ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

نیم نگاهی به بتای عمومی Battlefield 1؛ نبردی بی نظیر با چاشنی باگ [تماشا کنید]

بر خلاف نامش، بتلفیلد 1 در واقع چهاردهمین نسخه از مجموعه بازی های تیراندازی اول شخص دایس و الکترونیک آرتز محسوب می شود. این عنوان بعد از تجربه جنگ جهانی دوم، نبردهای مدرن و حتی ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰

بر خلاف نامش، بتلفیلد 1 در واقع چهاردهمین نسخه از مجموعه بازی های تیراندازی اول شخص دایس و الکترونیک آرتز محسوب می شود. این عنوان بعد از تجربه جنگ جهانی دوم، نبردهای مدرن و حتی رجوع به جنگ آینده، سنت شکنی کرده و برای اولین بار به سراغ جنگ جهانی اول رفته است؛ دوران تولد ابزارهای جنگی مدرن.

این بازی مورد انتظار نزدیک به 40 روز دیگر، در تاریخ 21 اکتبر 2016 (30 مهر 1395) برای پلتفرم های اکس باکس وان، پلی استیشن 4 و پی سی منتشر خواهد شد. به همین سبب الکترونیک آرتز هفته گذشته، بتای عمومی بتلفیلد 1 را به مدت 9 روز (از 31 آگوست تا 8 سپتامبر) در اختیار تمام کاربران قرار داد. فرصتی داشتیم تا با تجربه نسخه آزمایشی اکس باکس وان و پی سی این بازی، نیم نگاهی به گیم پلی، گرافیک و به طور کلی بتلفیلد 1 داشته باشیم.

ناشران و توسعه دهندگان بازی های ویدیویی معمولا از ترفند بتای عمومی برای جذب بیشتر مخاطب و رونق دادن پیش خرید ها استفاده می کنند، اما مشکلات و باگ های فراوان و متعدد بتلفیلد 1 جدا از مبحث کیفی گیم پلی، مشکلات فراوانی برای بازیکنان و الکترونیک آرتز ایجاد کرد.

اگر از تجربه بتای عمومی بتلفیلد 1 بی بهره مانده اید، برای لمس بهتر شرایط و کیفیت بازی، ویدیوی اختصاصی زیر را تماشا کنید:

مشکلات بازی از همان بدو ورود به بازی به چشم می آیند؛ زمان بالا آمدن بازی به شدت طولانی بود و تا چندین دقیقه تنها موسیقی متن صفحه اصلی بتلفیلد به گوش می رسید و حتی وقتی وارد منو می شدیم تجربه رابط کاربری جدید دایس به هیچ وجه روان و سریع نبود. این مسئله به منو های اصلی و تنظیم تجهیزات داخل بازی نیز بسط داده شده و اگر می خواستید برای حتی یک لحظه وارد تنظیمات درون نبرد شوید، باید بین 1 تا 5 دقیقه صبر پیشه می کردید.

مشکلات و باگ های فراوان و متعدد بتلفیلد 1 جدا از مبحث کیفی گیم پلی، مشکلات فراوانی برای بازیکنان و الکترونیک آرتز ایجاد کرد.

همین مشکل در موارد متعددی باعث می شد تعادل ورود به نبردها بر هم ریخته و بعضی از بازیکنان دقایقی زودتر از سایرین وارد میدان جنگ شوند؛ کسانی که تجربه گیمینگ آنلاین تیراندازی اول شخص و به خصوص بتلفیلد را دارند از اهمیت این اتفاق آگاه هستند. البته بدون تردید مشکلاتی از این دست در نسخه نهایی مرتفع شده و به احتمال زیاد (حداقل) رابط کاربری بدون ایرادی را تجربه خواهیم نمود.

در ادامه مشکلات فنی، به باگ ها و ایرادات داخل بازی می رسیم. خوشبختانه (بر خلاف روزهای ابتدایی انتشار بتلفیلد 4) مشکل اساسی یا آزار دهنده ای در طول گیم پلی نبرد به چشم نمی خورد. جز مواردی مثل غیب شدن برخی از بازیکنان و یا حرکت های نا معقول لوازم جانبی و باگ های کوچک محیطی، که در نسخه ی بتای یک بازی دور از ذهن به نظر نمی رسد، مورد خاصی مشاهده نشد.

Screenshot-Original (3)-w600
یکی از متعدد باگ های بتای عمومی بتلفیلد 1، غیب شدن کل یا جزئی از بدن سایر سربازان بود. مشکلی که گاهی موجبات خنده بازیکنان را فراهم می کرد.

اما لازم به ذکر است که تجربه کیفی بازی و فریم ریت و نرمی گیم پلی به نظر نمی رسید در بهترین سطح خود بوده و توقعات ما را برآورده نکرد. در لحظات بسیار شلوغ و انفجارهای سنگین شاهد افت فریم جزئی بوده و از سرعت بازی کاسته می شد. اما باز هم این مشکلی نیست که بتوان به کل بتلفیلد 1 بسط داد و امیدواریم در نسخه کامل نهایی رفع شده باشند. (البته تجربه بتلفیلد 4 کمی نگرانی ایجاد می کند، چرا که مشکلات فریم ریت و کیفیت اجرای روزهای ابتدایی انتشار آن بعد از گذشت حدود سه سال هنوز هم بر قرار است.)

بتلفیلد 1 در نگاه اول مخاطب را یاد عنوان استار وارز بتلفرانت می اندازد که با برخی از المان های بتلفیلد هاردلاین ترکیب شده است.

در پردازش خود بازی، بتلفیلد 1 در نگاه اول مخاطب را یاد عنوان استار وارز بتلفرانت می اندازد که با برخی از المان های بتلفیلد هاردلاین ترکیب شده است. در حالی که موفق ترین و یکی از محبوب ترین قسمت های این مجموعه بتلفیلد 4 است، شباهت های بسیار کمتری نسبت به آن دیده می شود. از موسیقی متن و نحوه بار گذاری نبرد گرفته تا حال و هوای کلی محیط گیم پلی همگی یادآور بتلفرانت بوده که البته تجربه ای جذاب و لذت بخش به نظر می رسد.

همانطور که می دانید بتلفیلد 1 روایات جنگ جهانی اول را بازگو کرده و از غربی ترین نقاط اروپا تا شرقی ترین مناطق آسیا را پوشش می دهد. اما نسخه بتای این بازی تنها شامل نقشه صحرای سینای مصر و دو مود مشهور و نام آشنای Conquest و Rush می شود. این منطقه ی بیابانی و خشک، یکی از بزرگترین نقشه های قابل بازی این بازی محسوب شده و با ترکیبی از صحرا و مناطق مسکونی-روستایی گیم پلی پویا و جذابی ارائه می کند.

Screenshot-Original (5)-w600
این مکعب مستطیل فولادی عجیب، یکی از قوی ترین تانک های سنگین دوره جنگ جهانی اول است. 6 نفر سرباز داخل این وسیله نشسته و به جان دشمن می افتند!

شاید ابعاد این نقشه بزرگتر از مناطقی مثل Golmud Railway یا Dragon Valley در بتلفیلد 4 نباشد، اما با توجه به بازه زمانی جنگ جهانی اول و عدم وجود وسایل نقلیه سریع، بسیار وسیع به نظر رسیده و بعضا خسته کننده است. (احتمالا نسخه بتا) تنها دو یا سه تانک، هواپیما و اسب در اختیار بازیکنان هر تیم قرار می داد و اگر از آنها جا می ماندید، باید برای دقایق زیادی به پیاده روی می پرداختید. واضح است که هواپیماهای ملخی آن دوران توانایی مانور و سرعت چندانی نداشته و تانک های سنگین را می توان به لاک پشت های نظامی تشبیه کرد.

موسیقی متن نسخه بتای بتلفیلد 1، محدود اما گوش نواز است. به راحتی می توان موسیقی ساخته شده برای قسمت جدید تیراندازی اول شخص دایس را بهترین نمونه در تاریخ این عنوان دانست.

سخن از اسب به میان آمد، به جرات می توان گفت اضافه شدن اسب به بتلفیلد بزرگترین و بهترین نوآوری خلاقانه سازندگان محسوب می شود. بر خلاف انتظار، فیزیک و گیم پلی اسب در بتلفیلد 1 بسیار خوب و دیدنی طراحی شده و بعد از Red Dead Redemption شاهد یکی از بهترین سوار کاری های سال های گذشته هستیم. کافی است پای به میدان نبرد صحرای سینا گذاشته تا نیروهای شمشیر به دست را در گوشه و کنار محیط ببینید که با سرعت تمام به قصد سر شما یورتمه می روند.

بر خلاف تجربه نسخه های قبلی، اسب سواری و درگیری های وسیله ای در بتای بتفیلد 1 در مرکز و محوریت نبرد قرار ندارد و با توجه به 64 نفره بودن سرور ها جنگ بیشتر روی زمین دنبال می شود. در نتیجه انتخاب مناسب کلاس و خو پیدا کردن با چگونگی رفتار بازیکن در حین جنگ، از مهم ترین المان هایی است که باید یاد گرفت.

Screenshot-Original (2)-w600
متاسفانه شخصی سازی کامل تجهیزات در بتای عمومی بتفیلد 1 در دسترس نبود؛ اما بدون شک نظاره اسلحه های دیدنی آن دوران خالی از لطف نیست.

کلاس های سربازان بتلفیلد 1 دستخوش کمی تغییر شده و شامل چهار نوع Assault (جنگجوی نزدیک با اسلحه های اتوماتیک و ضد تانک)، Medic (دکتر تیم با اسلحه های نیمه اتوماتیک)، Support (نیروی پشتیبان و کم سرعت با اسلحه های سنگین) و Scout (تک تیر انداز های محبوب) می شود. تعادل امکاناتی که در اختیار هر یک از این کلاس ها قرار می گیرد چندان مناسب نیست و کسی که Assault را انتخاب می کند از طیف وسیعی از وسایل انفجاری بهره می برد؛ در حالی که تک تیر انداز ها باید به منور های بی فایده بسنده کنند (که امیدوار هستیم در نسخه نهایی بهتر شود).

فیزیک و گیم پلی اسب در بتلفیلد 1 بسیار خوب و دیدنی طراحی شده و بعد از Red Dead Redemption شاهد یکی از بهترین سوار کاری های سال های گذشته هستیم.

موسیقی متن نسخه بتای بتلفیلد 1، محدود اما گوش نواز است. به راحتی می توان موسیقی ساخته شده برای قسمت جدید تیراندازی اول شخص دایس را بهترین نمونه در تاریخ این عنوان دانست. تم مشهور و آشنای بتلفیلد نیز به شکل و شمایل مشابهی به حال ارکسترال در آمده و در کنار تمامی موسیقی های متن به بازی ابهت و شکوه می بخشد.

احتمالا از دیدگاه برخی از بازیکنان مهم ترین المان یک بازی گرافیک آن است. خوشبختانه می توانیم نوید کیفیت و گرافیک خارق العاده ای را به هواداران بتلفیلد بدهیم. درست است که نسخه بتای عمومی بتلفیلد 1 تنهای یک نقشه را ارایه می کند، اما گرافیک محیط صحرایی و پویای آن به همراه افکت های نورپردازی بی نظیر یکی از بهترین تجربیات گرافیکی نسل جدید را در اختیار بازیکن قرار داد. در ضمن باید در نظر داشته باشیم که احتمالا نسخه نهایی بهبود های گرافیکی زیادی به خود خواهد دید و بیشتر باگ ها رفع و رجوع می شوند.

GameClip-Original[(004954)2016-09-10-19-45-21]-w600
مطمئن باشید وقتی اولین بار پای به دنیای بتلفیلد 1 بگذارید، دلتان می خواهد سوار یکی از این اسب های چابک شوید. کشتار با شمشیر لذتی نو و جذاب را برای عنوان بتلفیلد به ارمغان آورده است.
در طول نبرد های سخت صحرای سینا، شرایط آب و هوایی متعددی مثل طوفان شن و باد و باران سهمگین بیابانی را تجربه کردیم که تغییرات بی نظیری در روند بازی کردن ایجاد می کرد.

اگر بتلفیلد 1 نهایی بدون مشکل، ایراد و باگ باشد قطعا باید ذکر «بدرود کال آو دیوتی» را در ذهنمان حک کنیم و شک نکنید که بهترین بازی با محوریت جنگ جهانی اول تاریخ را تجربه خواهیم کرد.

بر خلاف بتلفیلد 4 و هاردلاین که تغییرات شرایط تنها اتفاقات از پیش تعیین شده ای باشد که در زمان یا رویداد مشخصی رخ دهند، در بتلفیلد 1 کاملا غیر قابل پیش بینی و در زمان های نا مشخصی اتفاق می افتند؛ حتی شاید در طول یک نبرد هیچ رویدادی را شاهد نباشیم. دقیقا یکی از انتظاراتی که از این بازی داشتیم و خوشبختانه الکترونیک آرتز به آن بها داده است.

سایر تحلیل ها و بررسی ها را باید به عرضه نهایی بازی در ماه آینده موکول کرد، چرا که با تجربه نسخه بتا هرگز نمی توان به نتیجه ای قطعی دست یافت.

Screenshot-Original (1)-w600
در نگاه اول تشخیص این اسلحه از تجهیزات امروزی دشوار است. به همین دلیل است که به جنگ جهانی اول، دوره تولد جنگ افزار های مدرن می گویند.

بتلفیلد 1 یکی از مورد انتظار ترین و خواستنی ترین بازی های پاییز امسال محسوب می شود و تجربه بخش کوچکی از آن لذت بخش بود. بتای بتلفیلد 1 با وجود مشکلات فنی متعدد، نوید بخش یکی از مفرح ترین عناوین نسل هشتم است. اگر چه با توجه به سابقه بد الکترونیک آرتز کمی نگرانی نیز در وجودمان ایجاد شده، اما به نیمه ی پر لیوان نگاه کرده و منتظر انتشار نسخه نهایی می مانیم. اگر بتلفیلد 1 نهایی بدون مشکل، ایراد و باگ باشد قطعا باید ذکر «بدرود کال آو دیوتی» را در ذهنمان حک کنیم و شک نکنید که بهترین بازی با محوریت جنگ جهانی اول تاریخ را تجربه خواهیم کرد. در حالت خوشبینانه، برنده رقابت BF vs CoD امسال از حالا مشخص است!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • SM
    SM | ۲۲ شهریور ۱۳۹۵

    شکی درش نیست که بهتر cod iw اما خب این نسخه از کال اف دیوتی نسخه ریمستر مدرن وارفر همراهشه که همه کشته مردشن حیف بتل که همزمان با کال میخواد عرضه بشه!

  • Meysam-Tn2
    Meysam-Tn2 | ۲۱ شهریور ۱۳۹۵

    عجببب گرافیکیییی

مطالب پیشنهادی