ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

نگاهی بر قابلیت های Wire؛ پیام رسانی امن و سریع برای رایانه و تلفن های هوشمند

در این که کدام اپلیکیشن ایده آل ترین و محبوب ترین پیام رسان نزد ایرانی هاست هیچ بحثی وجود ندارد. تلگرام این روزها به جزء جدایی ناپذیر زندگی هموطنان ما تبدیل شده و آنقدر در برآورده کردن انتظارات عالی بوده که ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

در این که کدام اپلیکیشن ایده آل ترین و محبوب ترین پیام رسان نزد ایرانی هاست هیچ بحثی وجود ندارد. تلگرام این روزها به جزء جدایی ناپذیر زندگی هموطنان ما تبدیل شده و آنقدر در برآورده کردن انتظارات عالی بوده که به سختی می توان رقیب دیگری را برایش متصور شد.

اما بگذارید سوالی از شما بپرسیم، آیا با وجود این عملکرد عالی می توانید تلگرام را پیام رسانی کامل و بی نقص بدانید؟ مسلما خیر؛ هیچ چیز کامل و عاری از عیب نیست. اگر از اپلیکیشن پیام رسان تان تماس های ویدئویی و صوتی امن را بخواهید، خوب می دانید که تلگرام پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود.

حتی با وجود اتفاقات گوناگونی که طی ماه های اخیر برای این اپلیکیشن افتاد می توان گفت که تلگرام تقریبا جایگاه سابقش از منظر امنیتی را هم میان کاربران ایرانی از دست داده است. بنابراین اینجا سوالی پیش می آید: چرا باید برای پیام رسانی صرفا به تلگرام متکی بود و گزینه های دیگر را نادیده گرفت؟

امروز قصد داریم تا قابلیت های یکی از این "گزینه های دیگر" را با هم از نظر بگذرانیم؛ پیام رسان سوئیسی و امن Wire (وایر) که هم از منظر امنیتی و هم بعضی امکانات می تواند گزینه مناسب تری از تلگرام برای پیام رسانی محسوب شود.

3039320-poster-p-1-meet-wire-the-communications-app-backed-by-a-skype-co-founder-w600
به پیام رسان امن وایر تقریبا در هر گجت متصل به اینترنتی می توانید دسترسی داشته باشید.

با فرض آنکه تا کنون از وایر استفاده نکرده اید، بد نیست پیش از پرداخت به قابلیت های آن نگاه مختصری بر فرآیند توسعه اش داشته باشیم. وایر ساخته جمعی از توسعه دهندگان سابق اسکایپ است که در اواخر سال 2014 با هدف ایجاد بستری امن و رمزنگاری شده برای پیام رسانی آن را در پلتفرم های موبایل و دسکتاپ منتشر کردند.

اواخر سال 2015 بود که تیم وایر رمزنگاری را به مکالمات ویدئویی اپلیکیشن هم گسترش داد، اما تغییری که بیشترین توجهات را به سمت آن معطوف کرد اوایل سال جاری اتفاق افتاد.

سازنده اپ اعلام کرد که از ماه مارس امسال به بعد نه تنها پیام های میان کاربر و سرورهای کمپانی، بلکه کلیه پیام های جریان ترافیک این پیام رسان با الگوریتم های رمزنگاری قدرتمند و به شیوه سرتاسری محافظت خواهند شد.

اگر پیام رسان Duo گوگل و واتس اپ فیسبوک را به عنوان رقبای اصلی وایر در نظر بگیریم، هیچ کدام از این سه به جز وایر امکان برقراری تماس های تلفنی، ویدئویی و مکالمات متنی رمزنگاری شده را به طور یکجا به کاربر نمی دهند.

با این اوصاف و با توجه به آنکه تا کنون گزارش خاصی مبنی بر هک شدن وایر منتشر نشده، می توانیم آن را یکی از امن ترین پیام رسان های حال حاضر دنیا برای موبایل و دسکتاپ بدانیم.

Wire 1-w600
مینیمال، شیک و کاربرپسند. با امکانات خوب شخصی سازی و پشتیبانی از ژست های حرکتی بعید است که به این راحتی ها از کار در محیط وایر دلزده شوید.

اما امنیت تنها خصوصیت برجسته پیام رسان وایر نیست. رابط کاربری مدرن و مینیمال و قابلیت های متنوع پیام رسانی آن هم می توانند دلایل خوبی برای استفاده تان از این اپلیکیشن باشند. تیم وایر از همان اولین نسخه، با دیدگاهی مینیمالیستی رابط کاربری اپلیکیشن را طراحی کرده و موفق به ایجاد محیطی خلوت و در عین حال زیبا شده که هیچ آیتم اضافی و شلوغ کننده ای در آن نمی بینید.

این رابط کاربری با تعیین تم رنگی و تصویر پس زمینه قابل شخصی سازی است، و برای آنکه شب ها فشار کمتری بر چشمانتان وارد شود حالت شب هم برای پس زمینه آن در نظر گرفته شده. امکان جابجایی با سوایپ میان مکالمات و صفحه مخاطبین هم گزینه دیگری است تا از کار در محیط وایر لذت ببرید.

امکانات وایر در پیام رسانی متنی هم عالی هستند. می توانید متن های ارسالی تان را ویرایش کنید، و حتی به طور کامل از سرورهای اپلیکیشن حذف نمایید. با وایر امکان ارسال نقاشی، تصاویر گیف، انواع فایل (عکس و ویدئو و متفرقه) و پیام های صوتی را هم در اختیار دارید.

Wire 2-w600
امکان کشیدن نقاشی و ویرایش و حذف پیام ها، از مهم ترین قابلیت های وایر در چت های متنی هستند.

یک خصوصیت خوب وایر که آن را دوست داشتیم، آزادی عملی است که در پیام های صوتی به شما می دهد. بر خلاف تلگرام در وایر نیازی نیست که برای ضبط انگشت تان را روی دکمه مخصوص آن نگه دارید، بلکه یک اشاره برای شروع ضبط کافیست. نکته جالب اینکه پس از اتمام ضبط می توانید صدایتان را با اعمال افکت های خنده دار تغییر داده و آن وقت به مخاطب تان بفرستید.

Wire 3-w600
برای ارسال پیام صوتی لازم نیست انگشت تان را روی دکمه ضبط نگه دارید، و ضمنا مجبور نیستید که صدای واقعی تان را برای شخص مقابل ارسال کنید!

از ویژگی های خوب دیگر وایر در چت متنی هم ارسال موقعیت جغرافیایی، پیش نمایش لینک ها، اشتراک گذاری و پخش مستقیم ویدئوهای یوتوب و قابلیت کوچک اما کارآمدی به نام Ping هستند. پینگ در حکم Buzz برای یاهو مسنجر عمل می کند، یک صدای تیز و کوتاه برای آنکه حواس دوست تان در حین مکالمه را متوجه خود کنید.

اگر طرفدار مکالمات گروهی هستید، وایر امکان ساخت گروه هایی تا سقف 128 نفر را به شما داده که کلیه محتوای رد و بدل شده در آن رمزنگاری می شوند. هر چیزی که اعضای گروه به اشتراک بگذارند را می توان لایک کرد، و ضمنا در حافظه موبایل ذخیره نمود.

Wire 4-w600
حالت شب گزینه خوبیست تا در هنگام کار با وایر در نور کم، چشمانتان را از آسیب حفظ کنید.

اما یکی از مهم ترین قابلیت های وایر، مکالمات صوتی و ویدئویی آن هستند. به لطف سرورهای قدرتمند اپلیکیشن کیفیت صدا و تصویر در مکالمات وایر بسیار بالاست و با توجه به آنکه سرورهای آن به نسبت رقبای دیگری چون واتس اپ و اسکایپ خلوت تر هستند، کمتر با تأخیر و کندی مواجه می شوید. در حالت گروهی هم قادرید تا ده نفر به طور همزمان یک کنفرانس ویدئویی رمزنگاری شده را به راه بیندازید.

Wire 5-w600
کلیه مکالمات صوتی و ویدئویی وایر رایگان و رمزنگاری شده هستند.

وایر برای ارائه امکاناتی که گفتیم هیچ هزینه ای از شما طلب نمی کند. مدل درآمدزایی این اپلیکیشن بر پایه تبلیغات نیست، هر چند تیم سازنده اعلام کرده که به زودی محتوای قابل خرید با پرداخت درون برنامه ای را به آن اضافه می کند. با این وجود در حال حاضر استفاده از وایر کاملا رایگان است و احتمالا قابلیت های مهم آن هم برای همیشه رایگان باقی خواهند ماند.

این پیام رسان علاوه بر نسخه های iOS و اندروید، نسخه های مک و ویندوز و تحت وب هم دارد که همگی با سرعت خوبی با یکدیگر همگام سازی می شوند. برای دانلود نسخه های دسکتاپ وایر می توانید همین حالا به وبسایت رسمی این پیام رسان مراجعه کنید.

وایر شاید در حال حاضر ویژگی های خوبی مثل استیکر، کانال و سوپرگروه تلگرام را نداشته باشد، اما با توجه به آپدیت های مستمر آن طی ماه های اخیر می توان انتظار داشت که رفته رفته قابلیت های بیشتر و کاربردی تری به آن اضافه شود.

این روزها چت بات ها برگ برنده اپ های پیام رسان برای به رسیدن به موفقیت هستند که در وایر هم پشتیبانی می شوند، بنابراین در آینده می توانیم انتظار قابلیت های هیجان انگیزتری را نیز در این پیام رسان خوب و ایده آل داشته باشیم.

با خصوصیاتی که گفتیم، آیا حاضر به استفاده از وایر به عنوان پیام رسان روزمره تان هستید؟ فکر می کنید وایر می تواند جایگزین کاملی برای تلگرام و واتس اپ باشد، یا آن را صرفا در حکم یک پیام رسان مکمل برای پیام رسان های دیگری که در موبایل تان نصب کرده اید می بینید؟ منتظر نظرات و تجربیات ارزشمند شما هستیم.

به روز رسانی: نسخه 2.20.293 وایر برای پلتفرم های iOS و اندروید منتشر شد. از جمله مهم ترین قابلیت های این نسخه می توان به «پیام های زمان دار» اشاره کرد که طی مدت زمان مشخصی پس از ارسال به طور خودکار از سرورهای اپلیکیشن حذف می شوند.

Wire - Private Messenger

Wire - Private Messenger

سازنده: Wire Swiss GmbH قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS، اندروید، مک و ویندوز حجم: 88.3 / 18 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Zahra Alaie
    Zahra Alaie | ۵ اسفند ۱۳۹۵

    چه جوری میشه فهمید مخاطبین ما انلاین هستند؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی