ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پهپاد SPHERE با یادگیری ماشینی پرواز در جاذبه صفر را آموخته است

حتی روی زمین هم هدایت پهپاد هیجان زیادی دارد و لازم است مراقب باشید با چیزی برخورد نکنید، اما با این حال یکی از پهپادهای موجود در ایستگاه فضایی بین المللی موفق شده با استفاده ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۱ مهر ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

حتی روی زمین هم هدایت پهپاد هیجان زیادی دارد و لازم است مراقب باشید با چیزی برخورد نکنید، اما با این حال یکی از پهپادهای موجود در ایستگاه فضایی بین المللی موفق شده با استفاده از روش یادگیری ماشینی و تنها استفاده از یک دوربین به شکل خودکار در هوا حرکت کند، آن هم بدون اینکه خسارتی به بار آورد.

محیط داخل یک سفینه فضایی چندان جادار نیست و قطعات پر تعدادی در گوشه و کنار پراکنده هستند که برخورد با هر یک از آنها می تواند فاجعه آمیز باشد، اما پهپاد SPHERE به خوبی توانسته چنین مشکلاتی را از سر راه خود بردارد.

SPHERE برای این منظور ابتدا با استفاده از 12 رانشگر گازی درون ماژول ژاپنی ایستگاه فضایی به پرواز درآمده و همه چیز را با 2 دوربین به خاطر سپرده است. با ثبت چنین اطلاعاتی، پهپاد مورد بحث قادر است تنها با استفاده از یک دوربین خود، بدون برخورد با اشیای داخل سفینه رفت و آمد کند.

stereo_camera_on_iss_drone

البته باید توجه داشته باشید که در این میان نرم افزار مربوط به یادگیری ماشینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ نرم افزاری که توسط دانشگاه فناوری Delft توسعه یافته و پیشتر با پهپادهای مرسوم مورد آزمایش قرار گرفته است.

یکی از مسئولین پروژه می گوید: «اینکه برای نخستین بار شاهد باشید یک پهپاد با استفاده از آخرین متدهای موجود یادگیری ماشینی را در فضا انجام می دهد بسیار هیجان انگیز است. علاوه بر این باید توجه داشت که به دلیل احتمال خطا، روش یادگیری ماشینی در صنعت هوا و فضا چندان کاربردی به نظر نمی رسد و اطمینان چندانی در موردش وجود ندارد، اما تیم ما برای رسیدن به این هدف 5 سال تلاش کرد و در نهایت موفق شد».

در پایان از شما دعوت می کنیم عملکرد، مراحل توسعه و خصوصیات پهپاد SPHERE را در ویدیوی زیر مشاهده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی