ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پژوهشگران راه جدیدی برای مقابله با ترومای مغزی یافتند

جراحان متود جدیدی برای کسانی که از ترومای مغزی رنج می برند طراحی کرده اند که می تواند جایگزین ترفند پیشین برداشتن بخشی از استخوان جمجمه شود. این راه که Decompressive craniectomy نام دارد، روشی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۵ مهر ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

جراحان متود جدیدی برای کسانی که از ترومای مغزی رنج می برند طراحی کرده اند که می تواند جایگزین ترفند پیشین برداشتن بخشی از استخوان جمجمه شود. این راه که Decompressive craniectomy نام دارد، روشی است که به سلول های مغزی اجازه می دهد ملتهب شده و جان فرد را نجات دهند.

زمانی که مغز ورم می کند تا با ضایعه ای که برایش پیش آمده مقابله کند، اگر پزشک بداند باید تا چه حد فضا لازم است در اختیار آن قرار گیرد، آسیبی به هیچ بخش از سلول های عصبی مغز وارد نخواهد شد.

اما وقتی که فضا باز باشد و مغز اجازه ورم بیش از حد پیدا کند، آکسون ها (پایانه عصبی نورون، سلول های مغز) دچار مشکل و شکنندگی می شوند و از بین می روند که این مسئله بسیار تهدید آمیز است.

برای توسعه این ابزار، تیم پژوهشگران دانشگاه استنفورد و آکسفورد اسکن های پزشکی متعددی از مغزهای آسیب دیده را بررسی کردند. سپس با استفاده از داده های به دست آمده، تخمین ریاضیاتی خود را از اینکه ارگان مربوط تا چه حد می تواند آسیب ببیند به دست آوردند.

در موارد حاد، اگر آکسون تا 30 درصد از حالت عادی اش بزرگ تر شود، آسیبی جدی به آن وارد خواهد شد. شبیه ساز طراحی شده، نقاطی که آسیب دیده را با رنگ قرمز نشان می دهد تا در نهایت پزشک جراح به درستی قادر باشد عمل خود را تحت کنترل داشته باشد و آسیب را به حداقل میزان ممکن برساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی