ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

صف هایی کوتاه برای خرید آیفون 7؛ زنگ خطر برای اپل؟

نزدیک به یک دهه است که مردم به دیدن صف هایی طولانی در برابر فروشگاه های اپل عادت کرده اند؛ صف هایی که معمولاً چند روز قبل از عرضه آیفونی جدید تشکیل می شدند و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

نزدیک به یک دهه است که مردم به دیدن صف هایی طولانی در برابر فروشگاه های اپل عادت کرده اند؛ صف هایی که معمولاً چند روز قبل از عرضه آیفونی جدید تشکیل می شدند و کارشان ایجاد هیجان بود. امسال ولی خبر چندانی از آنها نبود.

گزارش های مخابره شده از سراسر جهان حکایت از آن دارد که امسال صف های مقابل اپل استورها از هر زمان دیگری کوتاه تر بوده. اپل شرکتی است که تحلیلگران حتی تعداد افرادی که برای خرید محصولاتش در برابر درب فروشگاه هایش انتظار می کشند را هم تحلیل می کنند. بر همین اساس آقای «جین مانستر»، یکی از تحلیلگران موسسه «Piper Jaffray» می گوید که امسال تنها ۴۰۰ نفر مقابل یکی از اصلی ترین فروشگاه های اپل واقع در خیابان پنجم نیویورک برای دریافت آیفون 7 انتظار کشیده اند.

این کمترین تعداد افراد حاضر در برابر اپل استور از سال ۲۰۰۹ است؛ زمانی که اهالی کوپرتینو آیفون 3Gs را به بازار عرضه کردند.

اپل در ابتدای سال جاری با کاهش میزان تقاضای سال به سال برای آیفون مواجه شد و اکنون هم علاقمندی طرفدارانش به ایستادن در برابر فروشگاه این شرکت کاهش یافته است. سهام داران اپل شاید تصور کنند که اکنون زمان مناسبی برای فروختن سهام شان است با این حال آقای «مانستر» می گوید که از قبل برآورد حضور افراد کمتر در برابر فروشگاه های اپل شده بود. وی در یادداشت تحلیلی اش می نویسد:

تصور می کنیم که امسال حدود ۴۰۰ نفر در مقابل فروشگاه اصلی اپل در خیابان پنجم نیویورک حضور داشته اند در حالی که سال گذشته برای آیفون 6s این تعداد به ۶۵۰ تن می رسید و در سال قبل تر و زمان عرضه آیفون ۶ هم ۱۸۸۰ نفر در صف حضور داشتند.

تصور می کنیم که کاهش تعداد افراد حاضر در صف به سه علت بوده است. اول، مشتریان اکنون بیشتر به سمت پیش خرید گرایش پیدا کرده اند تا درگیر منتظر ماندن در صف های طولانی نشوند. دوم، اپل قبلاً اعلام کرده بود که تمام مدل های پلاس و همچنین تمام آیفون های مشکی براق به شکل اینترنتی فروخته شده اند و محصولی باقی نمانده تا به خریدارانی که در روز عرضه به فروشگاه ها مراجعه می کنند تحویل داده شود.

سوم هم اینکه امسال افرادی که صرفاً در صف حاضر می شوند تا آیفون را خریداری کرده و سپس برای آن بازار سیاه ایجاد کنند تقریباً نزدیک به صفر بوده است.

به طور کلی با توجه به سفارش هایی که از سوی خود اپل ثبت شده اند و فروش بالایی که اپراتورهای مخابراتی خبر از آن می دهند، می توان با اطمینان گفت که تقاضا برای آیفون 7 بالاتر از آیفون ۶ خواهد بود.

مواردی که «مانستر» آنها را مطرح می کند همه منطقی به نظر می رسند و می توان آنها را دلایلی قانع کننده برای کاهش حاضرین در صف های مقابل اپل استور دانست. در مقایسه با سال های گذشته، پیش خرید تلفن های هوشمند به امری فراگیرتر بدل گشته است. این در حالیست که اعلان خود اپل مبنی بر اتمام موجودی آیفون 7 پلاس و همچنین رنگ مشکی براق، احتمالاً موجب شده تا تعداد بسیار زیادی از افراد ترجیح بدهند تا زمان موجود شدن مدل های تازه صبر کنند و سپس با خیالی آسوده قدم به فروشگاه های اپل گذاشته و موبایل یا رنگ مورد نظر خود را تهیه کنند.

Massive-iPhone-Black-Market-Crime-Ring-Tigard-Oregon

اما علت سوم را می توان مهم ترین بخش از کاهش افراد حاضر برای خرید آیفون در برابر اپل استور دانست. در واقع، اکنون نحوه فروش آیفون در سراسر جهان به گونه ای است که اپل در اغلب بازارها در کشورهای توسعه یافته در همان روز نخست می تواند به شکل رسمی فروش موبایلش را آغاز کند. پیش از این، بخش عمده ای از افرادی که در صف می ماندند تا آیفون بخرند، اشخاصی بودند که می خواستند سریع تر آیفون را تهیه کرده و آن را به کشوری دیگر ارسال نموده و با قیمتی بالاتر به فروش برسانند.

بیشتر افرادی که در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در صف های طولانی مقابل اپل استور ایستاده بودند تا چند آیفون تهیه کنند، تصمیم داشتند آن را هر چه سریع تر در بازارهای دیگری مانند چین به فروش برسانند. چین تا قبل از آغاز عرضه آیفون ۶، کشوری بود که آیفون با چند هفته الی چند ماه تاخیر به شکل رسمی در آن به فروش می رسید و همین موضوع سبب ایجاد بازارهایی سیاه برای رساندن آیفون به کشور مذکور می شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • m a z
    m a z | ۳۰ شهریور ۱۳۹۵

    آقاى نوسينده عزيز اين چه تيترى هست كه انتخاب كرديد!! اگر كسى حوصله نداشته باشه متن رو بخونه قطعا فكر ميكنه فروش اپل پايين اومده در صورتى كه داخل متن مستقيما گفته شده فروش بالاتر هست! اينطور تيتر نوشتن به نظر من غير منصفانه است و عملا باعث فريب خواننده ها و تخريب اپل ميشه! به قيمت جذاب تر كردن مطالبتون لطفا بى انصاف نباشيد!!

  • Miladganjkhaani
    Miladganjkhaani | ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

    هرسال کوتاه تر از پارسال....

  • MerBan
    MerBan | ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

    بازم؟؟؟

    ديجي ديگه ضد اپلي بودن بد جوري تابلو شده يكم استراحت كنيد!

    همه ميدونن از وقتي آيفونا پيش فروش ميشه از قبل اين صفا كوتاه شدن!

    اين مطلب هارو از كجا ميارين خداييش؟!!!

    • shayankia
      shayankia | ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

      داداش مطلب رو اصن خوندی؟
      خو همینو گفتن دیگه!

    • Ali kjh
      Ali kjh | ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

      جوک سال
      دیجی ضد اپل!!! داداش برعکس گفتی

      • MerBan
        MerBan | ۳۱ شهریور ۱۳۹۵

        داداش ديجي عوض شده .. خيلي هم عوض شده..جناب مستكين كلاً تغير فاز دادن!

  • نیما
    نیما | ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

    خب همونطور که در متن گفته شد ، بر اساس آمار ها ، این آیفون از قبلی ها فروش داشته.
    در نتیجه خرید بیشتر آنلاین بوده.
    حالا صف باشه یا نباشه اپل فروشش رو کرده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی