ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی اپلیکیشن کی کجاس؛ بانک اطلاعات شهری تهران

یک غروب دلگیر جمعه را در نظر بگیرید؛ در خانه نشسته اید و کسالت و خمودگی وجودتان را فرا گرفته، و برای آنکه این احساس بد را از خود دور کنید به دنبال راه حل می ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

یک غروب دلگیر جمعه را در نظر بگیرید؛ در خانه نشسته اید و کسالت و خمودگی وجودتان را فرا گرفته، و برای آنکه این احساس بد را از خود دور کنید به دنبال راه حل می گردید. کجا بروم؟ چه کار کنم؟ چه بخورم؟ و سوالاتی از این قبیل که دائما در ذهن تان شکل می گیرد.

همه ما در موقعیت های این چنینی به بخش هایی از شهر خود مراجعه می کنیم که با مراکز تفریحی و خدماتی مستقر در آن ها آشناییم. اما در شهرهای بزرگ گزینه های بسیار زیادی برای تفریح و وقت گذرانی وجود دارند که شاید از وجودشان اطلاع نداشته باشیم.

به خاطر همین وجود یک "بانک اطلاعاتی" در هر شهر ضرورت پیدا می کند؛ وسیله ای قابل استفاده برای عموم شهروندان تا با مراکز تفریحی و خدماتی و کسب و کارهای دور و اطراف شان آشنا شوند، بدانند از چه راه هایی می توان به آن ها دسترسی داشت و حتی بتوانند از تجربیات همشهری های خود برای انتخاب بهترین گزینه ها استفاده کنند.

تیم سیدار استودیو با همین طرز تفکر اپلیکیشن "کی کجاس" را طراحی کرده؛ ترکیبی از یک شبکه مکان نمایی و بانک اطلاعاتی برای شهروندان تهرانی تا با آن اطلاعات بیشتری در مورد مراکز تفریحی، خدماتی و کسب و کارهای دور و اطراف شان کسب کنند.

123-w600

تیم سازنده کی کجاس برای تبدیل کردن آن به یک بانک اطلاعات شهری، 210 هزار مکان در 360 دسته بندی موضوعی را در آن ثبت کرده؛ از مراکز تفریحی و رستوران و سینما گرفته تا کسب و کارها، ایستگاه های مترو، پمپ بنزین، پاساژها و تقریبا هر نقطه مهمی از شهر که ممکن است گذرتان به آن ها بیفتد.

کی کجاس موتور جستجوی قدرتمندی برای یافتن این مراکز دارد. مثلا می توانید دقیقا از آن بخواهید که نزدیک ترین رستوران ایتالیایی به میدان تجریش کجاست. با انجام این کار کی کجاس در دیتابیس عظیمش شروع به جستجو می کند و نقطه دلخواهتان را با ذکر فاصله، نزدیک ترین ایستگاه BRT و مترو به آن و حتی شماره تماس برایتان می یابد.

وقتی که نقطه مد نظرتان را پیدا کردید، کی کجاس امکان مسیریابی به سوی آن را هم برایتان فراهم می کند. هر چند که متأسفانه این مسیریابی به گوگل مپس متکی است و برای این کار باید از کی کجاس خارج شوید.

سیدار استودیو برای نقشه کی کجاس از یک عکس ثابت و غیر تعاملی استفاده کرده که آیکن های پویا و تعامل پذیر رویش ثبت شده اند. در این خصوص بد نیست که توسعه دهندگان کی کجاس برای راحتی کاربر در مسیریابی یک نقشه تعاملی و درون برنامه ای را هم در نظر بگیرند.

154-w600

اما از ویژگی های بسیار خوب کی کجاس قابلیت های مکان نمایی اش هستند. تیم سازنده اپلیکیشن با الگوبرداری صحیح و به جا از سرویس های فوراسکوئر، امکانی فراهم کرده تا همه کاربران بتوانند در مورد یک مکان نظر بدهند و عکس بارگذاری کنند. حتی جالب است بدنید که برای مکان های خاصی مثل رستوران ها، کی کجاس وجود تخفیف های ویژه را هم به اطلاع تان می رساند.

تیم سیدار استودیو محتوایش را مثل ویکیپدیا به شکل متن باز در اختیار کاربران قرار داده، بنابراین هر کس می تواند اطلاعات مکان های مختلف در آن را ویرایش کرده و حتی نقاط جدیدی به نقشه اضافه کند. البته مسلم است که تمامی این تغییرات پس از تأیید تیم کی کجاس به ثبت خواهند رسید.

در کی کجاس با مراجعه به هر مکان، می توان درست مثل اپ Swarm در آن اعلام حضور کرد. در این صورت با مراجعه به پروفایل هر مکان و خواندن اطلاعات مربوطه حداقل پیش از ورود به آن می دانید که با چه منظره و شرایطی روبرو خواهید شد، و اگر از ما بپرسید، یقینا ارزشش را دارد که برای در اختیار داشتن این مزیت بخشی از حافظه موبایل تان را به اپلیکیشن کی کجاس اختصاص دهید.

از شباهت با فوراسکوئر و سوارم صحبت کردیم؛ تفاوت کی کجاس با این اپلیکیشن ها اینجاست که هنوز قالب شبکه اجتماعی به خود نگرفته، و هنوز نمی توان در آن با کاربر دیگری تعامل برقرار کرد. نمی دانیم نبود شبکه اجتماعی در کی کجاس اقدامی عمدی از سوی توسعه دهنده بوده یا نه، اما شکی نیست که راه اندازی آن تجربه کار با اپ را از اینی که هست به میزان زیادی ارتقا خواهد بخشید.

25-w600

به غیر از اعلام حضور که گفتیم، مکان های مورد علاقه تان را می توانید در فهرست پروفایل تان ذخیره کنید تا بعدا دسترسی راحت تری به صفحه آن ها در کی کجاس داشته باشید.

ولی متأسفانه به خاطر ماهیت آنلاین کی کجاس، امکان انجام این کار در حالت آفلاین ممکن نیست. در واقع اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید تقریبا هیچ کاری با کی کجاس نمی توانید انجام بدهید. شاید بهتر بود که توسعه دهندگان حداقل امکان دسترسی آفلاین به مکان های ذخیره شده را برای کاربر فراهم می کردند.

اما در مجموع امکانات خوب کی کجاس به خصوص متن باز بودن محتوا باعث شده اند که بتوانیم با چشم پوشی از مشکلات فعلی، آینده ای خوب و عملکردی موفقیت آمیز از آن را آینده شاهد باشیم.

تیم سازنده کی کجاس فعلا و در فاز یک توسعه روی پوشش شهر تهران متمرکز شده، ولی به زودی کار روی شهرهای دیگر را هم آغاز کرده و خدماتش را به سراسر کشور گسترش خواهد داد تا هر شهر ایران یک بانک اطلاعاتی جامع برای خود داشته باشد.

اگر می خواهید برای پرسش هایی مثل کجا بروم، چه کار کنم و چه بخورم پاسخ های خوب و غافل گیر کننده بگیرید، اپلیکیشن کی کجاس می تواند ابزار بسیار خوب و ایده آلی برای این کار باشد.

کی کجاس

کی کجاس

سازنده: سیدار استودیو قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 44.3 / 8.6 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی