راهنمای استراتژی های موثر در لیگ آو لجندز؛ Amumu The Sad Mummy
بازی های ویدیویی به مرور زمان، بیشتر و بیشتر به صحنه رقابتی وارد می شوند، عناوینی که روزی تنها به عنوان یک سرگرمی به آن ها نگاه می شد، امروزه به عنوان ورزش های الکترونیکی ...
بازی های ویدیویی به مرور زمان، بیشتر و بیشتر به صحنه رقابتی وارد می شوند، عناوینی که روزی تنها به عنوان یک سرگرمی به آن ها نگاه می شد، امروزه به عنوان ورزش های الکترونیکی شناخته می شوند. سردمدار عناوین رقابتی هم بازی های سبک MOBA هستند، بازی هایی با گیم پلی عمیق و تکیه زیاد بر کار تیمی، هر ساله بازیکنان و تیم های زیادی را برای رقابت فرا می خوانند.
با وجود مسابقات با شکوه این عناوین، هنوز هم موبا بستری است که بازیکنان غیر حرفه ای هم می توانند از آن لذت ببرند. مخاطبین اصلی این سبک بازیکنانی هستند که خارج از مسابقات حرفه ای و بیشتر به منظور سرگرمی و گاهی به چالش کشیدن مهارت های شان این بازی ها را تجربه می کنند.
لیگ آو لجندز محبوب ترین عنوان موبا است که میلیون ها بازیکن در سرتاسر جهان دارد. پیشتر به منظور آشنا سازی پلیرها با عناوین موبا و لیگ او لجندز، مکانیزم های ابتدایی این عنوان را در یک سری از مقالات توضیح دادیم. حال به سراغ راهنمایی هایی عمیق تر خواهیم رفت و از این پس هر هفته، یکی از هیرو های لیگ آو لجندر را معرفی کرده و نحوه بازی با او را آموزش خواهیم داد.
Amumu, The Sad Mummy
- سلامتی: 613 واحد در لول یک، 2041 واحد در لول هجده
- بازیبابی سلامتی: 8.88 واحد در هر پنج ثانیه در لول یک، 23.3 واحد در هر پنج ثانیه در لول هجده
- مانا: 287 واحد در لول یک، 967 واحد در لول هجده
- بازیبابی مانا: 7.38 واحد در هر پنج ثانیه در لول یک، 16.3 واحد واحد در هر پنج ثانیه در لول هجده
- مقاومت در برابر آسیب فیزیکی: بر حسب لول، بین 23.5 الی 88.1
- مقاومت در برابر آسیب جادویی: بر حسب لول، بین 32.1 الی 53.4
- قدرت آسیب رسانی ضربات عادی: 53.4 واحد در آغاز بازی، 118 واحد در لول هجده
- سرعت ضربه زنی: 0.638
- سرعت حرکت: 335 واحد در هر ثانیه
معرفی چمپیون
عضو پنجم هر تیم جانگلر است که از منابع موجود در جنگل تغذیه می کند. از مهم ترین وظایف جانگلر، گنک کردن سایر لین ها به منظور کمک رساندن به هم تیمی هایش است. بنابراین هر جانگلری باید دو ویژگی بسیار مهم داشته باشد، اولا که باید بتواند از پس هیولاهای جنگل بربیاید، ثانیا باید ابزاری برای گنک کردن تیم حریف داشته باشد.
Amumu یکی از هیرو هایی است که به خوبی از پس هر دو کار بر می آید. قابلیت هایش در خدمت وظایف او به عنوان یک جانگلر هستند و به وی اجازه می دهند که به سرعت کمپ های جنگل را خالی کند و برود سر وقت گنک کردن لین ها. یک امومو خوب، می تواند باعث شود که هم تیمی هایش، لین های شان را و در نهایت بازی را برنده شوند.
امومو از هیرو هایی است که می تواند نتیجه بازی را قابلیت آلتیمیتش تغییر دهد. هیرو ای فوق العاده برای شروع کردن تیم فایت ها است و می تواند نبرد های تیمی را حتی قبل از اینکه شروع شوند به اتمام برساند! تانک است و در عین حال قدرت آسیب رسانی بالایی هم دارد. امومو اگر به خوبی بازی کند، به کابوس تیم مقابل تبدیل خواهد شد.
نقاط قوت
خصلت های هجومی و دفاعی امومو نسبتا در تعادل اند. اموموی تانکی در برخی از شرایط و اموموی هجومی هم در بعضیدیگر از موقعیت ها جواب می دهد. بازیکن باید تصمیم بگیرد که روی کدام یک از این خصلت ها بیشتر سرمایه گذاری کند. قابلیت های وی برای گنک کردن لین و از پای در آوردن حریف فوق العاده اند، زیرا که روی حریف افکت های CC اعمال می کنند. وی به لطف آسیب منطقه ای خود می تواند کمپ های جنگل را در کسری از ثانیه خالی کند و به سراغ سایر وظایف خود برود. آلتیمیتش هم می تواند روند بازی را کاملا تغییر دهد و موجب برد تیم شود.
- جنگلر از منابع موجود در جنگل تغذیه می کند و به همین دلیل هم باید مکانیزمی داشته باشد که بتواند راحت از پس هیولا های جنگل بر بیاید. خوشبختانه امومو می تواند آسیب منطقه ای وارد کند و کمپ ها را سریع پاک سازی کند. همان طور هم که می دانید، هر چه سریع تر هیولا های جنگل را از پای در بیاورید، سریع تر لول تان بالا خواهد رفت و زودتر آماده برای گنک کردن خواهید شد.
- امومو به عنوان یک جنگلر، باید بتواند که سایر لین ها را به خوبی گنک کند. وی نزدیک زن است، بنابراین باید بتواند به طریقی خود را به حریف برساند. خوشبختانه قابلیت های وی نه تنها حریف را استان کرده، بلکه امومو را هم به نزد حریف منتقل می کنند تا وی بتواند به راحتی ضربه های عادی خود را به حریف وارد کند.
- می دانید در تیم فایت ها چه چیزی از آسیب منطقه ای بهتر است؟ یک CC منطقه ای! اگر تمامی هیرو های دشمن برای چند لحظه هم که شده انتگل (در مورد این افکت CC در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد) شوند، تیم شما کار رقیب را خواهد ساخت! در واقع CC منطقه ای برتری قابل ملاحظه ای را به تیم شما در فایت ها می دهد و آلتیمیت امومو هم دقیقا چنین کاربردی دارد.
- بازیکن باید جایگاه امومو را در بازی مشخص کند. یا وی را به تانکی تمام و کمال تبدیل می کنند، یا قدرت آسیب رسانی وی را افزایش می دهند. اما هر دو این نوع امومو ها می توانند کاملا موفق شوند. در واقع تعادل خوبی بین خصلت های تانکی و هجومی امومو برقرار است و بازیکن می تواند بر اساس روند بازی، یکی از این خصلت ها را به عنوان ویژگی اصلی امومو برگزیند.
نقاط ضعف
قابلیت های امومو در اوایل بازی هم مانا بسیاری مصرف می کنند، هم کول داون بالایی دارند. وی چه در تیم فایت ها و چه در گنک ها نمی تواند تنهایی کاری از پیش ببرد. شاید بتواند تمامی هیرو های حریف را انتنگل کند، اما خودش قدر آسیب رسانی بالایی ندارد. مهم ترین قابلیت های وی هم از نوع Skillshot اند و بنابراین استفاده درست و موثر از آن ها می تواند سخت و دشوار باشد. سرعت حرکت وی هم کم است و راهی برای فرار از موقعیت های خطرناک ندارد.
- قابلیتی که امومو برای گنک کردن از آن بهره می برد از نوع Skillshot است. یعنی وی باید نشانه گیری خوبی داشته باشد. مشکل این جا است که اگر این قابلیت به خطا برود، دیگر کار چندانی از دست امومو ساخته نیست. حریف از اشتباه امومو استفاده کرده و در می رود و امومو هم نمی تواند به هیچ طریقی خود را به او برساند.
- قابلیت آلتیمیت امومو تنها در محدوده خاصی اثر می کند. وی باید به گونه ای جایگری کند که مهم ترین اعضای تیم حریف در دایره اثر این قابلیت آلتیمیت قرار داشته باشند. اگر وی نتواند از آلتیمیتش درست استفاده کند، در طول تیم فایت بی مصرف خواهد شد. کول داون این ابیلتی هم بالا است و ممکن است برای تیم فایت بعدی آن را در اختیار نداشته باشید.
- امومو شاید بتواند تمامی اعضای تیم حریف را انتنگل کند، اما قدرت آسیب رسانی اش آن قدر ها بالا نیست که بتواند تمامی اعضای دشمن را از پای در بیاورد. وظیفه آسیب رساندن، بر عهده هم تیمی های اوست. حال اگر آن ها هم قدرت آسیب رسانی بالای نداشته باشند چه؟ کار تان تمام است و احتمالا هم بازی را خواهید باخت!
- قابلیت های امومو در ابتدای بازی به سرعت مانا او را خالی به سرعت خواهند کرد. وی اگر نتواند باف بلو (در ادامه در مورد این باف توضیح خواهیم داد) را کسب کند، کارش بسیار دشوار خواهد شد. اگر مانا وی به اتمام برسد، هم از سرعتش در خالی کردن کمپ ها کاسته می شود، هم قابلیت گنک کردن لین ها را از دست خواهد داد.
- امومو سرعت حرکت کندی دارد راه های فرارش هم بسیار محدودند. خلاصه اگر که گیر بیافتد، تنها باید به هم تیمی هایش و یا تانکی بودنش تکیه کند تا بلکه بتواند در برود.
اسپل ها
ما اغلب اسپل ها را در پایان هر مقاله معرفی می کنیم، اما با توجه به این که این مطلب روی یک جانگلر تمرکز دارد، باید حتما اسپل ها را در ابتدای مقاله توضیح دهیم.
بر هر جانگلری واجب است که از اسپل Smite استفاده کند. این اسپل بین 390 تا 1000 واحد آسیب را به هیولا ها و مینون ها وارد می کند که این آسیب به هیچ عنوان توسط آرمور و یا میج رزیستنس کاهش نمی یابد. با به کار بردن اسمایت روی هیولاها جنگل، هم باف شان را کسب خواهید کرد و هم آسیب سنگینی به آن ها خواهید رساند.
دقت کنید که اسپل اسمایت در لول 10 آزاد خواهد شد. بنابراین پیش از این لول فکر رفتن به جنگل را از سرتان بیرون کنید. این اسپل به جانگلر ها کمک می کند تا کمپ های جنگل را سریع تر پاک سازی کنند. ثانیا خرید برخی از آیتم ها تنها در صورتی ممکن است که این اسپل را به همراه داشته باشید.
اسپل Flash بهترین اسپل برای امومو است. زیرا همان طور که اشاره کردیم امومو هیرو ای است بسیار کند و این اسپل به وی امکان قرار از موقعیت های بحرانی را می دهد. البته گاهی اوقات هم از فلش برا رساندن خود به درگیری ها بهره خواهید جست. در هر صورت Flash برای امومو ضروری است.
قابلیت ها
Cursed Touch: هر بار که امومو با ضربات عادی اش به یکی از واحد های تیم حریف و یا هیولاهای جنگل ضربه می زند، پسیو وی موجب می شود که مجیک رزیستنس آن واحد یا هیولا برای 3 ثانیه کاهش یابد. ضربات متوالی مدت زمان این پسیو را از نو تنظیم می کنند. هنگامی که لول امومو یک است، این پسیو 15 واحد از مجیک رزیستنس حریف می کاهد. در لول 7 از مقاومت حریف در برابر ضربات جادویی 20 واحد کاسته می شود و در لول 13 مقدار این کاهش به 25 واحد ارتقا می یابد.
- دقت کنید که این ابیلیتی پسیو به صورت پشته ای (Stack) کار نمی کند. برای مثال در لول یک، اگر امومو به هیرو حریف یه ضربه عادی وارد کند، تا 3 ثانیه بعدی مجیک رزیستنس حریف 15 واحد تقلیل می یابد. حال اگر یک ثانیه بعد امومو یک ضربه دیگر به همان چمپیون بزند، کاهش مجیک رزیستنس وی همان 15 واحد باقی می ماند و به 30 واحد افزایش نمی یابد.
- ضربات متوالی تایمر این ابیلیتی را از نو تنظیم می کنند. برای مثال اگر در ثانیه 2:30 بازی به حریف یک ضربه عادی وارد کنید، وی 15 واحد از مجیک رزیستنس خود را تا ثانیه 2:33 از دست خواهد داد. حال اگر در ثانیه 2:31 یک ضربه دیگر به حریف بزنید، این پسیو از نو اعمال می شود و در نتیجه آسیب پذیری وی در برابر ضربات جادویی تا ثانیه 2:34 ادامه پیدا خواهد کرد.
- هنگام گنک، سعی کنید که حتما یک بار به حریف ضربه عادی وارد کنید و تنها از قابلیت های تان بهره نبرید. زیرا که هم نوع آسیب های قابلیت های امومو جادویی هستند، هم که ممکن است هم تیمی تان در لینی که گنک کرده اید آسیب جادویی وارد کند. بنابراین کاهش مجیک رزیستنس حریف کارتان را راحت تر خواهد کرد.
Bandage Toss: با فعال ساز این قابلیت، امومو بانداژی را به جهت مشخص شده توسط بازیکن پرت می کند. این بانداژ به اولین واحد غیر خودی ای که برخورد کند آسیب جادویی می رساند، او را استان کرده و امومو را به سمت وی می کشد.
- این ابیلیتی از نوع اسکیل شات است و اگر نتوانید به شکل درست و موثر از آن بهره ببرید، کار تان در گنک ها به مراتب سخت تر خواهد شد. باید با توجه به الگو حرکت حریف، این قابلیت را به گونه ای شلیک کنید که درست به وی اصابت کند. بی تردید اگر تجربه زیادی ندارید، استفاده از این ابیلیتی اندکی برای تان دشوار خواهد بود. اما به مرور دست تان راه خواهد افتاد.
- این ابیلیتی اصلی ترین ابزار امومو برای گنک کردن است. پیش از رفتن به لین، ابتدا مطمئن شوید که این قابلیت روی کول داون نیست و مانا کافی را هم برای استفاده از آن در اختیار دارید. البته لزوما نباید درست در شروع گنک از این ابیلیتی استفاده کنید. گاهی می توانید بدون نیاز به این ابیلیتی خود را به حریف برسانید. در این صورت این قابلیت را برای شرایطی که حریف در حال فرار است ذخیره کنید.
- همان طور که گفتیم سرعت حرکت امومو کم است و راهی برای فرار ندارد. اما در شرایطی خاص، می تواند با توسل به این ابیلیتی از مخمصه بگریزید. این ابیلیتی امومو را به سمت هر واحد غیر خودی خواهد کشید. حال فرض کنید که هیرو های تیم حریف در حال تعقیب کردن شما هستند. می توانید این ابیلیتی را به سمت هیولا های جنگل و یا مینیون های دشمن شلیک کنید تا فرصت فرار برای تان جور شود.
Despair: با فعال سازی این قابلیت، امومو شروع می کند به گریه کردن و استخری از از اشک در اطرافش شکل خواهد گرفت! هر دشمنی که درون این استخر قرار بگیرد، آسیب خواهد دید.
- دقت کنید که این ابیلیتی، فعال و غیر فعال می شود. هر موقع آن را فعال کنید، امومو شروع می کند به گریه کردن. اما به ازای هر ثانیه روشن بودن این ابیلیتی، 8 واحد از مانای امومو هم مصرف خواهد شد. بنابراین اگر نمی خواهید که مانا تان در یک چشم به هم زدن ته بکشد، باید فقط و فقط در شرایط ضروری این ابیلیتی را فعال کنید.
- این ابیلیتی دریاچه ای از اشک را در اطراف امومو ایجاد می کند و هر واحدی که درون این استخر قرار بگیرد، آسیب دریافت خواهد کرد. امومو می تواند از این قابلیت برای خالی کردن کمپ ها بهره ببرد، زیرا که به لطف آسیب منطقه ای این ابیلیتی هیولاهای هر کمپ سریعا از پای در خواهند آمد.
- در تکمیل نکته بالا، باید بگوییم که امومو آن قدر قدرت آسیب رسانی بالایی ندارد که بتواند هیولا های جنگل را تک تک از پای در بیاورد. اما به لطف این ابیلیتی اش، می تواند همزمان به تمامی هیولاهای موجود در کمپ آسیب برساند و همین موجب می شود که سرعت وی در خالی کردن کمپ ها بسیار بالا رود.
- هنگام مبارزه با هیرو های حریف، از این قابلیت برای آسیب رساندن به آن ها بهره ببرید. لازم به ذکر است که هر چه ظرفیت سلامتی دشمن بیشتر باشد، این ابیلیتی هم آسیب بیشتری را به او خواهد رساند. اگر می خواهید بیشترین بهره را از این قابلیت ببرید، باید در تیم فایت ها به گونه ای جایگیری کنید که چند تن از اعضای تیم حریف در استخر حاصل از این ابیلیتی قرار بگیرند و آسیب دریافت کنند.
Tantrum: پسیو: آسیب های فیزیکی روی امومو تاثیر کمتری خواهند گذاشت.
اکتیو: با به کار بردن این ابیلیتی، امومو عصبانیتش را بر سر دشمنان اطرافش خالی می کند و به تمامی آن ها آسیب می رساند. هر بار که امومو یک ضربه عادی دریافت کند، 0.5 ثانیه از کول داون این ابیلیتی کم می شود.
- این ابیلیتی هم مانند قابلیت قبلی امومو آسیب منطقه ای وارد می کند و تمامی واحد های غیر خودی اطراف امومو را هدف می گیرد. همان طور هم که حدس می زنید، امومو به لطف این ابیلیتی هم می تواند به تمامی هیولاهای هر کمپ آسیب بزند. اما این ابیلیتی به قابلیت قبلی یعنی Despair ارجحیت دارد، زیرا که ضمن مصرف مانا کمتر، قدرت آسیب رسانی بالاتری دارد.
- پسیو این قابلیت کاملا دفاعی است و موجب می شود که امومو در جنگل و در تیم فایت ها آسیب فیزیکی کمتری را دریافت کند. برای اطلاعات بیشتر، باید اشاره کنیم که این پسیو بعد از آرمور اعمال می شود. یعنی ابتدا آرمور از قدرت آسیب های فیزیکی وارد بر او می کاهد، سپس پسیو این ابیلیتی قدرت آسیب ها را کاهش می دهد.
- همان طور که گفتیم ضربات عادی وارد بر امومو از کول داون این قابلیت می کاهند. اما این ضربات عادی تنها محدود به هیرو ها نمی شوند! اگر مینیون ها و یا کریپ های جنگل هم به شما ضربه بزنند، کول داون این قابلیت تان کاهش خواهد یافت. به لطف این ویژگی، در جنگل بخش اکتیو این قابلیت تان زود به زود آماده استفاده خواهد شد و در نتیجه می توانید کمپ ها را سریع پاک سازی کنید.
Curse of the Sad Mummy: قابلیت آلتیمیت امومو به تمامی واحد های حریف اطراف او آسیب جادویی وارد کرده و آن ها را برای 2 ثانیه Entangle می کند.
- پیش از هر چیزی، لازم است که در مورد Entangle توضیح دهیم. اگر این افکت CC روی چمپیونی اعمال شود، وی نه می تواند حرکت کند، نه قادر است از ضربات عادی اش استفاده کند و نه امکان استفاده از اسپل های فلش و تپلورت را خواهد داشت. اما هیرو های انتنگل شده می توانند از قابلیت های شان بهره ببرند. این افکت CC مخصوص به امومو است.
- دقت کنید که انتنگل با استان فرق دارد و جلوی اجرای اکثر ابیلیتی های چنلینگ را نمی گیرد. برای مثال، برای متوقف کردن آلتیمیت کاتارینا نمی توانید از این قابلیت بهره ببرید و باید با Bandage Toss او را استان کنید. به علاوه همان طور که گفتیم چمپیون های انتنگل شده باز هم می توانند از قابلیت های شان بهره ببرند. به همین دلیل هم چمپیونی چون Gangplank می تواند با یکی از ابیلیتی های خود از آلتیمیت امومو فرار کند.
- این قابلیت آلتیمیت یکی از ترسناک ترین ابیلیتیهای بازی است و قابلیتی است که به امومو هویت می بخشد. بسیاری از بازیکنان بی تجربه به خاطر همین آلتیمیت امومو را در بازی های رنک بن می کنند! زیرا همان طور که پیشتر گفتیم، امومو می تواند با استفاده از این قابلیتش، برد را برای تیمش در تیم فایت ها به ارمغان بیاورد.
- به عنوان امومو، شما وظیفه دارید که مهم ترین اعضای تیم حریف را در تیم فایت ها انتنگل کنید. یعنی اولویت شما باید کری های تیم حریف باشد. هیچ گاه آلتیمیت تان را برای گیر انداختن هیرو های صرفا تانک به کار نبرید. زیرا که این آلتیمیت کول داون بسیار بالایی دارد و اگر در تیم فایت های مهم، آن را در اختیار نداشته باشید کارتان سخت خواهد شد.
نحوه لول آپ
آیتم ها
آیتم های آغازین
جانگلر ها، به این علت که اسپل Smite را به همراه دارند، می توانند آیتم های ویژه ای تهیه کنند. این آیتم ها موجب می شوند که جانگلر ها بتوانند راحت تر و سریع تر کمپ های جنگل را خالی کنند. به همین دلیل هم درست در ابتدای بازی باید Hunter’s Talisman بخرید. هنگامی که در جنگل اید، ابیلیتی پسیو این آیتم نرخ بازیابی مانا تان را 150 درصد افزایش خواهد داد. قالبیت پسیو دیگرش هم باعث می شود که هر گاه به هیولا ای ضربه بزنید، 25 واحد از سلامتی تان طی5 ثانیه بازیابی شود. از سمت دیگر اگر این آیتم را به همراه داشته باشید، امتیازات تجربه بیشتری هم از کشتن هیولاهای جنگل نصیب تان می شود.
در ابتدای بازی می توانید 3 عدد Health Potion تهیه کنید. هر گاه که در جنگل سلامتی تان بیش از حد کاهش یافت، با استفاده از این معجون ها سلامتی تان را احیا کنید. دقت کنید که اگر سلامتی تان بیش از حد کم شود، ممکن است که توسط هیولا های جنگل از پای در آیید! اگر معجون سلامتی در اختیار دارید، مصرفش کنید. اگر نه به بیس بازگردید.
ترینکت Warding Totem برای جانگلر ها ضروری است، زیرا ممکن است که جانگلر تیم حریف به قلمرو شما تجاوز کند. باید با کاشت وارد در نقاط مهم، از جنگل خود حفاظت کنید. شاید هم شما بخواهید وارد جنگل حریف شود و کمپ بخصوصی را هدف بگیرید. در این صورت باید حتما اطراف آن کمپ وارد بکارید تا حریف نتواند غافل گیرتان کند.
نخستین بازگشت به بیس
هنگامی باید به بیس بازگردید که پول تان حداقل به 950 واحد رسیده باشد. زیرا که باید نخستین بخش از آیتم جنگل تان را تکمیل کرده و کفش هم تهیه کنید.
Stalker’s Blade که نخستین بخش از آیتم جنگل شما است، از دو بخش تشکیل شده. یکی همان Hunter’s Talisman است که در مورد آن توضیح دادیم، دیگری Hunter’s Machete نام دارد. Hunter’s Machete به ضربات شما در برابر هیولاهای جنگل 8 درصد لایف استیل می بخشد. یعنی با هر ضربه ای که به هیولا ها وارد می کنید، مقداری از سلامتی تان بازیابی می شود. پسیو دیگر این ابیلیتی موجب می شود که به هیولا های جنگل آسیب بیشتری وارد کنید و از کشتن آن ها امتیاز تجربه بیشتری به جیب بزنید.
Stalker’s Blade ترکیب دو آیتم قبلی است و نسخه قوی تر تمامی قابلیت های آن دو را دارد. نرخ بازیابی مانا را 180 درصد افزایش می دهد و به ضربات امومو در برابر هیولا های جنگل 10 درصد لایف استیل می افزاید. امتیاز اضافه ناشی از از پای در آوردن هیولاهای جنگل هم که سر جای خود باقی است. اما این آیتم به شما این امکان را می دهد که Smite را روی هیرو های حریف هم استفاده کنید. با به کار گرفتن این اسپل روی هیرو ها، سرعت حرکت شان 20 درصد کاهش خواهد یافت و آسیبی بین 28 تا 166 واحد بر حسب لول امومو خواهند دید.
امومو سرعت حرکت کمی دارد، به همین دلیل هم باید هرچه سریع تر Boots of Speed را تهیه کنید. این آیتم سرعت حرکت تان را 25 واحد در ثانیه افزایش خواهد داد. این سرعت اضافه در گنک ها بسیار به کار امومو می آید، زیرا که وی هیرو ای است نزدیک زن و باید بتواند خود را همواره نزدیک به حریف نگه دارد.
بازگشت های بعدی
در بازگشت های باید آیتم جنگل و بوت تان را تکمیل کنید. پیش از هر چیزی، باید یک تصمیم مهم بگیرید. می خواهید که آیتم جنگل تان خصلت های تانکی تان را بهبود بخشد، یا قدرت آسیب رسانی تان را افزایش دهد. برای کفش تان هم چندین انتخاب دارید که باید بسته به شرایط بازی یکی را برگزینید.
Stalker's Blade - Runic Echoes تمامی قابلیت های Stalker’s Blade معمولی را در خود دارد، اما ابیلیتی پاورتان را هم 60 درصد بیشتر می کند، در نتیجه قدرت آسیب رسانی قابلیت های تان را افزایش خواهد داد. جدا از این سرعت حرکت تان را هم 7 درصد بهبود خواهد بخشید. این آیتم قابلیت پسیوی هم دارد که با حرکت در زمین بازی شارژ می شود. هرگاه شارژش به 100 رسید، قابلیت بعدی امومو به هدفش آسیب بیشتری وارد کرده و واحد های اطراف او هم آسیب اندکی دریافت خواهند کرد. البته دقت کنید که خرید این آیتم، به این معنی نیست که امومو دیگر هیچ گاه به تانک تبدیل نخواهد شد! شما می توانید با خرید این آیتم قدرت های هجومی تان را بهبود بخشید، اما سایر جایگاه های اینونتوری تان را به آیتم های تانکی اختصاص دهید.
Stalker's Blade – Cinderhulk آیتم جنگلی است که تنها روی خصلت های تانکی تمرکز دارد. علاوه بر تمامی قابلیت های Stalker’s Blade معمولی، ابتدا سلامتی مالکش را 400 واحد افزایش می دهد، سپس ظرفیت سلامتی او را 15 درصد بهبود می بخشد و همچنین موجب می شود که اثر گذاری آیتم های زیاد کننده سلامتی 15 درصد افزایش یابند. پسیو این آیتم هم به تمامی هیرو های اطراف امومو، آسیب جادویی در واحد ثانیه وارد می کند که مقدار این آسیب به لول امومو بستگی دارد.
همان طور که گفتیم یکی از نقاط ضعف اصلی امومو سرعت حرکت کم او است. Boots of Swiftness می تواند این مشکل تا حدی مرتفع کند. این کفش سرعت حرکت تان را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد و به لطف آن قادر خواهید بود که لین ها را راحت تر گنک کنید. ابیلیتی پسیو این کفش هم از تاثیر افکت های کم کننده سرعت خواهد 25 درصد خواهد کاست.
اگر تیم حریف آسیب جادویی زیادی وارد می کند یا به افکت های CC قدرتمندی مجهز است، بهتر است از Mercury’s Threads استفاده کنید. این کفش جدا از این که سرعت تان را افزایش می دهد، مقاومت تان را در برابر آسیب های جادویی بهبود خواهد بخشید و از تاثیر افکت های CC روی تان خواهد کاست.
بالعکس حالت قبلی، اگر اعضای تیم حریف آسیب فیزیکی سنگینی وارد می کنند، آن وقت به آرمور نیاز پیدا خواهید کرد. در این شرایط کفش Ninja Tabi راست کار تان است. این کفش سرعت حرکت تان را افزایش می دهد، بخشی از قدرت آسیب های فیزیکی را بلاک می کند و آرمور تان را هم بهبود می بخشد.
آیتم های اصلی
همان طور که اشاره کردیم، امومو را یا به عنوان یک تانک بازی می کنند، یا به عنوان یک نیمه میج نیمه تانک. اما شما باید کدام یک از این نقش ها را در بازی ایفا کنید؟ اگر تیم تان حداقل دو تانک دارد، برای مثال اگر ساپورت تیم تان لئونا است و گارن هم در لین بالا آیتم های تانکی بسته است، بهتر است که شما بیشتر روی قدرت آسیب رسانی تان سرمایه گذاری کنید. اما اگر تنها تانک تیم تان هستید و یا تیم جز شما فقط یک تانک دیگر دارد، بهتر است که سپر بلای هم تیمی های تان شوید.
Dead Man’s Plate از ترکیب دو آیتم تشکیل شده که یکی به سلامتی هیرو می افزاید و دیگری به وی آرمور می بخشد، به همین دلیل هم این آیتم سلامتی امومو را به اندازه 500 واحد افزایش می دهد و آرمورش را هم 50 واحد تقویت می کند. این آیتم از قابلیت پسیوی به نام Dreadnought برخوردار است که با حرکت در میدان نبرد شارژ می شود. هر گاه شارژ این ابیلیتی به 100 رسید، فعال شده و هم به سرعت حرکت امومو می افزاید و هم قدرت ضربه بعدی او را بیشتر می کند. امومو هم همان طور که گفتیم، باید به دل تیم حریف برود تا بتواند از آلتیمیتش به خوبی استفاده کنید. به همین جهت هم سرعت اضافه ناشی از قابلیت پسیو این آیتم برای وی بسیار مفید است.
اگر آیتم Stalker's Blade - Runic Echoes را به عنوان آیتم جنگل خود انتخاب کرده اید و مایلید که بقیه جایگاه های اینونتوری تان را به آیتم های تانکی اختصاص دهید، توصیه می کنیم که هرچه زودتر Sunfire Cape را تهیه کنید. این آیتم 500 واحد به سلامتی تان اضافه می کند و از سمت دیگر هم آرمور تان را 50 واحد افزایش می دهد. اما قابلیت پسیو این آیتم، شبیه به قابلیت پسیو Stalker's Blade – Cinderhulk می ماند، یعنی به واحد هایی که در اطراف تان قرار گرفته اند، در واحد ثانیه آسیب جادویی وارد می کند. برای همین هم اگر Cinderhulk را به عنوان آیتم جنگل تان برگزیده اید، دیگر نیازی خرید Sunfire Cape ندارید.
Frozen Hearth از ترکیب دو آیتم آرمور محور ساخته می شود. اگر Cinderhulk آیتم جنگل شما است، توصیه می کنیم که حتما این آیتم را بخرید. زیرا که Cinderhulk فقط و فقط به سلامتی تان می افزاید و تاثیری روی آرمور نمی گذارد و همان طور که خودتان می دانید سلامتی بدون آرمور و مجیک رزیستنس بی فایده است! Frozen Hearth اولا به شما 90 واحد ارمور می بخشد، ثانیا از کول داون ابیلیتی های تان 20 درصد می کاهد و در آخر، ظرفیت نوار مانا تان را 400 واحد افزایش می دهد. این آیتم قابلیت پسیوی هم دارد که به موجب آن، هیرو های که در شعاع 1000 واحدی امومو قرار دارند 15 درصد از سرعت ضربه زنی شان را از دست خواهند داد.
در بازی های نورمالی که تیم حریف هم آسیب جادویی و هم آسیب فیزیکی وارد می کند، امومو علاوه بر آرمور، به مجیک رزیستنس هم نیاز دارد. این جا است که وی باید به سراغ Spirit Visage برود. این آیتم ظرفیت سلامتی امومو و نرخ بازیابی آن را افزایش می دهد، از کول داون قابلیت هایش می کاهد و طبیعتا هم مقاومت وی در برابر آسیب های جادویی را بهبود می بخشد. پسیو این آیتم تاثیر تمامی افکت ها و قابلیت های درمان گر را روی امومو 25 درصد افزایش می دهد.
Randuin’s Omen به امومو 500 واحد سلامتی می بخشد و آرمور وی را هم 60 واحد تقویت می کند. این آیتم برای بازی هایی مناسب است که هیرو های حریف سرعت ضربه زنی بالایی دارند و هر ضربه شان هم با شانس بسیار بالایی از نوع کریتیکال است، زیرا که قابلیت های پسیو این آیتم هم از سرعت ضربه زنی هیرو هایی که به امومو آسیب می زنند می کاهد، هم موجب می شود که ضربه های کریتیکال به او آسیب کمتری وارد کنند. قابلیت اکتیو این آیتم هم سرعت حرکت هیرو های حریف را کاهش می دهد تا بلکه امومو بتواند راحت خود را به آن ها برساند.
اما اگر بازی نرمال نیست و در برابر تان تیمی قرار گرفته که تمامی 5 چمپیونش فقط آسیب فیزیکی وارد می کنند، اگر تیم دشمن دو ADC دارد و یا اگر کری حریف به شدت قوی شده، به فکر خرید Thornmail باشید. این آیتم آرمور تان را 100 واحد تقویت می کند. این 100 واحد آرمور در کنار آرموری که سایر آیتم ها برای تان به ارمغان می آورند مقاومت تان را در برابر آسیب فیزیکی به اندازه کافی افزایش می دهد. پسیو این آیتم مقداری از آسیب وارد بر امومو را به منبع آسیب بر می گرداند.
اما اگر تیم حریف بیشتر آسیب جادویی وارد می کند، خرید Abyssal Scepter را در دستور کارتان قرار دهید. این آیتم به شما 60 واحد ابیلیتی پاور می بخشد و مجیک رزیستنس هیرو های اطراف تان را کم می کند، یعنی قدرت ابیلیتی های تان را افزایش می دهد. علاوه بر این، مقاومت تان در برابر آسیب های جادویی یا همان مجیک رزیستنس را هم بهبود می بخشد. بنابراین این آیتم نیاز تان به مقاومت در برابر آسیب های جادویی را هم تا حد خوبی بر طرف خواهد کرد.
اگر که Abyssal Scepter برای دفع آسیب های جادویی کفایت نمی کند، به سراغ Banshee’s Veil بروید. این آیتم مجیک رزیست امومو را افزایش می دهد و سلامتی وی را هم تقویت می کند. قابلیت پسیوی هم دارد که می تواند ابیلیتی های حریف را خنثی می کند. اگر هیرو های حریف می توانند تنها با یک ابیلیتی شما را از جریان نبرد خارج کنند، این آیتم برای شما بسیار مفید است.
اگر می خواهید که در نقش امومو به عنوان یک میج بازی کنید، خرید Rylai’s Crystal Scepter را در دستور کارتان قرار دهید. این آیتم هم 100 واحد به ابیلیتی پاور تان می افزاید، هم سلامتی تان را 400 واحد بهبود می بخشد، یعنی در عین افزایش قدرت هجومی تان، خصلت های تانکی تان را هم تا حدی تقویت می کند. پسیوش هم موجب می شود که قابلیت های امومو، سرعت حرکت هیرو های حریف را کند کنند.
Liandry’s Torment هم دفاعی است و هم هجومی. سلامتی تان را و در نتیجه قدرت بقا تان را افزایش می دهد. 80 واحد هم ابیلیتی پاور به امومو می بخشد، پس قدرت قابلیت های وی را هم بهبود می بخشد. به Magic Penetration مالکش هم 15 واحد می افزاید. پسیو این آیتم موجب می شود که قابلیت های امومو به مرور زمان هم به حریف آسیب وارد کنند! مقدار این آسیب بسته به میزان سلامتی هیرو های حریف دارد. پس اگر در برابرتان تیمی قرار گرفته که اغلب اعضایش تانک هستند این آیتم را خریداری کنید.
Rabadon’s Deathcap به تنهایی به شما 120 واحد ابیلیتی پاور می بخشد و مقدار این خصلت را 35 درصد افزایش می دهد. آن قدر ها برای امومو آیتم خوبی نیست، اما اگر صرفا به دنبال افزایش قدرت آسیب رسانی تان هستید، اگر خودتان و تیم تان بافاصله زیاد از حریف جلو اید و یا حس می کنید که تیم تان بیشتر از تانک به یک میج نیاز دارد، این آیتم را تهیه کنید.
نحوه بازی
جنگل
امومو برای گنک کردن، پیش از هر چیزی باید به لول 4 برسد. بنابراین در ابتدای بازی فقط و فقط روی هیولاهای جنگل تمرکز کنید تا بتوانید سریعا به لول 4 برسید. اگر تجربه بازی در نقش یه جانگلر را ندارید، توصیه می کنیم که حتما مطلب مرتبط با جنگل در لیگ او لجندز را مطالعه کنید.
در ابتدای بازی، به سمت بخش آبی جنگل تان بروید. جنگل شما توسط لین وسط به دو بخش تقسیم شده. بخشی که Blue Sentinel در آن قرار دارد قسمت آبی جنگل و بخشی که Red Brambleback در آن سکونت گزیده قسمت قرمز جنگل نامیده می شود. کار خود را با از پای در آوردن Gromp شروع کنید. حتما از هم تیمی های تان کمک بگیرید تا سلامتی تان خیلی کم نشود. یادتان نرود که حتما از اسمایت روی گرامپ استفاده کنید. بدین شکل باف Gift of the Toadstool برای 90 ثانیه به شما تعلق می گیرد که موجب می شود واحد هایی که به شما ضربه می زنند آسیب دریافت کنند.
بلافاصله پس از Gromp به سراغ Blue Sentinel بروید. در این هنگام اسمایتی در اختیار ندارید که بتوانید از آن بهره ببرید، اما نگران نباشید، زیرا که باف Gift of the Toadstool به اندازه کافی کارتان را راحت می کند. با از پای درآوردن Blue Sentinel، باف Crest of Insight که به باف آبی یا بلو معروف است را کسب خواهید کرد. این باف هم به ابیلیتی پاور تان خواهد افزود، هم نرخ بازیابی مانا تان را بیشتر می کند.
قدم بعدی شما کمپ گرگ ها است. یعنی آخرین کمپ موجود در بخش آبی جنگل تان. این کمپ را با کمک اسمایت از پای درآورید تا روحی سبز رنگ به کمک تان بشتابد و از بخش آبی جنگل تان محافظت کند. هر گاه که دشمنی وارد این بخش از جنگل شود، این روح سرگردان به شما اخطار خواهد داد.
حال که سمت آبی جنگل تان را پاک سازی کردید، مسقیم بروید به سراغ قبل بخش قرمز جنگل تان یعنی Red Brambleback. با از پای در آوردن این هیولا باف Crest of Cinders یا باف قرمز یا رد گیرتان خواهد آمد که هم به نرخ بازیابی سلامتی تان می افزاید، هم موجب می شود که ضربه های تان به مرور زمان آسیب وارد کنند.
در این مقطع لول تان هنوز 4 نشده، اما چون هر دو باف آبی و قرمز را در اختیار دارید، می توانید سایر لین ها را گنک کنید. در این مقاله ما فعلا جنگل را ادامه می دهیم و بعدا به سراغ گنک می رویم.
دو کمپ دیگر در بخش قرمز جنگل تان باقی مانده. توصیه می کنیم که ابتدا کمپ Golem ها را از هیولا خالی کنید. زیرا که Raptor ها آسیب بسیاری را وارد می کنند، اما پول و امتیاز تجربه چندانی پاداش نمی دهند. می توانید روی یکی از این کمپ ها هم اسمایت تان را استفاده کنید. اگر روی Golem اسمایت بزنید، هر 6 ضربه متوالی تان به هیولا ها آنان را استان خواهد کرد. اما با به کار بردن اسمایت روی Raptor ها، می توانید واحد های نامرئی حریف از جمله وارد ها را برای مدتی کوتاه ببینید.
پیش از این که به سراغ آموزش گنک برویم، باید چند نکته را یادآوری کنیم. اولا این که Red Brambleback و Blue Sentinel هر کدام بعد از 5 دقیقه دوباره در کمپ های شان ظاهر می شوند. اگر که هیرو مید تیم تان میج است و یا به ابیلیتی پاور نیاز دارد، اجازه دهید که وی باف آبی را بگیرد و در این راه به وی کمک کنید. باف قرمز را خودتان بردارید، اما در مقاطع انتهایی بازی اجازه دهید که ADC تیم تان این باف بگیرد.
حتما در درون گودال های اژدها و بارون نشور (که البته در 20 دقیقه ابتدایی بازی ریفت هرالد در جای او لانه کرده!) وارد بکارید. یا می توانید خودتان این کار را انجام دهید، یا می توانید از هم تیمی های تان بخواهید که این وظیفه را انجام دهند. در هر دو سمت رودخانه هم هیولای سوسک مانندی به نام Rift Scuttler قرار دارد که اگر آن را از پای در آورید، همانند یک وارد برای تیم شما عمل می کند. به این هیولا هم توجه داشته باشید.
درگیری تنها با اژدها بسیار خطرناک است. توصیه می کنیم که حتما از هم تیمی های تان کمک بخواهید. باید هم مطئنا شوید که تیم حریف غافل گیر تان نمی کند، بنابراین اطراف گودال و پشت آن را وارد بکارید. اگر اسمایت ندارید، درگیری با اژدها می تواند خطرناک باشد، زیرا که جانگلر تیم حریف ممکن است بتواند اژدها را از تیم شما برباید. حتما اسمایت تان را برای هیولا های عظیم ذخیره کنید و هنگامی که سلامتی شان از قدرت آسیب رسانی اسمایت کمتر شد، بلافاصله اسمایت را روی آن ها استفاده کنید.
گنک
گنک کردن با امومو بسیار ساده است. تنها کافی است که از Bandage Toss تان به درستی استفاده کنید، اگر نه گنک تان ناموفق خواهد ماند. همواره به هیرو که می خواهید گنکش کنید توجه داشته باشید. باید ابیلیتی های او را بشناسید، باید به آیتم های او توجه کنید، باید بدانید که آیا از اسپل هایش استفاده کرده یا نه.
باید با ابیلیتی های حریف تان آشنا باشید، زیرا که وی ممکن است قابلیتی برای جاخالی دادن از Bandage Toss داشته باشد. در این صورت باید صبر کنید که وی آن قابلیتش را استفاده کند. شاید که حریف تان آن قدر قوی شده که می تواند شما و هم تیمی تان را با هم بکشد! در این صورت هنگام گنک کردن باید شدیدا احتیاط کنید. شاید اصلا لازم باشد که 3 و یا 4 نفره بر سر او بریزید!
اما در مورد اسپل ها. اغلب هیرو ها اسپل فلش را به همراه دارند که فرصت فرار را برای شان مهیا می سازد. اگر این اسپل حریف روی کول داون باشد، شانس تان برای از پای در اوردن حریف بسیار بالا خواهد رفت. اما در غیر این صورت، حریف احتمالا از فلش برای فرار بهره خواهد جست. دقت کنید که همین هم برای شما یک پیروزی محسوب می گردد. زیرا که فلش کول دان بسیار زیادی دارد و حریف دیگر نمی تواند به کمک آن از موقعیت های خطرناک بعدی قصر در برود.
هیرو های حریف برای حنثی کردن گنک های شما از لین شان با وارد محاقظت خواهد کرد. اگر شما را در محدوده این وارد ها ببیند در خواهند رفت. حتما از هم تیمی تان بپرسید که حریف در چه جاهایی وارد کاشته. اگر راه واضح و مستقیم توسط وارد حفاظت می شود، باید راه دیگری را برگزینید.
هیچ گاه هنگام گنک ها خودخواه نباشید. قرار نیست که حتما تمامی هیرو های حریف را شما بکشید. اگر شما به اندازه کافی جلو افتاده اید اما هم تیمی تان لینش را باخته و اگر که او این شانس را دارد که خودش کار حریف را بسازد، اجازه دهید که وی حریف را از پای درآورد، بلکه بتواند فاصله را جبران کند. پس از هر گنک، اگر هم تیمی های تان نمی خواهند که به بیس بازگردند، لین را ترک کنید و مینیون های هم تیمی های تان را از آن ها سلب نکنید.
گاهی نیاز است که برای محافظت از تاور ها، برای چند لحظه هم که شده در لین بازی کنید. برای مثال اگر هیرو مید تان از پای در آمده و رقیب او دارد تاور را نابود می کند، به قصد محافظت از تاور به سمت لین وسط بشتابید. برعکس، می توانید به هم تیمی های تان کمک کنید تا تاور را نابود سازند. برای مثال اگر هیرو تاپ شما حریفش را مجبور کرده که به بیس بازگردد، اما قدرت کافی برای از بین بردن تاور را ندارد، به او کمک کنید.
تیم فایت
امومو به لطف آلتیمیتش در تیم فایت ها فوق العاده قدرتمند و البته ترسناک است. اما شما به عنوان بازیکن امومو باید یاد بگیرید که چگونه می توان از این آلتیمیت به بهترین شکل بهره برد. ما در این مقاله به یک سری راهنمایی کلی اکتفا می کنیم، اما شما خودتان باید با بازی و تمرین مداوم مهارت تان را تقویت کنید.
اولین مسئله مهم فاصله شما با هم تیمی های تان است. فرض کنید که توانستید مهم ترین اعضای تیم حریف را در آلتیمیت تان گیر بیاندازید. اما اگر هم تیمی های تان کنار شما نباشند، تنها آلتیمیت تان را به هدر داده اید! پیش از هر چیز باید مطئن شوید که هم تیمی های تان می توانند با فرمان شما و پس از آلتیمیت تان، فایت را آغاز کنند.
دومین مسئله مهم این است که باید برای کدام یک از هیرو های تریم حریف از آلتیمیت تان بهره ببرید. همان طور که اشاره کردیم آلتیمیت شما حریفان را انتنگل می کند. در این حالت آنان نه می توانند راه بروند و نه ضربه وارد کنند، اما باز هم امکان بهره بردن از قابلیت های شان را دارند. پس شما باید هیرو هایی را هدف بگیرید که بیشتر به ضربات عادی شان اکتفا می کنند. به عبارت دیگر، هیرو های ADC باید اولویت شما باشند.
با هم تیمی های تان کمبو بزنید! برای مثال اگر در تیم تان لئونا دارید، می توانید آلتیمیت های تان را ترکیب کنید. آلتیمیت های لئونا و امومو روی هم برای مدتی طولانی روی حریف افکت های CC اعمال می کنند و دیگر اعضای تیم تان فرصت می یابند تا کار حریف را تمام کنند. پس باید حتما با هم تیمی های تان در ارتباط باشید. کمبو ها فقط به امومو و لئونا ختم نمی شوند و ترکیب های بی شماری موجودند که می توانید آن ها را آزمایش کنید.
شما تانک اید و سپر بلای تیم تان، بنابراین باید تمرکز تیم حریف را به خودتان معطوف کنید. اما متاسفانه چنین عملی بسیار سخت است، زیرا که رقیبان می دانند که نباید روی تانک تمرکز کنند. اما با این حال، آن ها از امومو می ترسند. زیرا که از قدرت آلتیمیت او آگاهند و می دانند که اگر گیرش بیافتند کارشان سخت خواهد شد. به عنوان یک تانک جلو تر از تیم تان حرکت کنید، در این صورت تیم حریف متوجه خواهد شد که شما می خواهید آلتیمیت تان را به کار ببرید و ناخودآگاه حواس شان به شما معطوف می شود.
دقت کنید که در برخی از شرایط، مجبور می شوید که از آلتیمیت تان برای فرار استفاده کنید. مثلا اگر پیش از شروع تیم فایت آن را باخته اید، اما اعضای مهم تیم تان همانند کری و یا میج شانس فرار دارند، آلتیمیت تان را بزنید و در بروید. در این صورت دیگر نباید برگردید و فایت را ادامه دهید.
رون
قابلیت های امومو همگی از نوع جادویی اند و با افزایش ابیلیتی پاور، قدرتمند تر می شوند. به همین دلیل هم امومو می تواند از سه Quintessence of Ability Power استفاده کند تا ابیلیتی پاور خود را تقویت بخشد.
مشکل این جا است که حریفان امومو همگی از طریق آیتم ها مقاومت خود را در برابر آسیب های جادویی افزایش خواهند داد. امومو هم اغلب آیتم های تانکی می خرد و بنابراین Magic Penetration اش آن چنان افزایش نمی یابد که مجیک رزیستنس حریف خنثی شود. به همین دلیل هم به Mark of Magic Penetration نیاز پیدا خواهد کرد.
اما برای قوی تر کردن خصلت های تانکی امومو، به آرمور و مجیک رزیستنس نیاز پیدا خواهید کرد. برای مرتفع کردن این نیاز ها، صفحه رون خود را با Seal of Armor و Glyph of Magic Resistance پر کنید.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.