ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایلان ماسک برنامه کامل سفر به کره مریخ را تشریح کرد

«ایلان ماسک» مردیست که رؤیای مأموریت های انسانی به مریخ را در سر می پروراند. او به تازگی برنامه هایش را تحت عنوان کلی «انسان را به گونه ای چند سیاره ای تبدیل کنیم» در ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۷ مهر ۱۳۹۵ | ۰۰:۳۳

«ایلان ماسک» مردیست که رؤیای مأموریت های انسانی به مریخ را در سر می پروراند. او به تازگی برنامه هایش را تحت عنوان کلی «انسان را به گونه ای چند سیاره ای تبدیل کنیم» در کنفرانس بین المللی فضانوردی اعلام نمود.

او در آغاز گفت دو راه پیش روی انسان وجود دارد: یا روی زمین بمانیم و با خطر انقراض دست و پنجه نرم کنیم، یا اینکه سیاره دیگری را به خانه دوم خود تبدیل نماییم. او معتقد است مریخ بهترین گزینه برای اجرای این عملیات است، زیرا به زمین نزدیک بوده و شباهت زیادی با زیستگاه کنونی انسان دارد.

«ماسک» مدت زیادی است که در مورد سکونت در سیاره سرخ صحبت می کند. او تحت لوای «اسپیس اکس» قول داده که اولین سفینه بدون سرنشین اش یعنی Dragon را تا سال 2018 به مریخ می فرستد، و سپس تا سال 2024 انسان را به آنجا خواهد رساند.

او برای انجام این سفر، به تازگی موتورهای راکت «رپتور» را با موفقیت آزمایش کرده. این موتورها با سوخت متان، قوی تر از هر نمونه دیگری روی کره زمین هستند. موتورهای رپتور تقریباً 680 هزار پاوند نیروی رانش تولید می کنند، که حدود سه برابر بیشتر از موتورهای به کار رفته در فالکون 9 محسوب می شود.

spacex-raptor-mars-engine-test

موتورهای رپتور وظیفه جابجایی «سیستم حمل و نقل بین سیاره ای» یا ITS را بر عهده دارند. این مجموعه قادر است 100 تن محموله شامل انسان و وسایل مورد نیاز را به کره مریخ برساند. بلند شدن ITS از سطح زمین و رسیدن به فضا به 28 میلیون و 730 هزار پاوند نیروی رانش نیاز دارد، بنابراین بیش از 40 موتور رپتور برای این عملیات مورد نیاز خواهد بود.

زمانی که سوختگیری ITS در فضا به پایان رسید، دو مجموعه پنل خورشیدی در آن فعال می شوند که مجموعاً 200 کیلووات نیرو تولید کرده و سرنشینان انسانی را به همراه باقی محموله به سمت سیاره سرخ رهسپار خواهند ساخت.

mars-mission-unveiled-1

به گفته «ماسک» با استفاده از روش های قدیمی، هزینه سفر هر نفر به کره مریخ بالغ بر 10 میلیارد دلار خواهد بود، اما او قصد دارد این رقم را به حدود 200 هزار دلار برای هر نفر برساند، و می گوید نهایتاً این هزینه به کمتر از 100 هزار دلار کاهش خواهد یافت.

بخش اعظم این روند کاهش هزینه، به خاطر استفاده از فضاپیماهایی چندبار مصرف ایجاد می شود. سوختگیری ITS در مدار زمین یکی از بخش های اساسی و حیاتی این پروژه است، زیرا هزینه سوخت هنگام بلند شدن از سطح زمین را تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد داد، و استفاده مجدد از بوسترها، تانکرها و فضاپیماها را ممکن خواهد ساخت.

طبق اظهارات «ایلان ماسک» با طرح پیشنهادی این کمپانی می توان هر بوستر را تا 1000 مرتبه، هر تانکر را تا 100 مرتبه و هر فضاپیما را تا 12 مرتبه به کار گرفت.

mars-mission-unveiled-4

در سفرهای اولیه، هر بار نزدیک به 100 نفر را می توان به مریخ منتقل کرد، اما «ماسک» انتظار دارد این تعداد (و طبیعتاً اندازه فضاپیماها) به مرور افزایش یابد. مجموعه ITS نیز به صورت مکانی مفرح و دلپذیر طراحی شده و شامل اتاق های بدون جاذبه، سالن های پخش فیلم، کافه و دیگر امکانات تفریحی و سرگرمی خواهد بود.

زمانی که انسان ها به کره مریخ رسیدند، می توانند سوختی بر پایه متان را در آن سیاره تولید کرده و سفینه را برای استفاده مجدد به سمت زمین ارسال نمایند. این عملیات نه تنها هزینه سفر را کاهش می دهد، بلکه از تجمع سفینه های متعدد روی مریخ نیز جلوگیری خواهد نمود.

«ماسک» در این رابطه با اشاره به ویدیوی منتشر شده از نحوه سفر به مریخ می گوید: «چیزی که می بینید، احتمالی و غیر قطعی نیست. ما می خواهیم این پروژه را دقیقاً به همین صورت به اجرا درآوریم.»

interplanetary-transport-system

اسپیس اکس قصد دارد مأموریت کره مریخ را از «مرکز فضایی کندی» اجرا نماید. «ماسک» جدول زمانی این پروژه را نیز منتشر ساخت که نشان می دهد تست فضاپیما، بوستر و ITS در سال 2018 آغاز می گردد، و پروازهای واقعی به سمت مریخ نیز از انتهای سال 2022 اعزام می گردند.

این کمپانی قصد دارد کپسول های دراگون را از سال 2018 به مریخ بفرستد، و این کار را در فواصل زمانی منظم تکرار نماید.

گفتنی است «ماسک» دقیقاً اعلام نکرد هزینه این پروژه چگونه تأمین خواهد شد، اما به این نکته اشاره کرد که سفر به مریخ «مشارکت عظیم بخش های دولتی و خصوصی» را می طلبد. به گفته او، هم اکنون شرکت های دولتی و خصوصی زیادی آماده سرمایه گذاری روی این پروژه هستند.

او در این زمینه گفت: «در حال حاضر ما تلاش می کنیم با منابعی که در اختیار داریم، به بیشترین پیشرفت ممکن دست یابیم.»

mars-mission-unveiled-0

لازم به ذکر است برای قبولاندن پروژه به مخاطبین عام و خاص، اسپیس اکس در درجه اول باید نحوه جابجایی انسان در منظومه شمسی را توضیح دهد، و به نحوی تضمین بدهد که سرنشینان ITS سفری ایمن را در پیش دارند.

همچنین در این کنفرانس هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه سکونت انسان در کره مریخ و تأسیسات طراحی شده برای پشتیبانی از حیات انسانی ارائه نشد. البته این موضوع قابل درک است، زیرا اسپیس اکس بیشتر روی سخت افزار و معماری حمل و نقل توجه دارد. با این حال، انتظار می رود طی روزهای آتی جزئیات بیشتری از این مأموریت خطیر و البته هیجان انگیز منتشر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • mahmod mohamadi
    mahmod mohamadi | ۱۰ مهر ۱۳۹۵

    یعنی شما میتونین قبول کنین که یه موجودی که دیده نمیشه و تا حالا دیده نشده به صورت جادویی تمام آدما رو خلق کرده . ولی نمیتونی باور کنی که تکاملی که تمام دنیا دارن با مدرک نشونمون میدن دروغی بیش نیست. مگه نه؟ منم همیشه سر باور به نیروی جاذبه مشکل داشتم. بیشتر حس میکنم دارم از بالا حل داده میشم.

  • mohammad mohebbi
    mohammad mohebbi | ۷ مهر ۱۳۹۵

    چیزی به اسم فضا وجود نداره.هیچ کسی از مدار زمین خارج نشده و نخواهد شد. هیچ کسی هم روی ماه قدم نذاشت ناسا یه کلاهبرداری بزرگه.
    99% عکس هایی که بصورت رسمی منتشر میکنه چیزی بیشتز از CGI نیست.هیچ فکر کردید چرا تا حالا یه عکس معمولی از مریخ نیست؟چرا همه عکس هایی که ناسا بصورت رسمی تو سایتش منتشر میکنه CGI و Photoshop ان؟ با وجود اینکه ناسا ادعا داره انواع ماهواره و کاوشگر فرستاده به مریخ؟
    جالب تر اینکه الان شما من رو بعد خوندن این متن دیوونه و عقب افتاده خطاب میکنید. چون از کودکی تو مغز من و شما فرو بردن.اما فقط کافیه 1 روز در موردش تحقیق کنید. تئوری های دیوانه واری مثل بیگ بنگ و تکامل داروین رو که چیزی بیشتر از یه تئوری نیستن رو به عنوان حقیقت محض به من و شما خوروندن.یعنی واقعا فکر میکنید 4 تا ملکول دور همدیگه چرخیدن 4 تا پلانگتون تبدیل شدن به میمون ها و میمون ها شدن ما و رو یه توپی که داره با سرعت 40.000 کیلومتر دور خودش و خورشید میچرخه و خورشید هم خودش داره دور مرکز راه شیری میچرخه و راه شیری هم داره با سرعت فرای سرعت نور حرکت میکنه بدون اینکه کوچیک ترین احساسی کنیم؟

    • Meysam-Tn2
      Meysam-Tn2 | ۷ مهر ۱۳۹۵

      این عقیده هم جالبه ... توی نت سرچ کنید بزرگ ترین دروغ تاریخ...

    • Meysam-Tn2
      Meysam-Tn2 | ۷ مهر ۱۳۹۵

      ولی خب یکم مطالعه کن ... یه عده ی کثیری از دانشمندا میگن اینایی ک شما گفتی غلطه و فقط یه تعداد کم یا چند نفر این نظر شمارو میگن

    • tohid_heshmati
      tohid_heshmati | ۷ مهر ۱۳۹۵

      موافقم
      زمین هم صافه
      من خودم یه بار تا تهش رو پیاده رفتم
      این شوخی بود ولی جدی این می شه
      شاید سفر به ماه دروغ بوده باشه(نمی دونم) چون اون موقع درگیر جنگ سرد بودن و با سفر به ماه کاری کردن کارستون و جنگ سرد رو به نفع خودشون تموم کردن و اون موقع تکنولوژی رسد این موضوع رو شاید روسیه نداشت ولی الان مطمئن باش اگه برا همچین کارایی کوچکترین دروغی بگن روسیه و چین و کره شمالی و ایران و چندتاکشور دیگه مترصد فرصت مچ گیری هستن تا تنبون آمریکا رو پرچم کنن

      • tohid_heshmati
        tohid_heshmati | ۷ مهر ۱۳۹۵

        رصد

    • م
      م | ۷ مهر ۱۳۹۵

      باشه اصلا زمین صافه خورشیدم دور ما میچرخه ?

    • a
      a | ۷ مهر ۱۳۹۵

      ????دیوانه نیستی عزیزم. در مقابل توهم توطئه به هر دلیلی آسیب پذیری.

    • ehsan dorani
      ehsan dorani | ۷ مهر ۱۳۹۵

      نیستی که ببینی

    • A.gh
      A.gh | ۸ مهر ۱۳۹۵

      داداچ چی میزنی؟

    • Siavosh Kasravi
      Siavosh Kasravi | ۱۵ مهر ۱۳۹۵

      من خواستم چند نکته رو در رابطه با نظر محمد توضیح بدم از این جهت که گرچه دروغ خواندن گزارش‌های ناسا به شواهد بیشتری نیاز دارد لیکن یک دیدگاه درست پشت حرفش هست. طرف صحبتم دوستانی هستند که تصور می‌کنن کلاً اشتباه گفته و نه کسانی که باهاش موافق هستند.

      بحث اول: بسیار زیاد پیش میاد که با فرضیات و تئوری‌ها به عنوان حقیقت و واقعیت برخورد میشه. مه بانگ و تکامل هم از این دست موضوعات هستند. هیچ کس نمیدونه تکامل واقعاً اتفاق افتاده یا نه. ولی شواهد محکمی هست که نشون میده این ایده‌ها میتونه درست باشه. در مقابل حقایقی هم هست علیه این تئوری. https://en.wikipedia.org/wiki/Objections_to_evolution#Evidence
      مه بانگ که کلاً رو هواست.

      علت ساخت این فرضیات و تئوری‌ها توجیح پدیده‌های جهان، پیش بینی این پدیده‌ها و استفاده از آن‌ها به نفع بشره. صرف این که مه بانگ نقطه صفر شکلگیری عالم بوده یا نه کمکی به ما نمی‌کنه.

      بحث دوم: این که ما به مطالبی که از زمان کودکی به طور مداوم شنیدیم به شکل واقعیات نگاه می‌کنیم یک حقیقت است. یعنی قبل از این که خودمون بریم ببینیم درسته یا نه به عنوان یک حقیقت قبولش داریم. مثلاً ما الان همه میدونیم که زمین یک کره است. ولی آیا واقعاً زمین یک کره است؟ این مطلب رو ما از منابع قابل اطمینان شنیدیم. مثلاً پدرمون بهمون گفته ویا در کتاب درسی خوندیم. آیا این دو منبع تا به حال به ما اشتباه گفته اند؟ در نتیجه به عنوان یک واقعیت پذیرفته ایم.

      نکته مهم این که هر شنیده و نوشته ای را حتی از منابع معتبر نمیشه قبول یا رد کرد و این ربطی به تئوری توطئه هم ندارد. مثال خوبش هم عکسی است در کتاب علوم راهنمایی که الکترون‌ها مانند کرات منظومه شمسی به دور خورشید به دور هسته اتم میچرخند. این مدل از اتم به قدری ابتدایی و دور از واقعیت است که میشه گفت غلطه و به شما هیچ درکی از ابر الکترونی و این که الکترونها در لایه های انرژی جا به جا میشوند نمیدهد.

      در آخر این که هر موضوعی رو که ما با ادراک خودمون درک کرده باشیم و یا از منابع و اشخاص مورد اطمینان شنیده باشیم به عنوان واقعیت می‌پذیریم. ولی حتماً مثال‌هایی از خطای بینایی دیده اید که حتی آنچه که به چشم میبینید واقعیت ندارد.

  • مستر دیالکتیک
    مستر دیالکتیک | ۷ مهر ۱۳۹۵

    It's time to colonize a new planet ...

    • شادمهر
      شادمهر | ۷ مهر ۱۳۹۵

      چاخان نکن

  • | ۷ مهر ۱۳۹۵

    می خواستم ازش بپرسم به موزه دورهمی چی می ده؟

مطالب پیشنهادی