ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برندگان نوبل دقیقاً چه جایزه ای را دریافت می کنند؟

جایزه نوبل تنها یک تقدیر خشک و خالی نیست، بلکه برندگان این عنوان ارزشمند بین المللی یک مدال طلای 18 عیار به همراه مبلغی در حدود یک میلیون دلار دریافت می دارند. تصمیم بر اهدای این ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۸ مهر ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

جایزه نوبل تنها یک تقدیر خشک و خالی نیست، بلکه برندگان این عنوان ارزشمند بین المللی یک مدال طلای 18 عیار به همراه مبلغی در حدود یک میلیون دلار دریافت می دارند.

تصمیم بر اهدای این جایزه نقدی، به پایه گذار این عمل یعنی آلفرد نوبل، شیمیدان و کارآفرین سوئدی بر می گردد که دینامیت را اختراع کرد. او به خاطر کاربرد نظامی اختراعش بسیار ناراحت بود، به همین دلیل در زمان مرگ تصمیم گرفت از سود دارایی هایش (که اکنون ارزشی بالغ بر 197.4 میلیون دلار دارد) هر سال 5 جایزه مختلف را به افراد برجسته رشته های گوناگون اهدا نماید.

alfred-nobel

او همچنین به صراحت اعلام کرد جوایز رشته های فیزیک و شیمی توسط فرهنگستان علوم سوئد، جایزه فیزیولوژی و پزشکی توسط مؤسسه کارولین در استکهلم، جایزه ادبیات از سوی فرهنگستان استکهلم و نوبل صلح نیز از سوی کمیته ای اختصاصی اهدا گردد.

امسال بنیاد نوبل اعلام کرد برای سال 2016 مبلغ نقدی جایزه تقریباً برابر با 8 میلیون کرون سوئد، یا به عبارتی 923179 دلار خواهد بود. مدال طلا نیز به تنهایی ارزش بالایی دارد، به گونه ای که دو نفر از برندگان نوبل در سال های قبل توانستند مدال هایشان را به مبالغ 756 هزار دلار و 4.7 میلیون دلار به فروش برسانند.

nobel-foundationذکر این نکته ضروریست که به هرکدام از برندگان یک مدال طلا اهدا می شود، اما اگر در رشته ای بیش از یک برنده انتخاب گردد، مبلغ نقدی بین آنها تقسیم خواهد شد.

به عنوان مثال چند روز قبل خواندید که نوبل فیزیک در سال 2016 به سه دانشمند برای بررسی حالات خاص ماده اهدا شد. این سه نفر «دیوید تولس» از دانشگاه واشینگتن، «دانکن هالدین» از دانشگاه پرینستون و «مایکل کوسترلیتز» از دانشگاه براون بودند.

طبق تصمیم هیئت داوران، «تولس» نیمی از جایزه نقدی یعنی 461589 هزار دلار را دریافت کرد، و به دو دانشمند دیگر نیز هرکدام یک چهارم مبلغ یعنی 230794 هزار دلار اهدا شد.

physics-noble-prize-2016

نوبل شیمی سال جاری نیز سه برنده داشت: «ژان پیر سوواژ» از دانشگاه استراسبورگ، «فراسر استودارت» از دانشگاه نورث وسترن، و «بن فرینگا» از دانشگاه گرونینگن که همگی در حوزه نانوتکنولوژی فعالیت داشتند. این سه نفر سهمی یکسان را از جایزه نقدی کسب کردند، یعنی به هرکدام از آنها 307726 دلار رسید.

noble-prize-2016-chemistry

تنها برنده جایزه نوبل پزشکی در سال 2016 یعنی «یوشینوری اسومی» از مؤسسه تکنولوژی توکیو به تنهایی تمامی جایزه 923179 دلاری را به خاطر تلاش هایش در شناخت پدیده اتوفاژی دریافت نمود.

nobel-prize-in-medicine-2016-yoshinori-ohsumi-of-japan

امروز نیز خواندید که نوبل صلح 2016 به «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا به خاطر تلاش در برقراری صلح و پایان دادن به بیش از نیم قرن جنگ داخلی در این کشور اهدا شد.

juan-manuel-santos-peace-nobel-2016-0

گفتنی است باراک اوباما که در سال 2009 نوبل صلح را دریافت کرد، تمامی مبلغ جایزه نقدی را به نهادهای خیریه بخشید. انتظار می رود طی چند روز آینده برندگان جوایز نوبل ادبیات و اقتصاد نیز معرفی گردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۲۰ مهر ۱۳۹۵

    جورج دبلیو بوش هم موفق به کسب نوبل صلح شده بود :D :|

  • jamalifar
    jamalifar | ۱۸ مهر ۱۳۹۵

    منم نوبل موخوام!!!

  • hamid_hk
    hamid_hk | ۱۸ مهر ۱۳۹۵

    برام جالبه کسی که با ارزش ترین مدال طلای تاریخ علم رو کسب می کنه بیاد بفروشتش. اصلا این آدما اگه منطقی رفتار کنن هرگز نیاز مالی پیدا نمی کنن چون این نوابغ از نظر شغلی مشکلی ندارن و پول خوبی بهشون پرداخت میشه.

    • younes nejati
      younes nejati | ۱۸ مهر ۱۳۹۵

      شایدم نمیشه شما از کجا میدونی.

      • hamid_hk
        hamid_hk | ۱۸ مهر ۱۳۹۵

        الان تو کشور ما یه استاد دانشگاه هیئت علمی تقریبا پول خوبی می گیره (ماهی بالای 5 تومن برا حداقل سابقه). اونم تو ایران که علم بی ارزش محصوب میشه. اینایی هم که نوبل برنده شدن اکثرا از کشور های پیشرفته (ژاپن آمریکا سوئیس و ...) هستن و اگر هم نباشن مهاجرت می کنن به آمریکا یا کشور های دیگه که اگه فقط بخوان تو آمریکا استاد دانشگاه بشن فکر کنم سالانه 100 هزار تا بهشون می دن.

    • م
      م | ۱۹ مهر ۱۳۹۵

      عزیزم تو میدونی اون چقد پوله؟خیلی زیاده

    • حمیدرضا سلیمیان
      حمیدرضا سلیمیان | ۲۱ مهر ۱۳۹۵

      اوباما صلح ؟؟؟؟

مطالب پیشنهادی