظیم الجثه، به فواره هایی بزرگ تبدیل خواهند شد که روباه با قرار گرفتن روی آنها، به سطوح بالاتری از مرحله دسترسی خواهد داشت؛ همین موضوع درباره سایر المان های محیطی نیز صدق می کند و بازی با همین سبک به پیش می رود.

در Seasons After Fall نه خبری از المان های مبارزه ای است و نه پازل های پیچیده. تمام معماهای پلتفرمینگ بازی در ساده ترین حالت ممکن قرار دارند و بعید است که هیچگاه از یافتن راه حل آنها عاجز بمانید. این مسئله خود دو نکته به همراه داشته که یکی از آنها بازی را سخت دچار مشکل کرده و دیگری، گیم پلی بازی را بهبود بخشیده است.

steamcommunity.com6-w600

در واقع از یک سو، معماهای آسان و عدم وجود المان های مبارزه سبب گشته تا بازی هیچگاه ضرباهنگ خود را از دست ندهد و به تبع آن، تجربه ای روان از Seasons After Fall کسب خواهید کرد که نوعی آرامش روحی و روانی برایتان به ارمغان می آورد. اما از سوی دیگر، همین مسائل باعث شده اند تا گیم پلی ریتمی تکراری و کند را دنبال کند و فرمول نه چندان کارآمد بازی، جذابیت خود را بعد از یک ساعت نخست از دست بدهد.

علاوه بر این، تجربه حاصل از گیم پلی Seasons After Fall، همچون نموداری سینوسی است که گاه بسیار هیجان انگیز می نماید و گاه گیمر را تا مرز خروج از بازی می برد. این که استودیوی فرانسوی Swing Swing Submarine در تلاش بوده تا سادگی گیم پلی بازی جدیدش را حفظ کرده و آن را در مینیمال ترین شکل ممکن نگه دارد، امری تحسین برانگیز است اما دائماً در طول بازی این حس را خواهید داشت که Seasons After Fall قشر کم سن و سال تر را هدف قرار داده و شما مسن تر از آن هستید که به تجربه اش بپردازید.

steamcommunity.com5-w600

علاوه بر این، داستان بازی هم همچون قصه ای است که پیش از خواب برای کودکان خوانده می شود. باید توجه داشت که نگارنده مطلب، این عوامل را نقاط ضعف بازی نمی داند و صرفاً در حال اشاره به احساساتی است که در طول گیم پلی به مخاطب منتقل می شود. همچنین در مقام مقایسه باید گفت که Ori and the Blind Forest هم دقیقاً سبک و سیاقی مشابه داشت اما توانست به یکی از بهترین بازی های مترویدوانیای دهه اخیر تبدیل شود.

هرچه در بازی پیش تر می روید، گیم پلی آرام و درگیرکننده بازی شکلی ضعیف تر به خود می گیرد و این تصور برایتان به وجود می آید که سازندگان بازی تحت فشار کاری زیادی برای عرضه بازی در زمان معین داشته اند. از جایی به بعد، دیگر داستان جذابیت های ابتدایی خود را ندارد، گیمر به خوبی از اهداف خود باخبر نمی شود و همه چیز دست به دست هم می دهند تا تجربه زیبای Seasons After Fall، شکلی آشوب زده به خود بگیرد.

علاوه بر این، با اتمام هر بخش از بازی، گیمر باید روباه را به بخش مرکزی نقشه یا همان هاب بازگرداند تا داستان سرایی بازی ادامه یابد. اما در عین تعجب، این مسئله به خوبی به گیمر اطلاع داده نمی شود و گاه نمی دانید که از نقطه ای به بعد باید دقیقاً چه کنید. همچنین معمولاً برای بازگشت به هاب، باید مسیری طولانی را بپیمایید که پیش از این یکبار آن را طی کرده اید؛ بنابراین انتظار می رود که شاهد چالش های خاصی نیز در مسیر بازگشت باشیم که ابدا چنین چیزی در بازی قرار نگرفته است.

جمع بندی

Screenshot-03-Seasons-after-Fall-Gamescom-2014-w600

در مجموع باید گفت که Seasons After Fall بیشتر از آنکه یک بازی موفق از منظر فنی باشد، عنوانی است سرگرم کننده برای زمان هایی که می خواهید از زندگی واقعی فاصله گرفته و در جهانی آرام بخش و چشم نواز غرق شوید.

گذشته از تمام ایرادات کوچک و بزرگ بازی، Seasons After Fall با گیم پلی یکنواخت و بدون تنش خود، حسی منحصر به فرد به گیمر منتقل می کند که کمتر مشابه آن را در میان بازی های چند سال اخیر دیده ایم. در نهایت باید گفت که Seasons After Fall با قیمت ارزان 15 دلاری نسبت به سایر عناوین موجود در بازار، مطمئناً ارزش یکبار تجربه کردن را دارد اما حتی ذره ای تردید نداریم که بعد از یک بار اتمام بازی، دیگر تمایلی به تجربه مجددش نداشته و خیلی زود آن را از یاد می برید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • MAMAD9
    MAMAD9 | ۲۱ شهریور ۱۳۹۵

    اقا شما که بازی معرفی میکنید پلتفرم بازی رو هم بگید?

  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۲۱ شهریور ۱۳۹۵

    سلام عالیه
    ممنون به خاطر معرفی

مطالب پیشنهادی