ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

بررسی دیجیاتو: iOS 10؛ نگاهی به درون

طراحی iOS چند سالی بدون تغییر عمده باقی مانده بود تا اینکه اپل، سرانجام در سال 2013 با عرضه ی iOS 7 جسارت به خرج داد و تغییرات قابل توجهی در سیستم عامل موبایل خود ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

طراحی iOS چند سالی بدون تغییر عمده باقی مانده بود تا اینکه اپل، سرانجام در سال 2013 با عرضه ی iOS 7 جسارت به خرج داد و تغییرات قابل توجهی در سیستم عامل موبایل خود به وجود آورد، تا دستیابی به کارایی و امکانات بیشتر امکان پذیر باشد.

این شرکت یکسال بعد در iOS 8 درب ها را به سوی توسعه دهندگان باز کرد و از یک زبان برنامه نویسی تازه برای این منظور رونمایی به عمل آورد، تا نشان دهد به توانایی توسعه دهندگان ایمان دارد و حاضر است بخش های اصلی سیستم عامل موبایل خود را، برای افزایش کارایی و بهبود، در اختیار آنها قرار دهد.

در iOS 9 اما عمده ترین تغییرات برای آیپد در نظر گرفته شده بودند و عملاً می توان گفت اپل در این نسخه از سیستم عامل خود، سرانجام تصمیم گرفته بود روی افزایش قابلیت های نرم افزاری دستگاهی تمرکز کند که تنها 10 درصد درآمد این شرکت را تشکیل می دهد.

حالا در iOS 10، بار دیگر نوبت به آیفون رسیده و این نسخه بیش از هرچیز روی افزایش کارایی و قابلیت های تلفن هوشمند اپل تمرکز دارد. این در حالی است که بسیاری انتظار داشتند با رسیدن به عدد 10، همانطور که در OSX هم شاهد بودیم، طراحی سیستم عامل بار دیگر دستخوش تغییر شود.

برخی دیگر اعتقاد داشتند اپل سالها اصرار کرده آیپد در آینده جایگزین کامپیوترهای شخصی می شود و سرانجام در نهمین نسخه تمرکز خود را بر این دستگاه قرار داده است، بر همین اساس در نسخه ی 10 هم تمرکز بر قابلیت های آیپد خواهد بود.

اما در نهایت هیچکدام از این اتفاق ها رخ نداد؛ طراحی iOS 10 دگرگون نشده و ویژگی چشمگیری هم به شکل اختصاصی برای آیپد در نظر گرفته نشده است.

این البته به معنای عدم بهبود نسخه ی جدید نیست و در iOS 10 تغییرات متفاوتی اتفاق افتاده که تجربه کاربری آن را بهتر خواهد کرد، اما باید بگوییم این بار کاربران آیفون هستند که بیش از هرکس، پس از بروزرسانی تلفن هوشمند خود به آخرین نسخه، از ویژگی های جدید احساس رضایت خواهند کرد.

پیشتر نگاه نزدیک ویدیویی دیجیاتو به امکانات جدید iOS 10 را مشاهده کردید، حالا از شما دعوت می کنیم با بررسی کامل این نسخه از سیستم عامل موبایل اپل همراه باشید.

صفحه ی قفل

iOS-10-Lock-screen-Press-home-to-unlock-image-003-w600

هرچند ظاهر کلی سیستم عامل اپل بدون تغییر باقی مانده، اما بلافاصله پس از بروزرسانی کردن ابزار خود به iOS 10، مشاهده خواهید کرد که عملکرد صفحه ی قفل دستگاه در این نسخه متفاوت است و شرکت ساکن کوپرتینو روش همیشگی Slide to Unlock را کنار گذاشته است.

در نسخه ی جدید، قفل دستگاه به جای اسلاید کردن، با فشردن دکمه ی هوم باز می شود. منطق اپل این بوده که کاربر برای ورود به صفحه ی قفل انگشت خود را روی دکمه ی دستگاه قرار داده، پس بهتر است لازم نباشد برای عبور از صفحه ی قفل، انگشت خود را جابجا کرده و روی نمایشگر دستگاه اسلاید کند.

حتی اگر ابزار شما به حسگر اثر انگشت مجهز باشد هم لازم است برای باز کردن قفل دکمه ی هوم را به سمت پایین فشار دهید، مگر اینکه به آدرس زیر رفته و گزینه ی «Rest Finger «to Open را فعال نمایید: Settings > General > Accessibility > Home Button

nwwetfrxrkcgxf6g57m4

البته تغییر جدید به این معنا نیست که اسلاید به کلی از صفحه ی قفل کنار گذاشته شده باشد. حالا دیگر اگر لاک اسکرین از هر جای صفحه را به سمت راست سوایپ کنید، به بخش دوربین انتقال پیدا می کنید.

پیشتر برای این کار لازم بود از گوشه ی پایین سمت راست صفحه، آیکون دوربین را به سمت مرکز تصویر سوایپ کنید. حالا راه حل جدید ساده تر به حساب می آید و احتمال کمتری وجود دارد که آیکون کوچک دوربین را به درستی سوایپ نکنید و یک موقعیت عالی برای ثبت عکس را از دست بدهید.

iOS-10-Lock-screen-camera-slide-over-iPhone-screenshot-002-w600

با سوایپ کردن به سمت چپ بخش جدید ویجت های لاک اسکرین ظاهر خواهد شد. در این بخش می توانید ویجت های مختلفی را برای نمایش اطلاعات متنوع اضافه کنید، از تقویم، وضعیت آب و هوا و اخبار گرفته تا اپلیکیشن های پیشنهادی سیری و حتی ویجت های سوم شخص که به مرور تعدادشان افزایش خواهد یافت.

homescreen-swiping-to-widdgets-screen

در بالای این قسمت هم کادری برای جستجو در حافظه ی داخلی (یا اینترنت) در نظر گرفته شده که پیشتر برای دسترسی به آن، لازم بود روی صفحه ی خانگی به سمت پایین سوایپ کنید.

iOS-10-lockscreen

یک قابلیت جدید دیگر در این بخش هم گزینه ی Raise to Wake به حساب می آید که با برداشتن ابزار موبایل نمایشگر را برای نمایش آخرین نوتیفیکیشن ها روشن می کند، اما این قابلیت بر اساس چیپ حرکتی عمل می کند که در آیفون تعبیه شده و در آیپد های فعلی وجود ندارد.

Control Center یا مرکز کنترل

img_3156-w600

پس از باز کردن صفحه ی قفل، اگر در صفحه ی خانگی از پایین به سمت بالا سوایپ کنید، به نظر نمی رسد تغییر خاصی در بخش کنترل سنتر اتفاق افتاده باشد، اما کافی است یکبار به سمت چپ سوایپ کنید تا با تغییرات این قسمت آشنا شوید.

ios-10-control-center-w600

مرکز کنترل iOS 10 حالا به بخش های مجزا تقسیم شده که با سوایپ کردن می توانید به هر کدام دسترسی داشته باشید؛ راه حلی که این بخش را از فشردگی بیش از حد نجات می دهد.

ios10-control-center-w600

اولین کارت یا صفحه در این بخش به کنترل جمله وای-فای، بلوتوث، بلندی صدا، شیفت شب، Air Drop، ورود به بخش دوربین و موارد دیگر اختصاص دارد که عموماً مشابه قبل هستند.

اما در این نسخه برای کنترل عملکرد پخش موسیقی لازم است به کارت بعدی سوایپ کنید و در نهایت به یک سوایپ دیگر به قسمت مربوط به لوازم جانبی می رسید که با استفاده از آن می توانید ابزارهای هوشمند متصل به ابزار موبایل خود را کنترل کنید.

8-w600

انتقال بخش کنترل موسیقی هرچند باعث شده دسترسی به این قسمت در دو مرحله انجام گیرد، اما در عوض می توانید با استفاده از مرکز کنترل و بدون نیاز به باز کردن اپلیکیشن موسیقی، آهنگ در حال پخش را عقب یا جلوتر برده و به ثانیه ی مورد نظر خود بروید.

در نهایت بد نیست اشاره کنیم که با وجود بهبودهای انجام گرفته، امکان شخصی سازی مرکز کنترل وجود ندارد و برخی کارکردهای ساده هم هنوز برای این قسمت در نظر گرفته نشده اند، از جمله اینکه نام شبکه ی وای-فای که به آن متصل هستید، مثل اندروید، به سادگی در کنار آیکون مربوط به خاموش و روشن کردن آن قابل مشاهده باشد.

اما با افزایش کارایی این قسمت بدون تردید نیاز کمتری برای مراجعه به بخش تنظیمات وجود خواهد داشت، در نتیجه می توانید درصد زیادی از امور روزمره ی خود را از طریق کنترل سنتر به انجام برسانید و این موضوع تجربه ی کاربری سیستم عامل موبایل اپل را دلچسب تر می کند.

بخش نوتیفیکیشن ها

یکی دیگر از عمده ترین تغییرات iOS 10 به بخش نوتیفیکیشن ها مربوط می شود که کارایی این قسمت را به شکل قابل توجهی بهبود داده است. حالا دیگر نوتیفیکیشن ها به شکل کادرهایی جدا از هم (مشابه ویجت های لاک اسکرین) نمایش داده می شوند و امکان تعامل با آنها نیز در نظر گرفته شده است.

برای مثال هنگام دریافت یک پیام در شبکه های اجتماعی، می توانید با استفاده از همان نوتیفیکیشن دریافتی پیام را پاسخ دهید، بدون آنکه نیاز باشد اپلیکیشن دیگری را باز کنید.

این کار در آیفون به راحتی و با استفاده از تاچ سه بعدی نمایشگر (فشار دادن انگشت روی صفحه نمایش) انجام می گیرد، اما در ابزارهایی که به این قابلیت مجهز نیستند، می توانید نوتیفیکیشن را سوایپ کنید تا گزینه های مخفی ظاهر شده و امکان تعامل با نوتیفیکیشن وجود داشته باشد.

vfodurtcx0768i4zp0jd

این قابلیت ضمناً تنها به نوتیفیکیشن اپلیکیشن های پیام رسان محدود نیست و کارکردهای متنوعی را شامل می شود، از جمله اینکه می توانید هنگام منشن شدن در یک توییت، با استفاده از نوتیفیکیشن دریافتی توییت را لایک زده یا حتی ریتوییت کنید.

2016-09-08-130521-w600
نحوه ی نمایش نوتیفیکیشن ها و گزینه های تعامل با آنها در آیپد
2016-09-08-135411-w600
نحوه ی نمایش نوتیفیکیشن ها و گزینه های تعامل با آنها در آیفون

با اضافه شدن این قابلیت جدید، حالا دیگر می توان گفت نوتیفیکیشن ها در iOS 10 نه تنها از نظر ظاهری شباهت زیادی به ویجت های لاک اسکرین دارند، بلکه از نظر عملکرد هم فراتر نوتیفیکیشن صرف هستند و می توان آنها را ویجت هایی ابتدایی به حساب آورد.

نوتیفیکیشن ها در iOS عملاً ویجت هایی ساده به حساب می آیند

این موضوع تجربه کاربری دستگاه را هم به شکل محسوسی بهبود می بخشد، چرا که در حال انجام هرکاری باشید، یک پیام یا نوتیفیکیشن روی صفحه ظاهر شده و شما به سادگی با استفاده از گزینه های موجود تصمیم لازم را در مورد آن اجرا می کنید و سپس به کار پیشین خود ادامه می دهید، بدون اینکه نیاز باشد اپلیکیشن دیگری را باز کنید.

سیری

هرچند سیری برای ساده تر کردن زندگی ما ساخته شده، اما ایرادات زیادی دارد که باعث می شود عطای استفاده از آن را به لقایش ببخشید، از جمله اینکه بسیاری مواقع دستورات شما را به درسی متوجه نمی شود و قابلیت هایش هم آنقدری گسترده نیست که انتظار دارید.

حالا اپل برای رفع حداقل بخشی از این نقایص، همزمان با انتشار iOS 10 تصمیم گرفته دسترسی به سیری را برای توسعه دهندگان سوم شخص امکان پذیر باشد تا این افراد قادر باشند قابلیت های مورد نظر خود را به دستیار صوتی اپل اضافه نمایند.

IOS10 (6)-w600

برای مثال فرض کنید به سادگی قادر باشید با یک دستور صوتی به سیری، با استفاده از اپلیکیشن های سوم شخص تاکسی سفارش دهید یا هر قابلیت دیگری که امکان دارد به ذهن یک توسعه دهنده سوم شخص برسد.

کارایی سیری حالا نامحدود به نظر می رسد

اما تا آن زمان، می توانید قابلیت های فعلی اضافه شده به دستیار دیجیتالی اپل را مورد استفاده قرار دهید. سیری حالا هنگام تایپ کردن شما در بالای کیبورد گزینه های مختلفی را در دسترس قرار می دهد.

برای مثال اگر کسی در اپلیکیشن Messages از شما بپرسد کجا هستید، سیری این موضوع را متوجه می شود و وقتی کیبورد را برای پاسخ دادن باز کنید یک گزینه در بالای آن وجود دارد که با فشار دادنش، به سادگی موقعیت مکانی شما برای مخاطب ارسال خواهد شد.

تاچ سه بعدی

هرچند تاچ سه بعدی در ابتدا با جار و جنال زیادی معرفی شد، اما آنقدری که به نظر می رسید در دنیای واقعی کاربرد نداشت و به همین دلیل کاربران بسیاری از اساس فراموش کردند ابزار موبایل آنها به چنین قابلیتی مجهز است.

حالا اپل در iOS 10 تصمیم گرفته کارایی تاچ سه بعدی را افزایش دهد و پتانسیل های آن را تا جای ممکن در سیستم عامل خود مورد استفاده قرار دهد. حالا تقریباً هر جای نمایشگر که انگشت خود را فشار دهید، گزینه های تاچ سه بعدی ظاهر خواهند شد.

control-center-3d-touch-ios-10-w600

برای مثال اگر روی علامت X در بخش نوتیفیکیشن ها فشار دهید، گزینه ی پاک کردن یکجای آنها نمایش داده می شود. حتی در کنترل سنتر هم می توانید روی آیکون های موجود فشار دهید تا گزینه های مختلفی ظاهر شود، از جمله علامت چراغ قوه که با فشردنش 3 گزینه برای انتخاب میزان روشنایی نور فلش ظاهر خواهد شد.

IOS10 (1)-w600

این موضوع حتی در مورد بخش ویجت های صفحه ی قفل هم صدق می کند، مثلاً اگر انگشت خود را روی ویجت News فشار دهید، می توانید بدون نیاز به نگاهی سریع به آخرین اخبار داشته باشید.

همانطور که کلیک راست کردن در کامپیوترهای دسکتاپ کاربرد زیادی دارد، تاچ سه بعدی هم پتانسیل زیادی دارد که تجربه کاربری ابزارهای موبایل را افزایش دهد.

اپل حالا بدون تردید در همین مسیر قرار گرفته و می توان پیشبینی کرد که تاچ سه بعدی به زودی تبدیل شود به یکی از عمده ترین نقاط تمایز تجربه کاربری آیفون با تلفن های هوشمند دیگر.

تنها انتقادی که در این میان وجود دارد این است که کارکردهای تاچ سه بعدی در هر قسمت از iOS تا حدی مبهم است و احتمالاً مدتی طول خواهد کشید تا تمام آنها را کشف کنید و مورد استفاده قرار دهید.

Messages

در بسیاری از سیستم عامل ها اپلیکیشن های پیش فرض متنوعی برای کارکردهای متفاوت وجود دارند، اما کاربران عموماً نرم افزارهای سوم شخص را به دلیل امکانات بیشتر به آنها ترجیح می دهند.

اپل هم به درستی این نکته را دریافته و در iOS 10 تمرکز زیادی روی این موضوع داشته که امکانات و جذابیت اپلیکیشن های مقیم سیستم عامل خود را بهبود بخشد تا کاربران دلایل کمتری برای جایگزین کردن آنها با نرم افزار های سوم شخص داشته باشند.

بخش زیادی از تمرکز این شرکت در iOS 10 روی اپلیکیشن Messages بوده و بر همین اساس نرم افزار پیام رسان اپل حالا دیگر بسیار جذاب به حساب می آید و سرانجام به قابلیت های مورد نیاز برای رقابت با واتسپ، فیسبوک، تلگرام و موارد مشابه مجهز شده است.

پیام رسان اپل حالا دیگر از قابلیت های جذاب رقابت با اپلیکیشن های مشابه و سرگرم سازی کاربران برخوردار است

این نرم افزار در نسخه ی جدید سریعتر از همیشه عمل می کند، هنگام دریافت لینک پیش نمایشی از آن را به شما نمایش می دهد و از اضافه شدن افزونه های سوم شخص پشتیبانی می کند، تا امکان توسعه ی قابلیت های بی پایان توسط توسعه دهندگان برایش وجود داشته باشد.

اپلیکیشن پیام رسان اپل دیگر آن نرم افزار مینیمال و خلوت گذشته نیست و حالا کاربران می توانند آن را علاوه بر گپ زدن صرف، برای سرگرم شدن نیز مورد استفاده قرار دهند.

با وجود قابلیت های جدید، روش های بسیار متنوعی برای ارسال پیام در اختیار دارید و دیگر هرگز برای چت کردن با دوستان به متن ساده بسنده نخواهید کرد. ساده ترین قابلیت جدیدی که به اپلیکیشن Messages اضافه شده این است که می توانید مثل تلگرام برای کاربران دیگر فایل GIF یا استیکرهای گرافیکی ارسال کنید.

How-to-download-iOS-10-how-to-sign-up-to-iOS-10-public-beta-download-iOS-10-public-beta-how-to-install-iOS-10-public-beta-iOS-10-601641

در نسخه ی جدید به سادگی می توانید با افقی کردن دستگاه، متن پیام خود را به شکل دست نویس روی صفحه نوشته و ارسال نمایید.

ios-10-messages-handwritten-notes

علاوه با انتخاب هر یک از پیام ها، گزینه های گرافیکی از جمله لایک، قلب، علامت تعجب و موارد دیگر ظاهر می شود که با انتخاب هر یک می توانید به آن پیام خاص واکنش نشان دهید.

Messages-tapback

بد نیست بدانید در نسخه ی جدید حتی امکان تغییر حباب یا کادری که متن چت درون آن ارسال می شود نیز برای کارگر در نظر گرفته شده است. برای مثال اگر عصبانی هستید، می توانید حالت loud یا slam را انتخاب کنید تا پیام شما با یک افکت گرافیکی سریع و محکم ارسال شود.

ios-10-bubble-effect-slam-imessage

جالب ترین گزینه اما حباب موسوم به invisible به حساب می آید. در صورت انتخاب این حالت یک حباب حاوی پیام ناخوانا ارسال می شود و مخاطب لازم است برای مشاهده ی متن یا عکس داخل حباب، روی آن کلیک کند.

Messages-invisible-ink

برخی از افکت های گرافیکی هم به شکل تمام صفحه هستند که در صورت انتخاب آنها، یک انیمیشن گرافیکی تمام صفحه (عموماً مربوط به جشن و پایکوبی) در زمینه ی اپلیکیشن برای کاربر به نمایش در خواهد آمد.

ios-10-messages-screen-effects

اما در نهایت باید اشاره کنیم که اضافه شدن اینهمه قابلیت جذاب بدون هزینه نبوده و اپلیکیشن مینیمال پیشین را به یک نرم افزار نسبتاً پیچیده تبدیل کرده است، در نتیجه مدتی طول می کشد بتوانید تمام امکاناتش را شناسایی و با روش دسترسی به آنها خو بگیرید.

Photos

هرچند اپل یکبار در iOS 9 اپلیکیشن Photos را بهبود داده بود، اما چون این نرم افزار یکی از بخش های اصلی سیستم عامل موبایل این شرکت به شمار می رود، باز هم در iOS 10 شاهد افزایش قابل توجه کارایی و قابلیت های آن هستیم.

اپل هم حالا مثل گوگل عکس های شما را به شکل خودکار آنالیز و دسته بندی می کند، بر همین اساس می توانید به راحتی سوژه ی مورد نظر خود را در گالری جستجو نمایید.

برای مثال اگر کلمه ی گربه را سرچ کنید، تمام تصاویری که تاکنون از گربه ثبت کرده باشید به نمایش در خواهند آمد. اپل علاوه بر این چهره ی افراد موجود در عکس را نیز شناسایی می کند و تمام عکس های هر فرد را به شکل خودکار در آلبومی مجزا گرد آوری می کند تا دسترسی به آن ساده باشد.

draaaaanks

با توجه به این قابلیت جدید، حتی نیازی به تایپ کردن هم نیست و برای مثال می توانیدبا یک دستور صوتی (البته به انگلیسی) از سیری بخواهید تصاویر ثبت شده در سفر سال 1395 به چالوس را نمایش دهد، یا هرچه عکس از اتوموبیل روی حافظه موجود است را به نمایش درآورد.

Memories نیز بخش جدید دیگری است که به این اپلیکیشن اضافه شده و به شکل خودکار از عکس ها، ویدیوها و Live Photo های ثبت شده توسط شما ویدیو کلیپ کوتاه ایجاد می کند.

بسیاری از قابلیت های Google Photos به iOS 10 آمده اند

این بخش تا حدی امکان شخصی سازی هم دارد و برای مثال می توانید نوع موسیقی و زمان هر کلیپ ویدیویی موسوم به Memory را تعیین کنید. در مجموع می توان گفت عملکرد این بخش تا حد زیادی به iMovie شباهت دارد، با این تفاوت که برای استفاده از آن به دانش تکنولوژی نیازی ندارید و روند ساخت ویدیو بدون نیاز به دخالت کاربر انجام می گیرد.

این قابلیت جدید البته هنوز جای کار بیشتری دارد و گاهی ایرادهای واضحی هنگام استفاده از آن به چشم می خورد، برای مثال ممکن است عکسی را برای ساخت ویدیو کلیپ مورد استفاده قرار دهد که انگشت کاربر داخل کادر آمده و بیشتر تصویر را اشغال کرده باشد.

IOS10 (8)-w600

پلتفرم اپل حالا ضمناً از فایل های RAW و DNG هم پشتیبانی می کند، قابلیتی که برای عکاسان حرفه ای تر و علاقه مندان جدی عکاسی سودمند خواهد بود. البته باید توجه داشته باشید که این ویژگی جدید تنها برای جدیدترین ابزارهای موبایل اپل از جمله آیفون 7، 6S و SE در نظر گرفته شده است.

ضمن اینکه اپلیکیشن پیش فرض عکاسی اپل امکان سوییچ بین RAW و JPEG را ارائه نمی کند، در نتیجه برای این منظور باید به اپلیکیشن های سوم شخص مثل Lightroom مراجعه کنید.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که عمده ی این قابلیت ها (در برخی موارد حتی پیشرفته تر) پیش از این در سیستم عامل گوگل وجود داشته است، اما با توجه به کیفیت چشمگیر عکاسی با آیفون، جای خوشحالی دارد که اپل هم ویژگی های مشابهی را برای پلتفرم خود دست و پا کرده است.

Music

اپل بعد از انتظارهای طولانی، سرانجام در iOS 9 از سرویس استریم موسیقی خود پرده برداشت، اما بسیاری از کاربران اعتقاد داشتند سرویس جدید ارزش این میزان جار و جنجال را نداشته و مزیت خاصی نسبت به رقبای موجود ارائه نمی کند.

اضافه شدن این سرویس علاوه بر این، اپلیکیشن پخش موسیقی iOS را به یک پلتفرم تبلیغاتی برای استریم موسیقی روی سرویس اپل تبدیل کرده بود و کارکرد اصلی آن یعنی پخش موسیقی های موجود روی حافظه ی دستگاه را تحت تاثیر قرار داده بود.

شرکت ساکن کوپرتینو حالا انتقادات کاربران را شنیده و در دهمین نسخه از سیستم عامل موبایل خود، در طراحی اپلیکیشن Music بازنگری و آن را تا حد زیادی دگرگون کرده است.

حالا دیگر سرویس استریم موسیقی در مرکز توجه قرار ندارد و پس از اجرای نرم افزار پیش از هر چیز، با موسیقی های موجود روی حافظه ی دستگاه مواجه خواهید شد.

IOS10 (2)-w600

علاوه بر این امکان شخصی سازی گزینه های کنار صفحه در بخش Library هم برای کاربر در نظر گرفته شده، در نتیجه می توانید ترتیب گزینه های Playlists، Artists، Albums و موارد دیگر را بر اساس نیاز خود مرتب کنید، در حالی پیشتر باید برای پیدا کردن هر یک رابط کاربری نرم افزار را زیر و رو می کردید.

اپلیکیشن پخش موسیقی دیگر پیچیده و غیر کاربردی نیست

بخش پیشنهاد موسیقی نیز هوشمند تر از قبل عمل می کند و احتمال بیشتری دارد موسیقی های آن با ذائقه ی شما مطابق باشد. در نهایت لازم است اشاره کنیم که اپلیکیشن پخش موسیقی اپل حالا از نمایش متن شعر آهنگ هم پشتیبانی می کند، اما برای این منظور باید فایل موسیقی شما حاوی Lyrics یا متن آهنگ باشد.

حالا دیگر می توان گفت اپلیکیشن موسیقی بالاخره به همان چیزی تبدیل شده که از اول انتظارش می رفت، یعنی نرم افزاری که وقتی بخواهید به راحتی با آن موسیقی گوش کنید و هنگامی که نمی دانید چه چیزی گوش دهید هم بتوانید روی پیشنهاد های هوشمند آن حساب باز کنید.

البته باید توجه داشته باشید که طراحی جدید به معنای بدون ایراد بودن اپلیکیشن موسیقی نیست، برای مثال اگر بخواهید موسیقی را روی حالت Shuffle گوش کنید، احتمالاً مدت زیادی را برای یافتن و فعال کردن این گزینه ی ساده صرف خواهید کرد.

اپل به شکل عجیبی این گزینه ی پر کاربرد را حتی در بخش کنترل سنتر هم تعبیه نکرده، آن هم در حالی که در iOS 10 فضای بخش کنترل موسیقی در Control Center به مراتب افزایش یافته است.

News

اپلیکیشن News در iOS 9 تجربه کاربری قابل قبولی ارائه می کرد و برخلاف Music غیر قابل استفاده به نظر نمی رسید، اما با وجود این نرم افزار هنوز موفق نشده برای پیگیری اخبار بین کاربران فراگیر شود.

اپل بر همین اساس طراحی اپلیکیشن را تا حدی بهبود داده و این امکان را فراهم آورده تا در صورت وجود خبر فوری، به کاربر اطلاع رسانی شود. کلیت کار اما مثل سابق است، به این شکل که ابتدا منابع خبری مورد علاقه ی خود را از لیست موجود انتخاب می کنید تا اخبار در موضوعات مورد نظر شما، از آنها برایتان نمایش داده شوند.

در مجموع می توان گفت اپل رابط کاربری اپلیکیشن News را در نسخه ی جدید اندکی ساده تر کرده و تجربه ی کاربری آن را نیز تا حدی بهبود داده است، بر همین اساس احتمال بیشتری وجود دارد که بین رقبا آن را برای پیگیری اخبار انتخاب کنید.

Maps

اگر به یاد داشته باشید، اپلیکیشن Maps در زمان عرضه به یک افتضاح بزرگ برای اپل تبدیل شد و آنقدر ایراد داشت که حتی تیم کوک هم نتوانست از زیر بار چنین اشتباهی شانه خالی کند.

شرکت ساکن کوپرتینو از آن زمان تلاش زیادی به خرج داده که اپلیکیشن نقشه ی خود را به یک رقیب جدی برای Google Maps تبدیل کند و تا حد زیادی هم در این راه موفق بوده است.

تجربه Apple Maps بدون تردید حالا دیگر با روزهای اول قابل مقایسه نیست، اما با توجه به اینکه این اپلیکیشن به شکل مناسبی از کشور ایران پشتیبانی نمی کند به ذکر تیتر وار تغییرات آن بسنده خواهیم کرد.

این اپلیکیشن حالا می تواند رستوران های نزدیک را برای صرف غذا به شما پیشنهاد دهد و مثل گوگل، زمان مورد نیاز برای رسیدن شما به محل کار را محاسبه می کند.

IOS10 (7)-w600

حالا با انتخاب یک مکان مثل رستوران روی نقشه، اطلاعات متنوعی را در مورد آن مشاهده خواهید کرد، از جمله تصاویر، ساعات کار، شماره تماس و نظر کاربران.

علاوه بر این پس از مسیر یابی به سمت مقصد، می توانید مکان های مهم و مورد نیاز موجود در مسیر مثل پمپ بنزین را مشاهده نمایید. در این حالت یک لینک در بالای مسیر به نمایش در خواهد آمد که با انتخابش مقصد به پمپ بنزین تغییر خواهد کرد و پس از سوخت گیری، به راحتی ادامه ی مسیر پیشین را پی خواهید گرفت.

اپلیکیشن Home

اگر ابزارهای هوشمند خانگی دارید که از پلتفرم HomeKit اپل پشتیبانی می کنند، بد نیست بدانید با استفاده از اپلیکیشن جدید به نام Home در iOS 10 می توانید همه ی آنها را کنترل کنید.

این ابزارها پس از جفت شدن با سیستم عامل اپل، در بخش کنترل سنتر هم به سادگی در دسترس و قابل کنترل خواهند بود، اما به دلیل اینکه چنین ابزاری در اختیار نداشتیم، امکان بررسی عملکرد این بخش وجود نداشت.

موارد دیگر:

شکلک ها

هرچند اموجی یا شکلک ها چندان پر اهمیت به نظر نمی رسند، اما بیشتر ما به شکل روزانه آنها را مورد استفاده قرار می دهند و اپل بر همین اساس در نسخه ی تازه توجه ویژه ای به آنها داشته است.

در iOS 10 اندازه ی شکلک ها سه برابر بزرگتر شده است، ضمن اینکه هنگام تایپ دستگاه به طور خودکار کلماتی که شکلک مشابه برای آنها وجود دارد را تشخیص می دهد. این کلمات بلافاصه پس از تایپ شدن تغییر رنگ خواهند داد و با اشاره کردن روی آنها می توانید به سادگی کلمه را با اموجی یا شکلک مشابه جایگزین نمایید.

17206-14465-capture35-l

یادآوری زمان خواب

در iOS 10 یک بخش جدید به نام Bedtime به اپلیکیشن ساعت اضافه شده که در آن می توانید ساعت های مورد نظر خود برای خوابیدن و بیدار شدن در طول شبانه روز را وارد کنید.

اپل می گوید این قابلیت را اضافه کرده تا دستگاه هر شب راس ساعت زمان خواب را شما یادآوری کند، چرا که این موضوع برای سلامتی مفید است و بهتر است کاربران هر روز سر ساعت معین و ثابتی به خواب رفته و بیدار شوند.

63-coolest-new-ios-10-features-you-didnt-know-about.w1456

اپلیکیشن ساعت اپل حالا قادر است زمان خوابیدن و بیدار شدن شما را به شکل خودکار هم ثبت کند، اما این کار تنها بر این اساس انجام می شود که شب هنگام، چه زمانی تلفن هوشمند خود را کنار گذاشته و در صبح، استفاده ی مجدد از آن را آغاز کرده اید.

در نتیجه نمی توانید توقع داشته باشید مثل دستبندهای ورزشی آماری دقیق از جزئیات مربوط به کیفیت خواب شما (با استفاده از حسگر های مختلف) ارائه شود، اما حداقل بر اساس توصیه اپل می توانید زمان های ثبت شده در روزهای مختلف را برای داشتن زندگی سالم تر، به یکدیگر نزدیک کنید.

Notes

مهمترین تغییر اپلیکیشن نوت برداری در iOS 10 این است که حالا می توانید به دیگران اجازه دهید نوشته های شما را مشاهده کنند و در صورت تمایل شما امکان ویرایش آنها را نیز داشته باشند.

آیپد

باز هم مثل همیشه (صرف نظر از iOS 9) اپل در نسخه ی جدید iOS به آیپد توجه خاصی نشان نداده و پتانسیل های نمایشگر بزرگتر این ابزار، بدون استفاده باقی مانده است. در iOS 10 بار دیگر فضای خالی موجود روی صفحه خانگی بیش از اندازه به نظر می رسد و قابلیت تقسیم صفحه به دو قسمت، ویژگی جدیدی ارائه نمی کند.

این در حالی است که سازنده تمام قابلیت های آیفون را برای این محصول هم ارائه می کند، اما باید توجه داشته باشید که تبلت های اپل در حال حاضر فاقد فناوری تاچ سه بعدی هستند.

IOS10 (9)-w600

در نهایت لازم است اشاره کنیم که در iOS 10 روی آیپد می توانید مرورگر سافاری را به دو قسمت تقسیم کرده و روی هر نیمه یک سایت متفاوت را مشاهده نمایید و این تنها مزیت آیپد نسبت به تلفن های هوشمند اپل به حساب می آید.

جمع بندی

IOS10 (5)-w600

کاربران آیفون 5، آیپد نسل چهارم، آیپد مینی 2، آیپاد تاچ نسل 6 و ابزارهای جدیدتر اپل قادر هستند iOS 10 را دریافت و روی ابزار خود نصب نمایند. مزیت پلتفرم اپل این است که بلافاصله پس از عرضه ی نسخه ی جدید سیستم عامل، همه ی دستگاه های جدیدتر ساخت این شرکت برزورسانی را به شکل همزمان دریافت خواهند کرد، بر خلاف اندروید که گاهی چندین ماه طول می کشد سازنده نسخه ی جدید را برای ابزار شما آماده و ارسال نماید.

اما با این وجود هر نرم افزار جدید که منتشر می شود، احتمال دارد مشکلاتی داشته باشد که از چشم سازنده به دور مانده باشد. بر همین اساس برخی کاربران، ترجیح می دهند نخستین نسخه جدید را دریافت نکنند و مدتی را برای رفع مشکلات اولیه و ارائه ی برزورسانی های بعدی منتظر بمانند.

اگر شما هم از این دسته کاربران هستید بد نیست بدانید اپل در یکی دو سال گذشته تلاش کرده ابزارهایی که نسخه های جدیدتر سیستم عامل را دریافت می کنند، در اجرای آن مشکلی نداشته باشند.

ما هم در طول مدت بررسی  چیزی غیر از این را مشاهده نکردیم و می توانیم بگوییم دریافت iOS 10 روی میزان مصرف باتری و سرعت پردازش شما تاثیر محسوسی نخواهد داشت.

البته پیش از این گزارش هایی منتشر شده بود که نشان می داد کاربران آیفون پس از دریافت iOS 10 به مشکل بر خورده اند، اما شرکت سازنده در حال حاضر این موضوع را رفع کرده است، در نتیجه مشکل قابل توجهی وجود ندارد که بخواهید منتظر بمانید سازنده آن را رفع و بروزرسانی جدیدتری ارائه کند.

هرچند صفحه ی قفل iOS پس از سالها متحول شده و مرکز کنترل هم تغییر یافته است، اما کلیات ظاهری و عملکرد نسخه ی جدید سیستم عامل در مجموع با گذشته یکسان است و تغییر قابل توجهی از این نظر احساس نخواهید کرد.

IOS10 (3)-w600

در مورد قابلیت های جدید اضافه شده به این نسخه از سیستم عامل هم باید بگوییم چیز خاص و متمایزی ارائه نشده که در پلتفرم های دیگر یا اپلیکیشن های سوم شخص وجود نداشته باشد، اما تردیدی وجود ندارد که این ویژگی های جدید تجربه کاربری iOS را بهبود خواهند داد.

علاوه بر این حالا کارایی اپلیکیشن های مقیم این سیستم عامل به شکل قابل توجهی افزایش یافته و در نتیجه دلایل بیشتری وجود دارد که به خاطر آنها استفاده از این اپلیکیشن ها را به رقبای سوم شخص ترجیح دهید.

البته با این وجود بد نیست بدانید که شرکت ساکن کوپرتینو در دهمین نسخه سرانجام امکان پاک کردن اپلیکیشن پیش فرض دستگاه را نیز فراهم آورده است، در نتیجه در صورت تمایل می توانید آنهایی که کاربردی برای شما ندارند را پاک کنید تا رابط کاربری مرتب تر باشد.

این موضوع البته به شکل ظاهری انجام می شود و اپلیکیشن تنها از دید شما مخفی خواهد شد، در نتیجه روی میزان حافظه ی داخلی دستگاه تاثیری نخواهد داشت.

در مجموع باید گفت تغییرات iOS 10 موارد کوچک و متعددی هستند که در سراسر این سیستم عامل پراکنده شده اند، اما تردیدی وجود ندارد که تمام این تغییرات در کنار یکدیگر، تجربه کاربری شما را به شکل قابل توجهی افزایش خواهند داد.

این موضوع البته در مورد آیپد هم صدق می کند، اما با توجه به اینکه سازنده در این نسخه تمرکز بیشتری روی آیفون داشته، به کاربران این تلفن هوشمند توصیه می کنیم فرصت را برای بروزرسانی به دهمین نسخه از سیستم عامل موبایل اپل از دست ندهند.

نکات مثبت

  • نوتیفیکیشن های بهتر
  • افزایش کارکردهای تاچ سه بعدی
  • افزایش کارایی سیری
  • افزایش کارایی و امکان پاک کردن اپلیکیشن های مقیم

نکات منفی

  • پیچیده بودن رابط کاربری جدید Messages
  • عدم افزایش دقت سیری در تشخیص دستورات صوتی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • MHG110
    MHG110 | ۱ مهر ۱۳۹۵

    دقیقا همینطوره

  • پارسا
    پارسا | ۳۰ شهریور ۱۳۹۵

    یک مسئله ای که هست اینه که اگر یک قابلیتی که فلان شرکت ۲ ساله تو گوشیاش میذاره رو اپل به دستگاهاش اضافه کنه میشه خلاقیت و ....!

  • Vahid Saeedi
    Vahid Saeedi | ۳۰ شهریور ۱۳۹۵

    "نسخه ی جدید حتی امکان تغییر حباب یا کادری که متن چت درون آن ارسال می شود نیز برای کارگر در نظر گرفته شده است"

    دیجیاتو جان کاربر درسته نه کارگر? ? ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی