ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بهترین دانشگاه های جهان برای ادامه تحصیل: مراکز آموزش عالی اوکراین

اگر به اوکراین سفر کرده باشید احتمالاً تحت تأثیر معماری با شکوه آن قرار گرفته اید و لذت تفرج در کوهستان های نه چندان مرتفع اما جذاب آن را چشیده اید. نمی شود به اوکراین سفر ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

اگر به اوکراین سفر کرده باشید احتمالاً تحت تأثیر معماری با شکوه آن قرار گرفته اید و لذت تفرج در کوهستان های نه چندان مرتفع اما جذاب آن را چشیده اید. نمی شود به اوکراین سفر کرد و به سراغ اسکی، کوهنوردی، دوچرخه سواری کوهستان یا صخره نوردی در این کشور زیبا نرفت.

اوکراین میزبان بیش از ۸۰۰ مؤسسه ی آموزش عالی نیز هست و اقتصاد آن نیز بیشتر حول شهر های بزرگی چون کیِف، زاپروژیا، دنیپرو، لووف و اودسا متمرکز شده است. هزینه ی تحصیل در این کشور نیز از بسیاری کشور های دیگر اروپا و جهان ارزان تر است. بنابراین چه به تاریخ علاقمند باشید، چه به طبیعت یا کار و کسب، فرصت تحصیل در اوکراین می تواند همان چیزی باشد که به دنبالش هستید.

دانشگاه های اوکراین

شش نوع مؤسسه ی آموزش عالی در اوکراین وجود دارد که هر یک از آنها تا حد مشخصی اعتبار دارند. دوره های کارشناسی و بالا تر از سوی مؤسساتی ارائه می شوند که بالاترین اعتبار را دارند و تحت عنوان دانشگاه، آکادمی و مدرسه ی عالی شناخته می شوند.

مدارس عالی یا کنسرواتوار ها بیشتر با فرهنگ، هنر و موسیقی سر و کار دارند اما دانشگاه ها بیشتر چند رشته ای هستند و دپارتمان های تخصصی متعددی را در بر می گیرند. گرچه برخی از دانشگاه های اوکراین نیز تک رشته ای هستند. آکادمی ها نیز مثل دانشگاه های تک رشته ای روی شاخه ی به خصوصی از دانش تمرکز دارند.

حوزه هایی که در اوکراین از سوی مؤسسات تخصصی به آنها پرداخته می شود شاخه های فنی، پزشکی، کشاورزی، آموزش، فناوری (ساخت و ساز و حمل و نقل)، اقتصاد (امور مالی، مدیریت و کارآفرینی)، فرهنگ (هنر و طراحی)، بهداشت و سلامت، و حقوق را شامل می شوند. در اوکراین باید چشمتان به دانشگاه هایی که عنوان «ملی» دارند باشد؛ این عنوان به خاطر عملکرد درخشان در تحقیقات و فعالیت های علمی به دانشگاه ها اعطا می شود.

دوره های کارشناسی اوکراین معمولاً چهار ساله هستند. زبان های روسی، اوکراینی، انگلیسی و فرانسوی (صرفاً برای رشته های پزشکی)، زبان هایی هستند که در سیستم آموزشی دانشگاه های اوکراین به کار گرفته می شوند. ممکن است از متقاضیان خارجی خواسته شود مدرک تسلط به زبان ارائه دهند یا به مدت یک سال تحصیلی به تحصیل زبان روسی و/یا اوکراینی بپردازند.

دانشجویانی که قصد دارند به زبان انگلیسی یا فرانسوی تحصیل کنند نیازی به گذراندن این کلاس ها ندارند اما می توانند به عنوان دوره ای مستقل در حین تحصیل به آموختن روسی یا اوکراینی بپردازند. حواستان باشد پیش از ارسال تقاضای پذیرش، زبان دوره ی مورد نظر خود را چک کنید.

در ادامه می توانید در مورد برخی از شهر های مهم اوکراین بیشتر بدانید:

کیف

Hotel Ukraine. Kiev, Ukraine

کیف به عنوان پایتخت اوکراین از لحاظ سرگرمی های متعدد هیچ کس را نا امید نخواهد کرد؛ از موزه های متنوع این شهر گرفته تا اجرا های موسیقی و نمایشگاه های رنگارنگ، استادیوم های ورزشی، آمفی تئاتر ها، و سینما های مختلف. بسیاری از دانشگاه های کیف در زمینه ی رشته های ورزشی نیز فعال هستند و در نزدیکی خوابگاه های خود باشگاه و استخر شنا دارند تا هیچ گاه حوصله تان سر نرود.

اگر پس از یک سخنرانی طولانی به دنبال مکانی ساکت و آرام برای استراحت می گردید، باز هم کیف نیاز شما را برآورده خواهد کرد. این شهر یکی از مقصد های مهم گردشگران حوزه ی سلامتی به شمار می رود و پارک های طبیعی متعدد و متنوعی دارد، از جمله یک پارک ۲۰۰ ساله به نام الکساندریا در بیلا تسرکوا.

دانشگاه ملی تاراس شِوچنکو کیف عالی رتبه ترین دانشگاه اوکراین است که در رده بندی برترین دانشگاه های جهان در سال ۱۴-۲۰۱۳ بین رتبه های ۴۴۱ تا ۴۵۰ جهانی جای می گرفت. دومین دانشگاه برتر اوکراین نیز در کیف واقع شده است. دانشگاه پلی تکنیک کیف یا دانشگاه صنعتی ملی اوکراین نیز، با جایگاهی بین ۶۰۱ تا ۶۵۰ در رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان قرار دارد.

در مجموع، کیف بیش از ۳۰ مؤسسه ی آموزش عالی را در خود جای داده است.

دونِتسک

big_thumb_681a1d44a5a5e9f640b8541702d399b0

دانشجویان دانشگاه های شهر دونتسک از جاده های صاف، معماری چشم نواز و جو روشنفکرانه ی این شهر بهره مند می شوند. علاقمندان به گردشگری صنعتی نیز می توانند از سازه های فلزی متعددی که در کارخانجات متعدد این شهر به چشم می خورند لذت ببرند.

دونتسک برای کسانی که بیشتر به طبیعت گرایش دارند نیز فضا های سبز وسیع و ۶ آبگیر زیبا دارد. اطمینان حاصل کنید در دوران تحصیل خود در دونتسک از روی پل دریاچه ی  First City Pond عبور می کنید و از چشم انداز شهر و ماهیگیران محلی آن لذت می برید.

دونتسک چند دانشگاه ملی دارد، از جمله دانشگاه ملی علوم پزشکی دونتسک (که به گفته ی وزارت آموزش اوکراین، در میان دانشگاه های علوم پزشکی این کشور رتبه ی نخست را دارد). دانشگاه ملی صنعتی دونتسک، دانشگاه ملی اقتصاد و تجارت دونتسک و دانشگاه ملی دونتسک نیز از آن جمله اند. دانشگاه دولتی مدیریت دونتسک نیز برای کسانی که دوست دارند به استادیوم های ورزشی این شهر رفت و آمد زیادی داشته باشند یکی از گزینه های جذاب محسوب می شود.

خارکیف

LopanStrelkaKharkov

خارکیف بیشتر به جامعه ی دانشگاهیان و متفکران روس زبانش معروف است. ۱۳ دانشگاه ملی و چندین مؤسسه ی آموزش عالی دیگر، دانشگاه های خارکیف (یا خارکوف در زبان روسی) را تشکیل می دهند.

با این حال دانشگاه ملی پلی تکنیک خارکیف تنها دانشگاه این شهر است که با رتبه ی بالای ۷۰۰ در بین برترین دانشگاه های جهان به چشم می خورد. دانشگاه ملی اتومبیل و اتوبان خارکیف، دانشگاه ملی علوم پزشکی خارکیف، دانشگاه ملی خارکیف، و دانشگاه ملی هوافضا یا مؤسسه ی هوانوردی خارکیف نیز از جمله دیگر گزینه های موجود در این شهر هستند.

دانشجویان خارجی مقیم خارکیف تعدادشان زیاد است، بنابراین احتمال آنکه در این شهر دوستی پیدا کنید که مثل خودتان تازه وارد باشد نیز زیاد خواهد بود. هزینه ی زندگی در این شهر نیز در مقایسه با دیگر شهر های این کشور کمتر است.

اودسا

potemkin_steps

موزه ها، پارک ها و سواحل شهر اودسا معروف اند اما از همه معروف تر شاید پلکان پوتمکین این شهر باشد؛ یک پلکان بزرگ که پیش تر گذرگاهی برای ورود به شهر از سمت دریا محسوب می شده است. اگر خیال بالا رفتن از تمام پله های آن تا بالا به سرتان نزند، می توانید با استفاده از قطار کابلی به بالای این پلکان بروید.

اگر به زندگی شبانه علاقه ی بیشتری دارید احتمالاً اودسا شهر رؤیا های شما خواهد بود.

آکادمی موسیقی نژدانووای شهر اودسا (قدیمی ترین مؤسسه ی آموزش موسیقی اوکراین)، دانشگاه ملی علوم پزشکی اودسا و دانشگاه ملی اقتصاد اودسا از جمله دانشگاه های موجود در شهر اودسای اوکراین به شمار می روند.

درخواست پذیرش از دانشگاه های اوکراین

ukraine

ثبت درخواست پذیرش در دانشگاه های اوکراین نسبتاً ساده است. کافی است درخواست خود را به همراه گذرنامه و آخرین کارنامه ی تحصیلی تان (مثلاً اگر برای کارشناسی درخواست می کنید کارنامه ی دبیرستان، یا اگر برای کارشناسی ارشد درخواست می کنید کارنامه ی دانشگاه) مستقیماً به دانشگاه مد نظر خود تسلیم کنید.

دعوتنامه

دانشجویان خارجی برای تحصیل در اوکراین به دعوتنامه ای نیاز دارند که پذیرش آنها در دانشگاه مورد نظرشان را تأیید کند. می توان این دعوتنامه را مستقیماً از طریق دانشگاه، یا از طریق سازمان های متعددی که این خدمات را به متقاضیان ورودی ژانویه (مهر ماه) و سپتامبر (بهمن ماه) ارائه می کنند دریافت کرد. خدمات این مؤسسات معمولاً هزینه ای در بر دارد که می تواند بین ۳۰۰ دلار برای کارشناسی و ۴۰۰ دلار برای دکترا متغیر باشد.

اگر از خدمات چنین مؤسساتی استفاده می کنید، مطمئمن شوید سازمانی که انتخاب می کنید مورد تأیید وزارت امور خارجه و وزارت کشور اوکراین است.

متقاضیان دعوتنامه ی مذکور باید کپی گذرنامه، کپی مدرک آخرین مقطع تحصیلی، و فرم تکمیل شده ی درخواست دعوتنامه را به مؤسسه ی مربوطه یا دانشگاه ارائه دهند. رسیدگی به این درخواست عموماً چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ روز کاری زمان خواهد برد.

این دعوتنامه یک مدرک رسمی است که از آن یا تحت عنوان مدرک تضمین ویزا، یا دعوت رسمی یاد می شود. ممکن است لازم باشد وزارت آموزش و علوم، و ورزش و جوانان اوکراین نیز آن را تأیید کند. وزارت امور خارجه ی این کشور نیز به آن رسیدگی می کند و سفارت اوکراین نیز پیش از آنکه ویزای تحصیلی اوکراین را به متقاضی بدهد به آن نیاز خواهد داشت.

دعوتنامه ی مذکور به مدت ۹۰ تا ۱۸۰ روز از تاریخ صدور اعتبار دارد، بنابراین مطمئن شوید در بازه ی زمانی مناسب نسبت به درخواست ویزای خود اقدام می کنید.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای اوکراین

متقاضیان کشور های ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان، مولداوی، روسیه، و ازبکستان برای ورود به اوکراین و اقامت نامعین نیاز به ویزا ندارند. متقاضیان آندورا، کشور های عضو اتحادیه ی اروپا، آیسلند، ژاپن، لیختنشتاین، مقدونیه، موناکو، نروژ، سن مارینو، کنفدراسیون سوئیس و ایالات متحده نیز برای اقامت تا ۹۰ روز به ویزا نیازی ندارند. اما غیر از این ها هر کس دیگری برای ورود و ماندن در اوکراین به ویزا نیاز خواهد داشت.

مادامی که به سفارت اوکراین دسترسی داشته باشید، مراحل و مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای اوکراین چندان دشوار نخواهند بود. وقتی دعوتنامه ی خود را دریافت کردید می توانید برای درخواست ویزای دانشجویی به نزدیک ترین سفارتخانه ی اوکراین مراجعه کنید. برای این کار اصل و احتمالاً کپی مدارک زیر را نیاز خواهید داشت (مدارک مورد نیاز را پیشاپیش با سفارت چک کنید):

  • دعوتنامه
  • فرم درخواست ویزا
  • شناسنامه
  • گذرنامه
  • ۸ تا ۱۵ قطعه عکس پاسپورتی جدید (برخی از سفارتخانه ها تنها ۲ قطعه عکس طلب می کنند)
  • تأییدیه ی تمکن مالی از سوی بانک یا نامه ی تقبل هزینه از سوی کسی که تمام هزینه های شما رد طول مدت اقامتتان در اوکراین را به گردن می گیرد (این بند ممکن است شامل برخی ملیت ها نشود)
  • گواهی سلامت پزشکی که آزمایشات آن حداکثر ۲ ماه پیش از آغاز تحصیل در اوکراین انجام شده باشند
  • تأییدیه ی بیمه ی درمانی
  • نتایج آزمایشان ایدز و اچ آی وی، حداکثر مربوط به ۲ ماه پیش از آغاز تحصی در اوکراین در قالب گواهی عدم ابتلا به اچ آی وی یا ایدز
  • بلیط بازگشت بدون تاریخ، معتبر به مدت یک سال
  • مدرک پایان دوره ی دبیرستان به همراه رونوشت و ریز نمرات برای دانشجویان سال اول کارشناسی
  • باقی مدارک برای متقاضیان کارشناسی ارشد و دکترا از جمله مدرک آخرین مقطع تحصیلی، رونوشت و ریز نمرات دانشگاهی

ممکن است به جزئیات آدرس دائمی یا آدرس دوران تحصیل خود نیز نیاز پیدا کنید بنابراین مطمئن شوید این ها را همراه خود دارید.

سفارت اوکراین این اسناد را برای شما ترجمه می کند و یا با تمبر یا با امضا آن ها را به تأیید می رساند. شما باید این مدارک را به همراه کارت تکمیل شده ی مهاجرت در فرودگاه اوکراین تحویل دهید. کارت مهاجرت سند مهمی است که توسط مهماندار هواپیما به شما تحویل داده می شود. این سند در قسمت کنترل مهاجرت فرودگاه اوکراین نیز در دسترس خواهد بود. شما هر دو قسمت باید این کارت را به صورت یکسان پر کنید. مأمور فرودگاه نیز به هر دوی آنها تمبر می زند؛ یکی را نزد خود نگه می دارد و دیگری را به شما باز می گرداند.

به خاطر داشته باشید که از این کارت در محلی امن نگهداری کنید چرا که هنگام خروج از اوکراین به آن نیاز خواهید داشت.

هزینه ی تحصیل در اوکراین

هزینه ی تحصیل در دانشگاه های اوکراین بسته به مدرک و دانشگاه مورد نظر شما متفاوت خواهد بود. دانشگاه های کیف اندکی نسبت به باقی دانشگاه های اوکران گران تر هستند. برخی از دانشجویان نیز ممکن است متوجه شوند هزینه ی سال اولشان از سال های بعدی بیشتر می شود.

دانشگاه های اوکراین ممکن است هزینه ی تحصیل را در قالب یک پکیج و با در نظر گرفتن هزینه ی کتب درسی، امتحانات، مشاوره ی بانکی و هزینه ی ترانسپورت فرودگاه به دانشجویان ارائه کنند.

در حالت کلی باید برای مدرک کارشناسی انتظار مبلغی بین ۲۵۰۰ تا ۵۸۰۰ دلار در سال را داشته باشید. دوره های آمادگی نیز حدود ۱۸۰۰ دلار برایتان هزینه خواهند داشت. آن دسته از دانشجویان خارجی که برای اولین بار وارد یک دانشگاه اوکراینی می شوند باید هزینه ی تحصیل سال اول خود را پیشاپیش بپردازند و سپس برای سال های بعد، پرداخت خود را به صورت ترمیک انجام دهند. دانشگاه مورد نظر ممکن است در بدو ورود یک هزینه ی ثبت نام نیز از شما دریافت کند که چیزی در حدود ۱۰ تا ۳۰ دلار خواهد بود.

کمک هزینه ی مالی

اغلب دانشجویان خارجی که در اوکراین به تحصیل مشغول می شوند هزیثنه ی اقامت خود در این کشور را بدون کمک گرفتن از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی فراهم می کنند. لازم به ذکر است که دولت اوکراین هیچ کمک هزینه ای برای تحصیل ارائه نمی کند. با این حال بسیاری از دانشجویان به خاطر هزینه های نسبتاً کمتر در مقایسه با دیگر شهر های اروپا اوکراین را برای تحصیل بر می گزینند.

اگر قصد دارید هزینه های خود را از این نیز بیشتر کاهش دهید، انتقال برخی واحد های دانشگاهی از رشته ی قبلی و یا برداشتن واحد های اضافی می تواند جزو گزینه های پیش روی شما باشد. دانشجویانی که نمرات چشمگیری داشته باشند نیز می توانند در ادامه ی سال تحصیلی خود درخواست معافیت از شهریه بدهند. تقاضای کمک هزینه ی مالی در کشور مبدأ نیز از جمله گزینه های دیگری است که می توانید مد نظر داشته باشید.

زندگی دانشجویی در اوکراین

اغلب دانشجویان اوکراینی در اقامتگاه های فراهم شده از سوی دانشگاه در قالب هتل و خوابگاه اقامت می کنند. این اقامتگاه ها ممکن است قالب های مختلفی داشته باشند و معمولاً مجبور خواهید بود محل سکونت خود را با یک دا دو دانشجوی دیگر به اشتراک بگذارید. با این حال می توانید تصمیم بگیرید همراه تعدادی از دانشجویان دیگر در آپارتمانی خارج از فضای پردیس دانشگاه اقامت کنید یا با یک خانواده ی اوکراینی به عنوان میزبان زندگی کنید. در این صورت باید مراتب را به اطلاع دانشگاه محل تحصیل خود برسانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • kasra_sh
    kasra_sh | ۲۳ شهریور ۱۳۹۵

    لطفا کشور هایی رو بزارین که تو ایران قبولشون دارن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی