ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فناوری جدید محققان MIT برای خواندن کتب قدیمی بدون نیاز به باز کردن آنها [تماشا کنید]

برخی کتاب های قدیمی به بیان ساده شکننده تر از آن هستند که بتوان آنها را بدون آسیب باز کرد و محتوایشان را خواند. مطمئناً هیچ کس دوست ندارد صرفاً از روی کنجکاوی نسبت به محتوای ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

برخی کتاب های قدیمی به بیان ساده شکننده تر از آن هستند که بتوان آنها را بدون آسیب باز کرد و محتوایشان را خواند. مطمئناً هیچ کس دوست ندارد صرفاً از روی کنجکاوی نسبت به محتوای کتب نفیس تاریخی آنها را به این شکل از بین ببرد.

اکنون ظاهراً با شیوه ی تازه ی محققان MIT، دیگر نیازی به این کار نخواهد بود. در حقیقت دانشمندان MIT نوعی سامانه ی تصویربرداری رایانه ای خلق کرده اند که می تواند تک تک صفحات یک کتاب بسته را بخواند. فناوری آنها کتاب را با استفاده از تابش امواج تراهرتز اسکن می کند و برای تشخیص هر برگ از برگ های دیگر به لایه ی بسیار باریک ۲۰ میکرومتری هوا میان صفحات کتاب متکی است. یک الگوریتم تشخیص حروف (با توان غلبه بر متون captcha) نیز به تشخیص متون ناخوانا یا ناقص کمک خواهد کرد.

البته این به آن معنا نیست که به همین زودی قادر خواهید بود متن صفحات این کتاب های قدیمی و شکننده را به طور کامل بخوانید. شیوه ی فعلی تنها قادر است تا عمق ۹ صفحه از این کتاب ها را بخواند و پس از آن تحت تأثیر امواج اضافی و ناخواسته قرار می گیرد و حتی قادر نیست بیشتر از ۲۰ صفحه را تشخیص دهد.

بنابراین پیش از آنکه بتوان نسخه ی اول و نفیس «جنگ و صلح» را بدون نیاز به باز کردنش خواند، محققان MIT باید توان و دقت فناوری تازه ی خود را بهبود ببخشند. به هر حال، این فناوری جدید فناوری هیجان انگیزی است. به این ترتیب تاریخ شناسان قادر خواهند بود کتاب هایی را که تا کنون از ترس متلاشی شدن باز نکرده اند، بدون نیاز به این کار، بخوانند یا بدون ترس از فرسایش بیشتر به محققان دیگر نیز اجازه ی خواندن آنها را بدهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • علی آیتی
    علی آیتی | ۲۴ شهریور ۱۳۹۵

    خو چجوری ورق میزنن؟؟

  • mohsen_id
    mohsen_id | ۲۳ شهریور ۱۳۹۵

    alireza aghasi

مطالب پیشنهادی