ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

کامپیوتری هم تراز با پلی استیشن پرو، چه عملکردی در اجرای بازی ها دارد؟

حالا که سونی رسماً از کنسول «پلی استیشن 4 پرو» و مشخصات فنی آن رونمایی به عمل آورده، به اطلاعاتی کافی دست پیدا کرده ایم که پی سی گیمینگی با مشخصات مشابه آن را مورد ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

حالا که سونی رسماً از کنسول «پلی استیشن 4 پرو» و مشخصات فنی آن رونمایی به عمل آورده، به اطلاعاتی کافی دست پیدا کرده ایم که پی سی گیمینگی با مشخصات مشابه آن را مورد بررسی قرار دهیم. این امر به ما کمک خواهد کرد تا به شکلی حدودی، با سرعت و قدرت پردازشی کنسول جدید آشنا شویم و ببینیم تا چه حد با آنچه سونی وعده اش را می دهد همخوانی خواهد داشت.

اگرچه دقیقاً نمی توان پلی استیشن 4 پرو را بازسازی کرد اما دانستن این مسئله که کنسول جدید سونی با معماری x86 طراحی شده، کمک زیادی به ما خواهد کرد؛ زیرا این معماری مایکرو، روی پی سی های گیمینگ هم مورد استفاده قرار می گیرد. وب سایت گیم اسپات اخیراً پی سی گیمینگی فراهم آورده که از لحاظ مشخصات شباهت قابل توجهی به پلی استیشن پرو دارد و به همین جهت، می توان پی برد که باید منتظر چه کنسولی باشیم.

در حال حاضر، مشخصات کنسول پلی استیشن 4 پرو به شرح زیر است:

3128354-ps4+pro+wide+2-w600

پردازنده اصلی تک پردازنده AMD جگوار هشت هسته ای شخصی سازی شده
پردازنده x86-64 AMD Jaguar هشت هسته ای
پردازنده گرافیکی موتور گرافیکی AMD Radeon با قدرت پردازشی 4.2 ترافلاپس
حافظه رم 8 گیگابایت از نوع GDDR5
فضای داخلی یک ترابایت
وزن حدوداً 3.3 کیلوگرم
برق جریان متناوب 100 ولت - 50/60 هرتز
دمای عملیاتی 5 الی 35 درجه سانتی گراد
خروجی صدا و تصویر پورت DIGITAL OUT و پورت HDMI (با پشتیبانی از 4K و HDR)

اگرچه هنوز به اطلاعات کافی برای بررسی فنی و دقیق مشخصات کنسول بعدی سونی دسترسی نداریم، این را به خوبی می دانیم که پلی استیشن پرو از پردازنده 8 هسته ای AMD بهره می گیرد، بنابراین پی سی گیمینگ معادل آن نیز باید چنین پردازشگری داشته باشد. اگر دقیق تر بگوییم، این پی سی باید از پردازنده FX-8350 بهره ببرد.

پلی استیشن پرو از سیستم بر چیپ یکپارچه ای بهره می برد که از پردازنده و پردازشگر گرافیکی در کنار یکدیگر استفاده می کند. اگرچه AMD به تولید چنین واحدهایی که دو پردازنده را روی یک چیپ قرار می دهند می پردازد، اما این چیپ ها معمولاً برای لپتاپ ها و ایستگاه های کاری مورد استفاده قرار می گیرند و برای پی سی های گیمینگ ساخته نشده اند. بنابراین منطقی خواهد بود اگر از دو قطعه جدا و قدرتمندتر در پی سی گیمینگ مشابه پلی استیشن 4 پرو استفاده شود.

به عنوان پردازنده گرافیکی، پلی استیشن 4 پرو از کارت گرافیک AMD که براساس معماری Polaris ساخته شده است بهره گرفته. با در نظر گیری این مسئله، باید به سراغ کارت گرافیک Radeon RX 480 برویم که که پردازنده گرافیکی پرچمدار AMD Polaris به شمار می رود و قدرتی معادل 5.8 ترافلاپس را به ارمغان می آورد.

مطمئناً بسیاری عقیده خواهند داشت که کارت گرافیک ضعیف تر RX 470 با قدرت پردازشی 4.9 ترافلاپس، بیشتر به همتای 4.2 ترافلاپسی خود در پلی استیشن پرو شباهت دارد. اما مسئله اینجاست که RX 480 درست همانند پلی استیشن پرو، از VRAM هشت گیگابایتی GDDR5 بهره می برد و از سوی دیگر، این مقدار برای 470 به 4 گیگابایت می رسد.

باید توجه داشت که میزان VRAM در این مقایسه بسیار مهم تلقی می شود و برای دستیابی به بافت های 4K (با رزولوشن 2160p)، 8 گیگابایت VRAM از نوع GDDR5 می تواند تفاوتی شگرف ایجاد کند. از آن جایی که سونی پلی استیشن پرو را کنسولی با قابلیت های 4K معرفی کرده، شاید بد نباشد که قدرت پردازشی بیشتر RX 480 را در نظر نگیریم تا بتوان رقابتی پایاپای را به وجود آورد.

3128169-ps4+homebrew+cropped-w600

علاوه بر این، اگرچه قدرت پردازشی RX 480 از معماری یکپارچه Polaris پلی استیشن پرو قدرتمندتر است، یکی از برتری های کنسول جدید سونی، دسترسی به رابط برنامه نویسی خاصی است که منحصراً برای مشخصات سخت افزاری این کنسول توسعه یافته است. در واقع بازی های پی سی معمولاً از رابط برنامه نویسی دایرکت اکس مایکروسافت استفاده می کنند که با پی سی ها سازگاری بیشتری داشته و امکان بهینه سازی بازی ها روی کامپیوترهایی با سخت افزارهای متنوع را فراهم می آورد.

یکی از بزرگترین نقاط قوت دسترسی به چنین رابط برنامه نویسی خاصی آن است که توسعه دهندگان می توانند پرفورمنس بهتری از سخت افزار دریافت کنند. تقریباً به همین دلیل است که عناوین انحصاری پلی استیشن 4، مانند Uncharted 4 چنین پرفورمنس بی نظیری را روی قطعات قدیمی کنسول به نمایش می گذارند. بنابراین با در نظرگیری تمام این فاکتورها، شاید منطقی تر آن باشد که از قدرت پردازشی بیشتری برای مقابله با چنین رابط برنامه نویسی قدرتمندی استفاده شود.

از منظر حافظه رم، پلی استیشن پرو حافظه 8 گیگابایتی GDDR5 خود را با پردازنده و پردازشگر گرافیکی به اشتراک می گذارد. اگرچه کنسول های بازی معمولاً به دلیل تمرکز صرف روی گیمینگ، از این دست حافظه ها بهره می برند، پی سی ها به دلیل اینکه کارهای مختلفی را به انجام می رسانند، به طور رایج به رم های DDR تجهیز می گردند.

به همین جهت و با توجه به اینکه امکان تهیه پی سی گیمینگی با مشخصات کاملاً دقیق نسبت به پلی استیشن پرو وجود ندارد، تصمیم بر آن شده تا از رم DDR استفاده شود. در هر صورت، اگرچه کنسولی مانند پلی استیشن پرو نیازی به پرفورمنس بهتر برای اجرای سیستم عامی مانند ویندوز 10 ندارد، مقدار اضافه تری از رم در پی سی گیمینگ هم تاثیر چندانی (و شاید هیچ تاثیری) روی پرفورمنس بازی ها نخواهد گذاشت. بنابراین از این بخش و عملکرد اندک ضعیف تر پی سی نیز باید گذر کرد.

برای حافظه داخلی، پلی استیشن پرو از هارد درایو 1 ترابایتی بهره می برد. با توجه به اینکه پلی استیشن اسلیم قرار است به همراه هاردی با سرعت 5400 دور در دقیقه عرض شود، فرض را می توان بر این گذاشت که حافظه 1 ترابایتی پلی استیشن پرو هم چنین سرعتی دارد. باید خاطر نشان کرد که مدل حافظه هیچ تاثیری در پرفورمنس بازی ها ندارد؛ اما تلاش بر این بوده تا محیط پلی استیشن 4 به دقیق ترین شکل ممکن بازسازی شود.

سونی می گوید که مجموع انرژی مصرفی پلی استیشن به 310 وات می رسد و با بررسی میزان برق مصرفی پی سی گیمینگ مشابه آن، به رقم 319 وات دست یافته شد که به شکلی غافلگیرکننده به پلی استیشن پرو شباهت دارد. بنابراین هر دو سیستم، با اختلافی 3 درصدی، تقریباً انرژی برقی یکسان دارند.

مقایسه مشخصات

مشخصات پلی استیشن پرو پی سی گیمینگ
پردازنده x86-64 AMD Jaguar هشت هسته ای x86-64 AMD Jaguar هشت هسته ای (FX-8350)
پردازنده گرافیکی AMD Radeon Polaris AMD Radeon Polaris (RX-480)
حافظه رم 8 گیگابایت از نوع GDDR5 8 گیگابایت از نوع DDR3
فضای داخلی یک ترابایت یک ترابایت
مصرف برق 310 وات 310 وات
قیمت 399 دلار 630.91 دلار (بدون احتساب قیمت ویندوز 10)

تست پرفورمنس

سونی در رویداد پلی استیشن میتینگ خود ادعاهای جالبی درباره عملکرد برخی از بازی ها به زبان آورد. با استفاده از بازی هایی که مشترکاً روی پی سی نیز عرضه شده اند، می توان دو دستگاه را به شکلی برابر اما نه چندان غیرقابل اطمینان با یکدیگر مقایسه کرد. بار دیگر باید خاطر نشان کرد که با وجود اجبار به استفاده از دایرکت اکس روی پی سی، پلی استیشن پرو از رابط برنامه نویسی خاص خود بهره می برد. ضمناً چگونگی بهینه سازی بازی ها روی پورت های پی سی نیز مسئله ای است که کنترلی روی آن وجود ندارد.

Middle Earth: Shadow of Mordor

Middle-earth-Shadow-of-Mordor-w600

اولین تست بنچمارک مربوط به بازی Middle Earth: Shadow of Mordor است. در حالی که سونی دقیقاً اشاره ای به اجرای بازی روی رزولوشن 4K نکرد اما مدعی شد که Shadow of Mordor از «آنتی آلیاسینگ سوپرسَمپل - SSAA» (روشی برای حذف لبه های پیکسلی از تصاویر رندر شده در بازی های ویدیویی) بهره می برد که بازی را روی رزولوشنی بالاتر از 1080p رندر کرده و سپس اندازه تصویر را کاهش می دهد تا با نمایشگرهای 1080p سازگاری یابد.

این روش سبب می شود تا تصویر بهبود بیشتری یافته و مانیتورهای 1080p با تنظیمات دستی، محتویاتی با رزولوشن بالاتر از 1080p را به نمایش در آورند. اگر تا به حال محتویات 4K را روی مانیتوری با رزولوشن HD تماشا کرده و به شفافیت بیشتر آنها نسبت به ویدیوهای 1080p پی برده باشید، دقیقاً می دانید در حال صحبت درباره چه چیزی هستیم.

متاسفانه هنوز نمی دانیم که پلی استیشن پرو بازی را از چه رزولوشنی به 1080p کاهش می دهد اما می دانیم که این رزولوشن قطعاً 4K نخواهد بود. این بدان معناست که باید به دنبال پرفورمنسی با رزولوشن بین 1080p تا 2160p باشیم. با در نظر گیری این مسئله، به نظر می رسد که رزولوشن 1440p بهترین گزینه ممکن باشد؛ رزولوشنی که بسیاری از مردم آن را 2K می نامند و گزینه ای ایده آل برای بررسی فاکتورهای مد نظر این تست به شمار می رود.

پی سی گیمینگ مورد بحث در بالاترین تنظیمات ممکن برای Shadow of Mordor توانست میانگین 61.2 فریم بر ثانیه را در بنچمارک داخلی بازی دریافت کند. این امتیاز بسیار تحسین برانگیز است؛ چرا که اکثر تلویزیون ها به دلیل محدودیت نرخ رفرش 60 هرتز، تنها قادر به نمایش 60 فریم بر ثانیه هستند.

برای تست های بیشتر، تست بنچمارک یکبار دیگر با رزولوشن خالص 4K اجرا شد و به شکل غافلگیرکننده ای، میانگین 33.5 فریم بر ثانیه به دست آمد. البته پرفورمنس بازی گاهی دچار لغزش می شود و فریم در برخی از اوقات به 26.1 فریم بر ثانیه هم می رسد.

اما در مجموع ممکن است استودیوی Monolith به دنبال تجربه ای روان تر با 60 فریم بر ثانیه باشد و بازی را روی رزولوشن خالص 4K اجرا نکند. باید توجه داشت که سونی به توسعه دهندگان اجازه می دهد از قدرت پردازشی بیشتر پلی استیشن پرو، هرطور که می خواهند استفاده کنند.

4K

کمپانی سونی در رویداد پلی استیشن میتینگ به شکلی نامفهوم گفت که پلی استیشن پرو از عهده 4K گیمینگ بر می آید. اما هنوز مشخص نیست که بازی ها با رزولوشن خالص 2160p اجرا می شوند یا صرفاً از رزولوشنی پایین به 4K آپ اسکِیل خواهند شد. در حال حاضر با وجود پرسش خبرگزاری های مختلف، سونی هنوز به این سوال پاسخ نداده است.

Killing Floor 2

killing-floor-2-listing-thumb-01-ps4-us-09dec14-w600

یکی از بازی هایی که به گفته سونی از رزولوشن 4K پشتیبانی می کند، عنوان اول شخص شوتر استودیوی Tripwire Interactive، یعنی Killing Floor 2 است. با قرار دادن تنظیمات بازی روی بالاترین حالت ممکن و اجرای آن روی رزولوشن 2160p، پی سی گیمینگ توانست به میانگین 32.7 فریم بر ثانیه دست یابد. با توجه به اینکه میانگین فریم از 30 بالاتر است، می توان گفت که بازی به خوبی اجرا می شود و مشکلی در پرفورمنس ندارد.

باید خاطر نشان کرد که در برخی از اوقات، پرفورمنس تا 26 فریم بر ثانیه هم کاهش می یافت؛ بنابراین احتمال دارد که Tripwire اندکی گرافیک بازی را کاهش دهد تا به شکلی روان تر روی پلی استیشن پرو اجرا شود. اما اگر بخواهیم به نوعی نتیجه گیری برسیم، پلی استیشن پرو مشکل خاصی با اجرای Killing Floor 2 روی رزولوشن خالص 4K ندارد.

The Elder Scrolls Online

The-Elder-Scrolls-Online-w600

یکی دیگر از بازی هایی که به گفته سونی، از رزولوشن 4K بهره خواهد برد، The Elder Scrolls Online است که حتی تریلر آن در حالت 4K نیز به انتشار رسیده. اما باید دید که پی سی گیمینگ مشابه کنسول جدید سونی هم می تواند از پس اجرای آن بر آید یا باید منتظر عنوانی آپ اسکیل شده باشیم.

نتایج تست نشان می دهد که بازی MMORPG کمپانی بتسدا برای چنین سخت افزاری چندان چالش برانگیز نیست و میانگین 49.1 فریم روی بالاترین تنظیمات گرافیکی و رزولوشن 2160p به دست آمد. بنابراین پلی استیشن پرو هم به راحتی The Elder Scrolls Online را با 4K خالص به اجرا در می آورد.

Rise of the Tomb Raider

p1_2048183_dc600dd6-w600

Rise of the Tomb Raider یک بازی اکشن ماجرایی است که سخت افزارها را به شکلی جدی به چالش می کشد و SSAA، یکی از گزینه های آن در تنظیمات گرافیکی نسخه پی سی به شمار می رود. پی سی گیمینگ مورد نظر با فعال بودن تمام گزینه ها، به میانگین 10.4 فریم دست پیدا می کند که بسیار ضعیف تلقی می شود. بنابراین می توان با اطمینان گفت که سونی هیچ حسابی روی اجرای Rise of the Tomb Raider با رزولوشن خالص 2160p و فعال بودن SSAA باز نکرده است.

با غیر فعال کردن SSAA اما به میانگینی بالاتر از 30 فریم و با قرار دادن تنظیمات گرافیکی روی حالت متوسط، به میانگین 33.4 فریم بر ثانیه دست پیدا می شود. بنابراین می توان تصور کرد که پلی استیشن پرو، Rise of the Tomb Raider را با رزولوشن خالص 2160p اما با المان های گرافیکی کمتر اجرا خواهد نمود.

علاوه بر این، استودیوی توسعه دهنده Crystal Dynamics می تواند بازی را با بالاترین تنظیمات ممکن روی رزولوشن 1080p رندر کند و سپس از تکنیک آپ-اسکیل، بهره ببرد. وقتی از بازی با رزولوشن 1920x1080 و SSAAx4 و نیز بزرگنمایی رزولوشن 100 درصدی (که به خوبی 4K را شبیه سازی می کند) تست بنچمارک گرفته شد، میانگین 33.9 فریم بر ثانیه به دست آمد.

Deus Ex: Mankind Divided

mankind_k7gp-w600

آخرین عنوانی که می توان با رزولوشن 4K مورد بررسی قرار داد، بازی علمی تخیلی Deus Ex: Mankind Divided است که اخیراً به بازار آمده. این بازی از منظر گرافیکی نیازمند سخت افزاری بسیار قدرتمند است و همین مسئله با یکبار تست بنچمارک بازی با بهترین تنظیمات و رزولوشن 4K مشخص می گردد؛ چرا که در این حالت، میانیگن 1.2 فریم بر ثانیه به دست می آید.

بله، درست خواندید؛ به بیان واضح تر بازی همانند یک اسلایدشو اجرا می شود. Mankind Divided به قدری چالش برانگیز است که حتی با کمترین تنظیمات گرافیکی روی رزولوشن 2160p، به فریمی بالاتر از 30 دست نمی یابید. تنها در صورتی می توان باور کرد بازی با رزولوشن خالص 4K روی پلی استیشن پرو به اجرا در خواهد آمد که سازندگان به شکلی فوق ماهرانه از رابط برنامه نویسی کنسول بهره گرفته باشند.

این بدان معناست که Mankind Divided به احتمال قریب به یقین، در حالت آپ-اسکیل اجرا می شود. روی رزولوشن 1440p، پی سی گیمینگ می تواند 31.3 فریم بر ثانیه را به صورت میانگین دریافت کند و این در حالی است که تنظیمات روی بالاترین حالت قرار گرفته اند اما آنتی آلیاسینگ خاموش شده است.

جمع بندی

ps4-playstation-pro-4k-w600

بعد از اتمام رویداد پلی استیشن میتینگ، شک و شبهه زیادی وجود داشت که آیا پلی استیشن پرو می تواند واقعاً از پس 4K گیمینگ برآید یا خیر. اگر این کنسول همانند پی سی گیمینگی که فراهم آمد بازی ها را اجرا کند، در پاسخ باید گفت بله، از پس اجرای بازی ها روی 4K بر می آید... اما به سختی. در حالی که بازی های کوچک تر با رزولوشن خالص2160p اجرا می شوند، احتمالاً باید منتظر آپ-اسکیل عناوین کلان بودجه و گرافیکی تر بود.

در نهایت باید یکبار دیگر خاطرنشان کرد که در این تست سعی شده محیط پلی استیشن 4 پرو به بهترین شکل شبیه سازی شود اما در هر صورت، لزوماً بدین معنا نیست که کنسول جدید سونی هم دقیقاً چنین عملکردی خواهد داشت. در واقع خیلی ساده اگر بگوییم، به بسیاری از فاکتورها مانند رابط برنامه نویسی پلی استیشن که بازی ها را به نسبت سخت افزار بهبود می بخشد دسترسی نداریم.

اما با درنظرگیری دانسته ها و قطعات سخت افزاری در دسترس، می توان حدس زد که پی سی گیمینگ مورد اشاره تقریباً با پرفورمنس پلی استیشن 4 پرو برابری می کند.تا به اینجای کار به نظر می رسد قدرت پردازشی پلی استیشن 4 پرو، با یک کامپیوتر اقتصادی گیمینگ برابری کرده و حتی قیمتی رقابتی تر نسبت به این سیستم دارد. اما برای دریافت پاسخ تمام پرسش ها باید تا ماه نوامبر و عرضه رسمی کنسول منتظر باقی ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Minerboy Mohammadian
    Minerboy Mohammadian | ۱۴ خرداد ۱۳۹۶

    پیسی کلا 200 دلار اختلاف داره. اما این دویست دلار جبران میشه. چچوری ؟ 1.کسی که پیسی میخره میدونه ضرر نخواهد کرد چون پیسی فقط واسه بازی نیست. میتونه هررر کار دیگه ای باهاش بکنه که کنسول نمیکنه.2. قیمت بازی ها حتی نسخه اروجینالش. ارزون تر در میاد. اگه شما برید تو استیم که فروشگاه بازی پیسی هستش با عوض کردن مانی ریجن روی روسیه میتونید قیمت بازی ها رو چهل درصد کاهش بدید. تخفیف های 20 در صدی هم روش! یعنی واقعا به مظر شما اینا ارزشش رو نداره؟؟ یه دوستی نوشته بودن ایا این کامپیوتر میتونه بازی های 6 سال بعد رو اجرا کنه ؟ آره! (تا حدودی) رزولیشن رو روی 1080 تنظیم کن و هر سال یه دونه المان گرافیکی رو low کن یا اصن حذف کن احت میاره.(همون کاری که سازنده های بازی رو پی اس4 میکنن!)

    در کل سونی 640 دلار خرج کنسول میکنه 200 دلار ارزون تر میده ولی 4برارشو از حلقومت میکشه بیرون.

    یادتون نره قطعات پی اس فور از فضا نیومده همون قطعه های پیسی هستن!

    ولی اگه به غیر از بازی کار دیگه نمیخواین بکنین همون کنسول بهتره. چون اگه فقط با کامپیوتر بازی کنین برای کامپیوتر پولی میدین که اصن نیازی ندارین.

  • mahmoodbayat
    mahmoodbayat | ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

    هرxboxیاplaystationممتشربشه به گردpcهم نمیرسه.شایدقیمت بالاباشه ولی ارزشش روکاملاداره

  • Enasiri725
    Enasiri725 | ۲۷ شهریور ۱۳۹۵

    قیمت مادربورد / سیستم خنک کننده / کیس / بلوری رام و از همه مهم تر موس و کیبورد هم حساب نشده تازه باید به اینها قیمت ویندوز ۱۰ اورجینال هم اضافه کرد که در نهایت با برچسب قیمتی بیش از ۱۰۰۰ دلار مواجه میشیم.


  • نیما
    نیما | ۲۷ شهریور ۱۳۹۵

    خرید پی سی گیمینگ خدایی اشتباهه
    من ایکس باکس ۳۶۰ دارم. اوایلی که خریده بودم ، هر بازی ای میومد خیلی راحت اجرا میکرد.
    جدیدا لپ تاپ گیمینگ گرفتم. بعضی بازی ها افت فریم شدید دارن. بیشتر بازی ها رو هم عمرا نمیشه با بالاترین تنظیمات بازی کرد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی