ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شاخه اقتصادی فولکس واگن می آید؛ برنامه اشکودا برای حضور در بازار ایران

اشکودا به عنوان یکی از زیر مجموعه های اروپای شرقی گروه بزرگ فولکس واگن، نقش برند ارزان قیمت را برای این شرکت بازی می کند و به سبب کیفیت بالا و قیمت مناسب خود در ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۳ مهر ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

اشکودا به عنوان یکی از زیر مجموعه های اروپای شرقی گروه بزرگ فولکس واگن، نقش برند ارزان قیمت را برای این شرکت بازی می کند و به سبب کیفیت بالا و قیمت مناسب خود در اروپا محبوبیتی روز افزون یافته است.

چند سالی می شود که هر از گاهی اخباری مبنی بر ورود اشکودا به بازار ایران شنیده شده می شود، اما تاکنون هیچ کدام از تلاش ها و شایعات مربوط به عرضه خودروهای اشکودا به ایران رنگ و بوی واقعیت به خود نگرفته و در حد شایعه باقی مانده است.

Skoda-Rapid-2013-800-26

در روزهای اخیر برنهارد مایر (Bernhard Maier) مدیر عامل این برند در نمایشگاه خودروی پاریس مصاحبه ای انجام داده و گفته که اشکودا قبل از ورود به بازار آمریکا برای حضور در بازار سه کشور کره جنوبی، سنگاپور و ایران برنامه ریزی کرده است.

بر اساس صحبت های آقای مایر، این کمپانی قصد دارد با پیدا کردن شریک مناسب از اواخر سال 2017 تحویل خودرو در ایران را آغاز کند.

ŠKODA VisionS - Bernhard Maier

از آنجایی که شاید مشتریان ایرانی شناخت چندانی با این برند اروپایی نداشته باشند، قصد داریم به معرفی این کمپانی و محصولات تولیدی آن بپردازیم.

اشکودا یکی از خودروسازان بسیار قدیمی شرق اروپاست که 120 سال پیش در جمهوری چک تاسیس شد. البته نام شرکت تولید کننده خودرو در واقع Laurin & Klemen بود که در سال 1925 توسط Skoda Works خریداری شده و به بخشی از شرکت خوشه ای اشکودا تبدیل شد.

Skoda-LK_Voiturette_A_1905

در جنگ جهانی دوم این شرکت به سازنده سلاح و خودروهای نظامی برای نازی ها تبدیل شد؛ به همین دلیل کارخانه ها و تاسیسات آن بارها مورد تهاجم ارتش انگلیس و آمریکا قرار گرفت.

بعد از اتمام جنگ اشکودا به حرفه اصلی خود بازگشت و تولید اتومبیل های عادی را از سر گرفت. اشکودا چندین دهه به فعالیت خود در تولید خودروهای عمدتا قدیمی ادامه داد، محصولات این شرکت با آنکه اروپایی محسوب می شدند، فاصله تکنولوژیک محسوسی با سایر تولیدات این قاره داشته و فقط در بلوک شرق پرطرفدار بودند.

Skoda-1000_MB_1964_1280x960_wallpaper_09

در اواخر دهه 80 میلادی با انقلاب مخملی و سقوط کمونیسم، چک اسلواکی سابق از هم پاشید و صنایع آن به بخش های خصوصی واگذار شدند.

مسئولان دولتی درباره اشکودا تصمیم بزرگی گرفتند و با واگذار کردن آن به فولکس واگن آلمان به نوعی این شرکت را نه تنها نجات داده بلکه آینده ای روشن برای آن رقم زدند. این اتفاق در بدو دهه 90 رخ داد و اشکودا نیز به جمع گروه فولکس واگن پیوست.

Skoda-1000_MB_1964

بعد از تزریق سرمایه و انتقال تکنولوژی فولکس واگن به اشکودا، طراحی ظاهری و مهندسی محصولات این شرکت کاملا دگرگون شد.

در توصیف پیشرفت این برند همین بس که اشکودا در سال 1994 فقط هاچ بک کوچک فلیسیا (Felicia) را بر روی خط تولید داشت و فقط 172 هزار دستگاه از این اتومبیل را در آن سال تولید کرده بود؛ در حالیکه در سال 2015 این شرکت 7 مدل مختلف را بر روی خط تولید داشته و موفق به فروش بیش از یک میلیون دستگاه خودرو شده است.

در حال حاضر محصولات اشکودا شامل هفت اتومبیل در کلاس های مختلف می شود که به صورت خلاصه آنها را معرفی می کنیم.

اشکودا Citigo

اتومبیلی همکلاس با کیا پیکانتو

Skoda-Citigo-2013-800-01

سیتی گو یک خودروی هاچ بک کوچک شهری است که در دو نسخه سه و پنج در تولید می شود. این مینی هاچ بک در واقع همان فولکس واگن آپ می باشد که با کمی تغییرات ظاهری لوگوی اشکودا بر روی آن نصب شده است.

Skoda-Citigo_5-door-2013

بدون شک یکی از نقاط قوت این اتومبیل استفاده از پیشرانه های پاک و کم مصرف است؛ میانگین مصرف سوخت سیتی گو 4.1 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده که رقمی بسیار تحسین برانگیز محسوب می شود. قیمت نسخه 3 در سیتی گو از  8,275 پوند و نسخه 5 در از 8,625 پوند شروع می شود.

اشکودا Fabia

اتومبیلی همکلاس با پژو 208 و داچیا ساندرو

Skoda-Fabia_2015

فابیا دیگر هاچ بک ساخت اشکوداست که در کلاس سوپرمینی ها طبقه بندی شده است. تولید این اتومبیل از سال 1999 شروع شده و اکنون در نسل سوم خود به سر می برد. فابیا در سه نسخه هاچ بک، استیشن و سدان بر روی پلت فرمی مشترک با فولکس واگن پولو تولید می شود.

Skoda-Fabia_2015 (2)

همانند سیتی گو، فابیا نیز پیشرانه های بسیار سبزی دارد؛ طوری که در نسخه دیزلی فقط به 3.4 لیتر سوخت برای طی مسافت 100 کیلومتری دارد. موتورهای بنزینی نیز بطور میانگین مصرف سوختی برابر با 4.7 لیتر دارند که باز هم کاملا شایسته تحسین هستند. فابیا هاچ بک در مدل پایه 10.750 پوند قیمت دارد.

اشکودا Rapid

اتومبیلی همکلاس با مزدا 3 و کیا سراتو

Skoda-Rapid-2013-800-0f

اشکودا رپید اتومبیلی خانوادگی است که در دو فرم لیفت بک و هاچ بک از سال 2012 تولید می شود. موتورهای متنوع این اتومبیل نیز همگی کم مصرف بوده و دوستدار محیط زیست هستند؛ در کنار این مساله، کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه یوروانکپ جزو نقاط قوت رپید محسوب می شوند.

Skoda-Rapid-2013-800-19

قیمت اشکودا رپید لیفت بک در بریتانیا از 15.555 پوند شروع می شود، مدل پایه نسخه هاچ بک هم 13.675 پوند ارزش دارد.

اشکودا Octavia

اتومبیلی همکلاس با رپید!

Skoda-Octavia-2013-800-05

اکتاویا دیگر محصول خانوادگی اشکوداست که پلت فرم مشترکی با گلف دارد. نسل سوم این خودرو با موتورهای بسیار متنوع و البته پربازده و سبز ارایه شده است؛ همانند رپید، اشکودا اکتاویا نیز در تست تصادف یوروانکپ موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده است.

Skoda-Octavia-2013-800-20

این اتومبیل که ابعادی نزدیک به اشکودا رپید دارد، در مدل پایه 16.660 پوند قیمت گذاری شده است.

اشکودا Yeti

اتومبیلی همکلاس با پژو 2008 و کیا اسپورتیج

Skoda-Yeti-2014-800-2a

یتی یک شاسی بلند کامپکت (به عبارت صحیح تر کراس اوور) است که از سال 2009 تولید آن شروع شده است. این اتومبیل پلت فرم مشترکی با فولکس واگن تیگوان داشته و همانند سایر اعضای خانواده خود از تنوع خوبی در بخش پیشرانه برخوردار است.

Skoda Yeti Clarkson

جالب اینکه جرمی کلارکسون در یکی از قسمت های برنامه تاپ گیر یتی را بهترین خودروی جهان نامید! مدل پایه این خودرو 17.210 پوند قیمت دارد.

اشکودا Superb

اتومبیلی همکلاس با هیوندای سوناتا، تویوتا کمری و رنو تلیسمان

Skoda-Superb-2016-800-02

سوپرب پرچمدار اشکودا محسوب می شود. نسل سوم این خودرو بر اساس پلت فرم MQB فولکس واگن شکل گرفته و ظاهر مدرنی دارد. قدرتمندترین نسخه سوپرب به موتور 2 لیتری توربوشارژ مجهز شده که قادر به تولید 276 اسب بخار قدرت می باشد.

Skoda-Superb-2016-800-10

با این مشخصات سوپرب شتابی 5.8 ثانیه ای و حداکثر سرعتی برابر با 250 کیلومتر در ساعت دارد. خریداران مدل پایه این خودرو باید 19.060 پوند از حساب خود برداشت کنند.

اشکودا Kodiaq

خودرویی همکلاس با کیا سورنتو و هیوندای سانتافه

Skoda-Kodiaq-2017-1280-01

کودیاک یک شاسی بلند هفت نفره و جدیدترین محصول اشکوداست که اخیرا در نمایشگاه پاریس بصورت رسمی معرفی شد. این اتومبیل نیز بر روی پلت فرم MQB ساخته شده و در واقع دیگر برادر تیگوان به شمار می رود.

Skoda-Kodiaq-2017-1280-21

کودیاک بیشتر برای بازارهای آسیایی از جمله چین طراحی و توسعه یافته است. قیمت این شاسی بلند جدید حدود 24.500 یورو تخمین زده می شود.

رقابتی تر شدن بازار خودروهای وارداتی با حضور اشکودا در ایران

رابطه اشکودا با فولکس واگن را می توان به رابطه داچیا با رنو تشبیه کرد. اشکودا به دلیل برند کم نام و نشان تر، محصولاتی اقتصادی با قیمت ارزان تولید می کند؛ اما این به معنای بی کیفیتی ساخته های آن نیست، زیرا تمامی محصولات اشکودا از بخش های فنی مشترک با تولیدات فولکس واگن بهره می برند.

نکته جالب اینکه به دلیل استفاده از موتورهای کم حجم، هیچ یک از محصولات این خودروساز اهل جمهوری چک مشکلی از این بابت برای ورود به بازار کشورمان ندارند.

Skoda-lineup

شاید کابین و آپشن های خودروهایی با برند اشکودا به خوبی برندهای درجه یک جهانی نباشد، اما می توان روی اقتصادی بودن و هزینه نگهداری کم آنها حساب ویژه باز کرد؛ درست مثل تندر 90.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • pouya s
    pouya s | ۲۴ مهر ۱۳۹۵

    بنظر میاد ماشین خوبی باشه تو ترکیه هم زیاد هستند

  • ashkan_taghavi
    ashkan_taghavi | ۲۴ مهر ۱۳۹۵

    اینو دیگه همه میدونن اروپای شرقی چقدر داغونه . دیجیاتو داره یه سیاستی پیش میگیره که من بهش میگم جمهوری اسلامی گونه ، عین مشخصات خودروهای اشکودارو ماشین های ساخت چین دارن که دیجیاتو شدیدا بهشون میتازه . دیجیاتو جان آشغال ترین ماشین چینی از بهترین ماشین وطنی بهتره اینو بفهمید . چین هم خارجه بخدا ? چون اینقدر محصولات بد چینی استفاده کردیم باورمون نمیشه چین بهترین کیفیت هارو داره

    • st
      st | ۲۴ مهر ۱۳۹۵

      بهترین ماشینای چینی بازم جزء آشغالترین ماشینا هستن .چین با این همه ادعا هنوز نتونسته یه ماشین ب اصطلاح زیبا بسازه .تف به چین با هرچی ماشینو جنسه چینیه آتیش بگیره هر چی جنسه چینیه ک مملکتمون پر شده از جنس بی مصرفو یک بار مصرفه چینی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی