ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا باید در مواقع کم خوابی یا بیخوابی از جلسات و مذاکرات مهم اجتناب کرد

امروزه این حقیقت امری پذیرفته شده است که ۸ ساعت خواب منظم شبانه برای داشتن یک زندگی سالم ضروری است؛ حتی بچه ها نیز آن را به خوبی می دانند. اما با بزرگ شدن و ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

امروزه این حقیقت امری پذیرفته شده است که ۸ ساعت خواب منظم شبانه برای داشتن یک زندگی سالم ضروری است؛ حتی بچه ها نیز آن را به خوبی می دانند.

اما با بزرگ شدن و پشت سر گذاشتن دوران کودکی، دوران دانشگاه با تمام شب زنده دای های شب امتحانی اش آغاز می شود. کارآفرینان جزو افزادی هستند که پس از فراغت از دانشگاه نیز مشکل خوابشان نه تنها برطرف نمی شود، بلکه در برخی مواقع حاد تر از قبل ادامه می یابد. به عبارت دیگر ۸ ساعت خواب شبانه برای یک کارآفرین حکم طلا را خواهد داشت.

اما علم ثابت کرده است اگر شب ها کمتر از ۷ ساعت بخوابید به معنای واقعی کلمه به بدن خود آسیب رسانده اید. احتمالاً لازم به گفتن نیست که این به کسب و کار شما نیز آسیبی جدی وارد می کند.

گذشته از اثرات شناخته شده تر بیخوابی یا کم خوابی مثل احساس خستگی و احتمالاً پرخوری، شناسایی و درک نشانه های اجتماعی نیز برای کسی که خواب کافی ندارد دشوار تر خواهد بود و به برداشت های اشتباه منجر خواهد شد. همین موضوع می تواند به از دست رفتن یک قرارداد مهم کاری یا به خطر افتادن روابط حیاتی منجر شود.

خواب ناکافی بر قوه ی تشخیص شما اثر منفی می گذارد

به طور اخص، پژوهشی در سال ۲۰۱۴ نشان داد افرادی که خواب کافی ندارند در تشخیص حالات چهره ی دیگران با دشواری بیشتری مواجه می شوند. در پژوهش مذکور، ۴۹ فرد بالغ و سالم مورد مطالعه قرار گرفتند. نیمی از آنان اجازه یافتند مثل همیشه بخوابند، اما به نیم دیگر، به مدت یک شب اجازه ی خواب داده نشد. دانشمندان اعتقاد دارند اثرات یک شب بیخوابی کامل، به کم خوابی مزمن شباهت دارد.

روز بعد به آنها تصاویری نشان داده شد که روی هر یک، حالتی به خصوص از چهره (مثل اندوه، شادی، عصبانیت و ...) نقش بسته بود. گروهی که بیخوابی کشیده بود، برای تشخیص احساس تمام این حالات به زمان بیشتری احتیاج داشت؛ به ویژه حالت ناراحتی.

نامی گوئل، محقق دانشگاه علوم پزشکی پنسیلوانیا در این باره به وال استریت ژورنال گفته است: «کند عمل کردن در تشخیص آنچه در اطرافتان می گذرد و همراه شدن آن با واکنش های نسنجیده و اختلال در ریسک پذیری، می تواند پیامد های جبران ناپذیری داشته باشد».

البته منظور گوئل کسانی مثل کارکنان نظامی، افسران پلیس و خلبان هاست که در مشاغلی نیازمند تمرکز و ایمنی فعالیت می کنند. اما ترکیب مورد اشاره ی او می تواند کسب و کار شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

تصور کنید قصد دارید برای رسیدن به معامله ای بهتر، با یکی از تأمین کننده هایتان مذاکره کنید. شما با کم خوابی ممکن است از حالت چهره و احساس طرف مذاکره ی خود برداشت نادرستی پیدا کنید و آزردگی او را با آرامش اشتباه بگیرید و این می تواند برایتان بسیار گران تمام شود.

کم خوابی آستانه ی تحمل استرس را کاهش می دهد

به گفته ی دیوید دینژ، استاد روانپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، یکی دیگر از پیامد های منفی کم خوابی یا بیخوابی، کاهش آستانه ی تحمل استرس است. او در این باره می گوید: «در این حالت توانایی شما در کنار آمدن با استرس دچار افت می شود. این، برخی واکنش های غیرعادی به موضوعات و مشکلات پیش پا افتاده را توضیح می دهد».

مطالعات دیگری نیز وجود دارند که نشان می دهند کسانی که خواب کافی ندارند، احساس خود را کمتر بروز می دهند. مطالعاتی که به تازگی با استفاده از تصویربرداری عصبی انجام شده نشان می دهند کم خوابی یا بیخوابی، فعالیت کورتکس پیش مغزی را تضعیف می کند؛ بخشی از مغز که عملکرد صحیح آن برای تنظیم احساسات حیاتی است. از طرف دیگر فعالیت بخش آمیگدال مغز که به پردازش احساسات می پردازد را تشدید می کند.

گاهی اوقات نمی توان از شب زنده داری تا دیروقت، و صبح زود بیدار شدن های همراه آن اجتناب کرد، اما با این تفاسیر شاید بهتر باشد جلسات کاری مهم یا مذاکرات حیاتی را به روز هایی موکول کرد که خواب کافی داشته ایم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی