ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیفون 7 چه تاثیری بر موبایل های اندرویدی خواهد گذاشت؟

چه بخواهیم قبول کنیم و چه نخواهیم، یک رابطه غیر قابل انکاری میان اپل و اندروید وجود دارد. بله، اپل مرتبا ویژگی هایی را «اختراع» می کند که سال ها پیش در اندروید بوده اند، ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

چه بخواهیم قبول کنیم و چه نخواهیم، یک رابطه غیر قابل انکاری میان اپل و اندروید وجود دارد. بله، اپل مرتبا ویژگی هایی را «اختراع» می کند که سال ها پیش در اندروید بوده اند، مثل اسپیکرهای استریو یا ضد آب بودن. اما اگر بگوییم که اندروید تا به حال از اپل ایده ای قرض نکرده، قصد فریب دادن خودمان را داریم.

به طور کلی هم باید پذیرفت که آیفون از لحاظ تاثیر گذاری روی عقیده مردم، تاثیر بسیار بیشتری نسبت به تلفن های اندرویدی دارد. پیش از اپل، این تولیدکنندگان اندرویدی بودند که جک 3.5 میلی متری هدفون را حذف کردند اما چرا حالا همه اپل را مسبب این اتفاق می دانند؟ چون اپل نقشی برجسته تر دارد.

حالا با در نظر گرفتن این مسئله، آیفون 7 تا چه حد می تواند دستگاه های اندرویدی را تحت تاثیر قرار دهد؟ در ادامه برخی از حدسیات نویسنده وبسایت Android Authority را می خوانید.

خداحافظی با جک هدفون

Apple-Event-iPhone-7-and-7-plus-lightning-earpods-w600

اپل در طول تاریخ مرتبا قطعات مختلفی را از کامپیوترهایش حذف کرده و باقی کمپانی ها نیز به پیروی از آن، راه مشابهی در پیش گرفتند. درایو فلاپی یا درایو دیسک نوری و پورت اترنت را به یاد آورید.

و همین امروز داریم می بینیم با سرعتی قابل قبول، هر اقدامی که اپل در راستای حذف بخشی ترتیب داده، توسط دیگر کمپانی ها نیز دنبال می شود. بپسندید یا نه، اپل به نحوی هدایت کننده دیگر شرکت ها بوده و طرز فکر آن ها را تغییر داده است. بنابراین همین موضوع در راستای پورت هدفون هم اجرایی خواهد شد.

حالا وارد دوره ای شده ایم که باید مرتبا دانگل و آداپتورهای مختلف همراه داشته باشیم تا هدفون های قدیمی هم روی تلفن های جدیدمان کار کنند اما این اپل بود که با آیفون جدید خود چنین اتمسفری را شکل داده است. اندروید احتمالا از یو اس بی تایپ سی استفاده خواهد کرد و اپل هم که لایتنینگ را دارد. دیگر زمان اندوه و ناراحتی بابت این اتفاق گذشته و باید به آن عادت کرد.

می توان پیش بینی کرد که تعدادی از پرچم دارهای سال آینده اندرویدی هم قطعا پورت 3.5 میلی متری را فدای طراحی بهتر و باتری بزرگ تر خواهند کرد، چون اپل جرات این را داشت که طرح را زودتر اجرا کند و دیر و زود مشتریان هم پذیرفتند.

همه شرکت ها اما قطعا طی چند ماه به این نتیجه نمی رسند که باید جک 3.5 میلی متری حذف شود، چون می خواهند به مردم همان امکانی را دهند که اپل از موبایل هایش حذف کرده و محبوبیت پیدا کنند.

USB-Type-C-audio-jack-1200x675-w600

به هر حال، شاید چند شرکت همچنان به جک 3.5 میلی متری اهمیت دهند اما مدت زیادی نخواهد گذشت که دنیا رویکرد جدید را خواهد پذیرفت و به سمت آن حرکت کند.

اگرچه چنین اتفاقی برای بسیاری از تولید کنندگان هدفون های بلوتوث یا مجهز به کانکتور لایتنینگ و یو اس بی تایپ سی خبر خوشایندی است اما برای بسیاری از ما در نقطه مقابل بسیار آزار دهنده و پر هزینه خواهد بود.

البته، هر بار که تغییری این چنینی رخ می دهد، مصرف کنندگان مجبور به پذیرفتن این مشکلات می شوند و این بار هم چاره ای نیست. بعید به نظر می رسد طرفداران جک 3.5 میلی متری به اندازه ای باشند که کمپانی ها را به عقب گرد مجبور سازند.

خبر خوش اینکه چنین تغییری، تبعات مثبتی هم به همراه دارد (مثل هدفون های بدون باتری مجهز به فناوری حذف نویز). بسیاری از مخالفین طرح حذف جک 3.5 میلی متری هم حتی قبول دارند که تغییر کانکتور می تواند موجب بهبود کیفیت صدا شود.

با این حال تغییر دشوار است. دورانی که همه از میکرو یو اس بی به یو اس بی تایپ سی مهاجرت کردند هنوز تمام نشده و می توان آثار مثبت و منفی آن را دید. تنها مسئله ای که می توان به آن در آینده خرده گرفت آن است که اپل از لایتنینگ و اندرویدی ها از تایپ سی استفاده می کنند. بارها شده هدفون تان را به دوست تان برای چند دقیقه قرض بدهید و اگر هر کدام دو برند متفاوت داشته باشید، مسئله کمی پیچیده می شود.

ضد آب شدن همه موبایل ها در آینده نزدیک

Water-resistant-iPhone-7-840x440-w600

بله، کاملا مشخص است که اپل سه سال دیرتر از سونی و دیگر شرکت ها دست به کار شده اما حالا که چنین تصمیمی گرفته و آیفون و ساعتش را ضد آب ساخته، پس این مسئله برای دیگر شرکت ها هم باید صادق باشد و اگر کسی تلفن بعدی اش را ضد آب نسازد، یک قدم از همه عقب تر است.

سامسونگ و سونی در این مورد هیچ دغدغه ای ندارند، اما اگر طی یک سال آینده، ال جی و هوآوی هم تلفن های ضد آب نسازند، جای تعجب دارد. همین موضوع البته منجر به کیفیت بالاتر و عملکرد بهتر اسپیکرها خواهد شد.

مدل های 16 گیگابایتی را فراموش کنید

Samsung-Galaxy-S7-Edge-vs-Nexus-6P-storage-microSD-card-840x472-w600

در حالی که بسیاری از اندرویدی ها پیش از این حداقل حافظه را 32 گیگابایت تعیین کرده بودند، اما اپل با اعلام آنکه دیگر آیفون های 16 گیگابایتی عرضه نخواهد کرد، قوانین بازی را تغییر داد.بدون هیچ افزایش قیمتی، از امسال، ارزان ترین مدل آیفون دارای 32 گیگابایت حافظه خواهد بود و نه 16 گیگابایت.

بسیاری از دستگاه های اندرویدی از درگاه میکرو اس دی برای افزایش حافظه بهره می برند اما می توان تصور کرد که در آینده ای نزدیک، این درگاه ها نیز حذف خواهند شد. وقتی که یک تلفن 16 گیگابایتی می خرید، حافظه در اختیار شما احتمالا 8 الی 10 گیگابایت خواهد بود و باقی توسط سیستم عامل و باقی برنامه های پیش فرض پر شده.

شاید عرضه تلفن های اقتصادی با حافظه 16 گیگابایتی منطقی باشد اما ارائه پرچمداری با کمتر از 32 گیگابایت حافظه داخلی، دیگر تصمیم معقولانه ای نیست. حتی معقولانه اش را بخواهید، این میزان حافظه پیش فرض نباید کمتر از 64 گیگابایت باشد.

دوربین های دوگانه رواج می یابند

Apple-Event-iPhone-7-plus-camera-dual-lenses-w600

هیچ حرفی نمی توان در مخالفت با دوربین های دوگانه زد. در واقع حتی این مدل از دوربین ها بسیار کارآمد هستند. باید یک بار دیگر اپل را تحسین کرد که نه تنها بابت افزایش حافظه داخلی، بلکه حتی بابت اضافه کردن یک دوربین دیگر به آیفون 7 پلاس، قیمت موبایل را نسبت به آیفون 6 اس پلاس افزایش چندانی نداده است.

اما تا زمانی که هیچ شرکتی نتوانسته کیفیت عکاسی مناسبی در حالت نور اندک ارائه دهد، نمی توان گفت که لنزهای دوگانه اولویت هستند. تا زمانی که کیفیت عکس در حالت نور اندک افتضاح است، اهمیتی ندارد دوربین تا چه حد می تواند زاویه دید بازی در اختیار بگذارد یا فوکوس فوق العاده ای روی هر بخش از عکس داشته باشد.

تصور کنید چقدر از خاطرات جذاب شما شب ها اتفاق افتاده و ثبت آن لحظات به خاطر نور پایین محیط تا چه حد بی کیفیت بوده. برطرف کردن این موضوع به نظر می رسد از درجه اولویت بالاتری برخوردار باشد اما اندرویدی ها قطعا دنباله رو راه اپل و هوآوی خواهند شد و پرچمدارهای بیشتری در سال آینده خواهیم دید که لنز دوگانه دارند.

طراحی

Apple-iPhone-7-840x405-w600

این سومین آیفونی است که با چنین ظاهری طراحی می شود و تغییرات در آن چندان گسترده نیست. درست مثل گلکسی های جدید سامسونگ که همگی طراحی های تکراری را انتخاب کرده اند.

لازم نیست هر سال تغییر انقلابی داشته باشیم اما مسائل جزئی که به بهتر شدن طراحی کمک کند قطعا مورد پسند مخاطب قرار خواهند گرفت. برای مثال تغییرات HTC One M8 نسبت به One M9 را به یاد آورید. یا هر اکسپریا Z نسبت به نسل بعدی اش. هر بار این تلفن ها بهتر و بهتر شدند.

در عوض اپل با ارائه یک موبایل میان رده به نام آیفون SE، طراحی قدیمی آیفون 5 را زنده کرد و سخت افزار آیفون 6 را درون آن قرار داد. رهبران این بازار باید شهامت بیشتری داشته باشند.

iphone-se-1-w600

اما نکته مثبت در مورد این تنبلی شاید نهفته در جای دیگری باشد. باقی توسعه دهندگان تلفن های هوشمند نیز حالا مجبور نیستند که مرتبا به خاطر فروش بیشتر روی طراحی های جدید، وقت و هزینه بگذارند.

در عوض، تیم های تحقیق و توسعه می توانند به سراغ فناوری های کاربردی تر بروند. چگونه می توان یک باتری بهتر ساخت یا چطور می توان رابطه ای میان سخت افزار و نرم افزار برقرار کرد تا مصرف باتری کم شود؟

امیدی تازه

oneplus-3-review-aa-12-840x560-w600

استفاده از دکمه ثابت هوم با قابلیت هاپتیک حرکت مثبتی است و امید می رود که سامسونگ هم چنین رویکردی را در پیش بگیرد. دکمه هوم تلفن های سری گلکسی حس ناخوشیندی را القا می کنند و اگر سامسونگ هم مثل اپل، دکمه هوم را ثابت کند، شاید هنگام استفاده از تلفن احساس بهتری داشته باشیم.

جمع بندی

دست آخر، باید در نظر داشت که بازار به حدی از اشباع رسیده و تحلیلگران معتقدند مردم دیگر میل کمتری به خرید اسمارت فون پیدا کرده اند و با همان تلفن قبلی خود هیچ مشکلی ندارند. در این بازار آیا اپل توانسته نظر مردم را با آیفون 7 به خود جلب کند؟

به نظر شما، آیفون 7 توانسته مرزها را گسترش داده و کار بزرگی انجام دهد؟ تفکرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (55 مورد)
  • alireza tehrani
    alireza tehrani | ۱ مهر ۱۳۹۵

    توروخدا 3.5 جانم حذف نشه ? ? از هر کار غلطی که نباید الگو برداشت...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی