ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی FIFA 17؛ رستگاری در مستطیل سبز [به همراه بررسی ویدیویی]

یکی از اساسی ترین مشکلات بازی های سالیانه، محتوا و تغییرات آن است؛ خصوصا اگر با عنوان تراز اولی طرف باشیم. بازی فوتبالی الکترونیک آرتز در سال های گذشته به انتخاب اول علاقه مندان به ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۱ مهر ۱۳۹۵ | ۲۳:۴۰

یکی از اساسی ترین مشکلات بازی های سالیانه، محتوا و تغییرات آن است؛ خصوصا اگر با عنوان تراز اولی طرف باشیم. بازی فوتبالی الکترونیک آرتز در سال های گذشته به انتخاب اول علاقه مندان به مستطیل سبز تبدیل شده و با محوریت شبیه سازی همواره کامل ترین محتوای یک بازی فوتبال را ارایه می کند. تا جایی که فیفا هر سال به عضو دایمی پر فروش ترین بازی های هر هفته ی لیست بریتانیا (که الگوی فروش جهانی است) تبدیل گشته است.

اما مهم ترین مسئله ای که به خصوص با ورود به نسل هشتم گریبان عناوینی مثل فیفا را می گیرد، عدم خلاقیت و نوآوری برای ساخت بازی سالیانه است؛ کافی است نگاه کوتاهی به بازی هایی مثل اساسینز کرید بی اندازیم تا دریابیم تکرار تا چه حد می تواند ویرانگر باشد. چالش اصلی جایی است که فیفا می بایست در مرحله اول سطح بالا و با کیفیت خود را حفظ کرده و با به روز رسانی ترکیب تیم ها و ارتقائات جزئی، نیاز های کاربران دنیا را برآورده سازد.

فیفا 14 با جهش به نسل هشتم، تغییرات گرافیکی و گیم پلی قابل مشاهده ای به ارمغان آورد، اما تفاوت های دو نسخه ی بعدی تنها به ارتقای کیفی و یک یا دو خلاقیت کوچک (مثل اضافه کردن تیم های ملی بانوان) محصور می شد. اگر چه فوتبال ورزشی انعطاف ناپذیر است که هر سال تغییری در خود نمی بیند، اما بازیکن خواهان محتوای جدید و بیشتری است. مسئله ای که الکترونیک آرتز به خوبی از آن آگاه بوده و مد نظر قرار داده.

اگر بخواهیم جدید ترین نسخه فیفا را با نوآوری ها و تغییرات اساسی تشریح کنیم، باید از روایت داستانی The Journey و استفاده از موتور گرافیکی فراست بایت یاد کنیم. فیفا 17 چند روزی است پای به قفسه فروشگاه های بازی های ویدیویی گذاشته و سرگرمی جدید اتاق نشیمن خانه ها را فراهم کرده است. اگر شما نیز به فوتبال و تمام مشتقات آن علاقه مند هستید، در بررسی بازی جدید FIFA 17 با ما همراه باشید.

بررسی ویدیویی دیجیاتو

رخ زیبای اسطوره

وقتی الکترونیک آرتز از اطلاعات فیفا 17 پرده برداشت، نکته بزرگی مورد توجه بازیکنان و کارشناسان قرار گرفت؛ تغییر موتور گرافیکی و رجوع به سیستم قدرتمند فراست بایت.

موتور گرافیکی فراست بایت توسط شرکت DICE (از زیر مجموعه های الکترونیک آرتز) و بر مبنای زبان برنامه نویسی ++C ساخته شد تا در پلتفرم های پلی استیشن 3، اکس باکس 360 و پی سی و برای خلق مجموعه بازی های تیراندازی اول شخص این شرکت استفاده شود. به این ترتیب یکی از قدرتمند ترین موتور های جهان در صنعت گیم خلق شد.

frostbite-reus-lg-w600

همانطور که مشخص است، نام موتور فراست بایت با عنوان بتلفیلد (شوتر مشهور الکترونیک آرتز) بر سر زبان ها افتاد و با گرافیک خارق العاده و گیم پلی خاص Bad Company مردم نسبت به توانایی های این موتور گرافیکی کنجکاو شدند. اما اوضاع به این حال باقی نماند و فراست بایت به مرور زمان راه خود را به سایر سبک ها، نسل های جدید و بازی های متفاوت باز کرد؛ هر چند که همواره در انحصار شرکت الکترونیک آرتز باقی مانده است.

فراست بایت بعد از تجربه چند عنوان نقش آفرینی و اتومبیل رانی، حالا پای به میدان رقابت های فوتبال گذاشته؛ توقعات بازیکنان از این موتور بسیار بالاست و به تبع آن انتظار تحول کیفیت گرافیکی و گیم پلی بسیار زیادی در فیفا 17 دارند. اما به نظر می رسد این بازی در برآورده سازی توقعات ناکام مانده و آنچه از فراست بایت انتظار داشتیم (به طور کامل) به حقیقت نپیوسته است.

Screenshot-Original-w600

یقینا با تجربه چند دست اول در فیفا 17، تصور خواهید کرد هیچ تفاوت محسوسی نسبت به نسخه قبلی اعمال نشده و گیم پلی بازی قبلی عینا به بازی جدید منتقل شده است. درست است که گیم پلی فیفا 16 یکی از بهترین و کامل ترین مزایای بازی محسوب می شد، اما طبیعتاً چنین نکته ای در نگاه اول ناراحت کننده خواهد بود.

البته با کمی دقت و حوصله در نکات و قابلیت های کلی گیم پلی و با اشراف بر ارتقائات ادعا شده توسط سازندگان، متوجه پیشرفت های قابل لمسی خواهید شد که در طولانی مدت نمود پیدا می کنند. بزرگ ترین پیشرفتی که بیشتر در رقابت های نزدیک و سنگین مشاهده می شود، درگیری های فیزیکی بهتر و تاثیر گذار تر است؛ انیمیشن و عکس العمل هوش مصنوعی در برخورد های فیزیکی بسیار واقع گرایانه تر از قبل طراحی شده و با اعمال درگیری می توانید به خوبی روی روند مسابقه تاثیر بگذارید.

اگر چه بسیاری از نمایش های زیباتر درگیری فیزیک در برخورد های نفر به نفر و بعضا واکنش های دروازه بانان دیده می شود، اما اصل ماجرا در حفظ و کسب توپ (روی هوا و زمین) خلاصه می شود. در فیفا 17 دیگر نمی توان با نگه داشتن جهت حدودی و یک دکمه مالک توپ شد، بلکه باید با حرکات حساب شده و هوشمندانه در بهترین زمان ممکن سراغ بازیکن حریف رفته و با فشردن به موقع دکمه توپ ربایی کنید.

attack-hero-bg-md-w600

تکل های خشن دیگر پاسخگو نخواهند بود و اگر در حفظ توپ به صورت نفر به نفر ناکام ماندید، رجوع به حرکات بی محابا و خشونت آمیز تنها پشیمانی به بار می آورد. تکنیک، هوشمندی و قدرت بدنی در حفظ و کسب توپ حرف اول را می زند و برای دفاع، دریبل و موقعیت سازی باید به انگشتان خود روی کنترلر متوسل شوید. به لطف سیستم مانور 360 درجه بهینه شده در فیفا 17 توانایی اعمال کوچک ترین حرکات فیزیکی به بازیکن داده شده است.

علاوه بر این هوش مصنوعی در این بازی رشد قابل ملاحظه ای داشته و بازیکنان خودی و تیم حریف با فعالیت ها و واکنش های هوشمندانه تر، جریان مسابقات را پویا تر می سازند. به هنگام حمله، سایر بازیکنان تیم در موقعیت های مناسب تری قرار گرفته و با توجه به گستره ی دید شما جای گیری می کنند، طوری که با کنترل مناسب و پاس به موقع، می توانید بهترین نتیجه را دریافت کنید.

بازیکنان تیم حریف نیز به طور کامل از مزایای شبکه عصبی هوش مصنوعی بهره برده و با یادگیری در طول جریان مسابقه 90 دقیقه ای، در مقابل تیم شما دفاع می کنند. طوری که اگر در یک مسابقه با بازیکنی مثل کریستیانو رونالدو به تیم حریف یک یا دو گل بزنید، از آن به بعد مدافعان حریف بیشتر هوای او را داشته و کمتر فرصت موقعیت سازی و شوت کردن پیدا می کند. هر چند افت روحیه تیمی این کار را برای بازیکنان تیم مقابل بسیار دشوار خواهد ساخت.

فیفا 17 با ارایه ترکیبی از سیستم های جدید پاس کاری و بازی سازی، شوت زنی دقیق تر و همینطور ضربات پا و سر بهینه شده، جذابیت تجربه و حتی تماشای مسابقات بازی را دوچندان می کند. درست همانند شعار سال گذشته ی فیفا، عبارت زیبا بازی کنید بیشتر در پیشرفت های گیم پلی و هوش مصنوعی نسخه سال جاری نمود پیدا می کند.

FIFA17_XB1_PS4_EAPLAY_MARTIAL_HAZARD_LINEUP_WM

اما از مزایای بزرگ و اصلی موتور گرافیکی قدرتمند فراست بایت، گرافیک چهره و انسان است؛ در نسخه های قدیمی بتلفیلد دیدیم که این موتور تا چه حد توانایی در رندر کردن واقع گرایانه حالات و شمایل چهره داشته و در نمایش های بتفیلد 1 نیز قدرت نمایی فوق العاده جدید ترین نسل فراست بایت دیده شده است. الکترونیک آرتز با مراجعه به این موتور، تمام توانایی های پردازش چهره ی انسان را برای بازیکنان شناخته شده فیفا 17 به کار گرفته است.

بدیهی است که در بازی های ویدیویی فوتبالی، چهره و فیزیک بدن بازیکنان یکی از مهم ترین و موثر ترین المان های کیفیت آن بازی محسوب می شود. فیفا 17 نیز در این مسئله کم نگذاشته و برخلاف نسخه قبلی که تفاوت چندانی با فیفا 15 نمی کرد، خیزش مناسب و چشم نوازی داشته است.

اگر چه توانایی های فراست بایت باعث شده توقع بسیار بیشتری از آن داشته باشیم، اما با این حال چهره بازیکنان مشهور و شناخته شده در فیفا 17، شگفت انگیز و دیدنی طراحی شده و حالات مختلف از عصبانیت گرفته تا خوشحالی به خوبی در آن لمس می شود. علاوه بر این اثرات خستگی و باد و باران در بهترین شرایط ممکن در چهره هر بازیکنی دیده شده و عرق روی پیشانی آن ها واقعی و زیبا به نظر می رسد.

GdJSp84jvUsJbo9KE3ExyH-650-80-w600

انیمیشن حرکت لباس ها نیز دچار رشد کیفی بسیار خوبی شده و بیشتر از قبل واقعی جلوه می کند، هرچند هنوز جای کار دارد. طراحی ورزشگاه ها از نمای دور نیز در سطح بالایی قرار داشته و نورپردازی و مشاهده مه و غبار جلوی پروژکتور های استادیوم، مرحله جدیدی از افکت های بصری را برای عنوان فیفا به ارمغان آورده است. تماشاگران به خوبی نسخه های قبلی بوده و چمن، تور دروازه، توپ و تغییرات آب و هوایی در بهترین و با کیفیت ترین شرایط سال های گذشته قرار دارد.

تنها نکته آزار دهنده گرافیک بازی فیفا 17، مشکلات تغییر انیمیشن هاست. فیفا در سال های اخیر دارای انیمیشن های واقع گرایانه و بسیار جذابی بوده است، اما مسئله ی ارتباط بین انیمیشن ها (مثل رفتن از حالت اعتراض به داور به حالت معمولی و قدم زدن) اصلا خوب صورت نمی گیرد و همه چیز به صورت ناگهانی رخ می دهد. این شکست های انیمیشینی همواره با عنوان فیفا همراه بوده است و متاسفانه الکترونیک آرتز هم چنان با آن دست و پنجه نرم می کند.

به طور کلی گرافیک نسخه جدید شبیه سازی فوتبال در بهترین سطحی است که تا کنون در تاریخ فیفا وجود داشته؛ هر چند طبیعتاً کم و کاستی های خود را داشته و نمی توان آن را به تمام قدرت موتور گرافیکی فراست بایت نسبت داد. این بازی از منظر گیم پلی نیز در کیفیت مطلوبی قرار داشته و با وجود پیشرفت کمی که به خود دیده، می تواند تجربه ای کامل و بی نظیر برای مخاطب به ارمغان بیاورد. تنها بخشی که در این زمینه دچار تحول گشته، ضربات شروع مجدد است که به طور کامل از پایه باز طراحی شده.

شروع مجدد یک رویا

Screenshot-Original_5-w600

اگر چه ضربات ایستگاهی به موجب صورت گرفتن خطا اتفاق می افتند، اما بدون تردید یکی از جذاب ترین و موثر ترین بخش های فوتبال مدرن محسوب می شود. در قرن جاری مسابقات فوتبال بیشتر برای کسب ضربات شروع مجدد تلاش می کنند؛ گویی از میزان تاثیر گذاری این موقعیت های خاص آگاه شده و خواستار تغییر روند مسابقه هستند. در سال های اخیر شاهد بوده ایم بار ها و بار ها تیم های مختلفی با به ثمر رساندن توپ های ارسال شده از روی نقطه کرنر، یا ضربات مستقیم ایستگاهی شگفتی آفرین شده اند.

به همین سبب بازیکنان فوتبال در سال های گذشته همواره تلاش کرده اند تا ضربه های شروع مجدد اختصاصی خود را با تکنیک های منحصر به فرد و به یاد ماندنی همراه سازند. آندره پیرلو، کریستیانو رونالدو، لیونل مسی، دیوید بکام، روبرتو کارلوس و غیره، همگی بازیکنان مشهوری هستند که معمولا سبک ویژه ای را برای زدن ضربات ایستگاهی خود انتخاب کرده و توپ را به اشکال عجیب و غریبی وارد دروازه حریف ساخته اند.

یکی از مهم ترین تغییراتی که در فیفا 17 اعمال شده و الکترونیک آرتز از آن برای مانور تبلیغاتی زیادی بهره برد، باز نویسی دوباره ضربات ایستگاهی و شروع مجدد است. کرنر، پرتاب دست، ضربه پشت دروازه، ایستگاهی ها و ضربات پنالتی به طور کامل از نو نوشته شده اند.

واضح ترین تغییری که احتمالا در اولین تجربیات بازی به چشم می آیند، ضربه های شروع مجدد کرنر هستند؛ در فیفا 17 شما ضربه کرنر را از زاویه دوربین معمول استادیوم تماشا می کنید و به جای کنترل جهت ضربه زدن به توپ، محل فرود آن را در مقابل دروازه حریف تعیین می کنید. در عین حال می توانید با انتخاب هم تیمی و حرکت آن در شرایط مناسب، توپ را به صورت کوتاه یا بلند (به انتخاب خودتان) روی سر او فرستاده تا بتوانید بهترین ضربه سر یا قیچی برگردان ممکن را به ثمر برسانید.

setpiece-w600

پرتاب دست خطوط کنار زمین نیز دچار تغییرات کوچکی شده و برای نتیجه دادن آن باید هوشمندانه عمل کنید. اگر چه قبل از این نیز سیستم هدف دهی 360 درجه ای در فیفا وجود داشت، اما معمولا به جهات بازیکنان هم تیمی سوق داده می شد. اما حالا برای اینکه توپ به دست یار برسد، می بایست دقت زیادی خرج کرده و زاویه آنالوگ روی کنترلر را به خوبی تنظیم کنید. فریب دادن بازیکنان تیم حریف با پرتاب دست جعلی نیز یکی دیگر از ویژگی های جالب نسخه جدید بوده که برای فضا سازی مناسب تر هم تیمی ها کاربرد خوبی دارد.

تمام ضربات مجدد (غیر پشت محوطه جریمه حریف) و حتی شروع مجدد دروازه بان، در شکل و شمایل جدیدی قرار گرفته و شما در عین تماشای زاویه دوربین معمولی، می توانید همچون گذشته به صورت سوم شخص اقدام کنید. با این وجود تنها تغییری که شامل این بخش می شود، همان سیستم هدف دهی دقیق تر و هوشمندانه تر است که در واقع توپ دقیقا به همان جایی می رود که تنظیم کرده اید. اما ضربات ایستگاهی پشت محوطه جریمه داستانی متفاوت دارند.

برای موقعیت های کمی دورتر و زمان هایی که هافبک های خلاق یا حتی مدافعین پشت توپ های بلند قرار می گیرند، (در عین قابلیت انتخاب حالت قدیمی) سیستم ضربه کاملا مشابه با کرنر بوده و می توانید محل فرود توپ یا بازیکن هدف را کنترل کنید. اما در شرایط خطرناک تر و پشت محوطه، زمانی که مسی و رونالدو پشت توپ می ایستند، تغییرات بیشتری مشاهده می شود. شما با چند ترفند و تکنیک، دقیقا می توانید محل قرار گیری توپ درون دروازه حریف را انتخاب کنید.

Screenshot-Original_3-w600

در عین حفظ سیستم ساده قبلی، با طیف جدیدی از امکانات شوت زنی مستقیم، توانایی انتخاب محل برخورد پا با توپ را نیز داشته و حتی می توانید با بیرون پا به توپ قوس داده و ضربات کات دار دیدنی بزنید. بدون تردید همه ی ما دوست داریم شوت رویایی و تاریخی روبرتو کارلوس در مقابل دروازه بان تیم ملی فرانسه را برای یک بار هم که شده باز سازی کنیم.

سیستم پنالتی اما به طور کلی متحول شده و برای یادگیری آن چند دستی زمان لازم دارید. در این تجربه جدید شما می توانید قبل از ضربه زدن به توپ، با حرکت دادن بازیکن به وسیله آنالوگ راست، جای گیری مناسب تری را برای بازیکن تعیین کنید تا بهترین زاویه برای برخورد پا به توپ فراهم شود. برای اعمال ضربه نیز می بایست آنالوگ چپ را رو به بالا گرفته تا بازیکن شروع به حرکت به سمت توپ کند؛ در همین حین زاویه و جهت مناسب را اعمال کرده و با فشردن دکمه شوت ارتفاع آن را تنظیم خواهید کرد.

بدون تردید عادت کردن به مکانیزم های جدید ضربات شروع مجدد فیفا 17 کمی زمان بر خواهد بود و شاید در تجربیات اول احساس آزردگی خاطر کنید. اما سیستم های هدف محور و هوشمندانه تر این نسخه بهره وری حداکئری را از موقعیت های شروع مجدد مسابقه به ارمغان می آورد.

شکار شیر انگلیسی

FIFA17

همانطور که گفته شد، عناوین سالیانه مثل فیفا، نیازمند خلاقیت و نوآوری هستند؛ خوشبختانه الکترونیک آرتز امسال دست به حرکتی تحسین بر انگیز زده و با اضافه کردن بخش داستانی به بازی فیفا 17، یکی از بهترین خلاقیت های ممکن را پیاده سازی کرده است. برای اولین بار در تاریخ بازی های ویدیویی فوتبالی، شاهد روایتی درام و جذاب هستیم که در عین حفظ المان های اساسی مسابقات فوتبال، به حواشی و مسائل پیرامون آن نیز می پردازد.

بخش The Journey داستان جوان دورگه ای به نام Alex Hunter (الکس هانتر) را بازگو می کند که در خانواده ای ورزشی رشد یافته و از کودکی به فوتبال علاقه نشان داده است. پدر بزرگ او Jim (جیم) یکی از پیشکسوتان عرصه فوتبال انگلستان بوده که سابقه آقای گلی فصل 1966-1967 را در کارنامه خود دارد.

الکس با پشتیبانی و حمایت پدر بزرگ و مادرش از کودکی پا به توپ شده و همراه دوست صمیمی اش Gareth Walker (گرت واکر) وارد آکادمی نوجوانان فوتبال انگلیس می شود. وی بعد از چندین سال تلاش و کسب تجربه، در سن 17 سالگی مورد تایید رسمی فدراسیون فوتبال بریتانیا قرار گرفته و وارد لیگ بزرگسالان جزیره می شود. به پشتوانه پیشکسوت بزرگی مثل جیم هانتر، بار سنگینی روی دوش الکس بوده از او توقع بسیار زیادی می رود.

fifa17b

اینجاست که وظیفه شما آغاز شده و می بایست برای رساندن الکس هانتر به شکوه و موفقیت تلاش کنید. برای شروع می توان از بین تمام 20 تیم حاضر در فصل جاری لیگ برتر انگلیس، باشگاه مورد علاقه خود را انتخاب کرده و در چالش بزرگ و دشوار موفقیت قدم بگذارید.

الکس با ورود به باشگاه مورد نظر، متوجه شده که دوست صمیمی و قدیمی اش گرت نیز با همین تیم قرارداد امضا کرده؛ مسئله ای که او را هم خوشحال می کند و هم ناراحت. هانتر جوان از کسب موفقیت و رشد رفیق شفیقش خرسند است، اما به موجب هم پست بودن این دو نفر، رقابت سنگینی برای حضور در ترکیب اصلی به وجود آمده و ماجرا از حال و هوای دوستانه خود فاصله می گیرد.

خوشبختانه در اولین تجربه EA Sports برای ارایه روایتی فوتبالی، با داستانی سطحی و نا پخته طرف نیستیم. Journey توسط نویسنده و روزنامه نگار پیشکسوت حوزه فوتبال، Tom Watt (تام وات – نویسنده کتاب بیوگرافی دیوید بکام، پرفروش ترین کتاب بیوگرافی تاریخ و برنده جایزه بهترین کتاب بریتانیا در سال 2003) و با همراهی Harry Kane (هری کین – بازیکن تیم تاتنهام) نوشته شده و از کیفیت و درام بسیار خوبی برخوردار است.

الکس هانتر به نوعی شخصیتی نمادین برای جوانان فوتبالیست است که در واقع توسط یک بازیگر بازی شده. ایفای نقش این کاراکتر جالب بر عهده Adetomiwa Edun (آدتومیوا ادن) بوده که سابقه بازی در سریال محبوب Merlin پخش شده از کانال BBC بریتانیا را در کارنامه خود دارد. وی که اصالتی دورگه انگلیسی-نیجریه ای داشته، در کشور نیجریه به دنیا آمده و در سن 11 سالگی به بریتانیا مهاجرت کرده است. بر اساس گفته های این هنرمند 31 ساله، بازی در فیفا 17 یکی از بهترین تجربیات عمر او بوده و افق جدیدی نسبت به بازی های ویدیویی در مقابلش قرار داده است.

شما در این نقش باید در مرحله اول دل مربی را به دست آورده تا از نیمکت لیست تیم به نیمکت ذخیره ها و بعد از آن به ترکیب اصلی راه پیدا کنید. برای این مهم، می بایست در تمرینات تیمی و فردی باشگاه نمایش قابل قبولی از خود ارایه دهید و در عین حال با برآورده ساختن خواسته های سرمربی در مسیر موفقیت گام بردارید. بعد از راه یافتن به ترکیب اصلی و حضور در مسابقات اصلی لیگ انگلیس، همه چیز جدی تر شده و چالش های اصلی هانتر یکی یکی در مقابلش قرار می گیرند.

اما این مسئله تنها به عملکرد شما در مستطیل سبز بستگی نداشته و در زمان حضور در این باشگاه باید مراقب زبان و رفتار خود باشید.

الکترونیک آرتز با حرکتی نوآورانه و تحسین برانگیز با درج سیستم انتخاب دیالوگ (مشابه با مکانیزم بازی Mass Effect) پیش برد خطوط داستانی را در اختیار بازیکن قرار داده است. انتخاب هوشمندانه دیالوگ های الکس هانتر می تواند به وضعیت و شرایط شما در لیگ جزیره کمک کند، در عین حال در کیفیت رابطه با هم تیمی ها و البته سرمربی تاثیر مستقیم دارد.

Screenshot-Original_6-w600

درون مایه جملات انتخابی بازیکن به سه بخش Fiery (جنجالی)، Cool (سرد مزاج) و Balanced (متعادل) تقسیم می شود که هر کدام تاثیر خاص خودش را دارد. سخنان جنجالی اغلب موجب ناراحتی سرمربی و در مقابل باعث جذب هوادار شخصی می شود؛ در حالی که بیان حرف های سرد و فنی بازخوردی کاملا برعکس دارد. همانطور که از نامش مشخص است، حفظ تعادل نیز عملا تاثیری روی رویکرد کلی بازیکن نسبت به حواشی و متن فوتبال ندارد. اگر چه این سیستم جدید در فیفا 17 اثرات خاص خودش را روی جایگاه و موقعیت الکس هانتر می گذارد، اما هیچ تغییری در روند کلی داستان ایجاد نمی نماید.

در کنار همه ی این ها، کاراکتر جوان انگلیسی با عملکرد و نمایش مهارت، از همه لحاظ پیشرفت کرده و رشد می کند. پیش برد سیستم این بخش کاملا در اختیار بازیکن بوده و با کسب امتیازات خاص و منحصر به فردی، می توانید به ارتقای قابلیت های خود بپردازید. علاوه بر این با عملکرد مناسب و مورد نظر مربی، امکان دریافت جایزه و کارت های بخش Ultimate Team وجود داشته و می توانید از آنها بهره مند باشید.

بدون تردید Journey مهم ترین قسمتی است که به فیفا 17 اضافه شده و بعد از پشت سر گذاشتن چند تجربه نسبتا تکراری، بالاخره خلاقیتی درخور را برای مخاطب به ارمغان آورده است. یقینا این بخش یکی از اصلی ترین نقاط قوت محصول جدید الکترونیک آرتز محسوب شده و به شدت تجربه کامل آن را پیشنهاد می کنیم.

جدال روی نیمکت

Screenshot-Original_2-w600

به لطف استفاده از موتور گرافیکی فراست بایت، الکترونیک آرتز برای اولین بار چهره 20 مربی حاضر در لیگ برتر انگلیس را طراحی کرده و درون بازی گنجانده است. این اتفاق یکی دیگر از تغییرات خوشایند بازی است که حال و هوای جدیدی را در لیگ جزیره ایجاد کرده است.

مربیان در کنار زمین به صورتی کاملا زنده و پویا فعالیت کرده و نسبت به وقایع درون زمین واکنش نشان می دهند؛ همینطور بعد از شادی های پس از گل می توانید با حرکت به سمت نیمکت ذخیره ها در آغوش مربی مورد علاقه تان بپرید. چهره این افراد شگفت انگیز و بسیار دیدنی طراحی شده و الکترونیک آرتز تا حد قابل قبولی برای هر کدام از مربیان سرشناس انگلیس، شخصیت قائل شده است؛ از مورینیوی معترض و زود جوش گرفته تا گواردیولای آرام و سیّاس.

علاوه بر این در بخش Career Mode می توانید از بین چند مدل مربی از پیش طراحی شده، یکی را انتخاب کرده و رنگ و رویی به مربی گری پر طرفدار فیفا 17 ببخشید. این قسمت تغییرات خاصی به خود ندیده و جز چند الگوی رفتاری جدید باشگاه های مختلف و البته حضور مربی، شاهد تغییر خاصی نیستیم. همانطور که می دانید در Career Mode امکان مربی گری یک باشگاه شناخته شده را داشته یا در سوی مقابل می توانیم در نقش یکی از ستارگان حال حاضر فوتبال دنیا پا به توپ شویم.

FIFA17

متاسفانه مشابه با سال های گذشته، بخش های متنوع و پر طرفدار آنلاین مثل Seasons هیچ تغییری به خود ندیده و اگر از قدیمی های فیفا هستید به سادگی می توانید به روند آشنای خود ادامه دهید. بخش های Tournaments و Pro Clubs نیز دقیقا به همان منوال گذشته دنبال شده و تنها شاهد تحول منو های اصلی و داخلی بازی هستیم که همه چیز کمی کوچک تر و مینیمال تر طراحی شده است.

قسمت Ultimate Team نیز که به نوعی محبوب ترین و البته درآمدزا ترین بخش فیفاست، بدون تغییر خاصی در فیفا 17 حضور داشته و تنها می توان به اضافه شدن چالش های چیدمان ترکیب یا Squad Building Challenges اشاره کرد؛ در این قسمت شما باید یک سری خواسته و چالش را از طریق چینش بهینه و با Chemistry بالای تیم به انجام برسانید تا جوایز و کارت های برنزی، نقره ای و طلایی منحصر به فردی نصیبتان شود.

اما یکی از المان هایی که الکترونیک آرتز سال گذشته روی آن مانور زیادی داد، اضافه شدن تیم های مطرح ملی بانوان بود که با استقبال و تحسین نسبتا خوب مردم مواجه شد. اما متاسفانه امسال این قسمت تقریبا در سایه قرار گرفت و بدون هیچ اشاره خاصی از طرف سازندگان، حتی تا کمی قبل از انتشار بازی مطمئن نبودیم فوتبال بانوان در فیفا 17 نیز وجود خواهد داشت یا خیر. امسال تنها دو تیم ملی به این بخش اضافه شده و به شکل ناراحت کننده ای هیچ تمرکز خاصی به آن معطوف نبوده است.

اگر بخواهیم اشاره ای هم به گزارشگران بازی Martin Tyler (مارتین تایلر) و Alan Smith (الن اسمیت) داشته باشیم، باید طبق روال سال های گذشته بگوییم که بدون شک گزارش فیفا یکی از اصلی ترین نقاط قوت این عنوان محسوب می شوند. در فیفا 17 در عین حفظ تمامی نکات و المان های مثبت سال های گذشته، خطوط زیادی به متن گفتمان این گزارشگران توانمند اضافه شده و در بخش Journey شنوای دیالوگ های کاملا اختصاصی و هیجان انگیز منحصر به فردی هستیم.

جمع بندی

FIFA 17

با معرفی بخش تازه و خلاقانه کاملا جدیدی به نام The Journey، بازی فیفا 17 به سادگی می تواند مخاطبین را به ترک نسخه قبلی و خرید قسمت جدید ترغیب کند. از سوی دیگر پیشرفت های گرافیکی (به خصوص نورپردازی فوق العاده) و گیم پلی بهینه شده کاملا رضایت بخش هستند، اما به هیچ وجه توقعات ما را از موتور قدرتمند فراست بایت برآورده نمی سازد.

یقینا فیفا 17 بازی کامل و جذابی است و همچون نسخه های اخیر توانایی میخکوب کردن هواداران را برای هزاران ساعت دارد. ایراد خاصی بر این بازی وارد نیست و اگر کم کاری های سازندگان در بهره وری از موتور فراست بایت و اعمال تغییرات بیشتر در بخش های مختلف نبود، می توانستیم به آن لقب کامل ترین فیفای تاریخ را بدهیم. با آشنایی با Journey برایمان جالب خواهد بود که بدانیم الکترونیک آرتز در سال های آینده چه برنامه ای برای روایات داستانی فیفا خواهد داشت.

فیفا 17 بدون شک روال موفقیت نسخه قبلی را ادامه داده و احتمالا نام آن را هر هفته در لیست پر فروش ترین بازی های انگلستان خواهیم دید؛ این بازی اخیرا برای کنسول های پلی استیشن 4، اکس باکس وان، پی سی و هر دو پلتفرم نسل هفتم منتشر شده است. گفتنی است مهم ترین تغییر این بازی یعنی بخش داستانی The Journey در نسخه های اکس باکس 360 و پلی استیشن 3 وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • محمد هروی
    محمد هروی | ۱۶ مهر ۱۳۹۵

    خیلی چیزه باحالیه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی