ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یاهو به درخواست دولت آمریکا از کاربرانش جاسوسی می کند؛ رویترز گزارش داد

طبق گزارش جنجالی رویترز به نقل از سه منبع آگاه، سال گذشته یاهو بنا به درخواست دولت ایالات متحده اقدام به جاسوسی و نظارت بر محتوای ایمیل ها کرده. طبق این درخواست، تمامی ایمیل های وارد ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۴ مهر ۱۳۹۵ | ۱۰:۰۰

طبق گزارش جنجالی رویترز به نقل از سه منبع آگاه، سال گذشته یاهو بنا به درخواست دولت ایالات متحده اقدام به جاسوسی و نظارت بر محتوای ایمیل ها کرده. طبق این درخواست، تمامی ایمیل های وارد شده به سرورهای یاهو از نظر وجود یک رشته کاراکتر خاص، چه در متن اصلی و چه در فایل های الحاقی، مورد جستجو قرار گرفته اند.

مهم تر از همه این که سیستم فوق محدود به چند حساب کاربری خاص نبوده، و نرم افزار سفارشی ارائه شده توسط این کمپانی تمامی ترافیک ورودی از ایمیل ها را به صورت بلادرنگ مورد بازبینی قرار می داده.

البته در این گزارش مشخص نشده که چه عبارتی جستجو شده، یا هدف نهایی از این نظارت غیرقانونی چه بوده. همچنین نمی دانیم آیا رشته کاراکترهای موردنظر پیدا شده اند یا صرفاً با عملیاتی محتاطانه مواجه بوده ایم.

این اولین بار است که یکی از شرکت های بزرگ اینترنتی، به درخواست CIA اقدام به جاسوسی در ترافیک سرویس های خود می نماید. البته پیش تر «اسنودن» خبر از جستجوی عبارات خاص توسط NSA داده بود، اما این نهاد امنیتی از طریق کابل های ارتباطی زیر دریا به پایش کل ترافیک اینترنت می پرداخت.

yahoo-self-spying-1

گزارش فوق از این نظر حائز اهمیت است که یاهو، به ویژه در سیستم پست الکترونیکی اش، مدت ها با مشکلات امنیتی روبرو بوده. این شرکت بالاخره در سال 2014 به استاندارد حفاظتی HTTPS روی آورد، در حالی که دیگر خدمات دهنده ها از چند سال قبل به چنین فناوری مجهز بودند.

در غیاب پروتکل HTTPS سازمان هایی همچون NSA می توانند محتوای ایمیل های یاهو را از طریق ترافیک رمزنگاری نشده در سرتاسر شبکه، جستجو نمایند.

از آنجا که درخواست فوق برای شناسایی حساب کاربری خاصی نبوده، احتمال می رود که دیگر خدمات دهنده های پست الکترونیک نیز به وضعیتی مشابه دچار بوده باشند. به همین دلیل خبرگزاری Verge به سراغ گوگل، مایکروسافت، اپل و فیسبوک رفته و در این زمینه از آنها سؤال کرده.

سخنگوی گوگل چنین موضوعی را انکار کرده و اعلام نمود: «ما هیچگاه چنین درخواستی را از سوی دولت ایالات متحده دریافت نکردیم، اما اگر چنین وضعیتی هم پیش می آمد، پاسخ ما کاملاً واضح است: به هیچ وجه چنین اجازه ای نمی دهیم.»

مایکروسافت نیز در بیانیه ای مشابه اعلام کرد: «ما هیچگاه در چنین برنامه های جاسوسی محتوای پست الکترونیک حضور نداشته ایم.»

اپل نیز اظهار داشت: «چنین درخواستی برای ما ارسال نشده، اما اگر با این وضعیت روبرو می شدیم، مستقیماً شکایت خود را از نهادهای دولتی در دادگاه مطرح می کردیم.»

فیسبوک نیز با رد این موضوع، گفت: «این شرکت هیچگاه درخواستی شبیه به آنچه در مورد یاهو اعلام شده را دریافت نکرده، و در صورت مواجهه با چنین شرایطی قطعاً با آن مقابله خواهد کرد.»

yahoo-self-spying-2

گفتنی است گزارش جنجالی این عملیات غیر اخلاقی از سوی مدیران ارشد یاهو در حالی منتشر شده که چندی پیش، اخباری مبنی بر دسترسی هکرها به بیش از 500 میلیون حساب کاربری این کمپانی به گوش رسید، و بعید نیست چنین وضعیتی بر قرارداد 4.8 میلیارد دلاری خرید یاهو از سوی ورایزن نیز تأثیر منفی بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • mohammad reza heydariazar
    mohammad reza heydariazar | ۱۵ مهر ۱۳۹۵

    از اولش از یاهو خوشم نیومد‌.

  • آریا
    آریا | ۱۴ مهر ۱۳۹۵

    اگه فقط امریکا شنود کنه از نظر من مهم نیست

  • کیهان
    کیهان | ۱۴ مهر ۱۳۹۵

    دوستان عزیز به هیچ عنوان گول نخورید چرا شرکت های دیگه به صراحت رد کردن چه مدرکی دارن همش باد هوا هست وقتی دارید از یک سرویس اینترنتی مثل تلگرام استفاده میکنید چه اطمینانی هست که هم جاسوسی نکنند اونا میتونن هر لحظه که بخوان به اطلاعات شما دست پیدا کنند

    • مهمان ناخوانده11
      مهمان ناخوانده11 | ۱۴ مهر ۱۳۹۵

      این که CIAاز ما جاسوسی کنه خیلی بهتر از اینه که نهاد های داخلی از ما جاسوسی کنند...چون برای امریکایی ها یا روسی ها اطلاعات رد و بدل شده بین مردم عادی مهم نیس ولی برای نهاد های داخلی که اسم نمی برم مهمه ومیخوان اطلاعات رو داشته باشن و محتوای ارسالی باعث ایجاد سوء پیشینه توی پرونده میشه...واسه همینه که میخوان همه سرویس ها رو بیارن داخل کشور...من که ترجیح میدم امریکایی ها ما روشنود کنن تا ایرانی ها?

مطالب پیشنهادی