ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Forza Horizon 3؛ افتخار نسل هشتم

وقتی مایکروسافت در اوج دوران جولان دهی عنوان محبوب و پرفروش Gran Turismo، اعلام کرد در حال ساخت یک شبیه ساز اتومبیل رانی برای اکس باکس است، کمتر کسی تصور می کرد دستاورد شرکت Turn 10 ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۹ مهر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

وقتی مایکروسافت در اوج دوران جولان دهی عنوان محبوب و پرفروش Gran Turismo، اعلام کرد در حال ساخت یک شبیه ساز اتومبیل رانی برای اکس باکس است، کمتر کسی تصور می کرد دستاورد شرکت Turn 10 به چنین کیفیتی دست یافته یا موفق باشد.

همانطور که می دانید، شبیه ساز رانندگی سونی از سال 1997 آغاز به کار کرده و تا سال های متمادی یکه تاز این سبک در صنعت بازی های ویدیویی بود. مایکروسافت نیز در سال 2005 پای به این عرصه گذاشته و با انتشار اولین قسمت عنوان Forza برای محصول Polyphony خط و نشان کشید.

در چنین شرایطی طرفداران پلی استیشن به تمسخر بازی انحصاری اکس باکس پرداخته و با اعتماد به نفس کامل معتقد بودند هیچ عنوانی یارای رقابت با گرن توریسمو را نخواهد داشت. اما با گذشت چند سال و کمرنگ شدن هر چه بیشتر شبیه ساز اختصاصی کنسول سونی، مایکروسافت و Turn 10 محکم تر قدم برداشته و به رشد و ارتقای کیفی و فنی فورتزا پرداختند.

حالا در دوره ای قرار داریم که بر خلاف قبل، کفه ی ترازو به سمت فورتزا سنگینی می کند و وقتی حرف از شبیه ساز رانندگی به میان می آید، کمتر کسی یاد گرن توریسمو می افتد.

با همین اوصاف، استودیو تولید بازی مایکروسافت به مرور زمان پا را فراتر از چارچوب شناخته شده ی خود گذاشت و وارد حوزه ی تحت سلطنت نیدفوراسپید و عناوین آرکید اتومبیل رانی شد. این شرکت در سال 2010 جمعی از بهترین توسعه دهندگان فعال در سبک ماشین سواری که در قالب استودیو مستقل Playground Games قرار گرفته بودند را به کار گرفت و با ساخت یک بازی آرکید تراز اول و بی نظیر، اولین نسخه فورتزا هورایزن را خلق کرد.

از سال 2012 عنوان شناخته شده ی فورتزا، مستقیماً علاقه مندان به سبک شبیه سازی و ژانر آرکید را به طور همزمان مخاطب قرار داده و بازیکنان بسیار بیشتری را به خود جذب نموده است. عرضه بازی های پلی گراند با همکاری ترن 10 و مایکروسافت در سال های اخیر وارد چرخه منظم و مورد انتظاری شده؛ طوری که هر یک سال در میان به صورت گردشی یک موتوراسپرت و یک هورایزن منتشر گردیده و هیچ سالی را بدون فورتزا پشت سر نخواهیم گذاشت.

سومین دستاورد استودیوی رویال نشین انگلیسی، فورتزا هورایزن 3 در بهترین سطح ممکن روانه بازار شده و به سادگی می تواند هر کسی را به خرید کنسول اکس باکس وان ترغیب نماید. این بازی که برای اولین بار از قابلیت کراس-پلتفرم مایکروسافتی (پی سی و اکس باکس وان) بهره می برد به شدت مورد استقبال قرار گرفته و توانسته بعد از فیفا 17 در رده دومین عنوان پر فروش هفته ی اخیر جهان قرار بگیرد.

Screenshot-Original (1)-w600

فورتزا هورایزن بعد از تجربه ایالت کولورادوی امریکای شمالی و کشور های اروپایی، به قلب اقیانوسیه سفر کرده و مهارت های رانندگی شما را در اقلیم چهار فصل کشور استرالیا به چالش می کشد. ششمین سرزمین وسیع دنیا با محیط های بسیار متنوع و زیبا، امکان تجربه مناطق جنگلی و پرآب را در کنار بیابان های خشک و شهر های کوجک برایتان به ارمغان می آورد.

منطقه در نظر گرفته شده در این بازی، تقریباً دو برابر محیط قابل بازی نسخه قبلی است و به صورت کاملا Open-World طراحی شده. مسابقات اتومبیل رانی سازمان یافته و جذاب فورتزا هورایزن 3 در نقاط مختلف این سرزمین پهناور قرار گرفته و در قالب فستیوال های مختلف برگزار می شود.

هر کدام از این جشنواره ها طیف متفاوتی از وسایل نقلیه (خیابانی، باگی، سوپر اسپرت و غیره) را شامل شده و پیروزی در آن جوایز منحصر به فرد خود را دارد. برای ورود به مسابقات مورد بحث می بایست اتومبیلی با ویژگی های مرتبط خریداری کرده و به رقابت با سایر ماشین های هم کلاس بپردازید.

با گسترش و ارتقای روزافزون اینترنت در سراسر جهان، بازی های ویدیویی به یکی از بستر های بی نظیر تجربه سرگرمی های دسته جمعی شده و طبق روال سال های گذشته، هر عنوانی با دخالت اینترنت، تجربه ای به مراتب کامل تر و لذت بخش تر در اختیار مخاطب قرار می دهد.

GameClip-Original_15[(003907)2016-10-10-23-06-32]-w600

یکی از ویژگی های پرطرفدار عنوان فورتزا، سیستم شبکه ای Drivatar است؛ هورایزن 3 با اتصال به اینترنت و همراهی درایواتار، بازیکنان را به طور دائمی در کنار هم قرار داده و با فراهم آوری زمینه ای یکپارچه، رقابت سنگینی بین شما و دوستانتان ایجاد می نماید.

با ثبت نام یا ورود به بخش درایواتار، می توانید شکل و شمایل و لقب خود را انتخاب کرده و تا حد قابل قبولی آن را شخصی سازی کنید. علاوه بر این هر بازیکن دارای یک تیم اختصاصی بوده که با استخدام دوستان یا حتی غریبه ها (تا 4 نفر)، می توانید به انجام فستیوال های مختلف پرداخته و جوایز یگانه ای دریافت کنید. شما حتی امکان ساخت و طراحی جشنواره های شخصی خودتان را داشته و می توانید آن ها را در شبکه سراسری درایواتار به اشتراک گذاشته تا بقیه بازیکنان نیز از آن بهره ببرند.

گفتنی است فورتزا هورایزن 3 یکی از اولین عناوین Xbox Play Anywhere بوده و با پشتیبانی از قابلیت کراس-پلتفرم بین ویندوز 10 و کنسول اکس باکس وان، می تواند تجربه ای جدید و به یاد ماندنی برای علاقه مندان به ارمغان بیاورد. متاسفانه نسخه پی سی این بازی (با وجود قابلیت پردازش تصاویر 4K و 60 فریم) در حال حاضر از مشکلات متعددی از جمله افت فریم و باگ رنج می برد، اما بدون شک با به روز رسانی های آینده نزدیک، تجربه ای به مراتب قوی تر از نسخه اکس باکس وان در اختیار بازیکنان قرار خواهد داد.

GameClip-Original_5[(004664)2016-10-10-22-59-45]-w600

یکی از دلایل موفقیت و شهرت عنوان Forza، گیم پلی بی نظیر و کامل این بازی بوده است؛ مکانیزم کنترلی جذاب و هیجان انگیز این بازی از ابتدا مورد توجه مخاطبین قرار گرفت و با گذر زمان و کسب تجربه، شاهد تکامل بیش از پیش گیم پلی آن بوده ایم. هورایزن 3 نیز از این قضیه مستثنا نبوده و با یکی از بهترین سیستم های کنترلی بازی های اتومبیل رانی سال های گذشته طرف هستیم.

دستاورد جدید پلی گراند گیمز، با 350 اتومبیل متفاوت، کامل ترین مجموعه ماشین های تاریخ هورایزن را ارایه می کند؛ به لطف طراحی دقیق و گیم پلی جذاب این بازی، تفاوت محسوسی بین نحوه رانندگی و مکانیزم های کنترلی هر کدام از خودروهای موجود وجود داشته و به سادگی می توان تاثیر وزن و کاراکتر ماشین را لمس کرد.

اگر چه سیستم هندلینگ هر کدام از ماشین های موجود قابل شخصی سازی و تیونینگ است، اما کاملاً متناسب با کلاس اتومبیل طراحی شده و تفاوت های رانندگی در یک سوپر اسپرت پر سرعت مثل لامبورگینی چنتناریو با یک آفرود عظیم الجثه مثل فورد رپتور به خوبی حس می شود.

GameClip-Original_7[(004956)2016-10-10-23-01-41]-w600

تیونینگ اتومبیل های فورتزا هورایزن 3، در نوع خود کامل ترین بوده و حریفانی مثل نیدفوراسپید را به راحتی از گردونه رقابت خارج می کند. الکترونیک آرتز سال گذشته با ارایه طیف گسترده ای از امکانات و تجهیزات تیونینگ خودرو، برای پلی گراند گیمز خط و نشان کشید، اما اهالی استودیو انگلیسی دست به کار شده و پاسخ محکمی به عنوان آرکید قدیمی داده اند.

بستر تیونینگ در فورتزا هورایزن 3 به دو دسته اصلی ظاهری و درونی تقسیم می شود. شما با تنظیم اجزای موتور و داخلی هر اتومبیل، می توانید تا حدی گیم پلی مورد پسند خودتان را به بازی تحمیل کرده و تاثیر به سزایی در نحوه عملکرد سوخت و ساز وسیله نقلیه ی خود بگذارید. از جزئی ترین قطعات مثل واشر سر سیلندر و سیستم سیم کشی برق ماشین گرفته تا شاسی بدنه و قدرت اسب بخار موتور، قابل تنظیم و تیونینگ است.

بهتر است بدانید تیونینگ و تزئینات بدنه در این بازی، صرفاً جنبه ظاهری نداشته و حتی استفاده از سپرهای جانبی و رینگ های متفرقه، می تواند روی بازدهی و عملکرد خودروی شما تاثیر مستقیم بگذارد. چنانچه از تجهیزات سنگین استفاده کرده یا قطعات اضافی روی بدنه سوار کنید، وزن اتومبیل شما بالا رفته و در سرعت و دقت سیستم کنترلی دخالت ایجاد می نماید. از طرفی ابعاد و مدل رینگ و لاستیک هم تاثیر به سزایی روی دست فرمان شما در جاده های متنوع استرالیا خواهد داشت.

10-9-2016_5-18-39_PM[(006516)2016-10-10-23-08-55]-w600

گرافیک فورتزا هورایزن 3 ترکیبی از نکات مثبت و منفی است که در مجموع تجربه ای دوست داشتنی و قابل قبول ارایه می کند.

نورپردازی این بازی در سطح بسیار بالایی قرار داشته و به راحتی می تواند به الگویی برای سایر عناوین نسل هشتم تبدیل شود؛ بازخورد نور خورشید و چراغ های محیطی روی بدنه ماشین، آسفالت خیابان ها و شرایط مختلف آب و هوایی، (اگرچه با کمی اغراق همراه است) بی نظیر و چشم نواز طراحی گشته. بدون تردید با مشاهده طلوع و غروب خورشید عاشق استرالیا شده و رانندگی در تاریکی مطلق بیابان های خالی از سکنه ی این منطقه را به جان و دل می پذیرید.

کیفیت و دقت در طراحی جزئیات ماشین ها، مثل همیشه فوق العاده و مثال زدنی است و 350 اتومبیل حاضر در فورتزا هورایزن 3 یک به یک دل شما را می برند. گستره متنوع و غنی مناطق مختلف این بازی به طور کلی با کیفیت بسیار خوبی پردازش می شود، اما متاسفانه بعضاً از کوتاهی در طراحی بافت ها و آنتی آلیاسینگ ضعیف رنج می برد. این مسئله به وضوح قطعات تیونیگ و المان های تزئین ظاهری خودرو ها نیز بسط پیدا کرده تا تنها نقطه ضعف این بازی مشخص شود.

GameClip-Original_3[(003475)2016-10-10-22-57-53]-w600

همانطوری که احتمالاً می دانید، فورتزا هورایزن 3 از سیستم آب و هوایی داینامیک برخوردار بوده و تغییرات شرایط جوی و زمانی به بهترین شکل ممکن انجام می گیرد. جدا از مبجث نورپردازی که به آن اشاره شد، باد و باران بسیار خوب طراحی شده و رفتار آب روی بدنه و شیشه های اتومبیل (به خصوص در دید پشت فرمان) فوق العاده واقعی و دیدنی است.

کشور استرالیا با داشتن بیش از 750 گونه جانور، دارای متنوع ترین زیست بودم دنیاست و این مسئله از چشم پلی گراند گیمز نیز دور نمانده است. در گوشه و کنار مناطق جنگلی و بیابانی محیط قابل بازی فورتزا هورایزن 3، حیات وحش نسبتا کاملی شامل انواع کانگرو و حیوانات خزنده و پرندگان رنگارنک دیده می شود که جذابیت های بصری این بازی را دوچندان می کند.

اگرچه تخریب و آسیب دیدگی اتومبیل در یک بازی رانندگی آرکید مسئله اساسی و قابل توجهی نیست، اما در هر صورت، سازندگان عملکرد متوسطی در طراحی آن داشته اند. برخی از المان های گرافیکی تصادفات مثل جدا شدن قطعات کوچک بدنه و خط و خش های ایجاد شده، در سطح مناسب و قابل قبولی کار شده، اما در مجموع کاستی های فراوانی داشته و در اغلب موارد غیر واقعی و دور از انتظار ظاهر می شود.

10-9-2016_5-19-18_PM[(003033)2016-10-10-23-10-03]-w600

موسیقی و صداگذاری فورتزا هورایزن 3 همچون نسخه های قبلی یکی از نقاط قوت و جذاب بازی محسوب می شود. صدای هر 350 اتومبیل حاضر در این عنوان منحصر به فرد و شنیدنی ضبط شده و با شنیدن غرش موتورهای پر قدرت و سایش لاستیک به آسفالت های نه چندان هموار استرالیا، مو به تنمان سیخ می شود. صدای محیط و مناطق مختلف نیز از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار بوده که به هنگام بارش باران و تغییرات آب و هوایی شنوای اوج زیبایی آن هستیم.

موسیقی های جایگذاری شده در این بازی نیز مثل قبل ترکیبی از عناوین پاپ، راک و هیپ هاپ بوده که از تنوع بسیار خوبی برخوردار است و کاملا متناسب با فضای بازی انتخاب گشته. علاوه بر این شما با اتصال اپلیکیشن Groove Music مایکروسافت می توانید آهنگ های مورد علاقه خود را در هورایزن 3 قرار داده تا نهایت لذت را تجربه کنید.

ForzaHorizon3

بدون تردید فورتزا هورایزن 3 یکی از بهترین عناوینی است که می توان در نسل هشتم تجربه کرد؛ با چشم پوشی از برخی از کاستی های گرافیکی این بازی، به سادگی می توان به هورایزن 3 لقب یک شاهکار را اعطا نمود. اگر برای خرید یک دستگاه کنسول اکس باکس وان به انگیزه احتیاج دارید، جدیدترین دستاورد پلی گراند گیمز یقیناً نیاز شما را برآورده می سازد.

گفتنی است در صورت تجربه این بازی روی نسخه اسلیم دستگاه مایکروسافت که از رزولوشن 4K و همینطور تکنولوژی HDR پشتیبانی کرده، می توانید بهترین نتیجه را دریافت کنید. فورتزا هورایزن 3 چندی پیش برای پلتفرم های اکس باکس وان و پی سی (ویندوز 10) منتشر شده و تجربه ی آن را به شدت پیشنهاد می کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • Sobhan
    Sobhan | ۲۰ مهر ۱۳۹۵

    طرفدارای پی اس نیان اینجا لطفا
    مرسی اَه

  • | ۲۰ مهر ۱۳۹۵

    عامو لازم نیست واسه بالا بردن چیزی دیگران رو تحقیر کنید

  • iliyatiger
    iliyatiger | ۲۰ مهر ۱۳۹۵

    واسه گوشیا فقط واسه گلکسی اس7هست آخه چرا!؟

  • رضا H
    رضا H | ۲۰ مهر ۱۳۹۵

    اینو بنظرم یه بار نقد و بررسی کردین، چجورییه دقیقا، اول نقد و بررسی ویدیویی مییاد بعد متنی یا اول نقد و بررسی متنی میاد بعدشششششششششش ویدیو یی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی