ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف جالب اخترشناسان ناسا در رابطه با قطب قرمز رنگ یکی از قمرهای سیاره پلوتو

فضاپیمای «افق نو» ناسا تا به امروز اطلاعات جالبی درباره قمر «کارن» (Charon) سیاره پلوتو به دست آورده که مشابه آن را پیشتر ندیده ایم. به نظر می رسد که نواحی قطبی این قمر، رنگی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

فضاپیمای «افق نو» ناسا تا به امروز اطلاعات جالبی درباره قمر «کارن» (Charon) سیاره پلوتو به دست آورده که مشابه آن را پیشتر ندیده ایم. به نظر می رسد که نواحی قطبی این قمر، رنگی قرمز مایل به قهوه ای به خود گرفته که محققان ناسا قادر به درک چگونگی بروز چنین اتفاقی نبودند. بنابراین این تیم، یک سال گذشته را صرف تحقیق و جمع آوری تصاویر بیشتر کرده و به نظر می رسد بالاخره به پاسخ های مد نظر خود دست یافته است.

به نظر می رسد که ناحیه قرمز رنگ قمر کارن، به دلیل فرار گاز متان از سیاره کوتوله پلوتو و یخ بستن آنها به وجود آمده است. مدیر تیم ناسا، سیاره پلوتو را به یک هنرمند گرافیتی تشبیه می کند که با پاشیدن رنگ روی کارن، منطقه ای قرمز رنگ به وسعت نیومکزیکو پدید آورده.

اگرچه منجمان ناسا شک کرده بودند که این پدیده ممکن است به گاز متان مربوط باشد، اما به توضیحی دقیق برای آن دست نیافته بودند. در مقام توضیح، سیاره پلوتو جاذبه بسیار ضعیفی دارد که امکان فرار اتمسفر را فراهم می آورد. در همین حال، نیروی گرانش قمر کارن به قدری قوی هست که گاز متان را به سمت خود بکشد. علاوه بر این، دمای کارن در دوران زمستانی می تواند به منفی 256 سانتی گراد برسد که هزاران سال به طول می انجامد.

جالب است بدانید که گاز متان هیچ رنگی ندارد اما در صورت قرار گرفتن در برابر تابش فرابنفش خورشید، تغییر حالت داده و ضمن گرفتن رنگ قرمز به خود، تبدیل به ماده ای دیگر به نام «تولین» می شود. تولین می تواند به مدار مغناطیسی سیارات چسبیده و حتی زمانی که دوران زمستانی به پایان رسیده، رنگ آن منقطه را برای همیشه به قرمز تغییر دهد. حالا تیم ناسا باور دارد که دیگر سیارات کوچک «کمربند کوپیر» نیز ممکن است با شرایط مشابهی مواجه شده و اتمسفرشان دستخوش تغییر شده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی