ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مقایسه مشخصات فنی و امکانات جک J5 در برابر چری آریزو 5

هنگامی که جک J5 وارد بازار شد را می توان زمان تحول نگرش در مورد خودرو های چینی دانست. ماشین فوق‌العاده ای نبود اما بهتر از محصولات قبلی خود را نشان داد. مشکلات موجود در ...

سید محمد سعید چاوشی
نوشته شده توسط سید محمد سعید چاوشی | ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

هنگامی که جک J5 وارد بازار شد را می توان زمان تحول نگرش در مورد خودرو های چینی دانست. ماشین فوق‌العاده ای نبود اما بهتر از محصولات قبلی خود را نشان داد.
مشکلات موجود در این خودرو هنوز معلوم نیست که بطور کامل بر طرف شده باشند اما هنگامی که مدل اتوماتیک این خودرو معرفی شد، خودرویی بر رقیب در رنج قیمت و تجهیزات خود بود.

chery_arrizo_5_3

حال با گذشت زمان، شرکت مدیران خودرو رقیب جدی را برای گرفتن بازار از دست J5 وارد بازار کرده است که آریزو 5 لاکچری نام دارد.

ارزان تر بودن جک (62 میلیون 710 هزار تومان) نسبت به نسخه فول چری آریزو 5 لاکچری (حدود 74 میلیون تومان) کفه ترازو را به سمت جک سنگین می کند،  اما پرسش این تفاوت قیمت برای چری آریزو 5 ارزش پرداخت دارد یا نه؟
jac-j5_crop_600x400
jac-j5-vs-arizo5-6_crop_600x400

طراحی بدنه و مشخصات ظاهری

هنگامی که به آریزو 5 لاکچری نگاه می کنید اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند این است که چینی ها پیشرفت فوق العاده ای را تا به اینجای کار داشته اند، هرچند که آریزو 5 در مجموع شبیه به برخی مدل های کیا، هیوندای و حتی دوج به نظر می رسد.

در خصوص J5 نیز هنگامی که وارد بازار شد طراحی آن به گونه ای بود که مشتریان را به خود جلب می کرد. پس از گذشت دو سال نیز، طراحی ملایم آن هنوز هم زیبا و کم نقص جلوه می کند.

jac-j5-sedan-09_crop_600x400
با این حال در مجموع می توان آریزو 5 را برنده این مقایسه در زمینه طراحی خارجی عنوان کرد چرا که جلوه ای مدرن از یک سدان اسپرت و هماهنگ را ارائه می دهد و در این زمینه از طراحی نسبتا قدیمی جک J5 پیشی می گیرد.

طراحی داخلی و آپشن های رفاهی جک J5 و چری آریزو 5

فضای داخلی جک از نظر مصرف کنندگان دلنشین و مناسب است. سبک طراحی ساده و دلنشین با خطوط طراحی ملایمی که در آن به کار رفته است زیباست، اما در طراحی دریچه های گرد و چند ضلعی مربوط به تهویه مطبوع تناسب چندانی دیده نمی شود.

همچنین، در بخش اپشن ها جک امیدوار کننده تر ظاهر شده است که می توان به سیستم تهویه خودکار، سانروف و تودوزی چرم که در آریزو از انها محروم هستید اشاره کرد.

فضای کابین و بخصوص فضای پای سرنشینان عقب را از مزیت های مهم این خودرو می توان دانست. فضای صندوق عقب نیز به اندازه کافی جادار و بزرگ است.

jac-j5-vs-arizo5_crop_600x400
در داخل آریزو 5 با توجه به خطوط طراحی شکسته و اتصالات به کار رفته در ان حس مدرن تری به سرنشینان القا می شود. در کل پایه و اساس طراحی داخلی آریزو 5 برتری قابل ملاحظه ای نسبت به جک دارد اما کیفیت متریال داخل کابین جک حتی علیرغم قیمت کمتر خودرو، مناسب تر به نظر می رسد.

در بخش آپشن ها آریزو در دو تیپ اسپرت و لاکچری ارائه می شود که در نسخه ارزان تر که با جک اختلاف قیمتی کمتری دارد،  باید به نبود کروز کنترل، سانروف، تو دوزی چرم و غیره اشاره کرد.

jac-j5-vs-arizo5-8_crop_600x400

مشخصات فنی و هندلینگ جک J5 و چری آریزو 5

علیرغم اینکه ابعاد آریزو 5 از جک مقداری کوچکتر است اما باز هم 32 کیلوگرم سنگین تر است این در حالی است که در مقایسه نسخه های اتوماتیک، آریزو با یک موتور 1.5 لیتری با 116 اسب بخار از طریق یک جعبه دنده CVT به حرکت در می آید و در مورد جک نیز یک موتور 1.8 لیتری با قدرت 140 اسب بخار به وسیله یک جعبه دنده اتوماتیک 4 سرعته انجام این وظیفه را بر عهده دارد.

با وجود اینکه جعبه دنده جک مقداری تنبل و ضعیف عمل می کند، عملکرد فنی دو خودرو تفاوت چندان بارزی با یکدیگر ندارد و هر دو از نظر شتاب گیری صفر تا صد در محدوده 15 الی 18 ثانیه قرار می گیرند که رقم جالب توجهی برای سدان های خانوادگی به حساب نمی آید، همچنین جک J5 می تواند به سبب تکنولوژی نسبتا قدیمی گیربکس، پر مصرف تر از چری آریزو 5 ظاهر شود.

jac-j5-004_crop_600x400

البته مشکل کُندی گیربکس جک را می توان با یک اپدیت TCU که به شکل رایگان در نمایندگی های کرمان موتور انجام می شود، تا حدودی بر طرف کرد.
در بخش هندلینگ هر دو خودرو قابل قبول ظاهر می شوند اما آریزو فنربندی ساده تری برای محور عقب دارد که البته در نسخه فول به واسطه وجود ESP، ضعف هندلینگ برطرف شده است اما نسخه های فاقد ESP در مجموع ممکن است چسبندگی کمتری نسبت به جک J5 داشته باشند.

نکته جالب تر آنکه در صورت مقایسه نسخه های دستی بازهم شاهد اختلاف قیمت حدود 10 میلیونی جک J5 دستی در برابر آریزو 5 دستی خواهید بود که به ترتیب با قیمت حدودی 52 و 62 میلیون تومان ارائه می شوند.

اما نسخه دستی جک J5 برخلاف مدل اتوماتیک به موتور 1.5 لیتری 105 اسب بخاری مجهز است و از این نظر اختلاف قابل توجهی با موتور 1.5 لیتری آریزو ندارد، بنابراین با توجه به 5 سرعته بودن گیربکس هر دو خودرو (در نسخه دستی)، رقابت عملکردی در شتاب و سرعت بسیار تنگاتنگ می شود.
jac-j5-vs-arizo5-5_crop_600x400

با توجه به کاتالوگ های منتشر شده از سوی دو شرکت، ایمنی هر دو خودرو در سطح نسبتا خوبی قرار دارند. جک J5 پنج ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی تصادفات چین C NCAP دریافت کرده اما چری در عوض مدعی کسب 5 ستاره ایمنی است که البته هنوز به آزمایش گذاشته نشده است.

از طرف دیگر با توجه به وجود سامانه ارزشمند ESP در نسخه فول، می توان در مجموع آریزو 5 را ایمن تر از جک J5 توصیف کرد.

chery_arrizo_5_5

همچنین چری آریزو 5 با گارانتی 5 ساله و 150 هزار کیلومتر کارکرد ارائه می شود اما جک j5 از گارانتی 2 ساله برخوردار است، با این حساب می توان تخمین زد که با توجه به مصرف کمتر آریزو 5، نگهداری این خودرو در بلند مدت کم هزینه تر از جک جی 5 تمام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • sahand Ashrafi
    sahand Ashrafi | ۱ فروردین ۱۳۹۶

    من خودم ام وی ام 315 دارم خیلی هم ازش راضیم واونایی هم که میگن تومحدوده قیمت 40میلیون پژوپارس بهتره کاملا در اشتباها چون 315 نه مصرف بنزین پارس رو داره ونه پارس قدرت بخاری 315 و کولرشو چون من خودم با کولر روشن تو تابستون همه جا میرم وخیلی هم راضیم چون حتی با کولر روشن هم تو سربالایی کم نمیاره

  • sahand Ashrafi
    sahand Ashrafi | ۱ فروردین ۱۳۹۶

    من خودم ام وی ام 315 دارم خیلی هم از راضیم و اونایی که میگن تو محدوده 40 میلیون پ

  • rezadch
    rezadch | ۲ آذر ۱۳۹۵

    با سلام خدمت همه دوستان من خودروی اریزو5 رو خریداری کردم واقعا زیبا و راحته بسیار عملکرد خوبی توی جاده داره هم توی جنوب کشور باهاش رانندگی کردم هم به تازگی در مناطق سرد سیر یه سفر داشتم بسیار عملکرد خوبی داشته من که از این ماشین راضی هستم

  • soheil abbasi
    soheil abbasi | ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

    آریزو قشنگ تره

  • Hamed Heidary
    Hamed Heidary | ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

    نویسنده عزیز گارانتی جی 5 دو ساله هست و 5 ستاره ایمنی دارد. شتاب این خودرو در شرایط معمولی بنزین و خیابانهای ایران 11 الی 12 ثانیه است و همچنین شتاب ثانویه بسیار مناسب تری دارد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی